Moi JTO,
Mulla olisi kysymys voimailun ja kiipeilyn yhdistämiseen liittyen. Vähän taustaa: ikä 31v, yleistä voimailua takana melkein 15v, paino 84kg ja lihasmassa sekä voimatasot todennäköisesti lähellä maksimipotentiaalia ilman merkittävää lisäpanostusta (rasvat max 12%, kapea penkki 140kg, zercher-kyykky 180kg, mave 235kg, leuat +61kg).
Nyt keväällä pääsi kuitenkin käymään niin, että menin kokeilemaan boulderointia ja valitettavasti taisin rakastua lajiin. Olen käynyt boulderoimassa kerran viikossa salin (3-4x/vk) ohessa reilun kolmen kuukauden ajan ja kehittynyt nopeasti kaverien hyvillä neuvoilla tasolle, jossa flashaan yli puolet vastaan tulevista 6A ja 6A+ reiteistä ja jokunen 6B ja 6B+ on myös mennyt sinnikkäällä yrittämisellä. Lajin hauskuus, haastavuus ja tämä nopea kehitys on taas kasvattanut nälkää yhä lisää.
Haluaisin jatkossa panostaa kiipeilyyn enemmän ja nostaa määrän ainakin tasolle 2-3x/vk, mutta samalla haluaisin edelleen ylläpitää voimatasot ja etenkin lihasmassan. Onkohan tämä edes mahdollista? Olen vuosia treenaillut autoreguloiden, suht korkealla volyymilla ja frekvenssillä (koko kroppa 4x/vk) mm. sinun, Mike Tuchschererin, Greg Nuckolsin ja Juggernautin kavereiden näkemyksiä soveltaen).
Miten treenit kannattaisi yleisesti ottaen suunnitella yhdessä kiipeilyn kanssa (tai mitä etenkin ottaa huomioon)? Ajattelin tiputtaa niin volyymia kuin frekvenssiä ja treenata 2-3x/vk vahvasti autoreguloiden ja kroppaa kuunnellen. Entäs leuanveto, sen volyymi varmaan ainakin matalammaksi, koska vastaavaa rasitusta tulee paljon kiipeilyssä? Yleisesti ajattelin soveltaa sinun puhumasi hybriditreenin periaatteita ylirautaherättelyillä (jotka on ollut jo vuosia käytössä muutenkin), jotta saisin niin raskaita sarjoja voima-adaptaation säilyttämiseksi, kuin myös riittävästi järkevää kokonaisvolyymia lihasmassan ylläpitoa varten. Todella maltillinen voima- tai volyymiprogressio toki mukana (ja hypertrofia- ja voimakaudet vaihtelua antamaan), mutta ilman odotuksia suuremmasta kehityksestä. Vai kannattaisiko hypertrofiakaudet unohtaa kokonaan tässä tapauksessa? Olenko mielestäsi näissä ajatuksissa yhtään järkevillä urilla?
PS. Ensi viikolla tarkoitus mennä vihdoin ensimmäistä kertaa kokeilemaan boulderointia ulkona!