Kyykky- ja mavekyssäreitä

Mitkäs olisi hyviä apuliikkeitä kyykkyyn. Box-kyykky? Askelkyykyt? On junnannut jalkakyykky paikoillaan jo tarpeeksi kauan vaikka esim. mavessa on noussut painot melkein 50 kg. Tuntuu, että jalkakyykky sujuu aina jaksoittain tietyn aikaa ja sitten laskee ja kovaa. Vähän turhauttavaa semmoinen vuoristorata...
Sitten vielä tekniikasta kysymys. Mikähän on ongelma kun kyykyn laskuvaiheessa perse kaartuu oikealle? Kireyttä jossain?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mites lämppäätte polvia ennen kyykkäämistä?

Itselleni olen huomannut toimivimmaksi/mukavimmaksi polkea kuntopyörää käytännössä ilman vastusta 3-5min ennen tangolla lämmittelyjä. Kaippa se joinkin lämmittää niitä niveliä ym. ja sitten itse lihaksille otetaan se lämpö kyykkäämällä..

Itselleni olen huomannut toimivimmaksi/mukavimmaksi polkea kuntopyörää käytännössä ilman vastusta 3-5min ennen tangolla lämmittelyjä. Kaippa se joinkin lämmittää niitä niveliä ym. ja sitten itse lihaksille otetaan se lämpö kyykkäämällä..

pieni lämmittely esim. kuntopyörällä nyt otetaan muutenkin aina enne reeniä.

Onko jollain heittää ehdotuksia mitä tehdä/missä vika: kyykyssä sarjojen loppuvaiheessa polvien liikerata puolenvälin jälkeen muuttuu hieman sivuttaiseksi.. nousee kyllä helposti, mutta ´´vatkaa´´

Ruis: -Rautaa vähemmäksi ja panostus liikkeen hallintaan. Jos sisäänpäin meinaa linkkailla, niin lisempää panostusta lähentäjien ja nivusten venyttelyyn ja vahvistamiseen. Mutta kylläpä tuo kertoo aika selkeästi sen, että voima loppuu kesken, kun tuo vatkaus alkaa vasta sarjojen loppuvaiheessa.

"Onko jollain heittää ehdotuksia mitä tehdä/missä vika: kyykyssä sarjojen loppuvaiheessa polvien liikerata puolenvälin jälkeen muuttuu hieman sivuttaiseksi.. nousee kyllä helposti, mutta ´´vatkaa´´"

Kuntopyörä on ihan paska laite. Tulee hiki ja kaikkee. Polvia jos haluaa lämmitellä, niin kyykky tosiaan ja boxilta oon itse vielä ottanut niin lämpiää vähän lantio myös.

luitko edes mun viestiä? Sanoin että aina ennen kuntosalia on hyvä ottaa pieni lämmittely. Oli se sitten kuntopyörällä, soutulaitteella tai millä tahansa. Tuo ei ollut vastaus kysymykseen miten polvia lämmitellään.^^

risumies sanoi:
Mutta vaikka tuota sj.mavea tehtäsiin selänojentajalihoille kohdistaen takareisi-pakara osaston sijaan, niin siltikään en kyllä kenelekkään suosittelisi tangon päästämistä noin kaus jaloista vedon aikana. Ihan sama millä nimellä liikettä kutsuu, niin silti sinne alaselälle tuleva paine on turhan suuri noin tehtynä, vaikka vastuksen määrä olisikin varsin vähäinen suhteessa muihin vetoihin.

Niin kyllähän pienillä painoilla pystyy tankoa pitämään niin lähellä/kaukana jaloista kuin haluaa, mutta sitten sitten kun tangossa on oikeasti PAINOA, niin silloin käsivarret on aina täysin PYSTYSUORASSA (lattiaan nähden), koska ne on automaattisesti siten kuin painovoima ne vetää... ja tuolloin yläkropan asento on ainoa määrittävä tekijä sille, että kuinka kaukana tanko milloinkin on jaloista. Kun seisoo suorassa niin tanko on kiinni reisissä ja kun yläkroppa on vaakatasossa, niin tanko on torson pituuden verran irti jaloista.

Ei mikään yksinkertaisin selitettävä, mutta toivottavasti kaikki ymmärsi mitä yritin sanoa :)

Ruis sanoi:
Onko jollain heittää ehdotuksia mitä tehdä/missä vika: kyykyssä sarjojen loppuvaiheessa polvien liikerata puolenvälin jälkeen muuttuu hieman sivuttaiseksi.. nousee kyllä helposti, mutta ´´vatkaa´´

Tekniikkavirheeltä tuo kuulostaa enemmän kuin lihasheikkoudelta. Tosin siitä huolimatta kuorman keventäminen saattaa auttaa tekniikan opettelussa. Keskity työntämään polvia ULOSPÄIN koko liikkeen ajan niin eivät pääsee heilumaan sivusuunnassa. Minulla oli itsellänikin täsmälleen sama ongelma pari vuotta sitten kun lakkasin käyttämästä polvisiteitä kyykyssä ja aloin keskittymään raw kyykkyyn. Polvien ulospäin työntämiseen keskittyminen pitäisi auttaa. Toinen mikä antaa vakautta jalka-asentoon on kun yrittää "levittää lattiaa" jalkaterien välissä... eli työntää jaloilla ylös JA sivuille.

Tekniikkavirheeltä tuo kuulostaa enemmän kuin lihasheikkoudelta. Tosin siitä huolimatta kuorman keventäminen saattaa auttaa tekniikan opettelussa. Keskity työntämään polvia ULOSPÄIN koko liikkeen ajan niin eivät pääsee heilumaan sivusuunnassa. Minulla oli itsellänikin täsmälleen sama ongelma pari vuotta sitten kun lakkasin käyttämästä polvisiteitä kyykyssä ja aloin keskittymään raw kyykkyyn. Polvien ulospäin työntämiseen keskittyminen pitäisi auttaa. Toinen mikä antaa vakautta jalka-asentoon on kun yrittää "levittää lattiaa" jalkaterien välissä... eli työntää jaloilla ylös JA sivuille.

Eli siis polvien ulospäin työntäminen on kyykyssä oikein? Olen aina niin tehnytkin kyykyssä mutta aloin tossa hiljan miettimään että onko se sittenkin väärin.

Niin kyllähän pienillä painoilla pystyy tankoa pitämään niin lähellä/kaukana jaloista kuin haluaa, mutta sitten sitten kun tangossa on oikeasti PAINOA, niin silloin käsivarret on aina täysin PYSTYSUORASSA (lattiaan nähden), koska ne on automaattisesti siten kuin painovoima ne vetää... ja tuolloin yläkropan asento on ainoa määrittävä tekijä sille, että kuinka kaukana tanko milloinkin on jaloista. Kun seisoo suorassa niin tanko on kiinni reisissä ja kun yläkroppa on vaakatasossa, niin tanko on torson pituuden verran irti jaloista.

Ei mikään yksinkertaisin selitettävä, mutta toivottavasti kaikki ymmärsi mitä yritin sanoa :)

Eihän se nyt noin mene. Kyllä lantion paikka vaikuttaa tangon etäisyyteen jaloista. Tuohan nyt on selvä, että kädet on kohtisuorassa maata kohti.

Force sanoi:
Eihän se nyt noin mene. Kyllä lantion paikka vaikuttaa tangon etäisyyteen jaloista. Tuohan nyt on selvä, että kädet on kohtisuorassa maata kohti.

No vaikuttaa, vaikuttaa! Mutta nyt oli kyseessä SJMV, jossa lantion kuuluu pysyä kohtalaisen paikallaan. Romanian mave on se liike jossa lantiota/persettä työnnetään voimakkaasti taaksepäin... ja siinä tangon kuuluukin pysyä lähellä koipia.

T-101: -No mutta kerroppas miten onnistuu laittamaan oikeasti paljon painoa, jos pidetään lantio paikoillaan ja taivutetaan yläkroppaa lattian tasoon? Kyllä mun fysiikan ymmärtämisen mukaan silloin painopiste menee niin eteen, että moinen on sula mahdottomuus kippaamatta nokalleen, jos siis siinä tangossa on oikeasti rautaa.

Kuten sanottua, huoltoliikkeenä tuollainen lantion paikoillaan pitäminen ja yläkropan eteen taivuttelu rautaa käsissä kyllä onnistuu, mielummin tosin huoltoliikkeenä antaisin sen selän ihan pyöristyäkkin. Mutta edelleen pysyn mielipiteesäni, että vedetään miten vedetään, niin pidetään se tanko siinä kintuissa kiinni tai ainakin ihan välittömässä läheisyydessä.

No, joko meillä on pahanlaatuinen luetun ymmärtämisen ongelma suuntaan tai toiseen tai sitten jompainen kumpainen on nyt pahasti hakoteillä. Toivotaan, että se on tuo ensimmäinen vaihtoehto ja annetaan keskustelun jatkua jaarittelun sijaan. Tää keskustelu ei liene enää palvella ketään täällä aloittelijoiden osastolla, menee vain sekaisin nuori innokas kolistelija lukiessaan tällaista.

risumiehen kanssa samaa mieltä. Itse pidän nyrkkisääntönä sjmv:ssa samaa kuin jullessakin, eli lantiota taakse sen verran kuin on pakko tasapainon ja liikeradan säilyttämiseksi. Sitä on turha viedä taakse tarkoituksella, kyllä kroppa sitä sen verran taittaa kuin tarvii.

risumies sanoi:
T-101: -No mutta kerroppas miten onnistuu laittamaan oikeasti paljon painoa, jos pidetään lantio paikoillaan ja taivutetaan yläkroppaa lattian tasoon? Kyllä mun fysiikan ymmärtämisen mukaan silloin painopiste menee niin eteen, että moinen on sula mahdottomuus kippaamatta nokalleen, jos siis siinä tangossa on oikeasti rautaa.

Ei se painopiste nyt niiiiiin eteen mene millään.

Force sanoi:
risumiehen kanssa samaa mieltä. Itse pidän nyrkkisääntönä sjmv:ssa samaa kuin jullessakin, eli lantiota taakse sen verran kuin on pakko tasapainon ja liikeradan säilyttämiseksi. Sitä on turha viedä taakse tarkoituksella, kyllä kroppa sitä sen verran taittaa kuin tarvii.

Olet ihan oikeassa!! Tätähän mä olen koko ajan sanonut, mutta sanotaan nyt vielä kerran...
SJMV:ssä lantio pyritään pitämään niin paikallaan (kuin liikkeen tasapainottamisen kannalta) mahdollista. Eli lantion liikettä niin vähän kuin vain pystyy, mutta väkisinhän se silti vähän liikkuu.
Romanian mavessa taas lantiota työnnetään tarkoituksella voimakkaasti taaksepäin, sitä ei edes yritetä pitää melko paikallaan vaan juuri päin vastoin.
...ei tämä nyt voi olla näin vaikea asia käsittää?!?

Jullea pystyy tekemään niin monena eri vaationa joista kaikki käyttää, vain nimitstä "julle" (=hyvää huomenta -liike), että sitä en ala enää kommentoimaan :D

Tämä on viimeinen posti minulta tässä asiassa... ettei mene hyvä threadi jankkaamiseksi.

MassaVaje sanoi:
Mitkäs olisi hyviä apuliikkeitä kyykkyyn. Box-kyykky? Askelkyykyt? On junnannut jalkakyykky paikoillaan jo tarpeeksi kauan vaikka esim. mavessa on noussut painot melkein 50 kg. Tuntuu, että jalkakyykky sujuu aina jaksoittain tietyn aikaa ja sitten laskee ja kovaa. Vähän turhauttavaa semmoinen vuoristorata...
Sitten vielä tekniikasta kysymys. Mikähän on ongelma kun kyykyn laskuvaiheessa perse kaartuu oikealle? Kireyttä jossain?

Tuo tummennettu kohta kertois vähän siitä, että treenaat kyykkyä liian kovaa ja/tai liian usein. Eli vika ei olisikaan liikevalikoimassa vaan siitä miten "kuormitat" kyykkyä/mavea/jalkatreeniä. Jos treenaat yhtä aikaa (joka viikko) kovan kyykyn ja kovan maven, niin ei mikään ihme jos toinen niistä kärsii. "Pienemmillä" kuormilla aloittelijavaiheessa tuo vielä onnistuu, mutta kun vähän saa rautaa tankoon, niin sitten alkaa monilla tuottamaan tuskaa palautumisen kanssa. Ja kun ei palaudu niin ei kehity. Mä ite treenaan kovan kyykyn joka toinen viikko ja kovan maven sitten joka toinen... tosin mulla raw maksimit niissä 240kg/270kg.
Toinen vaihtoehto taas on juuri päinvastainen... eli treenaat kyykkyä liian kausiluontoisesti ja se kehittyy vain silloin kun panostat siihen ja jos sitten on taas ilman parii kk, niin ei mikään ihme jos joutuu aloittaan alempaa kuin mihin viimeks lopetti.

Perse kaartuu oikealla?? Veikkaisin kans liikkuvuusepätasapainoa. Voimaepätasapainosta tuskin on kyse.
Onhan sulla molemmat jalat yhtä pitkät :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom