Kyykky- ja mavekyssäreitä

En nyt kaikkeen osaa sanoo, mutta omalla kohdalla kyykkytekniikan suhteen koin ahaa elämyksen, kun laitoin lankun kantapäitten alle (aloittaessa olin helvetin jäykkä, jota kyllä olen vieläkin...). Sen jälkeen tosiaan jalat sopivan leveelle (noin hartioiden leveydellä) ja kyykky tapahtuu "istumalla" jalkojen väliin. Tuntuu itsellä erittäin luonnolliselta, kun sen kerran hiffas. Lankun jätin sitten jonkin ajan päästä pois. Eli siis näin :D

BABY-SQUAT.jpg

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vähän vauvalla selkä pyöristyy. = / Haittaako se jos ei tee niitä ass to grass -takakyykkyjä, jos en mene ihan 90 asteen kulmaan niin ongelmaa ei ole ja reisissä tuntuu mukavasti.

Ainoaksi ongelmaksi jää vain se etten saa käsiäni tankoon kunnolla kiinni jos tanko on latseissa.

Jasir, 90 astetta ei ole todellakaan mikään oikea kyykky.

Sitten kun takareisi peittää pohkeen niin olet tarpeeksi syvällä.

En tajunnut tuota tankohommaa?

Itse suosittelen opettelemaan tämän niin sanotun "high bar" kyykyn, eli ihan normaalin kyykyn siis.

Paitsi jos voimanosto on laji. Kaikille muille sopii paremmin kyykky missä liikerata on pidempi.

Monet eivät sitä tajua että voimanostossa idea on liikuttaa maksimikuormaa minimiliikerata sääntöjen puitteissa.

Leveät kyykyt ovat hyviä pakaroiden ja sisäreisien kehitykselle, siksi niitäkin on ihan hyvä tehdä vaihtelun vuoksi. Mutta pääpainon pitäisin siellä painonnostotyylisessä kyykkäilyssä.

Mitä vaihtoehtoisia raskaita liikkeitä on kyykylle ja vedolle? Polvet prakaa ja noille on nyt suorituskielto päällä, kuten muille samalla tavalla polvia kuormittaville liikkeille. Tällä hetkellä julle ja sjmv on vielä (toistaiseksi ainakin) ohjelmistossa. Joutuuko sitä tyytymään noihin? Ja etureisiä sitten potkukoneessa?

Jasir, koeta leventää/kaventaa käsien asentoa tangosta. Kokeile ottaa iha tangon päistä kiinni, siitä väliltä ja nii kapialle ku kädet saat. Siitä se pikkuhiljaa hahmottuu mikä on paras kohta. Ittellä on noin viisi senttiä merkeistä.

Pitääkö tuossa highbar-kyykyssä jalkojen mennä polvien suuntaisesti vai saako kaartaa ulospäin?

Roikonen, juu täytyy varmaan kokeilla tuota. Jostain alan "expertiltä" oli jäänyt semmoinen käsitys että tuokin olisi kiveen kirjoitettua, mutta miksi olisi. Auttaa muutenkin jos en joudu niin alhaalla pitämään tankoa.

Ei se jalka-asento korreloi yhtään tangon paikan kanssa. Itellä on tosi levee asento vaikka tanko on niskassa. Sillon ku kyykkäsin low-barina nii asento oli sama.

Pitääkö tuossa highbar-kyykyssä jalkojen mennä polvien suuntaisesti vai saako kaartaa ulospäin?

Roikonen, juu täytyy varmaan kokeilla tuota. Jostain alan "expertiltä" oli jäänyt semmoinen käsitys että tuokin olisi kiveen kirjoitettua, mutta miksi olisi. Auttaa muutenkin jos en joudu niin alhaalla pitämään tankoa.
Aivan sama mikä kyykky se nyt ikinä onkaan niin aina polvet varpaiden suuntaan, muuten tulee todela epämiellyttävää vääntöä säärilihakseen.

Mihin teillä katse suuntautuu kun kyykkäilette?

Itse olen aina jostain syystä pyrkinyt katsomaan suoraan eteenpäin kyykätessä (koska jossain ohjeessa luki niin) mutta olen huomannut että minulle on huomattavasti helpompaa pitää selkä suorana jos katson kyykätessä alaspäin, joku puoli metriä varpaiden eteen. Eteen- tai yläviistoon katsoessa on minun on jostain syystä huomattavasti vaikeampi pitää oikeaa asentoa, selkä tahtoo mennä notkolle väkisin ja perse työntyy liikaa taakse.

Jasir, 90 astetta ei ole todellakaan mikään oikea kyykky.

