Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Koska sä Eino teet noi vedot ja kyykyt aika tiukasti, se nopeustreeni pitäs sit selkeemmin painottua sinne näennäisenkin nopeuden puolelle ja siks toi aika kevyt 60% rautaehdotus.

Joka tapauksessa muutenkin suosittelisin jättään pikkusen varan varsinkin niihin kyykkyihin ja vetoihin. Palautuu paremmin ja voimantuotto kehittyy yhtälailla, ellei jopa paremmin. Eikä se lihaskasvukaan siitä vipasta toistosta taatusti ole kiinni.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Koska sä Eino teet noi vedot ja kyykyt aika tiukasti, se nopeustreeni pitäs sit selkeemmin painottua sinne näennäisenkin nopeuden puolelle ja siks toi aika kevyt 60% rautaehdotus.

Joka tapauksessa muutenkin suosittelisin jättään pikkusen varan varsinkin niihin kyykkyihin ja vetoihin. Palautuu paremmin ja voimantuotto kehittyy yhtälailla, ellei jopa paremmin. Eikä se lihaskasvukaan siitä vipasta toistosta taatusti ole kiinni.
Jos unohtaa tuon nopeus -sanan tuosta niin mielessä vaan oli, että haluaisin takaisin tuon vakiopainolla tehtävän 80% 6x2 kyykyn ohjelmaan, jota tein aikanaan esimerkiksi kovan maastavedon perään ja koin sen toimivaksi tekniikan hiomisen ja volyyminsiedon kehittymisen kannalta. Mietin, että toimisiko se paremmin maastavedon jälkeisenä päivänä, kun suoraan vedon jälkeen tehtäväksi. Vai mennäänkö kaikin tavoin päin puuta? :hyper::LOL: Olenkin nyt taas viime päivien aikana ruoskinut itseäni juuri tuosta, että monesti pilaan hyvän nousujohteisuuden koittamalla tehdä liian kunnianhimoisia sarjoja ja palautuminen tuhoutuu totaalisesti....

Miksi sitä volyymiä pitäs enemmän sietää? Mä uskon, että osasyy sille tasanteelle on liian kovaa liian paljon. Eli mieluiten paljon iisejä tyyliin 4-8xRPE7-8 sarjoja tai 1-2xRPE9-10. Ei kumpaakin. Jos se nopeus just unohdetaan ja aatellaan määrää, tee vedon jälkeen etaria 2x4 --> 3x6 tuota määrää nostaen siis.

Miksi sitä volyymiä pitäs enemmän sietää? Mä uskon, että osasyy sille tasanteelle on liian kovaa liian paljon. Eli mieluiten paljon iisejä tyyliin 4-8xRPE7-8 sarjoja tai 1-2xRPE9-10. Ei kumpaakin. Jos se nopeus just unohdetaan ja aatellaan määrää, tee vedon jälkeen etaria 2x4 --> 3x6 tuota määrää nostaen siis.
Olen nähnyt tämän vastauksen mielessäni jo pitkään. Täytyy nyt vaan koittaa hillitä ”PR riippuvuutta” eikä paukuttaa joka kerta RPE101039291003 enkkoja. Kiitoksia vastauksista taas! :oujee:

No ymmärrän kyllä ton enkkahinkuilun, heh. Sä voisit vaikka keskittyä tekeen enkkoja myös siinä tehossa ja RPE-kehityksissä. Eli ennen rauta X oli RPE9, nyt RPE 7. Selkee kehitys siis. Tai ennen 3x2x250 vipa sarja RPE9, nyt 6x3x250 vipa sarja RPE7.

Moi taas! :D

En kysy varsinaisesti edes neuvoa vaan kysyn mielenkiinnosta bodaus/voimanörtteilijänä, kun mieleeni juolahti tällainen teoria.
Kun on olemassa ilmiö nimeltään bilateraalinen vaje, joka tarkoittaa, että yhdellä raajalla tuotettu voima kerrottuna kahdella on yleensä suurempi kuin kahdella raajalla samaan aikaan tuotettu.
Niin mieleeni juolahti teoria, että tästä johtuen yhden raajan maksikuormilla (oikeilla maksimikuormilla, jotka kerrottuna kahdella ylittävät kahden raajan maksimin) saataisiin ylikuormitettua yhtä raajaa kerrallaan verrattuna kahden jalan liikkeisiin, jolla päästäisiin mahdollisesti lopuksi suurempiin kuormiin kahden raajan liikkeissä?
(toivottavasti sait kopin täysin teoreettisesta ajatuksestani, joka tuskin pätee kovin hyvin tosielämässä)
Oletko koskaan leikitellyt tällaisella ajatuksella? :LOL:

Ei sillä leikitellä tarvi. Ihan toimivaa kamaa valmennuksessakin, mutta tietyin varauksin. Esim yhden jalan maastaveto on julmetun tehokas liike. Yhden jalan kyykky esim. sitten hieman eri, koska polvi liikkuu siinä enempi eteen ku sivulle ja siirtovaikutus on sitä heikompi mitä leveemmällä kyykkää. Yhden käden leuat on kahden käden vedolle paljon tehokkaampi apu kuin toisin päin. Eli eli... tässäkin se yksilön tarve ajaa muun edelle. Paljon riippuu liikkeestäkin kannattaako käyttää.

Lisäksihän on tutkittua kamaa, että loukkaantuneena kannattaa toisella raajalla silti treenata ja mm. vahvasti keskittyä loukkaantuneen raajan lihaksen mielikuvayhteyteen. Se immobilisoitu raaja vahvistuu tai ainakin sen heikkeneminen hidastuu, vaikka sitä ei näennäisesti treenata.

Viimeksi muokattu:
Moi Jto! Kyselin sulta pari vuotta sitten vinkkejä, kun mulla oli tavotteena nostaa 120kg penkistä. Pidin pari vuotta taukoa, nyt innostuin uudestaan ja aktiivista treeniä takana puolisen vuotta. Uusi tavoite on nostaa 150kg penasta.
Nostin tämän vuoden tammikuussa 140kg, ja nyt viime perjantaina koitin 150kg mutta ei noussut, pysähtyi kuolonkohtaan.
Penkkejä mulla on ollut kolme kertaa viikossa. Eri variaatioita, lattiapenkkiä, kapeata penkkiä ja vinopenkkiä normi tasapenkin lisäksi. Joka treeniin olen sarjoja ja toistomääriä vaihdellut.
Apuliikkeinä mulla ollut myös olkapäitä, vipunostoja , selkää ja ojentajaliikkeitä. Olen huomannu et mulla toi korkea volyymi toimii, yhdellä kovalla penkillä viikossa en kehittyis yhtään. Sarjoissa olen myös jättänyt toiston tai kaksi pelivaraa loppuun.
Sarjoissa olen pysytellyt enimmäkseen toistomäärissä 5-8. Sarjapainot ja määrät ovat nousseet, mutta tuntuu siltä, että irtiottokykyä ei ollut riittävästi siihen 150kg nostoon. Pitäisikö tässä alkaa tekemään ylirautaherättelyjä ennen työsarjoja, vai mikä olisi paras tapa lähestyä asiaa, että jossain vaiheessa saisin sen 150kg pukattua ylös?

Tässä parhaimpia sarjoja mitä olen tehnyt penkissä (Rpe näissä ehkä 8-9): 5x5x120kg, 2x3x130kg, 4x4x125kg ja (8x120kg toistomaksimi)

Viimeksi muokattu:
Juu yliraudat kehiin lähes joka treeniin. Pidä ne kuitenki maltillisina eli RPE7-8 pääasiassa. Nyt en pysty tohon piikkailuun sen kummempaa sanoon, ku en sun treenejä oo ite peukaloinu. Jokuhan siellä on analyysiä vailla, ku ei noussu.

Kuulostaisiko semmonen miltä, jos alkais tekemään yhtenä päivänä viikossa tasapenkkiä kovilla raudoilla, toistomäärien ollessa 2-3 per sarja ja toisen tasapenkin volyymipainotteisena esim. 12-15 toistoa per sarja about 60% maksimista? Kolmas penkki olisi sitten joku variaatio.

No kyllä toi hakuammunnalta vaikuttaa ja ei kestotreenillä maksimia nosteta. Paljo muuttujia. 1x150 vaatis alleen 5x130 perusvoimat. Mieluiten kunnon peruskausi, missä yliraudat mukana. Nää menee täällä aina spekuloinniksi, ku en tiedä kokonaisuutta.

Tosta ylirautaherättelystä vielä haluisin kysyä, mun voimatasoilla penkissä toi RPE-7-8 ois varmaa 130-132,5kg, niin otanko sen siis joka treenin alussa vai muutanko kuormaa siinä yliraudassakin? Eli esim. viikottain nostan 2,5kg sitä?

Ei mitään ennaltamäärättyä nostamista kuormissa. Sillä just mennään mettään, jos se ei toteudukaan ja väkisin silti pusketaan. Joka ainoaan treeniin mieli avoinna ja toki edelliset treenit mielessä. Sit kyllä lämppä ja nousut kertoo, missä tänään mennään ja sen mukaan. Ylirauta voi olla semmonen 10-15% isompi ku ne perusvoimasarjat, eli ei senkää kauheen rankka pidä olla eikä varsinkaan sillon, jos se ykkönen liian tiukasti otettuna selkeesti vaikuttaa perusvoimasarjojen jaksamiseen. Sun kohdalla just joku 1*130-135 tai miksei 140- jne, jos selkeesti kulkee.

Tärkeetä tässä nyt sulla olis se selkee heikon kohdan eliminointi ja siihen oikeet avut. Muuten se homma ei pelaa.

Millä tavalla tunnistan sit sen mun heikon kohdan? Ainakin siinä 150kg maksimi yrityksessä tanko nousi 5-10cm rinnasta ja pysähtyi siihen. Olisiko stoppipenkkiä ohjelmaan enemmän? Niitä en juuri ole tehnyt ollenkaan.

Tervehdys Jto!

Kuinka mielestäsi olisi järkevä palata voimanostotreeneihin noin 5kk kestäneet tauon jälkeen? Alkuun pidempiä sarjoja vaiko suoraan lyhyemmillä sarjoilla? Tein viime vuonna bodausjakson toukokuun lopusta elokuun loppuun toistomäärien olessa välillä 8-10 per sarja ja perusvoimakauden syyskuun alusta marraskuun loppuun 3-6 toiston sarjoina. Parhaat sarjat viime syksyltä olivat penkki 3x160kg, kyykky 6x220kg ja mave 3x250kg, jos sillä on tämän asian kanssa mitään väliä.

Tala92: Siinäpä se kohta. Ehdottomasti stoppeja rinnalla ja leijustoppeja millin päässä rinnasta mukaan. Kova toimiva variaatio on: stop rinnalla, stop 10cm rinnasta, stop rinnalla, ylös.

Bart-Bart: Alottele lyhyemmillä sarjoilla alkuun, ku sulla ei kuitenkaan oo toistokestoo nyt. Semmosilla 3-5 toiston sarjoilla nouset joka treenissä rentoon toppisarjaan. Tällai se kroppa heräilee mukavasti. Kuukauden verran ku veivaat tollai, voit alkaa laajentaan toistoaluetta.

Jees. Pitääpä ottaa ne ohjelmaan mukaan. Mites sitten seuraavan kerran ku olis tarkotus yrittää sitä 150kg uudestaan, otanko jossain välissä toistomaksimin 130kg:lla ja jos sillä menee vitonen, tiedän että se 150kg ykkösellä voisi alkaa menemään? Vai kenties kun olen jossain treenissä ottamassa ylirautaherättelyä ja huomaan esim. että 130kg nousee kuin tyhjää vaan, niin sen perusteella sitten kokeilla sitä?

Nää on kysymyksiä, joihin vastaaminen alkaa mennä laaduttomaksi spekuloinniksi jo. Toistomaksimi sopii kehiin joka toinen kuukausi. Anna niiden sarjarautojen ja ylirautojen pikkuhiljaa nousta. Ja kun 160+ alkaa kiinnostaa, hyppää mun jengiin.

@Tala92
Suosittelen myös stoppipenkkiä ehdottomasti! Jos -92 on syntymävuosi niin sä oot helvetin vahva 30 vuotias kohta, mutta ennen veteraanikisoja tuskin maailmanluokkaa, kantsii ehdottomasti ottaa penkit jos niistä puhuu pienellä stopilla ihan kotonakin! "Voi rehellisesti vertailla kisatuloksiin" melkin, mutta keskustelussa sallitusti, itsetunnolle oikeutetusti? :)

@jto
Ihan mielenkiinnosta, olit tuossa yhdessä viestissä hyvin selkeä että on nou nou kamaa buranakuurit?
Itse just toistolta tuon "opin"(1-2vko, 3x päivässä), ja suoraansanottuna lekuri sanoi viisurin poiston jälkeen että näitä 600 buranoita voi vetää tunninvälein ku pastillia.
Ei oo tarkotus ees epäillä, mutta sen verta tiedonhaluinen että ihan on kiva tietää miksi jotain tekee tai ei :)

Kyllä melkosen vastuuton heitto lekurilta. Sen verran toksista kamaa munuaisille, ettei mitään järkee ylittää käypähoitorajoja. Enempi ei ole parempi. Pahemmissa tulehduksissa saattaa mennä parikin viikkoa sillä 2400mg/vrk, mutta sekin on tosi häjy kuorma kropalle. Se perus 5 vrk on aika eri.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom