Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
beginner: jos on lojuttu liika kauan kuopassa ja mikään ei auta, luodaan se kuoppa umpeen:sneaky:

jackmullings: voi tehdä nivelkapselille häjyä. pystypunnerrus parempi ja tekee kaiken sen minkä niskantakaapunnerruskin. ei nää sille oikein tarvetta.
 
masaf2: 14v. oon tehnyt oppilailleni ilmaiseksi treenit, jos kelpaa. maksavia asiakkaita 16v alkaen. vanhin taitaa olla 65v.

taikurijoonatan: mä en oikein kommentoi noita ohjelmaehdotuksia, ku semmonen ei oo kauheen hedelmällistä tällai. yleisesti ajatellen "ihan kiva", mutta mä kun teen kaiken valmennuksen aina tapauskohtaisesti, joudun näissä sanomaan eioota.

Kiitos, ymmärrän täysin! Tuo runko perustuu pitkälti Layne Nortonin oppeihin ja n. 50 tutkimuksen pohjalta tehtyyn yhteenvetoon, eli ihan peruskamaa. Se on vielä sanottava, ettei musta ammattivalmentajaa tulisi ikinä, kun tuollaisenkin raapustamiseen meni monta kuukautta :LOL:
 
Pystypunnerrus niskan takaa tuntuu jakavan aika rajusti mielipiteitä, mikäs on jto:n kanta onko murhaa vai kenties hyvää tekemistä oikein suoritettuna?
Riippuu varmasti olkapäiden rakeenteestakin. Itse olen tehnyt niskantakaa punnerrusta 24 vuotta aktiivisesti. Ihan maximi ykkösiäkin. Koskaan ei ole olkapäät oireilleet. Vanha kunnon liike. Aliarvostettu. Toki edestä punnerrus on ihan yhtä mainio liike. Suosikkini sekin. Niskantakaa punnertaen sivuolkapäät rasittuvat enemmän. En näe vipareille sivulle tarvetta jos punnertaa niskantakaa.
 
taikurijoonatan: juu se "ihan kiva" tulee multa aina, kun kyseessä on yleisohjelma. ei varmasti mikään huono, mutta ei myöskään yksilöllinen.

mä en itse ole koskaan saanut mitään vikoja syvistä niskantakaapunnerruksista, mutten silti suosittele niitä yleisesti.
 
Pianokaupoille?

Mä menisin ekana (ja paljo pianoo halvempi :D) urheilulääkärille/mykoplasmakokeisiin, ei maksa paljoo poissulkea. Jos ei viitteitä, niin sen jälkeen selvittään onko jossakin joku tulehdustila kuitenki päällänsä tai jättäisin vaikka maitotuotteet (ml. maitoproteiini) ja kotimaiset viljat pois kokeeksi pariksi kk:ksi jos et oo sitä viel koittanut.

Vähän omakohtaista stooria mykosta:

Toi myko siitä veemäinen, että ei tavallaan näy ulospäin (ja jos ei oo kokenut, niin paha tietää) ts. yleisolemus ja yleisveriarvot priimaa, vaikka yleisväsyttää/-harmittaa/mikään rauta ei nouse helposti/kehittyy vaan about alaspäin. Lääkäri tietysti nauraa ku valitan, että ei nouse vielä 1 kk edellisen lentsun jälkeen enää ku 1*100 kg penkis vaikka ennen ois menny 20 kertaa ja ei yleensä pikku lentsujen pitäs näin tehä. Mun piti itse komentaa, että eiköhän oteta kokeet siitä ja kas, tulikin löydös...

Pippa Laukan Urheilulääkäri-kirjasta löytyy s.71-72 ohjeet mykoplasman näytteiden tulkintaankin. Kokemattomat yleislääkärit ei moni siitä kuitenkaan tiedä/osaa epäillä perusterveellä ilman vakavaoireisuutta, niin noi pari sivua kertoo aika paljon.

Ja kylhän tuossa "jälkitauteineen" ja seuraamuksineen (ml. nielurisaleikkaus, joka varmaan johtui siitä että mykon 2*14 pv antibioottien jälkeen keräsin kaikki talven pöpöt vai arpeuttiko se myko sitten ne jo vai ja sit iski kaikki...) meni about vajaa vuosi, että pääsi salitouhuissa siihen mihin jäätiin ennen mykoa. Tai puoli vuotta sairastellen/tervehtyen ja sen jälkeen 5 kk reeniä.

Kiitos jto:lle, että rakennettiin taas kuntoa kovaa vauhtia sen jälkeen ku saatiin eka ukko terveiden kirjoihin. Kaikkeen löytyi kyllä sitten syy ja jälkikäteen päivänselvä homma ja aika vähällä selvittiin, toivottavasti beginnerilläkin löytyy. Mykohan voi kroonistua, sit on borrelioosit yms. kaikkea mahollista.

Ihan jopa opettavaistakin itselle tuo aika. Nyt pari pv sitten syyslomareissun peruja iski flunssa kurkunpäätulehuksella ja nenän räkäheittimellä varustettuna - varmaan tulokset kärsii hetkellisesti jne. mut nyt en enää samalla tavalla stressaa salille pääsyn suhteen (ennenhän se oli yhtä kuin maailman loppu), kun tietää et kyl se sieltä sit tulee ku on tullakseen.
 
myko on oikeesti todella inhottava. yhellä kamulla yhdistyi borrelioosin kanssa ja vei huipputason urheilijan ihan pohjamutiin. 5v sieltä itteensä kaivanu ylös pikkuhiljaa. onneksi nuori äijä.
 
Mä menisin ekana (ja paljo pianoo halvempi :D) urheilulääkärille/mykoplasmakokeisiin, ei maksa paljoo poissulkea. Jos ei viitteitä, niin sen jälkeen selvittään onko jossakin joku tulehdustila kuitenki päällänsä tai jättäisin vaikka maitotuotteet (ml. maitoproteiini) ja kotimaiset viljat pois kokeeksi pariksi kk:ksi jos et oo sitä viel koittanut.

Mitään yleismasennusta tai -väsymystä en kyllä oo kokenut, en juurikaan sairasta eikä mitään pitkittynyttä flunssaakaan muistu mieleen. Ihan ensimmäinen "oire" oli se, että penkki ei kehity, siitä on nyt pari vuotta aikaa kun jto:n kanssa tuosta keskusteltiin, oli ensimmäinen liike monen joukossa jotka ei menneet mihinkään. Kehitystä kyllä tuli penkkiinkin kun alkoi paino nousemaan taas 90:n pintaan, ei siis mitään kauheen entisestä poikkeavaa mutta valmentajan kanssa kyllä saisi hieman entisestä menosta poiketakin. Luulis että se kehitys ei kerta kaikkiaan sitten tule edes lihomalla jos jostain tollasesta olis kyse. Ainut, mikä mykoplasman oireisiin voisi viitata, on pieni hengitystien pihinä todella hengästyttävässä liikunnassa. Sitä on tullut niin vähän harrastettua että en ole juuri huolestunut, enkä tiedä josko sitten aktiivisemmalla treenillä jopa paranisi.

Mutta kyllähän se varmaan olisi käytävä juttelemassa lääkärille aiheesta, yksityisellä luulisi tekevän noita testejä ilman isompaa motivointia.
 
Mutta kyllähän se varmaan olisi käytävä juttelemassa lääkärille aiheesta, yksityisellä luulisi tekevän noita testejä ilman isompaa motivointia.

Tai jos vaan haluaa seuloa mykon pois, niin suoraan vaan käy ottamassa ilman lähetettä labran ja sen tuloksilla sitten tarvittaessa lääkäriin. Jos itse maksaa, niin turha hakea lähete, kun kela-korvaus on aika usein vähemmän kuin toimistomaksut yksityisellä.
 
Etenkin huippu-urheilijat on muita alttiimpia toistuville hengitystieinfektioille. Yleensä myko aiheuttaa lievän ylähengitystieinfektion, joka paranee itsestään. Osalla se voi pitkittyä yli kuukaudenkin kestäväksi. Ongelmallisempaa on sitten, jos se etenee keuhkokuumeeksi, jolloin siitä voi jäädä yskä ja yleinen voimattomuus pitkäksi aikaa.

Antibiooteillahan tuota hoidetaan, joilla sitä tautia voidaan lyhentää, mutta ei ne sitä mykoplasmaa välttämättä nielusta hävitä. Yleensä siinä vaiheessa kun ne labratulokset saadaan, on tauti jo parantunut. Taudista seuranneelle heikentyneelle keuhkofunktiolle ei voi tehdä oikein mitään, levolla se menee sitten ohi. Toisilla se voi vaan jatkua perhanan pitkään.

Mitään ylidiagnostiikkaa tämän osalta en suosittele, sillä lääkehoito lievästi oireilevalle tai oireettomalle (penkin huono kehitys on huono mittari) voi aiheuttaa jopa enemmän haittaa (sivuvaikutukset) kuin hyötyä.
 
Vieläkö tämä maratoonari juoksi maratooneja 200kg kyykyn jälkeen?

Ainakin itsellä kävi aikoinaan ku kyykkyyn panostin niin juoksu jäi aluks vähemmälle ja lopulta loppui kokonaan.
 
paino nousi tuon projektin aikana pikkuhiljaa, muttei halunnut kovin isoksi, voimaa vaan pääasiassa. tais se reilu 10kg painavampana jonku 1.15 tms puolikkaan huitaista. lenkkeily pysy semmosena lepposana ajanvietteenä, mutta se juttu oli kuulemma niin katseltu, että ei vakavissaan treenaillu juoksua lainkaan.
 
Silläki uhalla, et kyseessä on tyhmä kysymys, tai turhaa hifistelyä. Joskus aiemminki jtn asiasta jossain kyselly sivuhuomiona. Eli mietityttää mun ryhti ja/tai rangan & lantion asento. Tuntuu esim. lantion ojennuksia tehdessä erikoiselta, ja tuntuu, ettei mee heti kerralla oikeeseen asentoon yläasennossa, ku puristaa pakarat yms. voimakkaasti yhteen. Tässä jtn kuvia, mitä ottanu tätä tutkiessa. Kuvien otsikot viittaa asentojen erilaisuuteen. Siin on rumpujen soiton asentoa, ja kyykyn ala-asentoa, vatsaa sisässä yms. Koneella istun myös paskassa etukenosessa ryhdissä käytännös aina. Ei oo mitään ongelmia, kipuja tjs. mut olen utelias, ja mietityttää, ku lääkärissä sanottu vaan, et ryhti olis täydellinen :confused:. Oonko mä vaan tän muotonen? Kuka tahansa saa vastata, joka luulee tietävänsä näist jutuista jtn.


Perse sisässä, eli
ei mun normiryhti. Kulmasta normiryhti. Vatsa sisässä. Kyykyn ala-asento. Kuin myös.
117896-48be8e5c31170927367db8f84e10c904.jpg
117898-9218cd91b57f69e43456649297f5d260.jpg
117902-b4903a6508eba8b93eccf64681e694d1.jpg
117899-e1a235830ececc3c8e6792bdf3f899bf.jpg
117900-b36f599b3b78823679e5cb1752df5ce5.jpg
117897-2e2922e7050d5fb1edd35c6b8dcead53.jpg
117901-484c0f0c240133fda9d21fa275228931.jpg

Ja rumpujen soiton ei niin ryhdikäs asento. Lienee hyvin samanlainen, ku mun vakio ryhti myös koneella istuessa.

Kun ei ole mitään subjektiivisia ongelmia, ei ole mitään syytä lähteä tilannetta korjailemaan.

Kaikilta löytyy jo pelkästään inspektoiden ja tunnustellen rangan ja nivelten "virheasentoja", puhumattakaan kuvantamisesta.

Tuo lantion outo tunne viittaisi näillä tiedoilla enemmänkin liikekontrolliasioihin, kuin ryhti-/ergonomia-asioihin.

Jos asia enemmänkin vaivaa, suosittelen lämpimästi toiminnalliseen harjoitteluun erikoistunutta kuntoutus- tai liikunta-alan ammattilaista, joka teettäisi vaikkapa FMS:n (Functional Movement Screenin).
 
tikkusuora hälyttäs enempi. toi vatsa sisässä jos on normaali rento ryhti muuten, se on ok.
 
Onko valmennuksiin jonoa, vai otatko vastaan jokaisen apua tarvitsevan?

Varmaan kysytty ennenkin, mutta etsi nyt tästä heinäsuovasta..
 
Niin mistä sen helpoiten tunnistaa jos epäilee että hauiksen pitkä pää kipuilee? Pari viikkoa sitten tein pari sarjaa penkkiä huonoilla lämmittelyillä enkä ollut palautunut edellisestä reenistä. Jokin vähän napsahti ja kipeytyi. Ei kuitenkaan kovin paljon. Ei vaan kestänyt ainakaan vikkon päästä tehdä penkkiä tangolla mutta käsipainoilla ei mitään ongelmaa. Sitte pari viikkoa siitä se oli melko normaalin tuntoinen mutta yhtenä aamuna ei kestänyt kättä nostaa sivulle tai kiertää ylöspäin. Toipu kuitenkin pian mutta koko ajan siinä jokin pieni tunne on. Pystypunnerrukseen se ei myöskään vaikuta yhtään. Jos hauiksen pitkässä päässä on ongelmaa niin missä liikkeissä sen helpoiten tuntee? Joskus kirjoitit että ainakin penkissä sen voi saada rikottua. Tein melko kapealla otteella penkkiä silloin kun napsahti ja kyynärpäät enempi kyljissä kuin sivuilla.
 
ei pysty nostaan kättä ylös vastaotteella varsinkaan eikä tekeen dippejä tai penkkaamaan. yleensä kapeemmat penkit vielä pahempia. etuolkapäässä keskellä ylhäällä kipua.

toi uloskiertovamma lienee enemmän kiertäjäkalvosinvaivaa. jos ei yhtään siedä liikuttaa, voi olla, että meni poikki tai repes pahemmin. viikko kaks kannattaa noita kipuja vältellä ja sen mukaan sitten takas ruotuun, ku kestää selkeesti. jos toipu nopeesti, selvisit säikähdyksellä. kiertäjiä kannattaa treenata kyllä hyvin säännöllisesti ja monipuolisesti. voimantuottoon isoille liikkeille ei vaikutusta, mutta pitää ehjänä.

penkeissä kyynärpäät sais olla suht ulkona eikä tiukasti kyljissä. semmonen puolivälin kohta kyynärpäät kyljistä vs. kohtisuoraan normipenkissä ja kapeissa samaan suuntaan. kaikki nää on kiinni kuitenkin siitä, mitä kullakin liikkeellä haetaan. pelkästään vaihtelemalla tangon laskupaikkaa ja kyynärpään liikettä saadaan sama liike osuun moneen paikkaan.
 
Back
Ylös Bottom