Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Tuossa kun oli strict pystypunnerruksesta juttua, niin kysytäänpä maestro @jto mielipidettä, tulisiko toistot ottaa rinnalta vai ylempää?

Tässä on ollut hyvä nousujohteinen jakso, ja olen tehnyt toistot hieman vaihdellen, välillä rinnalta asti, välillä leuan alapuolelta. Strictinä tuntuu pysyvän paremmin kun ei laske ihan rintaan asti. Jos lasken rintaan niin tulee liian helposti tehtyä jonkinlainen pohjapomppu lapoja käyttäen. En ole ihan varma kuinka suuri vammapotentiaali tuossa on, koskaan ei ole pystypunnerrus mitään vaivaa aiheuttanut, kop kop...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No jos hartialihasta pitäs lihasmielessä rakentaa, alhaalta hartioilta asti. Jos halutaan käyttää painonnoston apuna, alhaalta hartioilta asti. Jos halutaan pystypunnerrusta ite liikkeenä kehittää, alhaalta hartioilta asti. Jos siinä on selkee heikko kohta esim. otsan paikkeilla, kuten monilla on, sillon tehdään stoppeja ja osatoistoja. Stopilla mieluiten aina, mutta juu tai ei pomppu on jokaisen oma ratkaisu tietenkin ja kun tuossa ei kilpailla enää, ei sillai väliä. Eikä kyllä toisaalta sillä liikeradallakaan eli tekee nyt sitten vaikka päälaelta ylös vaan. Vammapotentiaali on paljon pienempi kuin niskantakaapunnerruksessa, joten ei tuota alaosaa tarvi murehtia juurikaan.
 
No kukin nyt tekee kirjailijana ihan mitä haluaa, mutta ehkä hieman tietokirjana tuota ihmettelee, jos joka toisella sivulla käydään läpi kirjoittajan saavutuksia ja suurin osa kuvista koskee häntä itseään. Sama meno toki somessakin, ei sillä, eli systemaattinen meininki. Tietopuoli kuitenkin on hallussa ja sepä se tärkeintä silti.
 
Joo en mä tässä referaattien perässä ole, kunhan utelin vähän mitä oot kirjottanu kirjaan. Oon jo pidemmän aikaa ollu aikeissa ostaa ton kirjan ja ehkä nyt vois viimeistään vetää liipasimesta.

Tossa ko. kirjassa mielestäni kaikkien voimaharjoittelu ym. opuksien joukosta selkein ja johdonmukaisin vahva punainen lanka ja sanoma, ja tosiaan ilman mitään omakehuja/diipadaapaa, että kuka on kovin jätkä ja veti kuinka paljon.

Toki silti jengi ei jaksa lukea tota n. 500 sivua (suht pientä fonttiakin eli asiaa on) ajatuksen kans ja treenaa yhtä tyhmästi sen lukemisen jälkeen edelleen.

Salilla suosittelin tuota yhdelle nuorelle lahjakkaalle. Osti sen. Kysyi pari kk myöhemmin kavereineen, että voinko kertoo tärkeimmmät pointit siitä 😀 Sit ku kerroin referoidusti, mitä tuo käsittelee ja miten, niin kysy et miltä sivulta ne löytyy... Duh. Ja sit jossain netin Sheikon/Smolovin appsissa/ohjelmassa sanotaan eri toistot.

Väitän, että se kuka ton sanoman/punaisen langan hiffaa ja oppii soveltamaan omalla kohdallaan niin kehitys on taattua. Ei toi toki adhd-poukkoilijoille mikään yhden kännykkäscreenshotin opus ole vaan sitä saa tosissaan kahlailla varsinkin jos tykkää ajatella omalle kohdalleen.

Ton tenttiminen pitäis laittaa kaikille pakolliseksi, että pääsee salille vasta sit kun voimaharjoittelun perusteet hallussa 😀 Säästyis kaikilta paljon aikaa ja vaivaa ja kansantalous kohenisi kun ei tarvi hakata päätä seinään/treenata ihan liikaa vaan voi kuluttaa ja tehdä tuottavia hommia senkin ajan.
 
Ja sit jossain netin Sheikon/Smolovin appsissa/ohjelmassa sanotaan eri toistot.
Jos jollain menee pasmat sekaisin eri ohjelmien eri toistomäärien takia, niin ehkä se asioiden itsenäinen opiskelu ei ole sitä henkilöä varten. Jotkut ei jaksa, joitakin ei kiinnosta riittävästi ja jotkut on vain yksinkertaisesti kykenemättömiä sisäistämään asioita, saati soveltamaan niitä. Ehkä juuri siksi jotkut valmentaa (jotkut paremmin ja jotkut huonommin) ja jotkut vain nostaa.
 
Jos jollain menee pasmat sekaisin eri ohjelmien eri toistomäärien takia, niin ehkä se asioiden itsenäinen opiskelu ei ole sitä henkilöä varten. Jotkut ei jaksa, joitakin ei kiinnosta riittävästi ja jotkut on vain yksinkertaisesti kykenemättömiä sisäistämään asioita, saati soveltamaan niitä. Ehkä juuri siksi jotkut valmentaa (jotkut paremmin ja jotkut huonommin) ja jotkut vain nostaa.
Jos sitä treenaamista ja itsensä valmentamista ei koskaan opi vaan tekee aina mitä paperilla lukee koska koutsi sanoi niin ei voi odottaa että saisi potentiaalistaan mahdollisimman paljon irti. Jos vaan kuntoilee tereveyssyistä niin silloin toki se ja sama että saako sen parhaan yhteistuloksen tai fysiikan. Ihmisten keskittymiskyky on kyllä niin olematon että pitäisi kaikki treenaamiseen liittyvä tiivistää twiitin mittaiseksi. Ja sitten kun yksinkertaistat muutamaan lauseeseen niin silloin hommasta tehdään ehdoin tahdoin helvetin monimutkaista.
 
Jos sitä treenaamista ja itsensä valmentamista ei koskaan opi vaan tekee aina mitä paperilla lukee koska koutsi sanoi niin ei voi odottaa että saisi potentiaalistaan mahdollisimman paljon irti. Jos vaan kuntoilee tereveyssyistä niin silloin toki se ja sama että saako sen parhaan yhteistuloksen tai fysiikan. Ihmisten keskittymiskyky on kyllä niin olematon että pitäisi kaikki treenaamiseen liittyvä tiivistää twiitin mittaiseksi. Ja sitten kun yksinkertaistat muutamaan lauseeseen niin silloin hommasta tehdään ehdoin tahdoin helvetin monimutkaista.
Tästä lie sinun kanssa joskus keskusteltukin, mutta näkisin että ei omien treenien ohjelmointi pidä olla ultimaattinen tavoite, saati paras tapa kehittyä. Ammattilaisia on tottakai eri tasoisia ja autoregulaatiossa toki on nostajalla iso rooli, mutta on valmentajien vähättelyä sanoa että oletusarvoisesti ilman on parempi. Ehkä se on monesti sellasta oman hännän nostamista että kun on tähän asti omilla päästy niin valmentaja olisi ollut vain turha kuluerä ja hidaste.

Ja kysymys jto:lle: onko sulla teholajien yleisurheilijoita tallissa? Olen käsittänyt, että käytäntö on se, että yksi valmentaja hoitaa kaiken jotta kokonaisuus on parhaiten hanskassa. Lajitreenitkin kun ilmeisesti on sen verran kuormittavia, että on jonkinmoinen riski jos fysiikkavalmentaja säätää "sivusta"? Vai kuinka yhteistyö lajivalmentajien kanssa yleisesti koordinoidaan?
 
Just tällä hetkellä ei oo yhtäkään yleisurheilijaa mukana. Kyllä joillakin on tiimi fyssarista/hierojasta laji- ja fysiikkavalmentajaan jne siinä hommassa apuna. Aikalailla se sitä kommunikaatiota koko porukan välillä kaipaa, että toimii.

Mulla on tälläkin hetkellä hyvin fiksuja valmennettavia siinä mielessä, että varmasti riittäis osaaminen korkeelle omien ja muidenkin treenien suunnittelussa. Silti ovat olleet mun mukana hyvinkin pitkiä aikoja. Se yhteistyö siinä merkkaa monelle paljon ja sitä se aina on.

Vaikka ite olen valmentaja, peräänkuulutan kyllä vahvasti osaavan valmentajan käyttöä oman treenin apuna. On täysin naurettava ajatus, että urheilijan pitäs jotenkin oppia pois valmennuksesta jossain vaiheessa. Hyvin suurella osalla huippu-urheilijoista on valmentaja. Siihen on syynsä.
 
Tästä lie sinun kanssa joskus keskusteltukin, mutta näkisin että ei omien treenien ohjelmointi pidä olla ultimaattinen tavoite, saati paras tapa kehittyä. Ammattilaisia on tottakai eri tasoisia ja autoregulaatiossa toki on nostajalla iso rooli, mutta on valmentajien vähättelyä sanoa että oletusarvoisesti ilman on parempi. Ehkä se on monesti sellasta oman hännän nostamista että kun on tähän asti omilla päästy niin valmentaja olisi ollut vain turha kuluerä ja hidaste.
En siis missään nimessä sano että valmentaja olisi turha saati haitallinen vaan molempien päätä se vaatii. Ja kuten jo mainittukin niin myöskään yksin ei välttämättä selviä vaan parempi kun on toinenkin silmäpari. En muista aiempia keskusteluita mutta toivottavasti se ei kuulostanut siltä että valmentaja olisi aina turha.

Sellainen pelkkä ”tässä on lista tee nämä” jossa urheilija itse ei mieti sen enempää ei ole valmentamista. Ei se välttämättä väärin ole, mutta ei se valmentamista ole vaan ohjelman kirjoittamista. Silloin on varmaan parempi kun on vaan samanhenkinen treenikaveri-/porukka ympärillä, eikä maksa mitään. Saattaa tosin vaatia että ottaa sen kirjan(tai minkä tahansa materiaalin) käteen.
 
On toi paljon urheilijan ja valmentajan yksilöistä ja ihan lajistakin kiinni. Kyllä maailmalla edelleen on monissa lajeissa paljon autoritäärisiä koutseja, joiden sana on laki ja valmennus on juurikin ohjelmien kirjoittamista. Onko se kaikille paras systeemi? Ei tietenkään. Joillekin on ja silti urheilijankin mielestä itelleen ideaali. Se "ohjelman kirjoittelu" perustuu aina johonkin ja se on koutsin hommaa sitten kirjoitella mahdollisimman toimiva ohjelma tietenkin.

Ei kaikki valmennussuhteet tarvi mitään keskustelua ees. Jopa mullakin vaihtelee asiakkaiden antama palaute treeneistä tosi paljon. Kaikki kyllä laittaa tehdyt treenit mulle, kuten on sovittu. Joku kuitenkin kirjottelee joka viikko niiden lisäksi kaikenlaista ja keskustelua käydään monella tasolla. Joku toinen sitten laittaa palautteen kerran kuussa (mun minimivaatimus) ja tekstiksi "tässä treenit" :) Ei kaipaa mitään muuta.

Jotkut mun valmennussuhteet on hyvin lähellä konsultointia ja aika ohuidenki freimien luomista ja ehdottamista "vain". Jotkut sitten haluaa, että mä teen kaiken valmiiksi ilman mitään vaihtoehtoja jne ja ne ei edes toivo mitään muuta osaa itelleen kuin sen ohjelman toteutus. Tää kaikki menee aina sen mukaan, mikä toimii kellekin parhaiten. Aina.

Miksi ihmeessä joku haluus itelleen haitallisen valmentajan??? :)
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen reilu parikymmentä vuotta harrastellut säännöllisen epäsäännöllisesti bodailua/voimailua, välillä vuoden-parin totaalitaukoja. Aina ollut kiinnostunut aiheesta ja kirjallisuutta ja ”nettitietoutta” on kertynyt mutta koskaan ei ole ollut into niin paljoa olisi tosissaan lähtenyt testaamaan mihin pystyy jos palikat lyö kunnolla kohdilleen.
Väitän että itsekseni saisin kyllä kehitystä mukavasti mutta olen sen verran mukavuudenhaluinen tai muuten vaan laiska että nyt kun on kohta vuosi jumppailtu JTO ohjeistamana niin homma pelaa paremmin kuin koskaan, mulle ainakin sopii hemmetin hyvin systeemi jossa katson paperilta liikkeet ja sarjat ja teen kuten sanotaan ja siinä kaikki. Ei tule mietiskeltyä ottaisiko vielä toiston/sarjan/liikkeen lisää vaan mennään valmiiksi määritettyä setillä ”aivottomasti”. Tai että vaihtaisinko ohjelmaa, pitäisikö keventää jne. Eikä ole tullut niitä ylimääräisiä lepopäiviä ilman pätevää syytä joita aikaisemmin laiskuuden takia herkästi tuli. Vaikka pikkuvammojen kanssa on saanut painia niin homma pelaa kyllä ku junan vessa. Tarvittaessa sitten omien toiveiden mukaan tietty muokataan asioita jos on tarvetta ja kaikenlaisiin kysymyksiin ja ongelmiin on aina nopeasti saanut vinkit & vastaukset.
Suosittelen kyllä lämpimästi, ainakin itelle syttyi taas kipinä ihan eri tavalla kun tulosta on tullut niin nopeasti. Pikkusen lisää voimanpaskaa vielä niin voi käydä pappasarjassa kokeilemassa jos sais mitalinsyrjästä kiinni…
 
Usein puhutaan miten raskaat kyykyt ja vedot ovat riittäviä keskikropan treenaamiselle, mutta sinä suosit aika paljon "eristävää" keskikroppatreeniä voimailussa, esim. usein kyykky- tai maastavetopäivänä kaksi erillistä keskikroppaliikettä. Miksi näin?

Jatkokysymys: mitä liikkeitä ja millä perusteella keskikroppatreeniin tulisi valita? Selänojennuksia, raskaita suoria vatsoja (voimapyörä, istumaannousuja lisäpainoilla), staattisia pitoja, antirotaatiota, kiertäviä liikkeitä..?
Yleishyödyllistä ja monipuolista treeniä, vai spesifejä liikkeitä juuri heikkouksia ajatellen?

Kiitos :)
 
Lajiliikkeissä tekeminen on staattista pääosin ja mä teetän semmoselle vastapainoksi dynaamisempaa liikettä eli en välttämättä hae niillä samantien ja suoraa apuliikevaikutusta lajeihin. Silti kyllä aika monet antaa palautetta, ettei koskaan oo keskikroppa ollut näin vahva ja vaikutukset näkyy ja tuntuu myös pääliikkeissä.

Tähän perustuen se tekemisen valintakin kannattaa tehdä. Hyvä kattaus tulee, jos mukana on dynaamista suoraa ja kiertävää sekä staattisia pitoja eri asennoissa. Niihin ne antirotaatiotkin kuuluu. Ei se keskikroppa oikein koskaan liian vahva voi olla.
 
Ootko monesti törmännyt asiakkailla lantion ja keskivartalon motorisen kontrollin ongelmiin? Minun lisäkseni siis 😉. Onko saatu ongelmat korjaantumaan, kuinka pitkään on mennyt ja mikä on ollut selkein apu?
 
Heh... juu oon. Pääasiassa ovat kuitenki kireysjuttuja ja epätasapainoa kuin varsinaista kontrolliongelmaa. Ne on enemmän sitten sitä avaruudellisen hahmottamisen yleisempää ongelmaa. Yleensä lihaspuolen ongelmat ja epäsymmetrisyydet on QL, piriformis, gluteus medius -osastoilla.

Korjaukset on tehty suht menestyksellä sen liikkeen liikeradan fiksailuilla pääasiassa sekä tietenki liikkuvuuden symmetrian parantamisella. Mielikuvat ja muistisäännöt ja oikeenlainen tekeminen laatu edellä ne toimivimmat keinot.
 
Nyt en tosiaan tarkoita mitään kiristelyä juurisyynä, vaan (tämänhetkisen hypoteesin mukaan) mm. syvien ja pinnallisten lihasten erottelukykyä ja tehollista/ajallista rekrytointia. Mutta jos on lähteny ohjeistuksella ilman fyssaria niin ainakaan ihan vastaavia ei ilmeisesti oo tullu vastaan, kiinnosti vaan onko muita jotka ei meinaa fyssareistakaan saada apuja.
 
Juu synergistisesti ja koordinoidustihan niiden PITÄIS toimia ilman mitään ajatuksellisia uhrauksia. Onko sulle löytyny selkeetä diagnoosia, mitkä lihakset siellä on inaktiivisia ja mitkä tekee liikaa/väärin hommia? Aika pahojakin kiertymisiä ja puolieroja on kyllä vastaan tullu ja kaikissa tapauksissa se liikkuvuuden ja voiman symmetrian kuntoonlaitto on ollu ratkaisuosassa. Ja sitten ite liikettä tehdessä, esim kyykyssä unohdetaan hetkeksi kilot ja mennään joka toisto sen mukaan, ettei mee kierossa, kaadu toiselle jalalle jne.
 
Ei sellasta tarkkaa diagnoosia ole, lantiokorin toimintaan tuo oletettavasti liittyy ja syvien lihasten kykyyn jäykistää lantio. Fyssari puhui että yrittää saada lainaan ultraäänilaitteen jolla vois tutkia ”eri rekrytointitapojen vastetta vatsapeitteessä”. Täähän ei ulkopuolisen silmään näy oikeestaan ollenkaan, eli sellanen silminnähden paha se ero ei ainakaan enää ole. Tuntuman puolesta kylläkin tekemistä olis vielä.
 
Back
Ylös Bottom