Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Selvä. Olen rivien välistä lukemut että ennen kevyttä viikkoa voi tiukempaakin tehdä joten tarkotuksella annoin kyytiä.

Toki voi ottaa mutta onko siinä järkeä jos sillo tiistaina on ottanu tiukan 6x6 setin ja sit muutaman päivän levolla yrittää ottaa kovia ykkösiä, failata niissä ja sitten päälle vielä tiukkoja kolmosia kuusi kappaletta. Ite en yhtää ihmettele ettei kulkenut tuommosen kovan 6x6 volyymi setin jälkeen.

Nyt palauttele se viikko nii varmasti nuo nyt kovat raudat tulee iisimmin
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
juu noin. ei sitä ennen kevennystä kannata mitään ylimäärästä kuoppaa kaivaa. varsinkaan, kun nyt jo oli meno sellanen, ettei kulkenu. toivotaan että toi kevennys riittää ja homma kulkee taas.
 
Mä olen aina tehny liian kovaa joten tääkin tuntuu jo löysäilyltä joten tossa hermoston säästelyssä on vielä paljon opittavaa. Tosin luulis et niistäkin yli vetämisistä joskus myöhemmin sais hyötyjä mut ei mun kohdalla ole saanut.
 
Mä olen aina tehny liian kovaa joten tääkin tuntuu jo löysäilyltä joten tossa hermoston säästelyssä on vielä paljon opittavaa. Tosin luulis et niistäkin yli vetämisistä joskus myöhemmin sais hyötyjä mut ei mun kohdalla ole saanut.

Kuulostaa siltä että vedät ne oikeasti vaan liian yli, etkä kerkeä niistä palautua ennen kuin aloitat uudet kovat treenit. Oot tavallaan koko ajan enemmän tai vähemmän yli reenatussa tilassa. Eli vaikka kevennät

Ootko kokeillut että kevennät jo kahden kovan viikon jälkeen? Voi toimia hyvin tuommosessa tapauksessa kun vetää herkkään yli.
 
se kevennysten hyödyntäminen on hyvin yksilöllistä. mulla on todella monenlaisia asiakkaita ton suhteen. jotku ei oikeestaan koskaan tee sarjoja loppuun. jopa kisoissa jää varaa, ellei sijoitus sit kaipaa muuta. testisarjoissakin usein toisto varaa ja pääasiassa varsinkin kyykyissä ja vedoissa 3-4 toistoa varaa. jotkut sitten tekee hyvinkin säännöllisesti aika rajoille.

kaikilla yhteistä on se, että se palautuminen on suhteessa niihin omiin kykyihin. iso osa mun hommaa onkin keskittyä kartoittaan sitä. monessa tapauksessa mä olen enemmän jarruttelija ku buustaaja. pääasiassa mun asiakkailla motivaatio ei ole ongelma.
 
se kevennysten hyödyntäminen on hyvin yksilöllistä. mulla on todella monenlaisia asiakkaita ton suhteen. jotku ei oikeestaan koskaan tee sarjoja loppuun. jopa kisoissa jää varaa, ellei sijoitus sit kaipaa muuta. testisarjoissakin usein toisto varaa ja pääasiassa varsinkin kyykyissä ja vedoissa 3-4 toistoa varaa. jotkut sitten tekee hyvinkin säännöllisesti aika rajoille.

kaikilla yhteistä on se, että se palautuminen on suhteessa niihin omiin kykyihin. iso osa mun hommaa onkin keskittyä kartoittaan sitä. monessa tapauksessa mä olen enemmän jarruttelija ku buustaaja. pääasiassa mun asiakkailla motivaatio ei ole ongelma.

Ja tässäkin just vaikuttaa miljoona asiaa, esim salin / treenien ohjelmoinnin ulkopuoliset asiat. Monelta ne jää huomiotta eikä niitä valmentajakaan voi ohjelmiaan tehdessä huomioida, vaikka siellä "puskuria" olisi.

Itellä esim oman kehon tuntemus on aika hyvä, lihaksien, hermoston ja treenien suhteen palautumisen kannalta, mutta sitten ku otetaan soppaan muun elämän tuomat rasitteet niin sitte miula alkaa mennä homma yli. En tavallaan osaa ottaa noita muita juttuja huomioon kun lähden treenejä toteuttamaan.
 
vaginaattori: melki päinvastoin. mä en mitenkään erityisesti saarnaa tosi tiukkojen kausijakojen puolesta. en ollenkaan. suurin osa mulla tekee peruskaudellakin hieman maksimia ja maksimia hakiessa myös perusvoimaa. limittäisyyttä on yleensä enemmän tai vähemmän.

sitä mieltä kyllä olen, että kaikkea ei saa samalla kertaa, eikä kannata yrittääkään. tai ei se ole mielipide. niin se menee. painotus tiettyyn ominaisuuteen jonkinlaisilla kausijaoilla ON toimivampaa kuin hetimullekaikkitännenyt.

9x9x40-50% on kuitenki volyymipohjaista perusvoimaa, joten ei se eroa juuri esim samanmittasesta toistomaksimista ominaisuuskartalla. paljon määrää hieman iisillä raudalla on ihan ok ärsykevaihtelu myös.
 
ainoastaan ne tekee kestovoimaa, joilla se kuuluu jotenki lajiin. esim kestovoimakisaajat, kuten toistoleukailijat ja solttupenkkaajat. eri peli ihan sitten varsinaisten kestävyysurheilijoiden, kuten hiihtäjien tms kanssa tottakai. niillä varsinainen voimaharjoittelu on peruskauden ohjelmassa ja vähenee kohti kisakautta.
 
Ootko kokeillut että kevennät jo kahden kovan viikon jälkeen? Voi toimia hyvin tuommosessa tapauksessa kun vetää herkkään yli.
En tietoisesti mut välillä tulee duunin puolesta väkisin harvemmin reenattua eli semikevennystä määrissä. Penkki on yleensä kestäny jopa jatkuvaa kovaa reeniä kuhan kalorit ollu kohtuulliset. Leuat herkästi menee yli ja varsinkin käsivarret tai forkut tuntuu tukkosilta jonka huomaa sen loppuvedon tiukkuutena
 
loppuvedossa kannattaa se ojentajien osuus huomioida myös. jos sä hakkaat penkkiä kovaa, voi olla että ne ei oo palautunu ihan kunnolla ja sen takia leukojen loppuosa on nihkee.
 
Onko kuolleena syntynyt idea jos tekee eristävät apuliikkeet tosi pitkillä sarjoilla verrattuna pääliikkeisiin?
Esim pääliikkeet toistoilla 3-6, ja sitten apuliikkeet haarukassa 15-20. Apuliikkeillä tarkoitan ihan käsien, sivu- ja takaolkapään eristäviä, reiden koukistusta, rinnan eristäviä, jalkaprässiä ja tämän tyylisiä. Voisin kuvitella että ois nivelille hellempi vaihtoehto kuin normaali 6-10.
 
no mä lähtisin liikkeelle siitä, että miksi sitä treenijaksoa oot tekemässä. yleensä parhaat tulokset saadaan, ku yhessä jaksossa ei liikaa yritetä kehittää monia ominaisuuksia, esim. maksimi- ja kestovoimaa. pääliikkeillä yleensä on suurempi rasitus nivelille, mutta tässäkin on aika paljon kiinni siitä, miten tiukkoja sarjoja teet. loppuun asti hakattu 15 toistoa on nivelelle tiukkaa, koska lihakset väsyy ja se tukivaikutus voi heikentyä. semmonen kolmonen, missä varaa on 2-3 toistoa on mekaanisesti kuormittavampi, mutta saattaa silti olla jopa terveellisempi.

tollanen ajattelu, mitä esittelit ei oikein kauheen paljoa tilanteeseen vaikuta. apuliikkeet tehdään auttamaan jotakin. jos kyse on voimanostosta vaikka, niiden tulis AUTTAA pääliikkeen voimantuottoa ja mm. poistaa heikkoja kohtia. sillon ne pitäs tehdä melkolailla samoilla toistoalueilla kuin pääliikekin tyyliin pääliike 4*4, apuliike 3*6.

jos kyseessä on kehonrakennus, homma on aika eri. pitkät tiukat sarjat kasvattaa lihasta samoin kuin lyhyet, muttei tietenkään voimaa samalla tavalla. nivelrasitukset on kuitenki isoksi osaksi yksilökamaa ja sen takia pitäs munkin eka tietää, mitä ongelmia niissä on jne.
 
Tuli sellainen ajatus mieleen niin kysyisin onko tässä mitään järkeä. Teen vuorotyötä jossa tulee paljon kävelyä, nousuja ja väsyttää jalkoja melko kovasti. Ajattelin että voiko niin saada tuloksia jaloille että aamu reenissä tekisi voimaa vaikka 1-2 kertaa viikossa ja iltareenissä seuraavalla viikolla enempi pumppia? Ei kuitenkaan jaksa kunnon jalkareeniä tehdä kun päivän kävelee. Onko mahdollista saada voimia nousemaan jos joka toinen viikko on pumppia?
 
jos se noin selkeen säännöllistä on, tollanen ajatus vois olla ok. voima, body, voima, kevyt. eihän se noin mustavalkosta toki ole, eikä bodynkaa tarvi mitään ylenpalttista giant settiä olla.

aamutreenissä saat kunnolla itestäs irti? paljonko aikaa treeniin? tulostaso nyt?
 
jos se noin selkeen säännöllistä on, tollanen ajatus vois olla ok. voima, body, voima, kevyt. eihän se noin mustavalkosta toki ole, eikä bodynkaa tarvi mitään ylenpalttista giant settiä olla.

aamutreenissä saat kunnolla itestäs irti? paljonko aikaa treeniin? tulostaso nyt?

No aamu reenissä jalat ei ole vielä väsyneet, mutta muuten kyllä illalla kulkisi reeni paremmin.
Aloitin vasta kesällä ja jaloissa ei ainakaan voimissa ole saanut kehitystä. Kyykkyä vasta harjoitellut, sitä teen 110-120kg 5-10 toiston sarjaa, riippuu ihan miten kulkee. Prässissä 300kg ollut maksimi sarjapainot jos tehny vaikka 3*6. Sjmv maksimipainot ollu 140-150, mutta ajattelin ottaa vähän takapakkia ja alkaa tekeen hieman pienemmillä paremmalla tuntumalla kun sain ylä perseestä reväytettyä jonku paikan. Se on jo täysin kunnossa. Kuitenkin takareidet ja saanu joka reenissä kipeäksi että oikeaan paikkaan se on mennyt.

Reeniin voi käyttää aikaa vaikka 2 tuntia. Mieluiten 1-1,5.

Kyllä tämä melko säännöllinen työrytmi on. Joka toinen viikko aamu.
 
no sitten se eka viikko on voimaviikko, missä annat koiville tiukemmin turpaan ja teet enemmän sarjoja. toka viikko sitten vähempi ja keskityt vaikka yläkroppaan enemmän.
 
no sitten se eka viikko on voimaviikko, missä annat koiville tiukemmin turpaan ja teet enemmän sarjoja. toka viikko sitten vähempi ja keskityt vaikka yläkroppaan enemmän.


No onko järkeä tehdä voimaviikolla vaikka 4-6 toiston sarjoja enimmäkseen raskaissa liikkeissä ja seuraavalla viikolla jotain 10-15 tai sitte vaihtaa kokonaan keveämpiin liikkeisiin? Onko tuollaisella pompottelulla mahdollista saada tuloksia nousemaan vai pitääkö myös keveällä viikolla pitää sarjapainot samassa ainakin muutamassa sarjassa, mutta tehdä vaikka vähempi toistoja? Eipä sitä varmaan edes jaksa tehdä samoja määriä kuin aamu reenissä.

Tai sitten yritän aamu reeneihin saada kaksi jalkareeniä viikkoon ja keveällä viikolla vaikka yhden. Jos saisi tuloksia hieman nopeammin nousemaan.
 
Haluan pyytää julkisesti anteeksi sitä, että olen ollut viime aikoina todella huono lähettämään palautteita treeneistä ajoissa. Aateekoo ei ole metsäläisten vahvuusaluetta ja kiireetkin painaa päälle. Haluan myös samaan hengenvetoon kiittää hedelmällisestä yhteistyöstä ja toivon sen jatkuvan vielä pitkään.

:worship: jto:lle.
 
Back
Ylös Bottom