Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
dilhart: enemmän stoppeja nostojen heikoissa paikoissa kuin varsinaisia negoja. niillä ei oo niin hyvin saatu apuja voimahommissa. jonkin verran kuitenki ja vähän tapauskohtaisesti.

murffipussi: en yleensä maksimikaudella tai piikatessa teetä kauheen tiukkoja sarjoja, ettei mee yli. palautumisen tarkkailu tärkeetä ja ei saa mennä sokeesti ohjelman mukaan, ellei kroppa oo virkee. jos tuli 3x40 ois siellä potentiaali 1x50 paikkeille, joten sun pitäs nyt pystyä sitä palautumisen tasoa tarkkaileen. ojentajien palautuminen kans merkkaa eli jätä penkit kevyiksi tai pois ennen leukoja.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
joo, toi 50 on se mun jokavuotinen maksimi ollut paitsi kesällä kävi 57 kilossa yhden hetken. Koitan maanantaina kevyitä ykkösiä max 45 jos tuntuu hyvältä ja ennen sitä penkkiä ja otan perjantaina toisen leukareenin viiliksen mukaan ja toivottavasti kevyempi 45kg. Tällä omalla 72kg painolla 50kg olis yhtmax enkka. Paino noussu kesästä 6 kg.
 
Mitenkäs vuorosarjat perusvoimailussa? Mun treeni pitää sisällään aluksi 10 tempausta ja 10 riveä tekniikkapainoisesti ykkösiä kuormana 70-75%. Näitä en tee liikeparina vaan eka tempauksen ja sitten riven.

Tämän jälkeen teen vuorosarjoina yhtä yläkropan moninivelliikettä ja yhtä alakropan moninivelliikettä. Kyykky-leuat/ylätalja, etukyykky-penkki ja mave-pystypunnerrus on liikeparit. Liikeparit on koitettu valita niin, että liikkeet rasittaisivat mahdollisimman vähän toisiaan. Noita sitten teen 4+4 kutosia tai 5+5 sarjaa 5 vitosia tai 6+6 sarjaa nelosia.

Etuna tuossa näen, että koska perusvoimailussa palautukset ovat pitkät 3-5 min, niin toisen liikkeen tekeminen palautusajalla lyhentää kökötystä ja koko treenin kestoa. Lisäksi tuossa ei preferoida toista liikettä, niin kuin tapahtuisi jos ensin tehtäisi vaikka kyykyt ja sitten leuat. Toisaalta nyt kun olen tehnyt tätä pari kuukautta progressiota jollain lailla koko ajan koittaen ylläpitää, teen tällä hetkellä jomman kumman ison liikkeen kevyemmin kuin toisen.

Treenin lopuksi teen apuliikkeitä: aina keskikroppaa ja feispullia estääkseni olkapäiden lihasepätasapainoa. Lisäksi teen niitä lihaksia mitkä eivät ole rasittuneet vielä treenin aikana eli kyykkypäivänä jotain työntävää liikettä vaikka kapeaa penkkiä, etukyykkypäivänä jotain vetävää vaikka alataljaa ja mavepäivänä etureisiä vaikkapa prässiä tai kyykkyä.

Mitä mieltä olet vuorosarjoista kun toistoalue on 4-6? Mitkä ovat fysiologiset vaikutukset verrattuna siihen, että ensin tekisi toisen pääliikkeen ja sitten toisen?
 
toistaja: kyllä ne tohon ajankäyttöön näppäriä on ja just tollai, etteivät toisiaan haittaa, sikäli kun voimaa haetaan. paikkaharjoittelu kumuloi rasitusta enemmän ja on sen takia raskaampaa. hermosto-oppiminen on yleensä parempaa paikkaharjoittelussa myös.

tompo: mahdollisimman isoilla tietenkin siihen heikon paikan voimatasoon nähden. 1-5 toistoa on aika jees ja stopit 1-3s. ykkösissä pidempiäkin.
 
hyvä liike ja nordic curlin nimellä myös joissain yhteyksissä. oon mä joitakin nähny jopa kädet suorina edessä ylhäällä, mutta noissa on kyse niin pienistä marginaaleista, milloin tekeminen helpottuu paljon jne. lantion kulmassa pienikin muutos aika merkittävä jne. eli ei sovi oikein kisailuliikkeeksi, mutta omiin treeneihin kovasti suositeltavaa kamaa.
 
Ostin semmoset leuanvetotankoon ripustettavat kahvat mitkä kääntyy vapaasti vaakatasossa. Ennen tykkäsin vastaoteleuoista, mutta se on tässä käynyt ilmi että hauisjänteet ei..
Olen nyt vedellyt leukoja noiden kahvojen kanssa kapeahko neutraaliote alhaalla(kapeat hartiat), kääntäen sen vastaotteeksi loppuosassa. Tämä tuntuu luontevalta, on voimakkaampi vetää ja alhaalla neutraali roikkuminen tuntuu luontevalta.
Voiko tällaisista leuoista olla potentiaalisesti jotain haittoja kun ote kääntyy matkalla? Pitäiskö mieluummin jkokeilla jostain "siitä väliltä" muuttamatta otetta?
Toistaiseksi itselle tuntuneet luontevimmilta kuin mikään muu tyyli. Tosin kehonpainolla vasta mennään.
Myötäleukoja teen pikkuisen vaihteluksi.
 
jos ne kääntyy sillai rennosti, kuten esim renkaat, ei haittoja ole. eipä kyllä noissakaan mitkä hommasit mitään ongelmaa pitäs tulla. tankohan kaikkein eniten sitä ranteen yms kiertoo vastustaa kuitenkin. jos ei oo ollu, eikä nyt oo ilmenny mitään vaivoja, hyvä niin. enemmän ne haitat liittyy siihen ylikuormitukseen leuoissakin. nekään tosi harvoin siellä ite pääsuorittajassa (levee selkälihas).
 
Sitten kun alkaa kivut lähteä, niin kuinkas olis paras kartoittaa voimaeroja lantiossa ja jaloissa? Toistotestit parissa-kolmessa liikkeessä varmaan, mutta miten valitaan liikkeet, kun oikeestaan mitään ei oo hetkeen tehty kunnolla? Haen tässä nyt sitä, että tedäänkö vapailla painoilla, joissa siis tasapaino yhtenä tekijänä, vai yhden vapausasteen versioilla? Heikko puoli eka?
 
melkein laite (prässi, smith yms) olis parempi ihan voimatasoille ja oletettu heikko puoli ekana. sitten ku tiedetään missä mennään voimien puolesta vois alkaa suunnittelemaan vapailla painoilla sitä ite treeniä ja tasapainohaasteisempia versioita myös.
 
Semmonen ongelma on, että maastavedossa ei vasen olkapää taida ihan paikallaan pysyä. Varsinkin 200kg ja yli on semmonen rauta että tulee liikaa venytystä olkapäähän ja sitten esim penkkaaminen on hankalaa jo. Ac-nivel myös kipeytyy.
Millä liikkeillä tuota olkapäätä voisi vahvistaa, että se pysyisi paikoillaan?
Pikkuhiljaa alkanut taas vetoja tehdä ja olisi tarkoitus päästä entisten rautojen yli ilman, että käsi tipahtaa.
 
Mitä oot mieltä tommosesta hivenen bulgarialaishenkisestä lähestymistavasta kyykkyyn, tyyliin joka päivä kuukauden ajan maksimit 1-2 kertaa päivässä? Kuten tiedät, mulla on tällä hetkellä elämä vähän mullinmallin ja haluaisin kyykkäillä joka päivä, koska kyykky miehen tiellä pitää.
 
Mitä oot mieltä tommosesta hivenen bulgarialaishenkisestä lähestymistavasta kyykkyyn, tyyliin joka päivä kuukauden ajan maksimit 1-2 kertaa päivässä? Kuten tiedät, mulla on tällä hetkellä elämä vähän mullinmallin ja haluaisin kyykkäillä joka päivä, koska kyykky miehen tiellä pitää.

Täältä takavasemmalta täytyy kyllä suositella lämpimästi. Itellä se oli 21 päivää putkeen, vuoropäivin etu- ja takakyykky. Erittäin opettavainen jakso kaiken kaikkiaan ja heittämällä paras kokeilu mitä oon tehnyt.

Muistat vaan pitää nättinä ts. tekninen maksimi, turha lähtee hevostelemaan koska huomenna saa taas kokeilla.
 
make1984: onko nivelkapseli ehjä? nivelsidejuttujakin voi olla. kokeile otetta toisin päin myös. kiertäjäkalvosintreeniä voi tehdä tueksi.

jjarvn: bulgaarit ei tollasta käytännössä tehneet, mutta voihan tollasta soveltaa silti. vähä kannattaa vaihdella kyllä liikkeitä, ettei pukkaa liian innokkaan poijan murheita kehiin.

käytännön tasolla ne ihan tiukimmat sarjat kannattaa jättää semmosille päiville, ku selkeesti hyvältä tuntuu. muuten keskityt pääasiassa tehoon eli bumbum! eikä tarvi olla ykkösiä kyllä koko aikaa. 1-5 toistoalue ja pääasiassa 1-3 pääsarjaa.
 
käytännön tasolla ne ihan tiukimmat sarjat kannattaa jättää semmosille päiville, ku selkeesti hyvältä tuntuu. muuten keskityt pääasiassa tehoon eli bumbum! eikä tarvi olla ykkösiä kyllä koko aikaa. 1-5 toistoalue ja pääasiassa 1-3 pääsarjaa.

Huomasin kyllä sellastakin, että vaikka koko päivän tuntuu siltä, ettei millään jaksaisi lähteä salille ja vielä lämmitellessä tekee mieli jäädä jumppamatolle nukkumaan, niin sieltä napsahtaa muutama kilo enemmän kuin edellisellä kerralla. Välillä tanko painaa selässä aivan kohtuuttomasti, vaan nousee silti. Ei tollasessa voi kovin freesinä olettaa pysyvänsä, mutta se tuskin on noissa intensiivijaksoissa pointtinakaan. Tekniikalle tollaset on kyllä hyviä pätkiä.

@jsjarvn Täältä saa ideoita treenin koostamiseen jottei mene tylsäksi. Välillä enemmän, välilllä vähemmän. Jos vipit on maksettu, tästä alkaen mun kokemukset tuolta ajalta ja sen jälkeen.
 
joo noilla tollasilla jaksoilla ei kauheen paljoa kannata suunnitella etukäteen mitä rautoja käyttää, vaan pyrkii keskittyyn siihen päivän kuntoon ja kovaan asenteeseen. toiston pari vajaa ykkönen tai kakkonen on kova rauta ja silti jää varaa palautua. ennakkoluulottomasti vaan. ite oon tehny otevoimatreeneissä aika pitkiä putkia käytännössä koko ajan kehittyen.
 
Onko järkevää samaan aikaan samassa kierrossa yrittää parantaa määrällistä kestävyyttä ja maksimisarjoja? Ekassa reenissä 531:n mukainen nousu päivän rautoihin ja muutama setti takaisin tullessa, toisessa reenissä esim 8x3 sellaisella painolla, ettei kuitenkaan grindaamaan jokaista joudu. Varsinkin kyykyssä on miulla sarjakestävyys tosi huono, niin oisko tämmöisessä järkeä? Pelkällä 531:llä kuitenkin kehitys ollut sen verran hyvää etten sitä kokonaan tahtoisi pois jättää.
 
no ainakin hetkellisesti toi on ok. sitten ku 531 tuo tiukempaa sarjaa eteen tai omia enkkoja, kannattaa sitä määrää keventää ja vaikka muuttaa se liikenopeutta painottavammaksi treeniksi.
 
Terve.

Kuinka olis järkevää suorittaa piikkaus "leikkimieliseen" voimanostokisaan kavereiden kesken. Sun johonkin ketjuun postaamalla voimaohjelmalla (alla) menty nyt muutama kuukausi toistoja ja sarjoja varioiden ilman kovin sytemaattista progressiota, mutta kuitenkin progressioon pyrkien. Pikkuhiljaa oon jo laskenut toistomääriä sieltä 8 -->3-4 sarjojen ollessa 3-5 Ei kuitenkaan koskaan failureen. Nyt pitäisi sitten kuukauden päästä testailla kilpailunomaisesti penkin, kyykyn ja maven maksimit. Joko lähden ottamaan treeneissä kakkosia ja ykkösiä, vai kuinka? Salilla oon käynyt sen 2-3 krt viikossa tällä ohjelmalla. Kevennys on ollut 3/4 viikon välein. Ja jos sillä nyt mitään merkitystä, niin penkissä rannetuet, kyykyssä polvilämppärit ja vyö sekä mavessa vyö on varusteista käytössä.


1. Päivä
penkki / keskileveä penkki
kyykky / etukyykky
leuanveto, vastaote
vatsa lisäp. / polvien nosto

2. Päivä
maastaveto / kyykky
pystypunnerrus / kapea penkki
leuanveto, myötäote / alatalja
vatsa kiertäen

/ = vuoroviikoin
 
jos nyt on kk aikaa, meet kakkosilla ylös ja kolmas kevyemmin, esim 4*4 ja kaikissa sarjoissa pari toistoa varaa selkeesti. siinäpä sä. kisaviikolla pari päivää ennen kisaa herättelyksi 3*3*65% kaikilla lajeilla on aika ok valmistava treeni. eli
1. kakkosia
2. kakkosia tai nätti ykkönen. nää saa olla aika tiukkojakin, mutta toisto varaa.
3. kevennys
4. herättely ja kisa
 
Back
Ylös Bottom