Kyykky- ja mavekyssäreitä

Kuinkahan polveen saisi lisättyä liikkuvuutta? Nilkka taipuu kyllä eteen ja sivulle, mutta lonkkanivelen ollessa kauempana nilkasta (väliin kyykätessä) polvi haluaa kääntää jalkaterää ulospäin

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuinkahan polveen saisi lisättyä liikkuvuutta? Nilkka taipuu kyllä eteen ja sivulle, mutta lonkkanivelen ollessa kauempana nilkasta (väliin kyykätessä) polvi haluaa kääntää jalkaterää ulospäin

Piriformis(femurin, eli reisiluun ulkokiertäjä) tai psoas (lonkankoukistaja, kiertää femuria ulospäin). Polvi aika pitkälti sarananivel, ja se tarvitsee paljon stabiliteettia, ei mobiliteettia.

Niin jompikumpi kanittaa siis. Tai molemmat. Jos siinä 90 nurkilla lähtee tulemaan ylimääräistä liikettä niin melko todennäköisesti piriformis. Ei muutakuin palloa perseeseen.

onko jotain syytä miksei voisi tehdä kapean asennon syväkyykkyä lowbarina?

No lowbar kyykky on enemmän etukeno, joten se sopii paremmin leveämmälle asennolle. Highbar kyykkyä taas voit tehdä miltä leveydeltä huvittaa. Jos tuollaista ns olympic squattia haluat tehdä niin se pystympi selän asento ei oikein käy yksiin jos tanko on alempana.

mistähän johtuu että oikean jalan polvi kipeytyy kyykätessä, tai ei polvi vaan tuo kohta polven yläpuolella johon lihakset kiinnittyvät, myös oikean jalan reiden lähentäjä kipeytyy.

kyykkään voima-sarjat highbarina atgtyylillä sekä apuliikkeeksi teen etukyykkyä perse lattiaan mallilla sekä takakyykkyä leveällä asennolla voimanosto syvyyteen.

Itse hajotin polveni pari vuotta sitten niin, että tein noita atg kyykkyjä liian rajusti pohjaan ja paskalla lämmittelyllä/lihashuollolla. Nelisen kuukautta meni ettei kävely ollut ihan vammailua. Sulla voi olla patellan jänne ärtynyt tai vastus medialis, joka ottaa aika paljon enemmän hittiä noissa atg kyykyissä. Myös liiallinen jalkaterän ulos kääntäminen varsinkin syvissä kyykyissä voi aiheuttaa sen, että polvet ei tykkää. Aika vaikea sanoa mitään varmaa näkemättä sun kyykkyjä.

olen pyrkinyt pitää venyttelypäivän 3 kertaa viikossa + foam rolleria parina päivänä, joten olen yrittänyt huolehtia lihashuollosta.

jalkaterät ovat noin 45° kulmassa eikä polvet harhaile nostovaiheessa (maltilliset painot) .

laskuvaiheen olen yrittänyt tehdä rauhallisesti.(ei siis mitään syvyyspommeja ja pompulla ylös)

Teen low-bar kyykkyy ja se tanko vääntää jo ranteita 80kilolla aevan vitusti! (paskat ohuet ranteet) Teenkö jotain väärin vai jotkut rannesiteet kehii ? Yritän puristaa sitä tankoo selkää vasten.

Lepääkö sulla tanko kämmenien varassa?! Apinaote käyttöön ja pidä kämmenet "suorassa", älä taivuta taakse.

Tästäkin varmaan sata kysymystä täällä, mutta onko kellään kokemusta painitossuista kyykkykenkinä? Jos on niin minkä malliset painitossut kyseessä. Myös jos on kokemusta edullisista kyykkykengistä (ei paini) niin kertokaas.

Tästäkin varmaan sata kysymystä täällä, mutta onko kellään kokemusta painitossuista kyykkykenkinä? Jos on niin minkä malliset painitossut kyseessä. Myös jos on kokemusta edullisista kyykkykengistä (ei paini) niin kertokaas.
Huonoja kyykkykäytössä matalan, ohuen ja taipuvan pohjansa takia. Kannan pitäisi olla korkeammalla kuin päkiän. Mieluiten reilusti yli sentin. Yleisesti hyvinä kyykkykenkinä on pidetty Conversen All Starseja/sen jäljitelmiä.

Edit: itse käytän kyykkypäivänä lenkkikenkämäisiä vapaa-ajan jalkineita, muuten painitossuja. Kannan puuttumattomuutta voi paikata laudalla kantapäiden alla.

ite käyttänyt Dowin tms painitossuja kyykätessä, ihan hyvin on toiminu. jossei paljainjaloin halua olla.

Mitäs se Lapaluu höpisee ihan hulluja?

Painikengät on varsin hyvät kyykkäämiseen, erityisesti leveämmällä jalka-asennolla kyykkäävälle. Varsinaisissa kyykky-/painonnostokengissä on sitten kantakorotusta itsessään, joka toisille sopii ja toisille ei. Minkään sortin lankkuviritelmiä nyt ei kenenkään kantapään alle voi suositella kyykkiessä juurikaan koskaan.

Ja mitä Converseihin tulee, niin enpä ole ikinä sellaisia jalkaani laittanut, mutta eikai nuissa mitään kantakorostusta ole? Ja eipä kyllä tule heti mieleen huonompia kyykkykenkiä kuin kengät, jotka millään muotoa muistuttaa lenkkareita.

- Converseissa ei ole kantaa

- Jos et kyykkää pro-liiton sammakkokyykkyjä niin osta ihmeessä painonnostokengät.

No ne kenellä on kokemusta painitossuista niin kertokaas malli, esim. adidaksella tuppaa olemaan noita tossuja useita. Jos löytäisi hyvät painitossut kyykkäämiseen niin menisi samat kengät mukavasti muuhunkin käyttöön. Jos menen liikkeeseen kokeilemaan niin mitkä ovat yleisesti hyvän kyykkykengän vaatimukset? Tarvitseeko olla hyvä nilkan tuki ym.?

Ostin ite reilu kuukaus sitten Do-Win merkkiset painitossut budget sportista, makso 40e. Hyvät on ollu ja en huomannu eroa jalassa adidaksen omiin, ehkä kapeempi lesti(?). ''Helpottaa'' kyykkäämistä ainakin verrattuna pelkkiin sukkiin

Ostin ite reilu kuukaus sitten Do-Win merkkiset painitossut budget sportista, makso 40e. Hyvät on ollu ja en huomannu eroa jalassa adidaksen omiin, ehkä kapeempi lesti(?). ''Helpottaa'' kyykkäämistä ainakin verrattuna pelkkiin sukkiin

Hähää! Mä kävin alennuksesta kattelemassa lautakenkiä muttei löytynyt. Sen sijaan poistossa oli yksi pari Do-Win painitossuja. Just mun kokoa ja 20€ hintaa. Unbelievable. Tänään oli eka jalkapäivä oston jälkeen ja kyllä ne sisäpelikenkien jälkeen ihan hyviltä tuntui. Vähintään plasebo -efekti toi vähän lisää sarjapainoja kyykkyyn näin dieetilläkin.

Mikähän on kun kyykyssä saan juuri ja juuri 90 astetta alas, jos yhtään alemmas niin ei oo voimaa sitten yhtään siinä asennossa. Tuskin on siitä kiinni ettei olis takareisissä tai perseessä yhtään voimaa, kun maastaveto kuitenkin 30kg isommilla sarjapainoilla menee. Oon nyt aika kauan penkille kyykänny, niin tulee jotenkin oikea korkeus kun aikasemmin oli kyykyt enemmänki sellasia 10cm liikkeitä.

Mikähän on kun kyykyssä saan juuri ja juuri 90 astetta alas, jos yhtään alemmas niin ei oo voimaa sitten yhtään siinä asennossa. Tuskin on siitä kiinni ettei olis takareisissä tai perseessä yhtään voimaa, kun maastaveto kuitenkin 30kg isommilla sarjapainoilla menee. Oon nyt aika kauan penkille kyykänny, niin tulee jotenkin oikea korkeus kun aikasemmin oli kyykyt enemmänki sellasia 10cm liikkeitä.

No jos kyykkäät sellaselle normaalille salipenkille, ni korkeitahan ne kyykyt on edelleen, ja täydellä liikeradalla ei ole voimaa koska et ole täydellä liikeradalla kyykännyt. Turha se on kuvitella saavansa syvältä kunnon rautoja ylös, jos ei sitä treenaa. Eipä tuossa sen kummempaa ole.

Sarjapainoista 10-15kg pois ja kunnolla alas asti. Itsellä käy säännöllisesti sama kun tulee ahnehdittua progressiossa, niin jossain vaiheessa huomaa liikeradan lyhentyneen puoleen. Sitten sarjapainojen resetoinnin jälkeen huomaa taas kuinka jalkapäivää seuraavana päivänä on saatanalliset DOMSit parantuneen tekniikan ansiosta.

Suositut

Back
Ylös Bottom