Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Onks sulla joku syy, ettet treenaa pystäriä samantien? Tollanen määrä kiloja ykkösmaksimiin vaatii kaiken mahdollisen aikajanalla ajatellen. Onko se kehittyny viimesen 3kk aikana millai?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä mä treenaan pystäriä paraikaa, alotin ihan nollasta reilu kuukausi sitten ja eka treeni oli 3x5x40 ja viimesin treeni oli 4x4x50. Kehonpaino on tippunu samal noin 2kg ja tarkotus tosiaan tiputella vielä noin 3kg.
 
Viimeksi muokattu:
Eli aattelit ottaa muhun yhteyttä vasta 3,5kk päästä, vaikka sulla on tollanen urakka edessä? :) No sekin toki sopii, mutta tää laji on usein hyvin pitkäjänteisten ihmisten laji ja mieluiten tollanen urakka olis hyvä saada fiksuille kantimille a.s.a.p.
 
Joo olisi varmasti optimaalisempaa jättää suunnittelu heti sun haltuun mut haluun kuitenki mennä tän vuoden loppuun omin voimin. Teen tolla sun 3x4->6x6 filosofialla ja oon sisäistäny sen mielestäni hyvin.
 
No tuo progressio siihen mahdollisesti jo viittaa. Kannattaa ottaa iisejä ykkösiä ylirautaherättelyjen muodossa myös kerran viikkoon. Samoin tiukka ote mahdolliseen noston heikkoon kohtaan.
 
No tuo progressio siihen mahdollisesti jo viittaa. Kannattaa ottaa iisejä ykkösiä ylirautaherättelyjen muodossa myös kerran viikkoon. Samoin tiukka ote mahdolliseen noston heikkoon kohtaan.

Nyt tulee varmaan tyhmä kysymys, mutta mitä tuo termi ylirauta tarkoittaa, sitä näkee voimailijoiden jonkun verran käyttävän nostoissa jotka he kuitenkin ihan itse nostavat.

Miksi se on yliraita vaikka sen saa itse nostettua, ymmärtäisin termin ylirauta sellaisena painona jota ei ilman avustajaa kykene nostamaan.
 
Nyt tulee varmaan tyhmä kysymys, mutta mitä tuo termi ylirauta tarkoittaa, sitä näkee voimailijoiden jonkun verran käyttävän nostoissa jotka he kuitenkin ihan itse nostavat.

Miksi se on yliraita vaikka sen saa itse nostettua, ymmärtäisin termin ylirauta sellaisena painona jota ei ilman avustajaa kykene nostamaan.
Ylirauta suhteessa päivän työsarjoihin.
 
Tää ylirautaherättely on mun esittelemä käsite ja tarkoittaa juurikin päivän työsarjojen rautoihin nähden isompia kuormia. Tuo herättely on siis olennainen sana tuossa käsitteessä. Monet puhuu silti pelkästä yliraudasta tai yyärrästä. Pääsääntöisesti niissä RIR on 2-4 eli ne on melko helppoja. Esim jos ykkösmaksimi on 200 ja työsarjat olis vaikka 3x6x150, ylirauta vois olla 1x170.
 
Hyvä jos on realistinen tavoite, tuntuu vaan pystäriin 30kg parannus kovalta vuoteen. Oon yhteydessä sit ens vuoden puolel.

Haha, lonesomebronson on tuttu äijä piffiltä, kovaa menoa!
Riippuu myös kauanko olet treenannut. Kehitys on ihan eri luokkaa jos treeni uraa vähän takana. 20 vuotta kovaa treenanneelle karjulle 30 kg parannus voi olla jopa mahdoton. Aloitteleva kehittyy huonollakin ohjelmalla nopeasti jos treenaa kunnolla.
 
Riippuu myös kauanko olet treenannut. Kehitys on ihan eri luokkaa jos treeni uraa vähän takana. 20 vuotta kovaa treenanneelle karjulle 30 kg parannus voi olla jopa mahdoton. Aloitteleva kehittyy huonollakin ohjelmalla nopeasti jos treenaa kunnolla.
Olen mä aika alussa, nostellu nyt vain reilun kuukauden verran vuosien tauon jälkeen. Oon nostanu muistaakseni 2015 noin 92 kilosena pystäristä 75kg, jonka jälkeen en oo pahemmin punnertanu mitään.
 
