Kyykky- ja mavekyssäreitä

"pystyin pitämään" on eri asia kuin että kannattaa pitää.
Tuo on nyt ihan naurettavaa että sen takia sormien varassa pitäisi että nostosta tulee "taloudellisempi".

Jokainen hermoston toimintaa ymmärtävä tietää että sormiin siirtyvä voimantuotto korreloi koko kropan voimantuoton kanssa.
Eri asia jos se vain tippuu sinne koska puristus loppuu, silloin on hyvä pystyä pitämään se siellä koska muuten nosto epäonnistuu.

285 olen vetänyt tuolleen, lopputuloksena runsaasti verta ja nahkaa lattialla. Syy? Sormivoimat eivät riittäneet pitämään tankoa nyrkissä.

En kyllä tajunnut oraakelimaista vastaustasi, boldattu osa. Voitko selittää (ei kiitos rottakokeisiin perustuvat väittämät) kansantajuisesti miksi ei ole järkevää pitää tankoa sorminivelen varassa, jos se sinne luonnostaan tahtoo valua. Mitä Nummistoa tiedän niin tuskin hän sitä on tieteellisesti analysoinut vaan tehnyt niin kuin parhaaksi todennut. Fysiikanlait kyllä tukevat mielestäni tätä tapaa, lyhyempi nostomatka, paremmat nivelkulmat. Olisiko tämä mainitsemasi mystinen "korrelaatio" kuitenkin suurempi vastavoima ja kumoasi saavutetun edun nivelkulmissa ja nostomatkassa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En kyllä tajunnut oraakelimaista vastaustasi, boldattu osa. Voitko selittää (ei kiitos rottakokeisiin perustuvat väittämät) kansantajuisesti miksi ei ole järkevää pitää tankoa sorminivelen varassa, jos se sinne luonnostaan tahtoo valua. Mitä Nummistoa tiedän niin tuskin hän sitä on tieteellisesti analysoinut vaan tehnyt niin kuin parhaaksi todennut. Fysiikanlait kyllä tukevat mielestäni tätä tapaa, lyhyempi nostomatka, paremmat nivelkulmat. Olisiko tämä mainitsemasi mystinen "korrelaatio" kuitenkin suurempi vastavoima ja kumoasi saavutetun edun nivelkulmissa ja nostomatkassa?

Se tarkoittaa sitä, että mitä kovempaa puristat, sitä parempi neuraalidraivi, tai hermoston aktiivisuus, on mukana.

Kerro nyt ensin paljon vedät? Ihan rehellisesti, en jaksa tämmöisestä alkaa vänkäämään jos olet ihan alkumetreillä maastavedon ihmeelliseen maailmaan.
Katso vaikka muitakin nostajia, ja kuinka moni tiputtaa sormille vetomatkan takia?

Ja millä tavalla nivelkulmat ovat parempia? Biomekaniikka/funk.anatomia on yksi mun lempiaiheitani, joten mielelläni keskustelen aiheesta kyllä.

Mistähän mahtaa johtua kun reenaan mavea, niin mulla tuntuu ainoastaan ihan älyttömästi takareisissä, ei selässä paljolti ollenkaa, taino tiukan sarjan jälkeen vähän tuntuu mutta ei mitään verrattuna takareisiin. Kavereilla taas täysin vastaavasti, reisissä ei mitään mutta selässä tuntuu. Meneeköhän varmasti oikein? Selkä pysyy suorassa, polvien yläpuolella mustelmat aina joka kerran jälkeen ja liike kyllä tuntuu ihan hyvältä :rock:

Vai onko mulla vaan heikot reidet verrattuna alaselkään? Olen myöskin kavereitani huomattavasti pidempi.

Se tarkoittaa sitä, että mitä kovempaa puristat, sitä parempi neuraalidraivi, tai hermoston aktiivisuus, on mukana.

Kerro nyt ensin paljon vedät? Ihan rehellisesti, en jaksa tämmöisestä alkaa vänkäämään jos olet ihan alkumetreillä maastavedon ihmeelliseen maailmaan. 8
Katso vaikka muitakin nostajia, ja kuinka moni tiputtaa sormille vetomatkan takia?

Ja millä tavalla nivelkulmat ovat parempia? Biomekaniikka/funk.anatomia on yksi mun lempiaiheitani, joten mielelläni keskustelen aiheesta kyllä.

Koska asia sinua niin suuresti kiinnostaa 225 olen vetänyt 80kg sumolla, nykyisellään jotain 180 luokkaa normityylillä (10x150) juurikin myötä otteella sormien varassa koska tämä on mukavampi tapa kuin ns. nyrkkiote. Minkähän takia mavessa ei käytetä yleensä kenkiä tai ainakaan korolla? Voisikohan johtua nostomatkan/nivelkulmien muuttumisesta epäedullisemmaksi? Minulle riittää että näin tapahtuu, siihen ei tarvita biomekaniikan opintoja.

Täytyy sanoa että sitä vähemmän juttusi saa uskottavuutta minulta, mitä enemmän viljelet jargonia ja epämääräisiä viittauksia tai vastaat kysymyksillä kysymyksiin. Sinunhan se pitäisi osata kertoa millä tavalla nivelkulmat ovat parempia. Tämä viimeinen vastaus oli jo neuraalidraivia (huutonauru) lukuunottamatta ihan ok.

Asiantuntijatermit varmaan ovat paikallaan kun keskustelet muiden asiantuntijoiden kanssa, täällä kuitenkin suurin osa lienee jotain muuta. Ota vaikka mallia Kettusesta, osaa kertoa monimutkaisistakin asiosta selkeästi.

edit. En edes sen enempää etsinyt, eikö tuostakin kuvasta käy ilmi aika selkeästi missä se tanko on?

deadlift-franco.jpg

minä olisin kiitollinen että joku jaksaa asiantuntevasti omalla ajalla neuvoa ja perustelee hommansa sit. esim omituisen kuuluiset jutut kuulostaa mutulta perusjampan kielellä suollettuna.

offtopic. en muista onko kettunen perustellut esim pohkeiden bodaukseen suosittelemaansa nälkävuoden pituisia hyppynarusessioita...

Koska asia sinua niin suuresti kiinnostaa 225 olen vetänyt 80kg sumolla, nykyisellään jotain 180 luokkaa normityylillä (10x150) juurikin myötä otteella sormien varassa koska tämä on mukavampi tapa kuin ns. nyrkkiote. Minkähän takia mavessa ei käytetä yleensä kenkiä tai ainakaan korolla? Voisikohan johtua nostomatkan/nivelkulmien muuttumisesta epäedullisemmaksi? Minulle riittää että näin tapahtuu, siihen ei tarvita biomekaniikan opintoja.

Täytyy sanoa että sitä vähemmän juttusi saa uskottavuutta minulta, mitä enemmän viljelet jargonia ja epämääräisiä viittauksia tai vastaat kysymyksillä kysymyksiin. Sinunhan se pitäisi osata kertoa millä tavalla nivelkulmat ovat parempia. Tämä viimeinen vastaus oli jo neuraalidraivia (huutonauru) lukuunottamatta ihan ok.

Asiantuntijatermit varmaan ovat paikallaan kun keskustelet muiden asiantuntijoiden kanssa, täällä kuitenkin suurin osa lienee jotain muuta. Ota vaikka mallia Kettusesta, osaa kertoa monimutkaisistakin asiosta selkeästi.

edit. En edes sen enempää etsinyt, eikö tuostakin kuvasta käy ilmi aika selkeästi missä se tanko on?

deadlift-franco.jpg

Tanko on nyrkissä Columbulla tuossa kuvassa.

Siksi ei käytetä kenkiä koska nostomatka lyhennetään mieluummin kengänpohjasta kuin otevoimasta.

Jatka sinä vain huutonaurun vetämistä. Mua ei kiinnosta paskan latia mitä mieltä sinä olet mun uskottavuudesta. Näin typeriin juttuihin pitäisi vielä alkaa miettimään miten yksinkertaisesti kirjoittaa?

Sinä et taida ymmärtää paljoa miten nivelkulmat vaikuttaa mihinkään?

Mistähän mahtaa johtua kun reenaan mavea, niin mulla tuntuu ainoastaan ihan älyttömästi takareisissä, ei selässä paljolti ollenkaa, taino tiukan sarjan jälkeen vähän tuntuu mutta ei mitään verrattuna takareisiin. Kavereilla taas täysin vastaavasti, reisissä ei mitään mutta selässä tuntuu. Meneeköhän varmasti oikein? Selkä pysyy suorassa, polvien yläpuolella mustelmat aina joka kerran jälkeen ja liike kyllä tuntuu ihan hyvältä :rock:

Vai onko mulla vaan heikot reidet verrattuna alaselkään? Olen myöskin kavereitani huomattavasti pidempi.

Poikkeuksellisen hyvä tekniikka tai heikot takareidet :)

Ja mitä tuohon puristamiseen tulee, koittakaapa vaikka penkata purstamatta tankoa = ei aktivoidu kaikki lihakset = rauta painaa kuin synti.

Pitää päivittää tänne sen verran, että toi 20 toiston kyykkyohjelma toimii ainakin meikäläiselle erinomaisesti.
Aloitin 5 viikkoa sitten 90 kilolla, jolloin paras sarja 100 kilolla oli 10 toistoa. Nyt äsken kyykkäsin 21x100kg. :puntti: Ei mikään mukavuusalueella treenaajan ohjelma, mutta fiilikset sarjan jälkeen on upeet. Olen tehnyt 20 toiston kyykkysarjan siis kerran viikkoon ja lisäksi toisena päivänä viikossa pari-kolme lyhyttä 5-6 toiston sarjaa.

Voimaa tuo ei oikeastaan ole tuonut, että esim. sarjapainolaskurit heittää häränpyllyä, mutta ne ei vissiin toimikaan tollasilla hengityskyykkysarjoilla.

Ehkä suurin pullonkaula mulla on keskikroppa joka alkaa ilmeisesti tangon painosta mennä hapoille aivan yläasennossa seistessäkin, vaikka mitään ylimääräisiä heilumisia tai tärinöitä ei ole. Erityisesti vatsoissa tuntuu nää 20 toiston sarjat.
Onko muilla tullut vastaan samanlaisia tuntemuksia keskikropan kanssa pitkissä sarjoissa?

tein hack-kyykkyy tänää levytangolla ja kädet meni rakoille tosi pahasti.mitä kannattais tehä?ainaki suihkuu laitan laastarin.hyvä liike kyllä muuten ja raskas varsinki takyykky sarjojen jälkee.

Hiero vähän pepantteenea niin helepottaa.

Kyllä mä tossa vaiheessa nyppisin sen nahanpalan pois, tai voi leikata vaikka saksilla ja/tai veitsellä. Repaleinen nahka tuppaa ottamaan kiinni vähän kaikkeen (repii lisää) ja muutenkin muhii kaikenlaista paskaa.

Nyt menee hermot tähän perhanan kyykkyyn! >.< Jo viis kuukautta 3-4 kertaa viikossa koitettu löytää sitä oikeeta tekniikkaa, mutta ei vaan löydy. Pitäs vissiin postata video aiheesta niin sais paremmin selitettyä mikä kaikki ei onnistu. Nyt kuitenkin valtava määrä kysymyksiä jotka pelottaa suurimman osan vastaajista pois.

Missä vika, kun löydän kyllä tangolle hyvän kolon latseista, mutta tuntuu ettei veri kierrä ollenkaan. Tangon paikassa ei mitään ongelmaa mut en saa pidettyä tangosta kiinni noin takana ilman selän kramppaamista yms. Jonkin sortin venyttelyä kenties? Mutta minkä?

Olen kuullut että polvia pitäis työntää jalkaterien suuntasesti, mutta kuitenkin jengi näyttää tekevän jalkaterät suorana?

Jalat suorana, hartioiden levysellä leveydellä, en saa istuttua ns ass to grass ilman että polvet menee jalkaterien yli merkittävästi tai alaselkä pyöristyy, kun taas:

Jos levennän jalkojen asentoa, pääsen alas selkä suorana, polvet ei mee yli varpaiden, mutta sit taas sarjan jälkeen polviin sattuu perhanasti.

Pidän leuan ylhäällä, keskivartalon niin kurissa kun pystyn ja pidän yläselän suorassa. Lämmittelen 5-10 minuuttia kuntopyörällä, jonka jälkeen alan kyykkäämään nostaen painoja pikkuhiljaa kohti sarjapainoja, miettien samalla tekniikkaa.

Välillä tuntuu kyykyn pelkällä tangolla varsinkin ottaen enemmän selkälihaksiin ihan selän keskiosankin kohdalta, kuin reisiin.

Huhhuh, toivottavasti tähän nyt viitsii joku vastata. Kiitos etukäteen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom