Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pystäri ei tuota kipua, sitä jatkan. Rippertoen mukaan se ei riskiliike olkapäille olekaan.
Ei nyt suoranaisesti tähän viitaten, mutta noita rippetoen oppeja ei ihan hirveän tarkkaan kannata kuunnella. Itse sen virheen tein ja hänen opeilla opettelin kyykkäämään. Nyt onkin melkoinen työmaa oppia tekemään koko liike edes jotenkin tehokkaasti.
 
Ei nyt suoranaisesti tähän viitaten, mutta noita rippetoen oppeja ei ihan hirveän tarkkaan kannata kuunnella. Itse sen virheen tein ja hänen opeilla opettelin kyykkäämään. Nyt onkin melkoinen työmaa oppia tekemään koko liike edes jotenkin tehokkaasti.
Sama juttu. Olipahan työmaa ensin vakuuttaa itsensä siitä, että se ei ole ollenkaan hyvä tekniikka, ei ainakaan mulle ja sen jälkeen opetella pois siitä tekniikasta.
 
Mikäs siinä tekniikassa on vialla/huonoa? Aloittelija siis olen ja kiinnostaa kaikki vaihtoehdot.
Itse en ainakaan lattiaan tuijota kuten neuvoo, ei toimi mulle.
Olkapään suhteen olen nyt noudattanut sitä että jos sattuu, en tee. Pystäri ei ole sattunut siis koko aikana. Edes silloin kun olkapää oli siinä jamassa että mitkään penkkiin päin viittaavatkaan liikkeet ei onnistunu, edes lattiapenkki kp.

Tänään koitin kp loivaa vinopenkkiä, ihan ok meni kun löysi oikean asennon kämmenille. Mutta negatiivinen penkki tuntuis olevan mulle vielä parempi. Jopa vaikka tangolla.
Etukyykyn tein käsipainolla, ei ehkä niin vakuuttava liike kuin tangolla mutta selkeästi parempi olkapäälle.
 
Mikäs siinä tekniikassa on vialla/huonoa? Aloittelija siis olen ja kiinnostaa kaikki vaihtoehdot.
Itse en ainakaan lattiaan tuijota kuten neuvoo, ei toimi mulle.
Olkapään suhteen olen nyt noudattanut sitä että jos sattuu, en tee. Pystäri ei ole sattunut siis koko aikana. Edes silloin kun olkapää oli siinä jamassa että mitkään penkkiin päin viittaavatkaan liikkeet ei onnistunu, edes lattiapenkki kp.

Tänään koitin kp loivaa vinopenkkiä, ihan ok meni kun löysi oikean asennon kämmenille. Mutta negatiivinen penkki tuntuis olevan mulle vielä parempi. Jopa vaikka tangolla.
Etukyykyn tein käsipainolla, ei ehkä niin vakuuttava liike kuin tangolla mutta selkeästi parempi olkapäälle.
Se hip drive johtaa hyvin herkästi eteenpäin kaatuvaan kyykkyyn, mikä taas on aika harvalla se vahvin tapa. Ja se on muutenkin aika laajalti kritisoitu tekniikka. Se kertonee jotain.

Muutenkin Rippetoen touhuista paistaa jotenkin läpi sellainen, että sen on ollut pakko väkisin keksiä joka liikkeeseen joku pieni jippo millä yrittää erottua muista, oli se sitten kuinka turha tai kuinka paska tahansa. Miksi pitää korjata toimivaa? Menee yleensä huonommaksi.
 


Mielenkiintoista. Mun kyykky kaatui alussa herkästi eteen, ja taitaa kaatua vieläkin jos painoa on liikaa. Muutenkin mun kyykkyä oon ihmetellyt miten se on niin surkea. Toki treenannu vasta huhtikuusta 2017 ja alussa ei kyykkyä edes ollut, pelkäsin koko liikettä.

Nyt näkisin mieluusti ohjeita/linkkejä vaihtoehtoiseen tekniikkaan.
Kiinnostaa nimittäin suuresti saada omaa kyykkyä tehokkaammaksi.
Teen siis low bar takakyykkyä, yrittänyt ainakin tehdä Rippertoen tyylillä.

Laitan tähän mun normisuorituksen, saa haukkua vapaasti.
En pane yhtään vastaan jos saan kyykkyä paremmaksi. Paljon.
 
Viimeksi muokattu:
ellei varsinaisesti halua mun kommenttia, näitä voi laitella esim aloittelijoiden puolelle. en ihan laittelis jakoon mitään yleistä kyykkyvideoo tai ohjetta, mutta ei toi nyt mikään kauheen paha ole tuollaisenaan. enemmän rautaa ja tiukempaa sarjaa kannattaa videoihin laittaa, että ne mokat selviää paremmin.
 
Tarkoitin tätä liikettä. ;)

nega.JPG

En käytä kovin vinoa, pari kiekkoa normi telineen alle.
 
alavinopenkki. rintabodailuun oikein hyvä ja korotusta paria paksua levyä enempää tarvi. käytän apuliikkeenä penkkaajille myös. negalla tarkoitetaan yleensä sitä laskuvaihetta ite liikkeessä.
 
Nyt on vedetty se sun modaama 8vko venkku setti ja leuoissa tuli tänään failure 6x6x85% ihan viimeisessä vedossa joten ihan ok suoritus. Paino noussu kolmisen kiloa tässä parin kuukauden aikana kun hiilareita popsinut suht normaalisti ja palasin takas kreatiinillekin. Perjantaina meni selkä lantiosta vinoon/jumiin kahden edeltävän päivän kokouksissa istumisen (normaalisti seison työpöydän ääressä) ja perjantain normaali maven jälkeen. 6x5x85 toka sarja tuotti vaikeuksia nousta pystyyn setin jälkeen (tuntu jo oudolta/raskaalta vetäessä mutta ei sattunut) ja nyt on vedetty 600mg buranaa 3krt/pv ja pidetty jäätä alaselässä siitä saakka. Toinen suoliluu on korkeemmalla, joten joku suojakramppi siellä varmaan on kun aristaa kaikki liikkeet sivuttain tai eteenpäin. Elämän ekat vahvemmat kipulääkkeet tuli haettua öitä varten, joten toivotaan että se tästä pikkuhiljaa palautuu. Penan 6x6x85 tein eilen aika iisisti eikä tuntunut selässä pahalta, mutta toi leukasetti tänään aristi selän noin tunti reenin jälkeen. Ylätaljassa isolla painolla roikkuminen ja kääntely kivun sallimissa rajoissa tuntuu jeesaavan ja jotain lukkoja välillä aukeaakin siinä ääripäissä, mutta ei ihan kokonaan saa auki.

Mites tästä kannattais jatkaa siten että sais YKL:n ja ristiriipunnankin mukaan viikottain. Nyt tein parin viikon välein noita helppoina päivinä leukojen tilalla. Muuten ajattelin kevyen jälkeen alkaa vetämään 4x2->5x4 tyylistä maxvoima kautta kun nyt on tehty 8vko noita kuuden sarjan settejä. Voisiko ajatella että noita tekis ma ja pe ja keskiviikkona nopeutta kevyillä painoilla?
 
jos se paino on noussut, se 85% on myös eri. laskit sen varmaan kokonaismassan ykkösmaksimista? 6x6x85% on joka tapauksessa oikein hyvä.

4x2 --> 5x4 ei ole niinkään maksimivoimaa. tee mieluummin perinteisempi piikkailu. pari viikkoa kolmosia, kakkosia ja ykkösiä. väleissä kevennykset. 1-2 työsarjaa riittää hyvin.

kyllähän tonne kaikenlaista voi tunkea, mutta mitä enemmän sulla siellä on tavaraa sitä suuremmat vaatimukset palautumiselle asetetaan.

keskity nyt hetki vielä hankkimaan ne kunnon maksimit peruskauden liikkeistä ja ala sen jälkeen keskittyyn pääasiassa ykl-treeniin leuoissa. ristiriipunta saa tulla samalla mukaan ja penkki voi pysyä sekundäärinä seassa.
 
Noi prossat aloitus maksimista 116kg. Tosin tänään alotin 30 kilolla kaks sarjaa joka oli 104 kiloa eli reilusti yli 85 mut kun olen noi aiemmatki tehny sillä niin koitin. Kaks sarjaa meni ja sit tiputin 100 kiloon joka lähes laskennallinen 99 alotusmaxista.

Viimeksi kun koitin sellasta kerran viikkoon kolmosia sit kakkosia niin tulokset tippu? Sit kun alotti uudestaan kovempaa ja useammin niin tuntu että auttoi. Viikko ennen testiä vain palomiehiä 6x2 kolmena päivänä la, ma ja keskiviikko. Sitten lauantaina enkka parani levyissä 6 kiloa mut total pysy samassa kuin parin vuoden takanen 123@72. Paino oli kesällä piikkauksessa aika kuivana 66kg ja nyt 72. Voin koittaa perjantaina ykköstä jos selkä ei oireile ja veikkaan 52@72 eli 50kg limppu releineen.

Ok, unohdan noi ykl ja ristirykimiset kun ne tosiaan pistää paikkoihin ressiä.
Kiitos
 
Olen sitten kai ymmärtänyt väärin ne piikkaussarjat kun vetäny ne viikon sarjat maanantaina kun olisi kai pilkkujen kohdalla pitäny jakaa päiville? Hirveen kevyttä siitä kyllä tulee, mutta lienee tarkoituskin. Tai sitten olen taas ihan pihalla mikä ei kyllä yllättäis yhtään kun kolme vuotta polkenu paikallaan
 
jos siihen mun venkkuversion piikkailuun viittaat, kyllä siinä yleensä tehdään 2-3 ihan räväkkää reeniä viikossa maksimikaudellakin. sillon vaan se nopeus yleensä kevenee ja muuttuu nimenomaan liikenopeustreeniksi. maksimitreenit erikseen sit. en mä tarkasti noita muista. oon tehny tostaki aika monta versioo.

jos kolme vuotta seilaa paikallaan, kannattaa kyllä harkita vähä tarkemmin ohjelmoitua valmennusta.
 
Jotain tällaista keväällä koitin mutta lopetin kolmannen viikon jälkeen kun ei saanut edes samoja kuin peruskauden jälkeen: Näyttäs vieläkin että kyllä toi on maanantai kova ja toinen nopeus.
1a 2*80, 2*82, 2*2*85, 2*80
1b 6*2*75
2a 2*85, 2*1*90, 2*80, 1*90, 2*85
2b 6*2*75
3a 2*80, 1*90, 2*80, 1*95, 2*80, 1*97, 2*80
3b 6*2*70
4a 2*80, 4*1*85, 2*2*80 (tää on kevyt viikko)
4b 6*2*70
5a 2*85, 2*90, 1*95, 1*100 (helpohko tekniikkamaksimi, ei vielä urku auki)
5b 6*2*65
6a keskiviikko: 3*2*60 tai 3*1*70
6b lauantai: KISA tai TESTI

Ei se kovempaa tekemisen aloittaminenkaan sitä tehdessä sen paremmalta tuntunut joten olis voinut toimia toi listauskin? Se viimeisen viikon kevennys oli varmaan se suurin tekijä mutta vika kova treeni oli viikko ennen testiä.
 
juu tossa se menee voima ja nopeus. senkään ei vaan tarvi olla 7 päivän kierrolla tapahtuvaa. tää on aina yksilöllistä, kuten kaikki muukin. hermostopuolella yleensä vielä enemmän. nopeustreenien raudat ja sisältö on myös selkeesti semmonen juttu, mikä vaatii yksilötason ohjelmointia. sama kevennysten kanssa. joku tekee jo 2 vkoa ennen kisaa/testiä vipan kovan treenin ja joku ottaa kovan ykkösen paria kolmea päivää ennen kisaa. näitä omia ominaisuuksia tulis opiskella koko ajan, että ois sitten jatkossa helpompaa se testailu yms.
 
Ei menny 52kg, varmaan vielä tiistain tiukka 6*6 vaikutti. Tein perään vielä 6x3x35kg eli alotuksen95% joka oli myös tosi tiukkaa, mut kevyt viikko edessä. Penkki tuntu kevyeltä ja alotusmax nous 10kg helposti.

Mites noita kolmosia ja kakkosia kannattaa sitten vedellä? Jos kolme treeniä viikossa niin joka toinen aina kevyempi mutta nopeutta vai kevyempiä kolmosia/kakkosia? Entäs jätänkö aina yhden varaa kovemmissa reeneissä?

Penkkiä vois tiputtaa yhteen kertaan viikossa ja mavehan jäi kun alaselkä meni vinoon ja on edelleen arka.
 
no jos vedit tiukan ykköstestin ja selkeesti siihen ei ukko ollu palautunu, teit niinki fiksusti, että annoit sille kuopassa olevalle kropalle lisää turpaan.

sä et oo mulla valmennuksessa, joten ei hajua sun treeneistä pidemmältä. tee sillai vaikka, että joka toinen treeni kevyt nopeuspohjanen esim 6x2x20. joka toinen sitten maksimia. yks huippusarja riittää ja siihenki saa jäädä varaa toisto.

käytännössä pari treeniä kolmosia, kakkosia ja ykkösiä kutakin. ennen ykkösiä se kevyt treeni voi olla vieläkin iisimpi, jos siltä tuntuu.
 
Back
Ylös Bottom