Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
jos se eka 10cm ei oo koskaan ollu ongelma, sitten toi pläni on ok. toisaalta voisit ihan hyvin ainakin silloin tällöin tehdä lämpät maasta asti ja ottaa normivedossa jonku helpon ykkösen ennen siirtymistä pukeille. tällai sulla pysyis aika hyvin hallussa tieto sen normivedon heikosta kohdasta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
on. sekä sen takia, että se kevennys on tarpeeseen eli kroppa ei vaan jaksa. toinen syy on ihan psyykkinen. ei löydy niin latausta paukuttaa kovempaa. tämäkin on ihan ok, koska se pää tarvitsee palautusta myös.

Kuinka isoja hyppyjä sarjapainojen välissä käytät jos tarkoitus on nousta esim 3-5 toiston maksimiin? Ymmärrän että painojen nostoväli on hyvin yksilökohtaista ja varsin riippuvainen voimatasosta ja olenkin havainnut itselleni sopivaksi väliksi 20-30kg jos tavoite on siellä 180-220kg välissä kuten mulla kyykyissä ja vedoissa ja 10-15kg välillä kun tavoite on siellä 140-150 hujakoilla kuten mulla penkissä. Isommat välit kolmosissa ja lyhyemmät vitosissa, ehkä siksi että kolmosen ovat lähempänä maksimia ja tykkään ottaa ne freesimpänä.

Tämä malli on toiminut mulla hyvin ja tuskin olen sitä muuttamassa eli en sen takia kysynyt, tuli vaan mieleen jos sulla on joku vastaavanlainen skaala jos ohjeistat urheilijaasi nousemaan nyt vaikka kovilla kolmosilla kolmosmaksimiin tai lähelle sitä :)

jos sä haluat tietyllä raudalla ottaa toistomaksimin, ykkösillä sinne ylös kannattaa kohtuuaikasin mennä, eikä tehdä liikaa pitkiä sarjoja alle.

esim sun kyykyn toppisarja 3x210 vaikkapa menis lämpät esim 2x8x70, 6x100, 4x130 ja sitten nousut 1x150, 1x170, 190, 3x210.

jos taas on kyse vakiotoistonousuista eli esim kolmosilla koko ajan ylös, sun tasonen nostaja nousee mulla ne hieman treenin tavoitteesta riippuen 5-10kg välein. niissä kuitenki on eri ajatus kuin varsinaisessa testimäisessä treenissä, minkä yllä kuvasin.

vitoset on pidempiä ja kuluttavat yhtälailla, joten en ihan tota fressiyden ajatusta osta.

käy. heikon kohdan kehittäminen samoin isossa osassa.
Käytänpäs tilaisuuden hyväkseni ja kysyn tähän liittyen: jos heikko kohta on melkein heti rinnalta lähdettäessä eikä niinkään loppuojennuksessa, kertooko tämä siitä, että olkapäät ovat tässä suhteessa heikommat kuin ojentajat? Miten tuota kannattaisi treenata? Osatoistoja (ensimmäinen puolikas) vai kenties staattista pitoa heikossa kohdassa?

sitäpä se kertoo. osatoistoja voi tehdä, mutta eniten auttaa ne staattiset osiot. eli selkee 1-3s stoppi alhaalla joko helpoimpana versiona ihan hartioilla lepuuttaen tai ns. leijustoppeina 2-10cm sieltä lähdöstä. vika pitäs alkaa häipyyn jo muutaman kerran jälkeen, jos treenit on tehty oikein. älä siis hakkaa heti täysillä vaan anna kropan tottua myös.

muistaakseni kolme lukua kirjoitin. päätoimittaja on ollu mun valmennuksessa/ koulutuksessa ja jutellaan paljon treenijutuista yhä. samoilla linjoilla ollaan. kyllä mä muidenki kirjoittajien juttuihin suht hyvin luotan, mutta en oo lukenut niitä lopullisia tekstejä vielä läpi, enkä kaikkia tunne edes kovin hyvin. kyllä mä sanoisin ilman mainostamisen pelkoa, että hyvin laadukas kirja on kyseessä ja pysytään asiassa.
Instassa tuli mainos tänään vastaan ja menee kyllä tilaukseen mullakin!

Moro. Kiipeilykyssäriä taas. Kaverit huomautti, että suosin hyvin paljon crimppejä ulkona kiivetessä. Kaverit crimppejä käyttää harvoin ja pystyy muuveihin open handilla / 3 sormella, johon itellä ei voima riitä vaikka teknisesti suoritus about sama. Yksinkertaisesti open handit tai 2-3 sormen otteet on itellä heikompia. En koe tätä nyt merkittävänä kiipeilyä rajoittavana tekijänä, mutta näen kyllä että tilanne tuskin paranee tätä menoa, pikemminkin otevalikoiman voimaepäsuhta kasvaa.

2009 kiipeilylehdessä kirjoitat: "sormilautatreeneillä saadaan hyvin poistettua heikkoja kohtia omasta otevalikoimasta parantamalla hermoston toimintaa". Nyt varmaan voisi olla hyvä aika sitä omiin treeneihin sisällyttää? Lähinnä siis tehostaa noita heikkoja otteita. Samassa artikkelissa myös sun esitystä yhdestä progressiotyylistä: Jakson alussa: 4 sarjaa, à 6 x 10” @ 5 kg / 5” Jakson lopussa: 8 sarjaa, à 10 x 12” @ 7 kg / 3”. Idea vissiin sama kuin vaikka 3x4 --> 6x6 nostelussa? En ole aivan varma, tulkitsenko tuon kaavan oikein. Onko se siis 1 sarja = 10 sekunnin riipunta lisäpainolla, 5sek lepoa ja taas 10 sek riipunta kunnes 6 kertaa tehty, jolloin sarja on valmis. Ja senkö jälkeen se 2-5 min lepoa ennen seuraavaa sarjaa?

Riittääkö kerta viikkoon per otetyyli muun kiipeilyn ohella? Talvella varmaan voisi lisätäkin, kun ulkokiipeilyt vähenee. Oma taso tällä hetkellä se, että ulkona saa projektoitua 7A:ta ja niitä jo jokunen kiivettykkin. Muutama 7A+ alkaa olla lähellä, tosin vaatii vielä hermotusta, 6C-6C+ kertynyt jo hyvin ja monesti ne menee samana päivänä. Kiipeilysessioita 3-4 viikossa, joista ulkona 1-3.

juu vk-kustannuksen kirja.

vakule: no tollai juu ja melko oikein ymmärsit menon. yhdessä sarjassa on siis alussa 6 kpl 10 sekunnin toistoja 5 sekunnin palautuksilla. näitä 4 kpl muutaman minuutin palautuksella.

melkein voisit lähtee hommassa liikkeelle hieman iisimmillä määrillä ja ihan alkaa totuttaa sormia openhandeihin jne enemmän. suht helppoja 5-15s roikkumisia parin minuutin palautuksella. jos semmonen 2-3s jää varaa, voit tehdä useemminki. kerta viikkoon silti ok, mutta paljon riippuu sun muista määristä.

helposti onnistuu ihan lämpän jälkeenkin noita tehdä joka treenissä tai treenimielessä käyttää tiettyjä otteita, vaikka krimpaten pääsisitkin.

Mulla diagnosoitiin pullistuma l5-s1 välissä toukokuun alussa. Kuntoutus on sujunut todella hyvin ja pystyn jo treenaamaan melko kovaa. Jopa etukyykky luonnistuu, takakyykkyä ja normi maastavetoa ei oikein uskalla ottaa. Vetoa olen vähän testaillut ja pienillä painoilla ja tuntunut hyvältä mutta nyt sain fyssarilta neuvon tehdä mielummin yhden jalan vetoja. Suoritustapa jäi vähän hämärän peittoon eli minkälaista tapaa sinä suosisit? Alkuun mennään tietenkin pienillä painoilla kuntoutusmielessä mutta jossain vaiheessa olisi kiva kokeilla jonkinlaista voimatreeniäkin yhden jalan liikkeissä.

Olen harrastanut aktiivisesti BJJ:tä 11 vuotta ja siinä ohella käynyt myös aktiivisesti salilla. Olen ottanut vuosien varrella kolme kertaa eri valmentajilta voimaohjelman tukemaan harrastusta joka tuntuu menevän aina samalla kaavalla. Ensimmäinen kuukausi: matolla on todella vahva olo ja painikunto on noussut selvästi, samoin myös painot salilla. Toinen/kolmas kuukausi: meno tasoittuu, treenaaminen tuntuu hyvältä. Neljäs/viides kuukausi: ensimmäiseksi tippuu painikunto, joka treeni tuntuu kuin olisi ollut pitkään taukoa ja aerobinen kunto on nollissa. Sitten perässä tulee salitreeni enkä saa tehtyä enää ohjelman mukaisia treenejä. --> Lopetan/kevennän salitreenejä, jolloin painikunto palaa ja voimatasot laskevat taas lähtötilanteeseen. Missähän mennään vikaan?

Kaikki ohjelmat ovat sisältäneet kevennysviikkoja ja kalorit niin ettei paino ole noussut / laskenut. Pitäisikö vain syödä enemmän vai onko täysin utopiaa, että voisi sisältää lajitreenien yhteyteen voimaharjoittelua läpi vuoden...

Kyykkyyn on tullu vuodessa 20 kg lisää, vetoon vain kymppi. Kyykky nyt 140 ja veto 147,5 eli ei enää kaukana toisistaan. Pitääkö olla huolissaan ja mitä pitäis tehdä? Vai voiko olla siitä kyse, että en vaan saa vedossa niin hyvin ykköstä irti? Oon kuitenkin ottanut esim. 5x132,5 sarjan vedossa, mutta ykköseen se ei siirry.

En toki ala kyykkytreenejä himmailla sen pelossa, että mennään vedon ohi. Kyykkyä tulee nyt 2xvko + 1 apu. Vetoa 1 x vko ja 1 apu (romanialainen yleensä).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom