Kyykky- ja mavekyssäreitä

Musta se kahvakuulan/käsipainon kanssa tehty goblet-kyykky on ihan siitä hyvä että pystyy oppimaan sen jalkojen väliin kyykkäämisen. Ennen oli kauhean vaikeeta kyykätä ilman, että selkä pyöristyi, enkä päässyt edes kunnolla kisasyvyyteen. Tein parin viikon ajan vitosen käsipainoilla päivittäin noita gobletteja sekä kyykkyasennossa erilaista dynaamista venytystä, ja nyt sujuu jo syväkyykky melkein täydellisellä liikeradalla (pikkasen vielä nilkkavenyvyys estää, painonnostokenkien ja venyttelyn pitäisi auttaa) :)

Ja sillä ei ollut osuutta asiaan että harrastit venyttelyä enemmän?
Kahvakuulalla tuskin oli mitään virkaa parantuneessa liikeradassa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Postailinki tänne jotai sivuja takaperin mun ongelmasta, etten pysty kyykkäämään kunnolla edes ilman painoja. Ite valitut venytykset ei oo tuottanu minkäänlaista tulosta.

Ongelma on edelleen sama. En saanu edes tota em. harjotusta tehtyä kunnolla, koska en saa nilkoista kiinni ilman, että selkä pyöristyy.

Eli kyykky ei luonnistu sitten millään. Oon kokeillu erilaisia tangon paikkoja, jalan asentoja ja leveyksiä, mutta mistään ei tunnu olevan apua. Mitä tässä kannattas alkaa tekemään? Kova hinku ois olisi kyykätä, varsinki ku nyt muissa pääliikkeissä (kulmasoutu, penkki, sjmv, pystäri, leuat) oon kehittynyt varsin hyvin.

Emt, mutta kannattaa tsekata et jännitätkö vatsaa oikein kyykätessä. Sun pitäis kuvitella tekeväsi vatsarutistusta kun meet alas ettei selkä pyöristy. Lisäksi voit kokeilla apuliikkeinä esim. julle ja leg raise.. mahdollisesti jopa reverse hyper.
Luultavasti kyseessä on lihashallinnan puute ennemmin kuin liikkuvuusongelma.. ihan vaan arvauksena.

Kuinka kyykkyyn pitäisi normaali kyykky tehdä? Itse olen tottunut tekemään sen normaalisti about niin että reidet menevät vaakatasoon, mutta joku sanoi, että se pitäisi kuulemma tehdä ihan kunnolla maahan asti.

Ja sitten sellainen kyssäri, että jos mättää rinkan täyteen rautaa ja kyykkäilee sen kanssa, niin onko se kuinka tehoton tapa verrattuna tangon kanssa heilumiseen?

Kannattaa niin syvälle kyykätä kuin itse pystyy turvallisesti tekemään (selän asento ja pyöristyminen), tai kuinka syvälle tarvitsee lajia ajatellen tehdä. Jos voimanostoa reenaa, niin ei silloin ehkä kannata olympia-tyyppisiä hyvin syviä kapeahkoja kyykkyjä hinkata. Pääsääntönä kuitenkin suosittelisin, että tähtäisi mahdollisimman syvään kyykkyyn pitkällä aikavälillä.

Tässä vähän mallia kunnon tekniikasta:

proper-squat1.jpg

Sun pitäis kuvitella tekeväsi vatsarutistusta kun meet alas ettei selkä pyöristy

En haluaisi saivarrella, mutta missä vatsarutistuksessa selkä ei pyöristy? Mielestäni on ihan vaan paras keskittyä pitämään se selkä suorassa, kyllä aivojen pitäisi hoitaa oikeiden lihasten jännittäminen

Ihan vinkkinä heitän kun itellä ollut tuon liikkuvuuden kanssa kyykyssä kauheita ongelmia niin autto kun hankin foam rollerin ja rupesin sillä rullailemaan säännöllisesti, samoin venyttelyn lisääminen ja painonnostokengät ovat auttaneet. Niillä olen henkkoht saanut tuon kyykyn tuntumaan paljon luonnollisemmalta.

Vinkkejä kaivataan:

mavepainot ei voi olla mulla kauheen suuret ku en jaksa näpeillä pitää kauheen panavaa tankoa ilmassa. Viimeks ku tein, otin valmiin 32kilon tangon ja sillä meni 3x8 ja sain tekniikan luultavasti ainakin sinnepäin koska perse ja takareidet on vieläki ihan jumalattoman kipeet :D Mutta liikettä tehdessä ongelma oli, ett koko ajan tuntu, että kädet lipsuu ja tanko tippuu. Kävin ostamassa nahkaset treenikäsineet, mutta oiskohan mitään muuta mikä auttas? Ku voimia on käsissä paljon vähemmän suhteessa jalkoihin ja selkään... Voiko mave-lihaksia harjottaa tehokkaasti muuta kun mavea tekemällä? (vähän tyhmä kysymys ehkä :D)

Vinkkejä kaivataan:

mavepainot ei voi olla mulla kauheen suuret ku en jaksa näpeillä pitää kauheen panavaa tankoa ilmassa. Viimeks ku tein, otin valmiin 32kilon tangon ja sillä meni 3x8 ja sain tekniikan luultavasti ainakin sinnepäin koska perse ja takareidet on vieläki ihan jumalattoman kipeet :D Mutta liikettä tehdessä ongelma oli, ett koko ajan tuntu, että kädet lipsuu ja tanko tippuu. Kävin ostamassa nahkaset treenikäsineet, mutta oiskohan mitään muuta mikä auttas? Ku voimia on käsissä paljon vähemmän suhteessa jalkoihin ja selkään... Voiko mave-lihaksia harjottaa tehokkaasti muuta kun mavea tekemällä? (vähän tyhmä kysymys ehkä :D)
Joko magnesiumia tai sitten otat ristiotteen, eli toinen käsi on myötäotteella ja toinen vastaotteella.

En haluaisi saivarrella, mutta missä vatsarutistuksessa selkä ei pyöristy? Mielestäni on ihan vaan paras keskittyä pitämään se selkä suorassa, kyllä aivojen pitäisi hoitaa oikeiden lihasten jännittäminen

Ok, ehkä rutistus oli vähän huono sana. Tarkoitin, että jännittää vatsalihaksia kuin odottaisit nyrkiniskua vatsaan. Jos kokeilee tuota vaikka istualtaan niin voi huomata miten selän ojentajat jännittyvät samalla kun jännittää vatsaa. Itse joudun ainakin ihan aktiivisesti puristamaan vatsoilla kun ei ne toimi itsestään. Ei tietenkään saa mennä fleksioon.
Kyllähän kyykyssä pitää myös ajatella kokoajan, että työntää polvia ulospäin? Nämä pari juttua kun pidän mielessä niin kyykkääminen kulkee kohtuullisesti.

Ok, ehkä rutistus oli vähän huono sana. Tarkoitin, että jännittää vatsalihaksia kuin odottaisit nyrkiniskua vatsaan. Jos kokeilee tuota vaikka istualtaan niin voi huomata miten selän ojentajat jännittyvät samalla kun jännittää vatsaa. Itse joudun ainakin ihan aktiivisesti puristamaan vatsoilla kun ei ne toimi itsestään. Ei tietenkään saa mennä fleksioon.
Kyllähän kyykyssä pitää myös ajatella kokoajan, että työntää polvia ulospäin? Nämä pari juttua kun pidän mielessä niin kyykkääminen kulkee kohtuullisesti.

Näin aloittelijana pitää tosiaan aina "päivittää" tekniikkaa lukea artikkeleita ja katsoa videoita eri liikkeistä, huomaa että voi jumpeli taas oli jäänyt jokin juttu pois mielestä.

Kyllä sen pitäis siirtyä siihen tavalliseen kyykkyyn. Noita ehkä tollanen kuukausi ja sitten uudestaan tangon kanssa yrityksiä. Aloita korkealta boxilta tai penkiltä eli siis reidet ei vielä mene lähellekään vaakatasoa siellä pohjassa. Siitä sitten lasket vähitellen ja lopulta boxi/penkki pois

Niin siis tekniikan. Ja kuten Fuhrerin viestistäkin voi päätellä, kahvakuulalla tai käsipainoilla ei kyykkyyn kyllä niitä kiloja saa lisää.

ravaaja: -No itseasiassahan juurikin se tekniikka ei juuri siirry sinne tanko niskassa kyykkyyn tuosta kuula sylissä kyykystä. Eri liike.

Kahvakuulalla ja/tai käsipainoilla taas toki voi saada peruskyykkyynkin lisää kiloja, jos ja kun niillä pystytään/osataan treenata niitä heikkouksia kropasta, josta se kilojen lisääntyminen on siinä kyykyssä jäänyt kiinni. Aloittajan tai perusharrastelijan tähän ei kuitenkaan kannatta lähteä, ainakaan ilman asiantuntevaa ohjausta. Muutoin homma mitä todennäköisimmin ei mene sinnepäinkään mitä tavoitellaan.

No sittenhän me ollaan eri mieltä. Katon eka lähteekö se kyykky kulkemaan tangolla, jos ei niin sitten goblet squat kehiin. Kun se näyttää hyvältä niin tanko harteille. Tarvittaessa otetaan korkea boksi tai penkki mukaan. Tästä taas nähdään, että samaan lopputulokseen voi päästä eri tavoilla.

Unohda suosiolla tuo goblet squat.
Henk.koht en ole ikinä sitä käyttänyt, en ole ikinä kuullut kenenkään hyvän valmentajan sitä käyttävän. En ole myöskään kuullut että siitä olisi joskus ollut jollekin hyötyä.

Niin kauan kun on olemassa pari tusinaa parempaa vaihtoehtoa niin en suosittele.

Tee vaikka käsipainoilla kyykkyä, sekin on jo paljon järkevämpää.

mavepainot ei voi olla mulla kauheen suuret ku en jaksa näpeillä pitää kauheen panavaa tankoa ilmassa. Viimeks ku tein, otin valmiin 32kilon tangon ja sillä meni 3x8 ja sain tekniikan luultavasti ainakin sinnepäin koska perse ja takareidet on vieläki ihan jumalattoman kipeet Mutta liikettä tehdessä ongelma oli, ett koko ajan tuntu, että kädet lipsuu ja tanko tippuu. Kävin ostamassa nahkaset treenikäsineet, mutta oiskohan mitään muuta mikä auttas? Ku voimia on käsissä paljon vähemmän suhteessa jalkoihin ja selkään... Voiko mave-lihaksia harjottaa tehokkaasti muuta kun mavea tekemällä? (vähän tyhmä kysymys ehkä)

Vetoremmit, nostoremmit... molemmat tarkoittaa samaa asiaa. Toinen pää tulee ranteen ja toinen tangon ympärille. Tällä tavalle ei otevoimat kehity kummoisesti, mutta mave kulkee sitäkin paremmin.

Leveällä jalka-asennolla kyykky (voimanostokyykky), hyvää huomenta -liike, suorin jaloin maastaveto mm.

No sittenhän me ollaan eri mieltä. Katon eka lähteekö se kyykky kulkemaan tangolla, jos ei niin sitten goblet squat kehiin. Kun se näyttää hyvältä niin tanko harteille. Tarvittaessa otetaan korkea boksi tai penkki mukaan. Tästä taas nähdään, että samaan lopputulokseen voi päästä eri tavoilla.

Mitä täällä nyt taas hullutellaan...
Kyykkäämään oppii opettelemalla kyykkäämään. Jos et osaa, niin sitten kannattaa etsiä joku joka osaa sen sinulle opettaa. Uusien asioiden opettelu vaatii joskus aikaa ja vaivaa niin treenissä kuin ravinnossa kuin kaikessa muussakin elämässä.
Ei siinä mitkään kobletit, kettbelit ja kässärit mitään auta, jos tekniikassa vika. Ja 90% niistä jotka itse väittää, että vika on liikkuvuudessa, niin niilläkin vika on vain ja ainoastaan tekniikassa (kyllä se on tässä vuosien varrella tullut selväksi).

Olen vähän funtsinut maven tekniikkaa eilisen treenin jälkeen. Tuntuu, että se tekniikka, jolla saa isoimmat raudat nostettua, ei välttämättä olekaan se terveellisin vaihtoehto pitkällä tähtäimellä. En tiedä, ovatko muut pitkäkätiset treenaajaat kokeneet samaa, mutta itsellä tekniikka menee yleensä päin persettä raskaissa sarjoissa. Syy on se, että koska on niin älyttömän kova kiire saada paino maasta irti ja polvien yläpuolelle, niin veto muuttuu helposti suorinjaloin maveksi. Pitkät kädet liittyvät tähän siten, että käytännössä painon saa aina lukittua ylös, jos sen vain saa vedettyä polvien yli.

Eilen päätin sitten tehdä sarjat huvin vuoksi super strict-tekniikalla, ja liike tuntui kieltämättä erilaiselta. Liikerata piteni huomattavasti, kun laskin perseen rohkeasti lähes kyykkyasentoon vedon alussa (vaikka ei se kyllä läheskään missään kyykyssä ollut, tuntui vaan siltä). Toistot tippuivat 1(!) toistolla enkkasarjasta, mutta tuli hyvä mieli, kun selkä ei räjähtänyt.

Onko samanlaisia kokemuksia muilla pitkillä luikuilla, vai olenko yksin (!!!!)?

Olen vähän funtsinut maven tekniikkaa eilisen treenin jälkeen. Tuntuu, että se tekniikka, jolla saa isoimmat raudat nostettua, ei välttämättä olekaan se terveellisin vaihtoehto pitkällä tähtäimellä. En tiedä, ovatko muut pitkäkätiset treenaajaat kokeneet samaa, mutta itsellä tekniikka menee yleensä päin persettä raskaissa sarjoissa. Syy on se, että koska on niin älyttömän kova kiire saada paino maasta irti ja polvien yläpuolelle, niin veto muuttuu helposti suorinjaloin maveksi. Pitkät kädet liittyvät tähän siten, että käytännössä painon saa aina lukittua ylös, jos sen vain saa vedettyä polvien yli.

Eilen päätin sitten tehdä sarjat huvin vuoksi super strict-tekniikalla, ja liike tuntui kieltämättä erilaiselta. Liikerata piteni huomattavasti, kun laskin perseen rohkeasti lähes kyykkyasentoon vedon alussa (vaikka ei se kyllä läheskään missään kyykyssä ollut, tuntui vaan siltä). Toistot tippuivat 1(!) toistolla enkkasarjasta, mutta tuli hyvä mieli, kun selkä ei räjähtänyt.

Onko samanlaisia kokemuksia muilla pitkillä luikuilla, vai olenko yksin (!!!!)?

Itse kun aloitin jokunen aika sitten, olin hyvin tietoinen tästä ongelmasta ja menin taasen toiseen ääripäähän. Perse oli liian alhaalla ja liike taisi olla lähinnä jaloille. Sittemmin korjasin tätä nostamalla lantiota ylöspäin ja tuli heti noin 10 % lisäys sarjapainoihin.

Tuolla tyylillä saa varmaan suurin osa enemmän irti rautaa maasta, mutta jos se tulee alaselän kustannuksella, ei se taida pidemmän päälle olla oikein hyvä. Itse saan parhaiten pidettyä selän kaaren koossa aloittamalla aina jaloilla ja kuolettamalla painot joka toiston välissä. Jos lähten hätäilemään ja pomputtamaan maasta, jää jalat helposti pois ja liike muuttuu selällä repimiseksi.

Maastaveto on kyllä kunnon aggreliike, että siinä helposti voi lähteä homma lapasesta.

Mave on ollu treeneissä mukana pari kuukautta ja tähän mennessä oon tehny 3x10 ja 3x8 sarjaa ilman vetoremmejä. Noissa kasin sarjoissa on viimesissä toistoissa ollu vähän siinä ja siinä että tanko pysyy näpeissä.

Nyt vaihoin muutamaksi viikoksi 3x6 sarjoihin. Tein tänää maven siten että eka lämmittelin 10x60kg.

Seuraavaks tein ilman remmejä 6x90kg ja sitten 6x100kg. Viimiseen sarjaan ladoin 120kg ja aloin vääntämään niin tanko meinas luiskahtaa jo ekassa toistossa näpeistä. Oon vannonnu etten käytä remmejä, mutta päätin nyt koittaa niitä. Suuri yllätys oli kun 6x120kg meni kuin vettä vaan. Pakko on kyllä opetella tuo ristiote kun tähän asti on menty myötäotteella.

Teenkö itelle hallaa jos alan jo tässä vaiheessa remmejä käyttää, vaikka vaan noissa vikoissa sarjoissa?
Räpylät ei ole mitkään suuret tälläsellä 167cm (paino normirasvoissa ehkä 70kg)pitkällä jannulla, joten siinä jo häviän roimasti pidemmille jannuille. Tosin lyhyydestä on se hyöty että asennot pysyy liikkeissä hyvin paketissa.

Mitä liikkeitä kannataa ottaa maven lisäksi selkäpäivänä kun tekee lyhyempää sarjaa? Vie aika hyvin voimat tuo 3x6.

Että semmosta siansaksaa tällä kertaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom