Joo, mielipiteitä on yhtä monta ku ihmisiä. Mutta ainoa mikä itsellä ja treenikavereilla ratkaisee on tulos. Niinkuin pitäisi olla kaikilla kenellä on jokin tarkoitus treenaamiselle.
Sitten kun joku selittää että jos liikkeen nimikin on Straight legged deadlift ja normaalin vedon nimi on deadlift, niin miksi toista ei tarvitse kuolettaa samallailla kuin se on tarkoitettu?
Ja Tidukselle, mä olen 100% varmasti avarakatseisempi uusien ja vanhoden metodien ja konstien suhteen kuin suurin osa esim. tänne kirjottaneista.
Ja toinen juttu, jos liike pysäytetään polvien alle ja siitä lähdetään nousemaan niin liike ei enää ole suorinjaloin maastaveto, vaan se on osatoisto.
Jos penkkaat niin että tuot tankoa 20cm alaspäin ja siitä ylös niin miks sitä ei sit lasketa penkkaamiseksi vaan se on loppuojennus? Samaan logiikkaan se menee.
Haluisin kanssa kuulla jonkun perustelevan miksi osatoisto suorinjaloin vedossa olisi tehokkaampi kuin täydellä liikeradalla ja kuoletuksella tehtynä?
Ei tarvitse kertoa mitään itsestäänselvyyksiä.
Constant tension-metodia siinä voidaan hyväksikäyttää, enkä väitä että sitä ei pitäis ikinä tehäkkään.
Westside barbellin ukot tekee kyllä polvien alta vetoa ja pitkiä sarjoja, mutta niillä onkin kyykky- ja vetoraudat aivan eri planeetalta kuin melkein kaikilla täällä.
Ja se on hyvää vaihtelua ja lihaksen aineenvaihdunnallekin varmasti hyvää treeniä, kuhan se ei ole yleisin treenitapa.
Itse kuulun kyllä siihen ryhmään joka uskoo raskaan mekaanisen rasituksen olevan pääsääntöisesti paras. Ja siihen on monta syytä.
Suurin syy miks suosin kuoletusta ja täyttä rataa ja lyhyitä(0-5) sarjoja on se että lihaksesta tulee paljon vahvempi, paksumpi, ja funktionaalisempi.
Lihasmassaa ajatellen uskon taas maksimaalisen liikeradan, kudoksen ollessa tervettä, olevan myös paras ratkaisu. Mutta jos pelkkä poikkipinta-alan kasvu on tavoite niin variaatioita on paljon enemmän.
Oma ennätys mitä oon suorinjaloin vetäny on 7cm boxilta kuolettamalla 220x3, ja maasta puvulla 300, ja huomasin selkeen hyödyn boxivedosta normaaliin vetoon sen jälkeen ku oli taas liikerata kunnossa vaihdon jälkeen. Nyt olisi jonkun verran parempi suorinjaloin veto.
Polvien alta pukeilta oon tainnu kokeilla 260kg:lla pari sarjaa, 3-5 väliin. Tosissaan en oo sitä ikinä kokeillut, koska ei ole ollut tarvetta.
Ihan mielenkiinnosta haluisin tietää minkälaisia sarjapainoja porukalla on käytössä näissä liikkeissä.
Eikä millään pahalla mutta se on aika yhtä tyhjän kanssa jos ei perusvoimaa ole juuri ollenkaan niin alkaa väittelemään osatoisto vs. kokotoisto-hyödyistä ja haitoista.
Eipä noi munkaan raudat suuria ole, mutta semmonen välttävä perusvoimataso on, että huomaa eroja liikkeistä saatavissa hyödyissä.