Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mun mielestä vois laittaa vaikka vitoset tai kympit päihin (=30-40 kg). Pelkkä tanko voi olla liian kevyt oikealle tekniikalle, pitäähän se paino tuntea niin tietää vähän miten kropan pitää käyttäytyä... pelkkää tankoa kun nyt pumppailee ylös alas lähet tekniikalla kuin tekniikalla. Toki kun olet vasta 15 v. enkä tiedä minkä kokoinen, niin pelkkä tankokin voi olla riittävä..
Joo ei siis missään nimessä pystysuorassa maahan nähden. Just tohon edelliseen viitaten, pelkällä tangolla se voisikin onnistua ja oppisi heti väärän tekniikan. Jalat hartioitten leveydelle ja vähän jalkaterät "auki". Siitä vaan pyllistelet kyykkyyn keskivartalo tiukkana niin kuin metsässä paskoisit, niin kyllä se siitä.
Youtubesta voit hakea videoita "squat"-hakusanalla.
Mulla on ollu kyykätessä tapana käydä ainoastaan luisteluasennon tietämillä, mutta nyt pari viikkoa sitten aattelin koittaa alkaa tekeen niin pohjista kuin mitä meidän salin kyykkypaikalla on mahdollista. Varmistusraudat ottaa vastaan siinä piirun verran alta 90 asteen kulman. Oon aina kuvitellu että tuo alempaa ottaminen ois huomattavasti raskaampaa mitä esim. boksina tekeminen, mutta sain huomata että jo seuraavalla kyykkykerralla sain latoa samat painot tankoon mitä aikasemminki. Ainut ongelma on siinä, että alempaa ottaessa tuntuu että jalat pitäis saada leveemmälle, jolloin polvet alkaa hyvinki irvokkaasti kääntyä sisään, pois samasta linjasta jalkaterien kanssa. Tuntuu turhauttavalta kun esim. 120kg pystyis muuten ottaan 4x4 mutta ainoastaan sarjojen pari ekaa toistoa menee nätisti kun oikeen keskittyy polvien linjaan. Eli onko tuohon mitään jekkua olemassa?Paukkuja riittäs kyllä isommillekin painoille mutta polvet ei oikeen oo messissä.
Tuntuu turhauttavalta kun esim. 120kg pystyis muuten ottaan 4x4 mutta ainoastaan sarjojen pari ekaa toistoa menee nätisti kun oikeen keskittyy polvien linjaan. Eli onko tuohon mitään jekkua olemassa?Paukkuja riittäs kyllä isommillekin painoille mutta polvet ei oikeen oo messissä.
Fuhrer: Osaatko sanoa mitkä kaikki lihasten ja lihaskalvojen kireydet voivat aiheuttaa kyykyssä polvikipuja? Ilmeisesti ainakin kireät reiden etuosan lihakset..
Oon aina kuvitellu että tuo alempaa ottaminen ois huomattavasti raskaampaa mitä esim. boksina tekeminen, mutta sain huomata että jo seuraavalla kyykkykerralla sain latoa samat painot tankoon mitä aikasemminki. [ ]Tuntuu turhauttavalta kun esim. 120kg pystyis muuten ottaan 4x4 mutta ainoastaan sarjojen pari ekaa toistoa menee nätisti kun oikeen keskittyy polvien linjaan. Eli onko tuohon mitään jekkua olemassa?Paukkuja riittäs kyllä isommillekin painoille mutta polvet ei oikeen oo messissä.
Pääasiassa varsin hyvää tekstiä äkikseltään läpi tavattuna. Tosin ei välttämäti helpoimmin luettavasti jäsenneltynä ja ehkä monella aloittelijalla(kin) voi myös tuottaa hiukka vaivaa ymmärtää lukemaansa kun on niin kauhiasti hankalia sanoja :D
Ps. Miten muuten saa tenniskyynärpään polveen? En ainakaan muista törmänneeni polven ulkosyrjän kivuista puhuttaessa tuohon nimitykseen, ennemmin esim. juoksijan polvi, joka siis on ITB:n kiristelyn aikaasaamaa kipuilua polven ulkosyrjässä.
Fuhrerille kiitos vaivannäöstä! Hyvä että joku viittii näinkin perusteellisesti tänne kirjoitella. Mulla on aina kyykky kulkenut kohtalaisesti, mutta mavessa en saa paljoakaan enempää ylös! Mun mielestä tuo takareisien ja pakaroiden huono aktiivisuus kuulostaisi loogiselta tähän ongelmaan. Eräs urheiluhieroja sanoi heti minut nähdessään että lonkankoukistajat ovat kireät ja sanoi seisoma-asennon kertoneen sen. Jos lantion asento on sellainen kuin liittämässäsi kuvassa niin ovatko yleensä kuinka pitkiä projekteja saada kireydet pois ja asento hyväksi? Nuoresta miehestä kuitenkin kyse, eikä varmaan akuutein tapaus..
Tuo ensimmäinen kuva on kylläkin melko puhdas etureisivenytys (ainakin itsellä). Venyttelyoppaan venytyksellä #24 olen saanut parhaan tuntuman lonkankoukistajiin. Sekin vaatii aikalailla opettelua ja asennon hakemista.
ps. jotenkin tuntuu maallikolle vaikealta ymmärtää, miksi lonkankoukistajan kireydet aiheuttaa vaikeuksia kyykkyyn. Näinhän asia on, en sitä vastaan vänkääkään mutta eihän lonkankoukistaja kyykätessä missään vaiheessa kireällä olekaan? Lähtöasennosta alaspäin pitäisi koko ajan helpottaa. Noh, parempi ettei mieti tämän enempää ja venyttelee niitä tunnollisesti vaan.