Sitten kun takareisi peittää pohkeen niin olet tarpeeksi syvällä.

En tajunnut tuota tankohommaa?

Eikö riitä jos reidet on vaakatasossa lattiaan nähden tai vähän alle? Sitä tarkoitin tuolla 90 asteella, ehkä vähän hämäävä..

Tässä 4.41 alkava "maastaveto", mikä idea on tehdä se tuolla tavalla? Itsellä tulee lähinnä mieleen että olkapäille ei tee hyvää tuommoinen pyöräytys tuossa liikkeen lopussa mutta onko tässä nyt joku jippo mitä en ymmärrä?

Tässä 4.41 alkava "maastaveto", mikä idea on tehdä se tuolla tavalla? Itsellä tulee lähinnä mieleen että olkapäille ei tee hyvää tuommoinen pyöräytys tuossa liikkeen lopussa mutta onko tässä nyt joku jippo mitä en ymmärrä?

Selkän työn maksimointi, lapoja yhteen ylhäällä. Kuten videolla näkyy, liikettä ei tehty ensimmäisenä, vaan aika kovastikin oli takana sarjoja. Eli varmaan turvallinen koska painot niin paljon pienemmät tuossa vaiheessa, et kyllä olkapäitä pyörittelis millään polvistavedon normipainoilla :)

Otin tänään 3 sarjaa mavea, ekassa sarjassa tais tekniikka hajota ja rintalihaksiin tuli kova paine(oli myös kipeät vetojen jälkeen) , muissa sarjoissa kyseistä ei tapahtunut..Mikä saattaisi olla syy?Olkapäät mennyt eteen?

http://www.youtube.com/watch?v=8NYM7q2lkIg

Itellä on ehkä tyyliin samanlainen tuo tekniikka tällä hetkellä, ku tässä videossa. Elikkä jalat on kohtalisen isossa kulmassa ja selkä pyöristyy jonkun verran. Miten päin vittua tämä nyt sitten menee? Tuolla salilla ku tuntuu kanssa jokane isompi kaveri neuvovan tuota tekniikkaa vähä eri tavalla. Osa on sanonu, et se on iha hyvä, eikä selkä pyöristy liikaa. Mut sit pari sanonu, et perse pitäs vetää lähemmäs lattiaa. Itellä on suhkot pitkät jalat verrattuna muuhun kehoon, joten tuntuu ettei voikaan tota persettä iha yhtä alas vetää ku jotkut muut. Ja sit tosiaan tuosta selästä, nii pyöristyykö se tossa videossa liikaa? Jonkun verranhan se kuitenki pyöristyy.

Otin tänään 3 sarjaa mavea, ekassa sarjassa tais tekniikka hajota ja rintalihaksiin tuli kova paine(oli myös kipeät vetojen jälkeen) , muissa sarjoissa kyseistä ei tapahtunut..Mikä saattaisi olla syy?Olkapäät mennyt eteen?

Nyt en kyllä ymmärrä :D Olkapäät saa ja jopa on suositeltavaa pitää "edessä" koska näin nostomatka on lyhyempi. Maastaveto ei kyllä pitäisi missään olosuhteissa ottaa rintalihaksiin? Keskityt vain pitämään selän suorana ja "poljet" jalat läpi lattiasta niin kaikki on hyvin! Otat vielä mielellään jonkun kokeneen nostajan katsomaan sen selän asennon, koska yläsekä saa "pyöristyä", mutta alaselkä tulisi pysyä ns. tikkusuorana. Tangon tulisi myös pysyä säärissä/reisissä kiinni.

Nyt en kyllä ymmärrä :D Olkapäät saa ja jopa on suositeltavaa pitää "edessä" koska näin nostomatka on lyhyempi. Maastaveto ei kyllä pitäisi missään olosuhteissa ottaa rintalihaksiin? Keskityt vain pitämään selän suorana ja "poljet" jalat läpi lattiasta niin kaikki on hyvin! Otat vielä mielellään jonkun kokeneen nostajan katsomaan sen selän asennon, koska yläsekä saa "pyöristyä", mutta alaselkä tulisi pysyä ns. tikkusuorana. Tangon tulisi myös pysyä säärissä/reisissä kiinni.
Mulla meni noi muut 2 sarjaa hyvällä tekniikalla...Vain ekassa sarjassa siis tapahtu jotain tekniikalle kun otti rintalihoista ihan älyttömästi, mietin tässä nyt mitä kävi..

Luultavasti vää jännitit/puristit yhtee niitä siinä niin otti vähä hittiä..kenties

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom