Kyykky- ja mavekyssäreitä

Nalle: sääriä pitkin tavoitteena vetää eli on ihan normaalia, että on mustelmilla sääret jos nyt voimailusta normaalia jotenkin saa

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuinkas läheltä sääriä normi mave vedetään? Onko ok/kuuluuko asiaan se että sääret on ihan mustelmilla maven jälkeen?

Niin läheltä kuin mahdollista ja mustelmat/haavat taitaa olla aika yleisiä. Ei sinänsä mitään lisäarvoa tuo suoritukseen, mutta mielestäni pienet vekit ovat parempi vaihtoehto kuin se että tanko menee kauempana ja välilevyt paukkuu.

Kyllä selän pitäisi pysyä neutraalissa asennossa mavessa. Varsinkin lannerangan. Onko selkä kaarella jo lähtöasennossa? Video auttais hirmusesti

Onko kyseessä joku helposti korjattava perusvika, kun kyykky meinaa etenkin raskaimmilla painoilla ihan pikkuisen kipata eteen? Tuntuu etten uskalla jättää asentoa pystymmäksi, tai kippaa vuorostaan taakse. Kyykkään low bar -meiningillä, pers aika pitkänä taakse ja jalkojen leveys aavistuksen lantiota leveämpi. Eli mua vaan pelottaa olla niin pystyssä kuin jotenkin kuuluisi...?

Vaikea uskoa että kyseessä olisi esim. vain keskikropan heikkous, mm. voimapyörää olen tehnyt pitkään ja monipuolisesti muitakin vatsaliikkeitä. Se on tietty mahdollista, että en osaa käyttää sitä keskikropan tukea niin kuin pitäisi.

(Vai tarvisko tämänkin arviointi videomeininkiä?)

Onko kyseessä joku helposti korjattava perusvika, kun kyykky meinaa etenkin raskaimmilla painoilla ihan pikkuisen kipata eteen? Tuntuu etten uskalla jättää asentoa pystymmäksi, tai kippaa vuorostaan taakse. Kyykkään low bar -meiningillä, pers aika pitkänä taakse ja jalkojen leveys aavistuksen lantiota leveämpi. Eli mua vaan pelottaa olla niin pystyssä kuin jotenkin kuuluisi...?

Vaikea uskoa että kyseessä olisi esim. vain keskikropan heikkous, mm. voimapyörää olen tehnyt pitkään ja monipuolisesti muitakin vatsaliikkeitä. Se on tietty mahdollista, että en osaa käyttää sitä keskikropan tukea niin kuin pitäisi.

Video ei koskaan ole pahitteeksi, mutta jos pystympi kyykky onnistuu, kannattaa lopettaa pelkääminen ja tehdä pystymmässä. Ihan pikkusen jullettaminen ei haittaa, mutta kyllä teoriassa pystympi kyykky on parempi. Etureisien heikkous tuo todennäköisesti on, jos joku heikkous (muu kuin mielen).

Tänään kipeyty oikea polvi kyykyssä, tuntuu noin 135 asteessa kyykkyyn mentäessä sekä kun jalan suoristaa täysin, siis tavallaan "yli".
Voikohan ns. lättäjalat aiheuttaa virheasentoa polviin jolloin se kipeytyisi? Tosin jalan holvikaari on parempi nimeomaan oikealla puolella jossa polvi kipeytyi. Vasemmassa polvessa ei mitään kipua.
Kyykkäsin kylläkin koroke kantapään alla, ja vissiin tällöin paino karkaa helpommin kantapäältä(?) Sitten koitin kyykätä ilman koroketta jolloin ei tuntunu ihan niin paljoa polvessa, mutta kyykkyyn meno hieman haastavampaa :D

Tuntuu kyl et sais pidettyä jalat ihan hyvässä asennossa eikä ainakaan sisään käänny polvet, tietenki se voi olla joku pieni virheasento vaan jota ei itekkään tajua.
Pitänee koittaa kyykätä kengät jalassa tukipohjallisien kanssa.

Kellään muulla ongelmana lonkankoukistajien/ r. famoriksen lonkan kiinnityskohdan ärtyminen? Onkos jotain kikkoja vaivan hoitamiseen ja ennaltaehkäisyyn, jotka on todettu toimiviksi? Sattuu siis jalan koukistaminen (polvi rintaan päin) ihan omalla painollakin, saati sitten kyykätessä. Perus buranakuuri ja kylmä nyt varmaan ainakin, mutta muuta konsteja ja liikkeitä?

Mulla oli sama ongelma jossain vaiheessa, ja kuulemma pidemmän päälle voi tehä ongelmia alaselän kanssa. Tee vähän pienemmillä painoilla ja keskity teknikkaan ts. siihen että takalisto ja tanko tulee samaa vauhtia samaan aikaan ylöspäin.

Kellään muulla ongelmana lonkankoukistajien/ r. famoriksen lonkan kiinnityskohdan ärtyminen? Onkos jotain kikkoja vaivan hoitamiseen ja ennaltaehkäisyyn, jotka on todettu toimiviksi? Sattuu siis jalan koukistaminen (polvi rintaan päin) ihan omalla painollakin, saati sitten kyykätessä. Perus buranakuuri ja kylmä nyt varmaan ainakin, mutta muuta konsteja ja liikkeitä?

Mulla auttoi loitontajien vahvistaminen, takareisien liikkuvuuden lisääminen ja se että, pidän lannerangan neutraalina. Lonkankoukistajia ei kannata venytellä siinä vaiheessa, jos ne on pahasti ärtyneet, mutta kun tilanne on rauhoittunut niin tämä on todella hyvä.

Pidä selkä neutraalina ja jännitä keskikroppaa kunnolla. Sulla on liikkeen alussa hiukan selkä notkolla. Paina myös polvia kunnolla ulos. (Olin juuri viime viikon keskiviikkona samaan aikaan sun kanssa kyykkäämässä niin tiedän. :D)

Jaha morjesta.
Tullut kokeiltua noita orankin ohjeita ja kaikennäköistä. Nyt kun ns. Väkisin yrittää mennä alas niin ottaa aivan prkleen kipiää lonkankoukistajiin ilmeisesti? Luulin aluksi nivuskivuksi ku on niin hepreaa toi anatomia mulle.:D Esim nyt ku nukkumaan menos ja sängyllä makaan ja koitan nostaa jalkaa suorana ylös, niin kipuilee. Ja jos tuo polvea rintaa kohti niin että polvikulma on noin 90astetta, sama juttu.
Onko nyt parempi jättää kyykyt suosiolla väliin?
Meen maanantaina hierojalle kun toi alaselkäkin tuntuu olevan niin jumissa ettei sukkia saa jalkaan. Rekkaa ajan työkseni niin toi selkä on aika kovilla välillä. Onko jotain mitä kysyä/sanoa hierojalle.

Mulla auttoi loitontajien vahvistaminen, takareisien liikkuvuuden lisääminen ja se että, pidän lannerangan neutraalina. Lonkankoukistajia ei kannata venytellä siinä vaiheessa, jos ne on pahasti ärtyneet, mutta kun tilanne on rauhoittunut niin tämä on todella hyvä.

Takareidet kyl liikkuu, saan melkeen kyynärpäät lattiiaan suorilta jaloin jos se on liikkuvuuden mittari. Jos ei ole, niin annas jotain liikkeitä. Joo kokeilen tota kun tää pahin menny ohi. Kiitos.

Pidä selkä neutraalina ja jännitä keskikroppaa kunnolla. Sulla on liikkeen alussa hiukan selkä notkolla. Paina myös polvia kunnolla ulos. (Olin juuri viime viikon keskiviikkona samaan aikaan sun kanssa kyykkäämässä niin tiedän. :D)

Joo, musta tuntuu et kyykyn tekniikka on vaan reeni reeniltä paskempaa ja painaa vaan enemmän. Vois olla lepokin ihan paikallaan. Lisäks veikkaan, että noi kireät lonkankoukistaat tai femoriksen jänteet vääntää tota lantiota virheasentoon, josta toi selän notkotus ja ns. ankkaperse (APT) johtuu, kun oon ihmetelly samaa, miksi se selkä menee notkolle ja perse dippaa huonosti liian syvään. Polvia tulee yleensä painettua siinä kohtaa vasta, kun rupee painamaan, muuten ne on tähän mennessä menny vaan mukana varvaslinjan suuntaan, mut voi kyllä koittaa keskittyä siihen kevyemmissäkin nostoissa.

Jaha morjesta.
Tullut kokeiltua noita orankin ohjeita ja kaikennäköistä. Nyt kun ns. Väkisin yrittää mennä alas niin ottaa aivan prkleen kipiää lonkankoukistajiin ilmeisesti?
[snip]

Luulin aluksi nivuskivuksi ku on niin hepreaa toi anatomia mulle.:D Esim nyt ku nukkumaan menos ja sängyllä makaan ja koitan nostaa jalkaa suorana ylös, niin kipuilee.
[snip]
Onko jotain mitä kysyä/sanoa hierojalle.

Ensinnäkin, alas mennessä lonkan koukistajat on levossa, korkeintaan toimii hieman tukena. Se tanko niskassa painaa sunt alas -> koukistajat lepää. Ojentajat jarruttaa, eli etureisi ja perskannikat. Toi teksti viittais kyllä jonnekin ihan muualle.. niveliin?

Tossa jalannostossa ne koukistajat kyllä tekee työtä. Ja toisaalta lonkan seudulle kohistuu tossa erilaisia voimia lihaksista vipuvarteen. Lonkan koukistajia on monta. Sisäfileetä et oikeestaan sormella löydä ko nivustaipeesta rosnkisti kopeloimalla vähän matkaa; se kiinnittyy sisuskalujen takana selkärankaan ja tossa reisiluun päässä melko syvälle. Räätälinlihas, nelipäisen reisipätykän pitkä pää ylittää lonkan, ja voi siin tuntua. Alla olevassa näkyy vähän noita lonkanseudun lihaksia. Tosta jos saat sormella tökättyä mihnä kohtaan tuntuu, niin se jo alkuun päästää.. Todennäköisesti etenkin istumisen seurauksena koko tuo seutu on aivan jökissä. Jos mennään itse lonkkaniveleen, niin, no, lonkkanivel on toi yks mötti, muuta siellä ei onneks ole.

Anterior_Hip_Muscles_2.PNG

Hieroja ei tossa voi paljoa auttaa, jos noi sisäiset koukistajat on höllänä. Lantionseutua, yläreisiä, alaselkää, yms. osaava hieroja saa kyllä autettua. Venyttely tulis itsellä ekana mieleen suositella, ja edetä ehkä siitä. Jotenkin tulee vaikutelma, että siellä ei oo mikään rikki, mutta jumissa ko *tana vähän kaikki.. Ja ehkä siihen liittyvää rasitusta/tulehdusta. Juttele hierojan kanssa ainakin siitä, minkätuntuista kipu on (vihlovaa, viiltävää, pistävää, jomottavaa, sellai tympeeää, yms). Usein hierojille näistä jo aukeaa vähän, mistä voisi olla kyse, etenkin kun näytät paikan ja selität sitten paikanpäällä.

Ja pahan tilanteen iskiessä luonnollisesti rohkeesti lääkärille purnaamaan. Ehkä perus arvauskeskuslääkäri ei tarkkaan tunne kaikkea tota lihaa, mutta yleensä ne osaa koplata ainakin jotain sieltä esiin (pahimmat murheet ainakin).

Jaha morjesta.
Tullut kokeiltua noita orankin ohjeita ja kaikennäköistä. Nyt kun ns. Väkisin yrittää mennä alas niin ottaa aivan prkleen kipiää lonkankoukistajiin ilmeisesti? Luulin aluksi nivuskivuksi ku on niin hepreaa toi anatomia mulle.:D Esim nyt ku nukkumaan menos ja sängyllä makaan ja koitan nostaa jalkaa suorana ylös, niin kipuilee. Ja jos tuo polvea rintaa kohti niin että polvikulma on noin 90astetta, sama juttu.
Onko nyt parempi jättää kyykyt suosiolla väliin?
Meen maanantaina hierojalle kun toi alaselkäkin tuntuu olevan niin jumissa ettei sukkia saa jalkaan. Rekkaa ajan työkseni niin toi selkä on aika kovilla välillä. Onko jotain mitä kysyä/sanoa hierojalle.

Sulla taitaa olla ihan sama ongelma kuin tolla Katskilla tossa pari viestiä ylempänä.

Hieroja ei tossa voi paljoa auttaa, jos noi sisäiset koukistajat on höllänä.

Kyllä voi. Psoastakin saa käsiteltyä yllättävänkin tehokkaasti aika pitkällekin. Alueet, jotka todennäköisesti ovat jumissa (rekkakuskilla), ovat juurikin erityisesti noi psoas ja iliacus tosta kuvasta sekä lisäksi rectus femoris (pidempi lonkankoukistaja sekä polven ojentaja, jatkuu polveen saakka) ja alaselkä yleisesti. Hieroja pystyy käsittelemään noita kaikkia hyvin. Jos jotain "erityistä" haluat pyytää hieronnan lisäksi, ehdota ns. Thomas-venytystä. Ja sitten tietysti katso nuo neuvot, joita tossa yllä on jo annettu. Myös tämmöstä suosittelen kokeilemaan.

Kyykyssä kun suoritan ihan perus "alottelijan" progressiota eli joka kerta 2.5kg lisää kun esim 5x5 onnistuu.
Kysymys on että kun painot lähestyy "maksimia" niin joka kerta tekniikka pikku hiljaa huononee joka treenissä ja etureisi "tuntuma" huononee samalla.
Eli mistä tiedän milloin kannattaa hakea taas uutta vauhtia keveämmistä painoista, kun tekniikka huononee joka treeni painojen noustessa

Kyykyssä kun suoritan ihan perus "alottelijan" progressiota eli joka kerta 2.5kg lisää kun esim 5x5 onnistuu.
Kysymys on että kun painot lähestyy "maksimia" niin joka kerta tekniikka pikku hiljaa huononee joka treenissä ja etureisi "tuntuma" huononee samalla.
Eli mistä tiedän milloin kannattaa hakea taas uutta vauhtia keveämmistä painoista, kun tekniikka huononee joka treeni painojen noustessa

Haetko niillä kyykyillä massaa vai haluatko vaan mahollisimman paljon rautaa tankoon?
Anyways, jos tekniikka huononee painon noustessa niin sulla ei oo tarpeeks voimaa tai tukilihakset on liian heikot

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom