Kyykky- ja mavekyssäreitä

Fuhrerilla taitaa mennä omat syvään juurtuneet periaatteet kylmän rationaalisen ajattelun edelle. Mä olen huomannut ajat sitten, ettei näissä hommissa ole koskaan yhtä ainutta totuutta olemassa. Aina löytyy jostain joku asiantuntija, joka on toisen asiantuntijan kanssa eri mieltä asioista.

Tässä muutama Scott Abelin maastavetoa käsitteleviä videoita: http://www.youtube.com/watch?v=c95xAZrG6zE http://www.youtube.com/watch?v=AqbZXWY8SZI&feature=related ja http://www.youtube.com/watch?v=Um8vL4Es__w&feature=channel

Jos pitäis valita, uskonko enemmän fuhrerin juttuihin vaiko sitten Scott Abeliin, niin kyllä mä valitsisin jälkimmäisen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo, mielipiteitä on yhtä monta ku ihmisiä. Mutta ainoa mikä itsellä ja treenikavereilla ratkaisee on tulos. Niinkuin pitäisi olla kaikilla kenellä on jokin tarkoitus treenaamiselle.

Sitten kun joku selittää että jos liikkeen nimikin on Straight legged deadlift ja normaalin vedon nimi on deadlift, niin miksi toista ei tarvitse kuolettaa samallailla kuin se on tarkoitettu?

Ja Tidukselle, mä olen 100% varmasti avarakatseisempi uusien ja vanhoden metodien ja konstien suhteen kuin suurin osa esim. tänne kirjottaneista.
Ja toinen juttu, jos liike pysäytetään polvien alle ja siitä lähdetään nousemaan niin liike ei enää ole suorinjaloin maastaveto, vaan se on osatoisto.
Jos penkkaat niin että tuot tankoa 20cm alaspäin ja siitä ylös niin miks sitä ei sit lasketa penkkaamiseksi vaan se on loppuojennus? Samaan logiikkaan se menee.

Haluisin kanssa kuulla jonkun perustelevan miksi osatoisto suorinjaloin vedossa olisi tehokkaampi kuin täydellä liikeradalla ja kuoletuksella tehtynä?
Ei tarvitse kertoa mitään itsestäänselvyyksiä.
Constant tension-metodia siinä voidaan hyväksikäyttää, enkä väitä että sitä ei pitäis ikinä tehäkkään.

Westside barbellin ukot tekee kyllä polvien alta vetoa ja pitkiä sarjoja, mutta niillä onkin kyykky- ja vetoraudat aivan eri planeetalta kuin melkein kaikilla täällä.
Ja se on hyvää vaihtelua ja lihaksen aineenvaihdunnallekin varmasti hyvää treeniä, kuhan se ei ole yleisin treenitapa.
Itse kuulun kyllä siihen ryhmään joka uskoo raskaan mekaanisen rasituksen olevan pääsääntöisesti paras. Ja siihen on monta syytä.
Suurin syy miks suosin kuoletusta ja täyttä rataa ja lyhyitä(0-5) sarjoja on se että lihaksesta tulee paljon vahvempi, paksumpi, ja funktionaalisempi.
Lihasmassaa ajatellen uskon taas maksimaalisen liikeradan, kudoksen ollessa tervettä, olevan myös paras ratkaisu. Mutta jos pelkkä poikkipinta-alan kasvu on tavoite niin variaatioita on paljon enemmän.

Oma ennätys mitä oon suorinjaloin vetäny on 7cm boxilta kuolettamalla 220x3, ja maasta puvulla 300, ja huomasin selkeen hyödyn boxivedosta normaaliin vetoon sen jälkeen ku oli taas liikerata kunnossa vaihdon jälkeen. Nyt olisi jonkun verran parempi suorinjaloin veto.
Polvien alta pukeilta oon tainnu kokeilla 260kg:lla pari sarjaa, 3-5 väliin. Tosissaan en oo sitä ikinä kokeillut, koska ei ole ollut tarvetta.
Ihan mielenkiinnosta haluisin tietää minkälaisia sarjapainoja porukalla on käytössä näissä liikkeissä.
Eikä millään pahalla mutta se on aika yhtä tyhjän kanssa jos ei perusvoimaa ole juuri ollenkaan niin alkaa väittelemään osatoisto vs. kokotoisto-hyödyistä ja haitoista.

Eipä noi munkaan raudat suuria ole, mutta semmonen välttävä perusvoimataso on, että huomaa eroja liikkeistä saatavissa hyödyissä.

SJMV:ssa 190kg x 15 korokkeelta ilman kuoletuksia paras sarja tältä tammikuulta, normimavessa silloin kun sitä vielä tein eli ainakin 5v sitten 8 x 240kg. Normimavessa toistot parin sekunnin kuoletuksilla.

Haluisin kanssa kuulla jonkun perustelevan miksi osatoisto suorinjaloin vedossa olisi tehokkaampi kuin täydellä liikeradalla ja kuoletuksella tehtynä?
Ei tarvitse kertoa mitään itsestäänselvyyksiä.

Saattaa mennä itsestäänselvyyksien puolelle mutta kerrotaan nyt mitä mielessä on. JOS suorin jaloin maastavedolla tarkoitetaan tätä liikettä http://www.pakkotoisto.com/showthread.php?40912-Suorinjaloin-maastaveto-Takareisien-taikatemppu niin mielestäni se ei ole kovin vertailukelpoinen normi maven kanssa. Siinä kun maastaveto on kokonaisvaltainen liike, on SJMV jopa melko eristävä liike takareisille. Kuormittaa toki alaselkää myös.

Itse teen osatoistoja siksi, että liikkuvuus ei yksinkertaisesti riitä lattiakosketukseen asti. Liikkeen alakuolokohdassa tuntuu infernaalinen venytys takareisissä. Sanoisin, että aika harva pääsee liikkeessä lattiaan asti, kun se tehdään noin kun tuossa linkissä eli säärikulma ei muutu liikkeen aikana. Toiseksi, oma havainto on että liike on tehokkaampi kun paine säilyy koko ajan takareisillä ja siksi liike jätetään ylhäälläkin vähän kesken eikä ojenneta kroppaa aivan suoraksi. Suoritustekniikka muutenkin aivan erilainen kuin normaali mavessa varsinkin kontrolloidumman alaslaskun suhteen. Painot maltillisia ja sarjat pitkiä, olisiko 15 x 130 kg paras.

Suorin jaloin maastaveto on kyllä melkoisen harhaanjohtava nimi tuolle liikkeelle, eihän siinä ole missään vaiheessa jalat suorassa.

jarvis, niinhän asia on. En saanut millään päähän tota nimeä :)

Saattaa mennä itsestäänselvyyksien puolelle mutta kerrotaan nyt mitä mielessä on. JOS suorin jaloin maastavedolla tarkoitetaan tätä liikettä http://www.pakkotoisto.com/showthrea...en-taikatemppu niin mielestäni se ei ole kovin vertailukelpoinen normi maven kanssa. Siinä kun maastaveto on kokonaisvaltainen liike, on SJMV jopa melko eristävä liike takareisille. Kuormittaa toki alaselkää myös.

Oot oikeessä että RDL ei ole vertailukelpoinen normaalin vedon kanssa. Ainut mitä siitä voi kertoa on maksimista että paljonko suurinpiirtein pystyt ojentamaan.

Itse teen osatoistoja siksi, että liikkuvuus ei yksinkertaisesti riitä lattiakosketukseen asti. Liikkeen alakuolokohdassa tuntuu infernaalinen venytys takareisissä. Sanoisin, että aika harva pääsee liikkeessä lattiaan asti, kun se tehdään noin kun tuossa linkissä eli säärikulma ei muutu liikkeen aikana.

Tästä oon täysin eri mieltä. En ole vielä tavannut ketään kuka ei pääsisi lattiaan asti jos taustalla ei ole loukkaantumisia.
Se venytys kuuluu asiaan, varsinkin tottumattomilla, ja kun se venytys on vielä ylimääräisen kuorman kanssa niin pitää vain luottaa ja mennä pohjaan.

Toiseksi, oma havainto on että liike on tehokkaampi kun paine säilyy koko ajan takareisillä ja siksi liike jätetään ylhäälläkin vähän kesken eikä ojenneta kroppaa aivan suoraksi. Suoritustekniikka muutenkin aivan erilainen kuin normaali mavessa varsinkin kontrolloidumman alaslaskun suhteen.

määrittele tehokkaampi? Se, että se tuntuu takareisissä poltteena enemmän ei kerro välttämättä mistään muusta kun iskemiasta. Se, että takareisiin tulee tavaraa ja varsinkin voimaa kertoo tehokkuudesta.

Tästä oon täysin eri mieltä. En ole vielä tavannut ketään kuka ei pääsisi lattiaan asti jos taustalla ei ole loukkaantumisia.
Se venytys kuuluu asiaan, varsinkin tottumattomilla, ja kun se venytys on vielä ylimääräisen kuorman kanssa niin pitää vain luottaa ja mennä pohjaan.

määrittele tehokkaampi? Se, että se tuntuu takareisissä poltteena enemmän ei kerro välttämättä mistään muusta kun iskemiasta. Se, että takareisiin tulee tavaraa ja varsinkin voimaa kertoo tehokkuudesta.

Ei perkele, kyllä jotain hajoo jostain tai alaselkä vetää pyöreäksi ennen kuin minulla lattia tulee vastaan. Liikkuvuus pakaroissa ja takareisissä surkeanpuoleinen, jalat yhdessä ja suorina seisten saan sormenpäät lattiaan. Silti, tekisi mieli vängätä vielä vastaan, että vaatii keskivertoa parempaa liikkuvuutta, jotta tuosta http://www.youtube.com/watch?v=PnBREGM7pE0 mennään lattiaan asti. Mutta en vänkää enää :)

Tehokkaampi = Niin kuin olen sen aina tehnyt :D Erinomainen liike joka tapauksessa tuollaisena "osatoistonytkyttelynäkin", joskin mielestäni vaikein liike oppia perusliikkeiden kategoriasta. Sarjapainot ovat kasvaneet ja farkut käyneet pieneksi, se on ihan riittävä tehokkuuden mittari ainakin itselleni.

Siis, jos nimi on maastaveto niin miten kiekkojen lattiaan vieminen muuttaa koko nimen ideologiaa?

Selvennetääs. Väärin ymmärsit, mikä nyt sinällään ei ollut vaikeaa näin omaa tekstiäni jälkikäteen lukien. Eli just toisinpäin, kysehän ei ole maastavedosta mikäli niitä painoja sujamavessa ei kuoleta maassa. Mut kun ei taivu niin ei taivu :kippis1:

Vaikka Dorian onkin kovin kehoilija kautta aikain mun makuun, niin enpä silti ottaisi mallia tuosta videosta. Syitä tähän on monia, mutta jos jotain mainitaan erikseen, niin tanko on alavaiheessa niin kaukana kintuista, että julma on paine alaselälle noin tehtynä.

Ihan kauhea tekniikka. Ei missään nimessä tuolla tavalla. Persettä taakse ja tanko kulkee jalkoja pitkin. Ei tuota tekniikkaa pysty käyttämäänkään kuin pienillä painoilla.

dorian ei tiedä näistä asioista hevonvittuakaan

Ei näköjään. Vaikka on 6 kertainen Mr.Olympia, mutta tuo on huono tekniikka.

Blood & Gutsin loppupuolella kun tekee romanialaista mavea kunnon raudoilla niin on tekniikka ihan erilainen Dorianillakin. Polvet ei ole aivan suorana lukossa ja tanko kulkee väkisinkin lähellä kroppaa kun on painoa enemmän.

Tuo liike mitä Yates tekee on SUORIN JALOIN MAVE... se mistä Force ja risumies puhuu on ROMANIALAINEN MAVE. Ne on kaks eri liikettä.

Mm. tässä artikkelissä selitetään lyhyesti erot. http://findarticles.com/p/articles/mi_m0KFY/is_8_25/ai_n27393049/?tag=rbxcra.2.a.11

* Romanian deadlift Stand with your feet about hip-width to shoulder-width apart, knees slightly bent. Hold a barbell at your thighs with an overhand, shoulder-width grip. Lean forward from your hips, pushing your hips back and maintaining the arch in your lower back as you guide the bar down against your legs until it's at midshin level or lower. Stand, extending at the hips to raise the bar back to the start.
* Stiff-leg deadlift Stand with a hip-width to shoulder-width stance and a slight bend in your knees. Hold a barbell in front of your thighs with an overhand, shoulder-width grip. Bend over at the waist as you lower the bar down in front of your legs toward your ankles. Pause briefly before raising your torso back up to a standing position.

Ja vielä videolla samat:

SJMV by Dorian

RDL by juntti

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
T-101: -Juu, erotan kyllä romanialaisen ja suorin jaloin vedot toisistaan. Periaatteessahan tuo sj.mave on tarkoitettu erector spinaen ja muiden selänojentajien harjoitukseksi ja romanialainen sitten sinne takareisi-pakaraosastolle. Tosin yleensähän nuo termit on toistensa synonyymeja suurimmalla osalla treenaajista.

Mutta vaikka tuota sj.mavea tehtäsiin selänojentajalihoille kohdistaen takareisi-pakara osaston sijaan, niin siltikään en kyllä kenelekkään suosittelisi tangon päästämistä noin kaus jaloista vedon aikana. Ihan sama millä nimellä liikettä kutsuu, niin silti sinne alaselälle tuleva paine on turhan suuri noin tehtynä, vaikka vastuksen määrä olisikin varsin vähäinen suhteessa muihin vetoihin.

edit. Mutta jos jollain on joku pointti roikutella nuita painoja noin kaukana edessä, niin toki tehkööt niinkuin parhaimmaksi näkee. Itse en kuitenkaan tohtisi tuollaista kenelekkään suositella, vaikka suorin jaloin vetoa joilekkin selän vahvisteluun joskus suosittelenkin. Ihan jopa kunnolla selkää pyöristäen ja rullauksen kautta ojentaen. Tuo vaan on mun näkemyksen mukaan enempi kuntoutus-, liikkuvuus- taikka lämmittelyharjoitus riippuen siitä, kuka ja miten sitä tehdään. Silloinkin tanko kuiten liukuu pitkin jalkoja aina, ei koskaan karkaa noin kauas eteen.

Dorianin Stiffi mavesta.

Vaikka liikken nimi toki on suorinjaloin maastaveto niin silti pitäisin polvia ihan hitusen koukussa. En ainakaan yliojennuksessa - niin suorana kuin menee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom