Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
@JP Fux Samasta vaivasta kärsineenä suosittelen myös mediuksen ja minimuksen treenaamista/aktivointia. Itselläni ei lähtenyt vaivat mihkään pelkästääm hieronnalla ja venyttelyllä.

Joo oon nyt suht paljon monipuolistanu treenejäni ja vähentänyt yksipuolista jalkojen treenaamista (lowbar kyykky ja maastaveto). Mukana on nyt yhden raajan liikkeitä kyykkynä, prässinä, maastavetona ja nyt aloin tekemään vielä etukyykkyä :)

Jos siula on jotain hyviä liikkeita noide lisäksi, niin ehdotuksia kehiin :)
 
Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pitäiskö normijantterin päästä tommoseen lehmänhönkäsyyn? Mulla jää ylempi jalka melko pystyyn, mutta toi perseen kireys onkin aika lailla samassa paikassa kun fuxilla. Onko kokemusta että kuinka usein tuota pitäs kiduttaa jotta saa muutosta liikkuvuuteen?
 
beginner: äärimmäisyydet yksilöllisyydessä, vaihteleva ja epälooginen kunto, ongelmallinen ajankäyttö, teknisesti haastavat liikkeet (lähinnä tempaus), jos nostajalla tekemisen taso vaihtelee paljon.

mulla on tietyin varauksin aika vahva pohja huollossa myös ja oon tehny paljon töitä fyssarien, hierojien ja lääkärien kanssa. siltä kannalta en nyt "heittele nettineuvoja". jos en tiedä, en tiedä ja sillon ei oo mitään tarvetta pätee pätkääkään. kuten sanottua tuo medius-minimus on hyvin usein vastaan tullut ongelmakohta ja tuossa pisteen paikassa ei juuri muuta vastaavaa ole.

murffipussi: ei tarvi yhtä liikkuva olla, kunhan ois symmetrinen. ei se silti haittaa tee, vaikka lisääkin liikkuis. säännöllisyys ja rentous tärkeetä venyttelyssä.
 
Tästä on varmasti keskusteltu täällä aiemminkin, mutta nopealla haulla en löytänyt. Sarjapainoprogressiossa, jos tiedetään 10RM ja/tai 5RM tulokset, onko suosituksia prosenteille 5RM/10RMstä, mistä lähteä liikenteeseen, olettaen, että volyymi on luokkaa 25-40 5x5, 4x6, 3-4x8 jne? Esim. 0,9*5RM ja 0.8*10RM ?
 
mun juttuja jos oot lukenut viimesen 10v aikana, oot huomannu, että prosentit loistaa poissaolollaan. ne ei oo tarpeeksi tarkkoja eivätkä yksilöllisiä harjoitusprogressioiden suunnittelussa, joten hylkäsin ne aikaa sitten.

sama tuossa. paras keino lähteä liikkeelle on mennä sinne salille ja tehdä eka treeni täysin tuntuman mukaan. jos sarjoihin jää pari toistoa varaa, se on hyvä yleisohje koko treenijaksolle. en kyllä pitäytyisi yhdessä ja samassa sarja-toisto- formaatissa kovin pitkää aikaa. kuukausikin alkaa olla rajoilla joillekin jo.
 
Mikä on sun näkemys fiksusta ulko- ja sisäkiipeilyn suhteesta? Molempia tasaisesti vai pitää pääpaino selvästi toisessa? Sanotaan nyt vaikka tavoitteeksi olla mahdollisimman monipuolinen boulderoinnissa, mutta intohimo ulkokiipeilyssä ja ulkoprojektien selvittämisessä. Nyt tullut vedettyä 75% ajasta ulkona. Sisäkiipeilyn gloria kadonnut ulkona tekemiseen verrattuna. Ulkokiipeilyssä sormet kuitenkin kuluu nopeammin ja volyymi jää helposti vähemmäksi, kuin sisällä. Kuinka optimaalista se sitten on.
 
kyllä ne kuitenki aika eri lajit on, vaikka äkkiajatellen samaksi aattelis. jos haluat kehittyä ulkona, kiipee siellä mahdollisimman paljon. onhan se lähtökohtakin osaltaan aika eri. sisällä väistelet väärän värisiä otteita ja ulkona etsit kaikkea mahdollista. ei se kokonaisvolyymikaan ollenkaan aina ratkaise. on myös ideaalimäärä just sulle ja sitä pitää enempi miettiä.

toki jos ulkona pelkästään projektoit vaikeita, se saattaa supistaa sun liikevalikoimaa ja kaventaa osaamista. ihan normaalia toki.

aika paljon nää on ajankäyttöjuttuja myös ja tietenki mahdollisimman vähän mitään kompromisseja pitäs tehdä. nahat pitää pitää hyvässä kunnossa kiipes sit missä vaan. vekkejä ei saa tulla ja kaikki kovettumat pitää hioo ajoissa pois jne jne. veressä on huono kitka ja teippi/liima on heikko korvike iholle.

aika hyvä suhde mun mielestä näin ulkokaudella toi 75% ulkona. kelitkin sanelee paljon toki. lähinnä kantsii hieman suunnitella mitä ja kuinka vaikeeta kiipee ja koska, että mahdollisimman vähän haittais sessiot toisiaan.
 
Moi JTO,

Mulla olisi kysymys voimailun ja kiipeilyn yhdistämiseen liittyen. Vähän taustaa: ikä 31v, yleistä voimailua takana melkein 15v, paino 84kg ja lihasmassa sekä voimatasot todennäköisesti lähellä maksimipotentiaalia ilman merkittävää lisäpanostusta (rasvat max 12%, kapea penkki 140kg, zercher-kyykky 180kg, mave 235kg, leuat +61kg).

Nyt keväällä pääsi kuitenkin käymään niin, että menin kokeilemaan boulderointia ja valitettavasti taisin rakastua lajiin. Olen käynyt boulderoimassa kerran viikossa salin (3-4x/vk) ohessa reilun kolmen kuukauden ajan ja kehittynyt nopeasti kaverien hyvillä neuvoilla tasolle, jossa flashaan yli puolet vastaan tulevista 6A ja 6A+ reiteistä ja jokunen 6B ja 6B+ on myös mennyt sinnikkäällä yrittämisellä. Lajin hauskuus, haastavuus ja tämä nopea kehitys on taas kasvattanut nälkää yhä lisää.

Haluaisin jatkossa panostaa kiipeilyyn enemmän ja nostaa määrän ainakin tasolle 2-3x/vk, mutta samalla haluaisin edelleen ylläpitää voimatasot ja etenkin lihasmassan. Onkohan tämä edes mahdollista? Olen vuosia treenaillut autoreguloiden, suht korkealla volyymilla ja frekvenssillä (koko kroppa 4x/vk) mm. sinun, Mike Tuchschererin, Greg Nuckolsin ja Juggernautin kavereiden näkemyksiä soveltaen).

Miten treenit kannattaisi yleisesti ottaen suunnitella yhdessä kiipeilyn kanssa (tai mitä etenkin ottaa huomioon)? Ajattelin tiputtaa niin volyymia kuin frekvenssiä ja treenata 2-3x/vk vahvasti autoreguloiden ja kroppaa kuunnellen. Entäs leuanveto, sen volyymi varmaan ainakin matalammaksi, koska vastaavaa rasitusta tulee paljon kiipeilyssä? Yleisesti ajattelin soveltaa sinun puhumasi hybriditreenin periaatteita ylirautaherättelyillä (jotka on ollut jo vuosia käytössä muutenkin), jotta saisin niin raskaita sarjoja voima-adaptaation säilyttämiseksi, kuin myös riittävästi järkevää kokonaisvolyymia lihasmassan ylläpitoa varten. Todella maltillinen voima- tai volyymiprogressio toki mukana (ja hypertrofia- ja voimakaudet vaihtelua antamaan), mutta ilman odotuksia suuremmasta kehityksestä. Vai kannattaisiko hypertrofiakaudet unohtaa kokonaan tässä tapauksessa? Olenko mielestäsi näissä ajatuksissa yhtään järkevillä urilla?

PS. Ensi viikolla tarkoitus mennä vihdoin ensimmäistä kertaa kokeilemaan boulderointia ulkona!
 
Kysyn täällä, mutta saa muutkin kuin jto vastata.

Onko jengillä jotain simppeleitä takareisien venytys/lämmitystapoja ennen kyykkyä?
Vähän sukuvika että taksreidet on aina kuin viulunkielet ja se vaikeuttaa kyykkimistä
 
Kysyn täällä, mutta saa muutkin kuin jto vastata.

Onko jengillä jotain simppeleitä takareisien venytys/lämmitystapoja ennen kyykkyä?
Vähän sukuvika että taksreidet on aina kuin viulunkielet ja se vaikeuttaa kyykkimistä

Mekaanista kuormaa kireään kohtaan. Teet esim. takareisikoneessa ja sjmv muutaman sarjan matalalla intensiteetillä, mutta isommalla volyymillä.
Päälle dynaamista pumppausta ja homma on jiirissä. Kohdelihaksen lämpö on kaikki kaikessa.
 
maetisaekki: tuttu tarina. ite tiputin yli 30kg kiipeilyn takia sille tielle jäätyäni. selkää, käsiä ja keskikroppaa sun ei kauheesti tarvi jatkossa treenailla, jos kiipeet monipuolisesti ja kunnon hänkeillä myös. huomaat kyllä, jos tässä yrität leukojaki treenailla, että jaksatko yleensä ees. jos jaksat, sen mukaan sit.

vaikka kiipeily kaipaa varsin kovia fyysisiä ominaisuuksia, taitotason kehittäminen on sulla kuitenki oltava etusijalla. sisällä meno on usein paljon helpompaa vielä ku pihalla. unohda numerot. tää ei oo kauheen lineaarinen laji aina. keskity opetteleen sitä liikkumista monipuolisesti eri kaltevuuksilla ja otetyypeillä
 
maetisaekki: Itellä kiipeilyä takana reilu vuosi ja punttitaustaa on. Alkuun tein koko kropan läpi 1x viikossa (kyykky, mave, pena) ja kiipeilin 3-4x/vko. Tuota jaksoin jonkun 4 kuukautta, jonka aikana salitulokset ei muuttunut mihinkään. Kehonpainon annoin tippua 10kg - siitä huolimatta penkkitulos ei muuttunut, pysyi 5x110kg. Tuon jälkeen sitten kiipeily valloitti elämän niin totaalisesti ettei vaan kiinnostanut enää punttihommat, kaikki tehtiin kiipeily edellä. En enää ole punttivoimia testannut. Helpompaa olisi siis luovuttaa jo nyt itsesi täysin kiipeilylle. Kyllä se ennemmin tai myöhemmin sun elämää hallinnoi.

Sit kun oot sielusi myynyt kiipeilyjumalille ja alat vetää jto:n treenimääriä kiipeilyssä, niin ei tarvitse paljoa arpoa voittaako kotisohva vai penkkimaksimin testaus.
 
Kysyn täällä, mutta saa muutkin kuin jto vastata.

Onko jengillä jotain simppeleitä takareisien venytys/lämmitystapoja ennen kyykkyä?
Vähän sukuvika että taksreidet on aina kuin viulunkielet ja se vaikeuttaa kyykkimistä

Näissä mulla tulee väkisin mieleen, että kompensoiko takareidet esim. pakaroiden heikkoutta ja/tai lonkkanivelen tiukkuutta kiristymällä. Lämmittelyyn en ota kantaa, mulla ei ole kokemusta että sillä saisi kroonisesti tiukkaa paikkaa merkittävästi liikkuvammaksi.
 
Kysyn täällä, mutta saa muutkin kuin jto vastata.

Onko jengillä jotain simppeleitä takareisien venytys/lämmitystapoja ennen kyykkyä?
Vähän sukuvika että taksreidet on aina kuin viulunkielet ja se vaikeuttaa kyykkimistä

Kokeile TaikuriJoonatan ohjeitten lisäksi videolla kohdassa 6:03 olevaa liikettä. 1-2 sekan pitoja ylä ja ala asennossa niin ittelle ainakin ennen kyykkyjä toimii mukavasti (y)

 
Näissä mulla tulee väkisin mieleen, että kompensoiko takareidet esim. pakaroiden heikkoutta ja/tai lonkkanivelen tiukkuutta kiristymällä. Lämmittelyyn en ota kantaa, mulla ei ole kokemusta että sillä saisi kroonisesti tiukkaa paikkaa merkittävästi liikkuvammaksi.
Tuo on validi pointti. Lonkat on renannut siitä lähtien kun teloin alaselän. Ne on nyt helpottanut kun kesällä höntsännyt jalkapalloa.
Pakarat oli ainakin ennen loukkaantumista vahvat, tiiä nytten.

Semmoinen soppa että pitäs melkein livenä päästä ammattilaisen kanssa ratkomaan.
 
Voimaharjoittelu -niminen kirja tulossa, jossa olet ollut yhtenä kirjoittajana muiden joukossa. Miten paljon siitä 350 sivusta on ns. sinun näköistä / oletko kaikista asioista samaa mieltä muiden kirjoittajien kanssa?
 
muistaakseni kolme lukua kirjoitin. päätoimittaja on ollu mun valmennuksessa/ koulutuksessa ja jutellaan paljon treenijutuista yhä. samoilla linjoilla ollaan. kyllä mä muidenki kirjoittajien juttuihin suht hyvin luotan, mutta en oo lukenut niitä lopullisia tekstejä vielä läpi, enkä kaikkia tunne edes kovin hyvin. kyllä mä sanoisin ilman mainostamisen pelkoa, että hyvin laadukas kirja on kyseessä ja pysytään asiassa.
 
Back
Ylös Bottom