Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Kiitoksia. Totta kait mulla on Bilteman kone. Pitääpä ottaa tuo venytys testiin. Viimeksi kun kipu oli päällä ja yritin kyykätä niin huomasin että lonkka aivan vinossa. Ei se minun mielestä silloin ole ollut kun kipuja ei ole.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
hartiaseudulla se epäsymmetrinen liikkuvuus ei oo niin kriittistä, mutta lantion seudulla on. ei tarvi olla runsas liikkuvuus, kunhan on sama per puoli.
 
Kiitoksia. Totta kait mulla on Bilteman kone. Pitääpä ottaa tuo venytys testiin. Viimeksi kun kipu oli päällä ja yritin kyykätä niin huomasin että lonkka aivan vinossa. Ei se minun mielestä silloin ole ollut kun kipuja ei ole.

Jos mulla jostain on kokemusta niin pikkuvaivoista. Mee fyssarille, noiden kanssa yksin arpoessa tuhraantuu helposti ihan turhaan monta kuukautta. Fyssarinkin kanssa liikkuvuuden palauttaminen on ihan tarpeeks vaikeeta ja hidasta. Tärinä, venyttely ja jumppa on monesti ne lääkkeet, mutta tarkemmin mitä ja missä suhteessa on sitten toinen juttu. Tehkää suunnitelma, sopikaa kontrolliaika ja säätäkää tarpeen mukaan.
 
Aivan. Pitää ottaa tuo lantion seutu työn alle. Rullailla, venytellä ja tärryyttää tarpeeksi usein. Sitten aloittelis maven pikkuhiljaa ja lopettais aina jos yhtään tuntuu. Oisko se alatalja sen takia kipeyttänyt tuon kun eka tein raskaampia maveja turhan aikaisin leveällä asennolla. Sitte alataljassa jalat on tietysti lähekkäin ja tein vähän isommilla painoilla. Jalat lähekkäin ilmeisesti venyttää enempi tuota vika paikkaa, mikä oli maven jäliltä jo melko väsynyt.
 
lähinnä ekana katot, ettei se alaselän lordoosi muutu koskaan noston aikana. ota tää juttu ehdottoman vakavasti ja panosta laatuun. tulee hyvä ja teet 200 kilolla vielä sarjaa vedossa aikanaan.
 
Jos mulla jostain on kokemusta niin pikkuvaivoista. Mee fyssarille, noiden kanssa yksin arpoessa tuhraantuu helposti ihan turhaan monta kuukautta. Fyssarinkin kanssa liikkuvuuden palauttaminen on ihan tarpeeks vaikeeta ja hidasta. Tärinä, venyttely ja jumppa on monesti ne lääkkeet, mutta tarkemmin mitä ja missä suhteessa on sitten toinen juttu. Tehkää suunnitelma, sopikaa kontrolliaika ja säätäkää tarpeen mukaan.

Niin se varmaan olisi järkevin. Kokeilen vielä omin avuin kun sain jo sellaisia apuja mitä kaipasin. Ei mulla aina ole tuo lantio vinossa, tai ainakaan niin että itse huomaisin. Monta viikkoa onnistui kyykätä hyvin. Kokeilen ensin että jos panostan enempi venyttelyyn ja rullailuun niin alkaako homma luonnistua ja revähdykset pysyä poissa. Jos ei niin sitten ammattilaiselle.
 
lähinnä ekana katot, ettei se alaselän lordoosi muutu koskaan noston aikana. ota tää juttu ehdottoman vakavasti ja panosta laatuun. tulee hyvä ja teet 200 kilolla vielä sarjaa vedossa aikanaan.

Täytyy kait se yrittää järjen kans edetä.
Mavea minä en ole juuri yhtään tehnyt mutta pieni kutina että jos koko ajan ei olisi jotain vikaa niin saattaisi tuo 200 olla aika piankin painona. Jos saisi muutaman kk reenata ilman vikoja. Toissa viikolla tein 5*120 ja oli raskasta kun oudosti hapotti alaselkää. Seuraavalla viikolla ei tuntunut pahalta ja 2*6*160 oli kevyttä. Olisi voinut vaikka ennätyksen tehdä mutta ei uskaltanut kun ei ollut vielä paikat kunnossa. Tuon jälkeen se alatalja oli sitten liikaa.

Mitä pidät parhaina apuliikkeinä mavelle?
 
Ei voinut edellistä muokata.

Vähän epäselvästi kysyin. Niin apuliike varmaan sen mukaan mikä paikka heikoin.. Onko jotain keskikropan liikkeitä joista olisi vetoon hyötyä ja kannattaisi aina tehdä? Nyt reenannut vaan vatsarutistuksia, alaselkää ja voimapyörällä rullannut silloin tällöin. Joskus aikoinaan taisin kylkiä reenata jotenkin mutta nyt jääny kokonaan pois.
 
alataljassa varmaan se alaselkä pyöristy ja jalat aika suorana? kurkottelet paljo eteen?

parhaat avut vedolle on erikorkuset pukit, jos ongelma on polven alla. lähtöön pientä koroketta, leijustoppeja, tempausmavee, etukyykkyä...

keskikropan treenin pitää olla mahdollisimman raskasta myös, eikä mitään himpsuttelua.
 
alataljassa varmaan se alaselkä pyöristy ja jalat aika suorana? kurkottelet paljo eteen?

parhaat avut vedolle on erikorkuset pukit, jos ongelma on polven alla. lähtöön pientä koroketta, leijustoppeja, tempausmavee, etukyykkyä...

keskikropan treenin pitää olla mahdollisimman raskasta myös, eikä mitään himpsuttelua.

En kyllä kovin paljon kurottele eteen. Selkä melko suorana, rinta ylhäällä ja lavat yhteen. Tietysti jonkin verran joustoa ettei ihan tikkusuorana. Sama se on kulmasoudussa että se ottaa aika paljon alaselkään silloin kun "vika" on päällä.

Pitääpä ottaa ohjelmaan että alkaa reenaan keskivartaloa säännöllisesti lisäpainoilla samaan tyyliin kuin muitakin paikkoja.
 
Osaako jto sanoa että voisiko tuota pakaran yläosaa jotenkin teipata näin toipumis vaiheessa että paremmin kestäis?
Tänään pystyi hack kyykkyä tekeen aivan pohjaan asti kapealla asennolla eikä mitään ongelmaa. Prässissä ei edes lämmittelypainoilla kestänyt tehdä kun alkoi kipuileen. Eikä smitissä onnistunut kyykätä. Kaikkia alaselkäliikkeitä kestää tehdä että kait se vika on siinä lonkkaluun alla olevassa lihaksessa. Onkohan sitä vielä tässä vaiheessä järkevä venytellä vai pitäisikö odottaa että alkaa kestään vähän paremmin vetoa ja kyykkyä? Olen sitä joka päivä hieman venytellyt, tärränny ja rullannutkin välillä. Ei se oikeastaan muuten vaivaa kun nuissa tietyissä liikkeissä ilmoittelee.
 
ei teipata. liikkuvuutta, hierontaa, tärinää, iisiä treeniä. toista. toista. toista...
 
Kiinnostaisi tietää, että miten lähestyt BJJ-tyyppien treeniohjelmaa valmennuksessasi, kun iso osa lajitreeneistä tapahtuu kuitenkin seuran ohjattujen treenien mukaan? Miten esim. ohjeistat valmennettavaa peruskestävyyskaudella jos ohjatut harjoitukset eivät palvele peruskestävyyttä vaan ovat enemmänkin happotreenejä. Pyrkiikö urhelija tekemään harjoituksen peruskestävyystreeniä silmällä pitäen ohjaajan ohjeista välittämättä vai perustuuko valmennuksesi enemmän urheilijan ns. omatoimisiin harjoituksiin?
 
seurassa pitäis kyllä olla ohjattujen treenien suhteen selkee suunnitelmallisuus kauden mukaan, eikä pelkästään täysiä päin joka treenissä. kisojen jne perusteella sitten sitä kausijakoa ja painotuksia pitäs suunnitella tietenkin. joskus ja entistä enemmän tää on mahdollista seuranki harjotuksissa ja laajempaa ominaisuuspalettia sielläkin treenaillaan nykyään. jos kuitenkaan ei, paljolti se jää oman toiminnan varaan sitten. sinänsä hieman älytöntä, ku kyse sielläkin puolella kilpaurheilusta useimmiten on. ite oon jakanut lajitreenit yleensä semmoseen 4-6 eri tehoalueeseen, joita urheilija sitten pyrkis toteuttamaan joko itekseen, kaverin kanssa omina treeneinään tai parhaimmillaan seuraharjoitusten ohjaajien kanssa keskustellen.
 
Älytöntähän se onkin. Aika vähän mä oon havainnut mitään kausijakoa, vähän enemmän ohjatut on kyllä ohjaajansa näköisiä. Väitän, että lajin nuori ikä kilpa-urheiluna Suomessa näkyy seurojen toiminnassa. Mutta tätä asiaa ei täällä netissä huutelemalla muuteta.

Kirjoitit jakavasi lajitreenit yleensä 4-6 eri tehoalueeseen. Millaisiin eri alueisiin jako tapahtuu ja missä vaiheissa urheilijan treenivuotta mitäkin tehoaluetta harjoitetaan?
 
1. Peruskestävyys. Hengästyy hieman, muttei huohota läheskään. Kaikki uusien tekniikoiden opettelu esimerkiksi. Alkulämpät ja loppuverrat.
2. Vauhtikestävyys. Huohotustasolla, mutta hallinnassa täysin. Määräpainotteisina peruskausilla ja tekniikoiden stress proofingin yksi vaihe.
3. Maksimikestävyys. Matsisimulaatio.
4. Perusvoima. 20-50s suht jatkuvat ja toistopainotteiset työjaksot, muuvit tai muuvicombot.
5. Maksimivoima. 5-15s raskaat työjaksot.
6. Nopeusvoima. 1-15s työjaksot liikenopeuspohjaisesti. Iskut, potkut, muuvit, rytminvaihdot.

Ympäri vuoden mukana 1,2,4,6 ja matsien lähestyessä siirrytään kohti simulaatioita myös.
 
Kontrastisarjat. Tein kokeeksi osana 3x4--6x6 systeemiä kyykyssä.
3x85% ja 6x75% vuorotellen, yhteensä kuusi sarjaa. Miten tätä kannattaisi kehittää eteenpäin, lisäämällä vain kiloja samoihin sarjoihin myöhemmin kierron aikana, vai modaamalla toistoaluetta tms?
 
kannattaa panostaa kevyemmässä selkeesti nopeusvoimaan liikenopeusmielessä. kutonen on siis aika pitkä. progressio voi olla määrissä ja kiloissa aallottain tai vuorokerroin. esim:

1. 3x(2x85, 3x70) eli vuorotellen sarjat siis.
2. 3x(1x90, 3x70)
3. 4x(2x85, 3x75)
4. 3x(2x75, 1x90, 2x65)

sarjamäärää ei mitenkään älyttömästi kannata nostaa. se tehoon keskittyminen on tärkeintä oli rautaa paljon tai vähän, sarja pitkä tai lyhyt.
 
Heippa, osaatko sanoa mitä tässä nyt pitäs tehdä kun viime kuussa sain 200 penkkiä nostettua ja nyt yhtäkkiä putos voimat etten saa kun 140kg muutaman toiston. Ja toinen puoli penkatessa jotenkin heikomman olonen... joku hermo puristuksissa tai jotain? onko heittää vinkkiä?
 
Back
Ylös Bottom