Olen mä aika alussa, nostellu nyt vain reilun kuukauden verran vuosien tauon jälkeen. Oon nostanu muistaakseni 2015 noin 92 kilosena pystäristä 75kg, jonka jälkeen en oo pahemmin punnertanu mitään.
33% yli entisen ennätyksen 7kg alemmalla kehonpainolla. Reilussa vuodessa. No mielenkiintoinen seurata projektia, mutta itse pidän rehellisyyden nimissä tuota hyvin epätodennäköisenä. Jos jollekin ei voima nopeasti tartu, niin ei se asia muutu ikinä. Niitä hirveisiin kehitystahteihin kykeneviä ihmisiä on melko harvassa. Tuollainen 100kg stricti pystäri kuitenkin vaatii verrokkina monilta 160-180kg välillä olevaa penkkitulosta. Ei toki varmasti välttämättä silloin, kun pystäri on pääliike/prioriteetti.
 
Pystäri kehittyy hyvin jos ei ole aiemmin tehnyt pääliikkeenä. Auttaa kun vähennät rintatreeniä. Kova tasapenkki treeni syö pystäristä kiloja. Itse otin kovimpina pystäri aikoina pystärin 2 x vko ( voima + nopeusvoima). Apuliikkeinä oli jyrkkä vinopenkki tai kapea penkki. Tämä vain oma kokemukseni asiasta. Ei ainoa oikea.
Olet oikeassa, katzmaierin linjoilla muuten.
 
33% yli entisen ennätyksen 7kg alemmalla kehonpainolla. Reilussa vuodessa. No mielenkiintoinen seurata projektia, mutta itse pidän rehellisyyden nimissä tuota hyvin epätodennäköisenä. Jos jollekin ei voima nopeasti tartu, niin ei se asia muutu ikinä. Niitä hirveisiin kehitystahteihin kykeneviä ihmisiä on melko harvassa. Tuollainen 100kg stricti pystäri kuitenkin vaatii verrokkina monilta 160-180kg välillä olevaa penkkitulosta. Ei toki varmasti välttämättä silloin, kun pystäri on pääliike/prioriteetti.
Tuo 75kg maksimi vuodelta 2015 tuli aika pienellä vaivalla, mutta ei mulle todellakaan voima mitenkään nopeasti tartu ja pidän itseäni enintään keskinkertaisena lahjakkuutena voimailuun.
Mitä mä nyt oon lukenut kehitystahdeista tässä niin kyllä tuo 100kg tulee tosiaan olemaan todella kova tavoite, että saas nähä.
Joo varmasti tosiaan vaatii tuollaista 160-180kg penkkiä tuo 100kg pystäri, jos ei pystäriä varsinaisesti treenaa, olen kuullut vielä huonommistakin suhteista penkin ja pystärin välillä. Tässähän tullaan tekemään kaikki sitten pystärin ehdoilla et ihan mielenkiintoista nähdä, jos jollain ilmeella tuo 100kg nousis, että mikä tulee olemaan penkkimaksimi sitten.
 
Pääliikkeenä ihan eri eikä kannata penkkiin vertailla. Painonnoston olympiavoittaja sanoi penkkaavansa 130kg.
 
Vuosi sitten todettiin magneettikuvista välilevyn pullistuma ja voimakasta madaltumista
parissa alimmassa nikamassa. Säteilyä pakaraan ajoittain ja yleistä selkäkipua/jumia.

Vinkkejä selkäystävälliseen salitreeniin?raskaammat Kyykyt ja mave aiemmin kipeyttänyt alaselkää pahasti.
 
Oliko niissä selkä kuitenkin suorana hyvin? Vyökyykyt ja muut vastaavat ihan hyviä tilalle tai yhden jalan vedot ja kyykyt.
 
Mä oon nyt tehny tota pystäria ja pidennetyn liikeradan etunojapunnerruksia kolme kertaa viikossa niin, että kumpiki tulee 1,5 kertaa viikon sisällä.
Treenit ollu enimmäkseen RIR 1-2, mutta tuntuu siltä että voisi melkein vetää löysemmin.
Ajattelin alkaa treenaamaan 5 kertaa viikossa, pystäri 3krt ja punnerukset 2krt ja treenit olisi sitten RIR3-4, tämä sen takia, kun joskus aikoinaan pitkin päivää treenatessa tuli kovaa tulosta tuolla usein ja helposti tyylillä. Onko jotain mitä pitää muuttaa vai olenko oikeilla jäljillä?
 
masaf2: On se aika peruskiva. Laitteita paljon, mutta vapaitakin. Heh.

rytmo: oikeilla jäljillä eli keskity opettaan kropalle tehontuottoa ja unohda sarjatiukkuus.
 
Back
Ylös Bottom