Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
kaikki tekeminen herättelee hermostoa ja jos sieltä jostakin suosta/ kuopasta/ muusta oot nousemassa, älä kiirehdi niiden entisten romujen pariin. totuttele kaikes rauhas siihen treenin säännöllisyyteen vaan. raudat tulee kyllä takasin. toi treenikohtainen päivän kunnon soveltaminen on hyvin pitkälti avainasemassa sen nousujohteisuuden suhteen. sen takia on tärkeempää noudattaa sitä oman kropan säätelyvipua eikä ohjelmaa. ne on vaan suunnitelmia. mun yks iso homma asiakkaille on toitottaa sitä, ettei ne oo huonoja ihmisiä, ellei se mun suunnitelma "mee läpi". se perustuu aiempaan tekemiseen juu, mutta ei voi koskaan ottaa huomioon sitä päivän kuntoa ja muuta elämää, kun se ei vielä oo ees tiedossa. sen takia mulla on semmonen ohjaava värikoodisysteemi sarjatiukkuuksia varten. vastaa melkolailla RPE- ja RIR- juttuja, mutta kehittelin sen itelleni joskus 2003 tms.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitos neuvoista. Kyllä se kiire entisiin voimiin meinaa olla tosiaan suurin peikko nyt, kun muistissa on vanhat tulokset.

Toisaalta vanhat vammat ja jumit on myös muistissa!
 
Hölmö kyssäri idän viisaalle miehelle, ei liity treeniin vaan syömiseen:

Onko mielestäsi ok syödä 4-5 kokonaista kananmunaa päivässä jos sukurasitteena ei ole kolesteroliongelmia? Vai kuulostaako äkkiseltään turhan isolta määrältä?
 
ei se paljon ole. keltuaiset on ne kriittisin osa eli jos haluat sitä kolesterolia vähä väijyä, heitä puolet pois. niissä kuitenkin on vitamiineja jne myös.
 
no kyllä se venytys voi aiheuttaa jumejakin, vaikka noi ei ihan yksiselitteisiä juttuja kyl ole. liikkuvuutta lisää, tärinää rentoutukseen jne. ja ei se ny haittaa kokeilla vähä iisimmällä polvien eteenviennilläkää.
 
Moro!

Oon treenaillu voimapainotteisesti n. 3kk volyymi/intensiteetti-tyyppisellä ohjelmalla.

Maanantai/Volyymi
5x5 low bar kyykky
5x5 penkki/pystypunnerrus vuoropäivin
3x5 leuat lisäpainoilla, myötäote/vastaote vuoroviikoin

Keskiviikko/Kevyt
3x3 etukyykky
3x5 penkki/pystypunnerrus vuoropäivin
3x10 hauiskääntö

Perjantai/Intensiteetti
1x3 low bar kyykky
1x5 penkki/pystypunnerrus vuoropäivin
1x3 perinteinen mave
3x5 dipit lisäpainoilla

Pääliikkeisiin on saanut lisätä 2,5kg joka perjantai, poislukien penkki ja pystypunnerrus jotka täytyi resetata kun tuli seinä vastaan. Kyykyssä ja mavessa siirrytty kolmosiin, jotta päästäisi painoissa vielä hetki eteenpäin. Yksi kevennetty viikkokin pidetty syyskuun alussa.
Tänään kävi sitten niin, että 190kg ei mavessa noussut kertaakaan, vaikka viimeviikolla tuli 187,5kg helposti kolmonen. Syömiset ja levot kunnossa, ja kyykyssäkin helpohko 165kg kolmonen tänään, niin vaikee uskoo että olis mitään hermostoperäistäkään. Mikäköhän siinä oli?
Miten olisi järkevä lähtee ensviikkoon? Kokeilenko uudestaan, kannataisko pitää kevennetty-/lepoviikko, vai mitä?
 
levot kyl ei oo kunnossa, ellei noussut. kevennys noilla tiedoilla fiksuin.

kevennyksiä kannattaa pitää mukana säännöllisesti viikkorytmillä 3:1 vaikka. toistomääriä kannattaa kausittain vaihdella enempi. se 2,5kg joka viikko sekin hieman monotonista.
 
Kiitos!
Lepo oli väärä sana, hain yöunia :D
Täytyy kevennellä ensviikko ja alkaa pitään niitä useemmin, vaikkapa juuri tuolla 3:1 viikkorytmillä.
Onhan se toki vähän monotonista 2,5kg lisäillä joka viikko, mutta tähän asti toimi ihan hyvin!
Vielä olisi jatkokysymys, miten kevennys olis järkevää tässä mun tapauksessa toteuttaa? Pari työsarjaa pois maanantailta ja perjantaina prosentit alas, mutta kuinka paljon?
 
Mitä mieltä olet sellaisesta sisäänajosta säännölliseen treeniin kun meinaan yksijakoisella ohjelmalla tehdä 3x viikkoon,
Treeni A: Kyykky, Penkki, Kulmasoutu, Pystypunnerrus
Treeni B: Etukyykky, Vinopenkki, Mave, Leuat

Molemmissa treeneissä ensin 2x8-12, sitten 3x6-8 jonka jälkeen 4x4-5 ja kierto alusta lisäten kiloja ja voluumia. Eli ei olisi yhden toistoalueen periodia vaan ajaisin sisään tuollaista laajempaa voimabodailu-toistoaluetta.

edit. tekniikat on hallussa ja salitaustaa on, taukoa vaan tullut suottapäiten pidettyä niin aika pohjamudista pitää lähteä kroppaa herättelemään.

JTO tähän vielä palatakseni. Mietin variaatiota jota kierrättäisin treeni B:ssä etukyykyn kanssa vuorotellen. Minulla on pitkä vammahistoria kroonistuneen AC-nivelen tulehduksen kanssa ja epäilen että etukyykyllä on tekemistä asian kanssa.

Aiemmin tulehtunut olkapää ottaa itseensä etukyykystä, ja koko ongelma johtuu uskoakseni voimakkaasti ulkonevista solisluistani. Etukyykky sinänsä onnistuu ja tangolle löytyy luonteva paikka. Mutta etukyykyn jälkeen on tuosta oikean olan päältä valitettavan tuttu paikka paineluarka useamman päivän ajan.

Mikä olisi hyvä variaatio tukemaan kapeaa high bar kyykkyä? Aiemmin kyykkäsin low bar ja kaikki apuliikkeet tukivat voimanostoa. Toisaalta nyt takareisille tulee vähänlaisesti kuormitusta, joten olisiko huono idea ottaa täysin takareisipainotteinen treeni B joka toinen kerta, jossa ottaisin maven päälle SJMV tai muu takareisiliike.
 
Viimeksi muokattu:
JTO tähän vielä palatakseni. Mietin variaatiota jota kierrättäisin treeni B:ssä etukyykyn kanssa vuorotellen. Minulla on pitkä vammahistoria kroonistuneen AC-nivelen tulehduksen kanssa ja epäilen että etukyykyllä on tekemistä asian kanssa.

Aiemmin tulehtunut olkapää ottaa itseensä etukyykystä, ja koko ongelma johtuu uskoakseni voimakkaasti ulkonevista solisluistani. Etukyykky sinänsä onnistuu ja tangolle löytyy luonteva paikka. Mutta etukyykyn jälkeen on tuosta oikean olan päältä valitettavan tuttu paikka paineluarka useamman päivän ajan.

.

Juuri sairastin AC-nivelen tulehduksen ja aloitin treenit varovasti uudestaan. Mukaan tuli mulle uutena etukyykky. En ole nyt tehnyt kuin muutaman kerran mutta olkapää kipeytynyt hiukan. Onko sitten treenistä yleensä vai olisiko yhtymäkohtia tähän?
Etukyykky siis mavepäivänä normaali takakyykyn tilalla.
Joskohan olisi aiheellista luopua etukyykystä sittenkin, vaikka helpotusta selälle mave-päivänä tuokin?

Onko etukyykyn osallisuudesta olkapään ongelmiin näyttöä olemassa? Olin luulossa että kapea-otteinen lowbar-takakyykky olisi olkapäille huono?
On tämä nyt yhtä säätöä tuon olkapään kanssa, innostuin jo että päästään taas treenaamaan entiseen tapaan, mutta varoitusmerkkejä on jo ilmassa olkapään suhteen.
Perkele.

Kuulisin myös mielellään kokemuksia ja vinkkejä kuinka pärjätä tän kanssa, siis lähinnä kuinka treenata täyspainoisesti. Vai pystyykö edes?
Mulla siis ollut nyt vain kerran ja lääkekuuri syöty ja pakkolepo vietetty. Rauhoittui sillä. Nyt pieniä kipuja siis silloin tällöin epämukavissa asennoissa. Treenatessa ei ole vaivannut.
Tulehdus käsittääkseni oli sen verran pitkäaikainen että oli aiheuttanut pientä pintojen "liukenemaa", karhentumista.

Kun tää oli pahimmillaan ennen lekuria, rintatreenit oli mahdottomia. Mitään rintaliikkeitä ei pystyny kivun takia tekemään. Landmine-press oli vähiten kipua aiheuttava. Jännä että pystäri seisten onnistui aina ilman kipua.
 
Viimeksi muokattu:
mulla ei oo juurikaan kokemuksia AC- ongelmista asiakkailla. kuitenki kaikki sitä provosoiva kannattas jättää pois tai pitää sen verran iisinä, ettei ala haitata uudelleen. jos se kuitenki on täysin parantunut, tuskin menee kerrasta uudelleen, joten tarkkailuahan se vaatii. en mä usko, että toi tulee olemaan loppuelämää invalidisoiva juttu. aikalailla pahempiakin juttuja omassakin jengissä on vastaan tullut ja rautaa liikkuu aika huolella.
 
Onko etukyykyn osallisuudesta olkapään ongelmiin näyttöä olemassa? Olin luulossa että kapea-otteinen lowbar-takakyykky olisi olkapäille huono?
En tiedä onko näyttöä olemassa, mutta mulla ainakin tangolle luonnollisin paikkaa etukyykyssä on sellainen, että se on juurikin siinä AC-nivelen päällä. Voin kyllä uskoa ihan hyvin jos olkapää ei siitä hirveästi diggaa. No, ei mulla ole etukyykkyyn yhdistettäviä olkapäävaivoja, mutta en mä etukyykkyä teekään. Kyllä takakyykkykin voi olla olkapäälle huono, mutta eri syystä. Se taas liitty usein siihen, että olkapäähän kohdistuu vääntöä ja rasitusta ikävässä asennossa. Olkapäät rentona kun tuskin monikaan osaa raskasta kyykkyä tehdä.

Safety squat bar on muuten erinomainen vaihtoehto etukyykylle. Sellainen tanko hankintaan tai pyyntö salille, ellei jo ole.
 
Juuri sairastin AC-nivelen tulehduksen ja aloitin treenit varovasti uudestaan. Mukaan tuli mulle uutena etukyykky. En ole nyt tehnyt kuin muutaman kerran mutta olkapää kipeytynyt hiukan. Onko sitten treenistä yleensä vai olisiko yhtymäkohtia tähän?
Etukyykky siis mavepäivänä normaali takakyykyn tilalla.
Joskohan olisi aiheellista luopua etukyykystä sittenkin, vaikka helpotusta selälle mave-päivänä tuokin?

Onko etukyykyn osallisuudesta olkapään ongelmiin näyttöä olemassa? Olin luulossa että kapea-otteinen lowbar-takakyykky olisi olkapäille huono?
On tämä nyt yhtä säätöä tuon olkapään kanssa, innostuin jo että päästään taas treenaamaan entiseen tapaan, mutta varoitusmerkkejä on jo ilmassa olkapään suhteen.
Perkele.

Kuulisin myös mielellään kokemuksia ja vinkkejä kuinka pärjätä tän kanssa, siis lähinnä kuinka treenata täyspainoisesti. Vai pystyykö edes?
Mulla siis ollut nyt vain kerran ja lääkekuuri syöty ja pakkolepo vietetty. Rauhoittui sillä. Nyt pieniä kipuja siis silloin tällöin epämukavissa asennoissa. Treenatessa ei ole vaivannut.
Tulehdus käsittääkseni oli sen verran pitkäaikainen että oli aiheuttanut pientä pintojen "liukenemaa", karhentumista.

Kun tää oli pahimmillaan ennen lekuria, rintatreenit oli mahdottomia. Mitään rintaliikkeitä ei pystyny kivun takia tekemään. Landmine-press oli vähiten kipua aiheuttava. Jännä että pystäri seisten onnistui aina ilman kipua.

Mulla tulehdus tuli aikanaan päälle kun penkkasin yksijakoisella ohjelmalla 3x viikkoon. Lihat palautui treenistä hyvin mutta sormella painelemalla tuntui se AC nivelen kipu, joka ei sillain häirinnyt mutta välillä sitä aina ihmettelin. No kipu kumuloitui pikku hiljaa, useiden viikkojen aikana menemättä kokonaan pois. Ja sitten tuli yksi reeni jossa kapeassa penkissä se kipu tuntui nostojen aikana, tein tyhmänä kuitenkin treenin loppuun. Ja siihen oikeastaan loppui mun penkkailut moneksi vuodeksi.

Sainkohan 3 vai 4 kortisonipiikkiä tuohon. Lääkäri olisi laittanut leikkuulle jo, mutta OMT-fyssari sanoi että älä anna leikata vaan parantele tulehdus pois. Nämä tapahtui siis 2015-2016 aikana. Tuolloin ennen vammaa vielä nostelin k175 pp130 mv200 ja sen jälkeen yritin räpistellä salilla ennenkuin motivaatio loppui vammailujen takia.

Sitten olinkin pari vuotta ihan käymättä salilla. Tämän vuoden alussa pääsin aloittelemaan punttailua varovasti, kesällä tuli taukoa, ja nyt uusi alku ihan hiluilla nostelemalla ja olkapäätä kuulostellen. Huomaa kyllä että vammautunut puoli on huteran tuntuinen penkissä, muuten ei reenissä tunnu onneksi mitään kipuja.
 
Viimeksi muokattu:
juu noin se menee ja sen stressinkäsittelyn opettelu on aika isossa osassa sulla. onhan aika monilla semmonen asenne, että on huono ihminen, jos suunniteltu treeni ei mee läpi. näinhän se ei tietenkää ole. vaatii opettelua olla oikeella tavalla itelleen armollinen, mutta tulokset tuppaa kertomaan sen hyödyn käytännössä poikkeuksetta.

Pitää vielä kiittää hyvistä vastauksista ja vinkeistä tässä threadissa! :worship:

Aiemmin olen tosiaan treeneissä ajanut välillä sarjoja liian jääräpäisesti eteenpäin, mutta nyt otin vinkistä (lainaus viime keväältä) kiinni ja aloin toden teolla ottaa treenissä huomioon päivän kunnon (ehkäpä hieman RPE -tyylisesti) ja kas kummaa - nostot lähtivät jälleen kivaan nousuun (ja sarjaenkkojakin on jo tullut) - oikeaan suuntaan menossa treenit jälleen (y)
 
En tiedä onko näyttöä olemassa, mutta mulla ainakin tangolle luonnollisin paikkaa etukyykyssä on sellainen, että se on juurikin siinä AC-nivelen päällä. Voin kyllä uskoa ihan hyvin jos olkapää ei siitä hirveästi diggaa. No, ei mulla ole etukyykkyyn yhdistettäviä olkapäävaivoja, mutta en mä etukyykkyä teekään. Kyllä takakyykkykin voi olla olkapäälle huono, mutta eri syystä. Se taas liitty usein siihen, että olkapäähän kohdistuu vääntöä ja rasitusta ikävässä asennossa. Olkapäät rentona kun tuskin monikaan osaa raskasta kyykkyä tehdä.

Safety squat bar on muuten erinomainen vaihtoehto etukyykylle. Sellainen tanko hankintaan tai pyyntö salille, ellei jo ole.

Mulla tulehdus tuli aikanaan päälle kun penkkasin yksijakoisella ohjelmalla 3x viikkoon. Lihat palautui treenistä hyvin mutta sormella painelemalla tuntui se AC nivelen kipu, joka ei sillain häirinnyt mutta välillä sitä aina ihmettelin. No kipu kumuloitui pikku hiljaa, useiden viikkojen aikana menemättä kokonaan pois. Ja sitten tuli yksi reeni jossa kapeassa penkissä se kipu tuntui nostojen aikana, tein tyhmänä kuitenkin treenin loppuun. Ja siihen oikeastaan loppui mun penkkailut moneksi vuodeksi.

Sainkohan 3 vai 4 kortisonipiikkiä tuohon. Lääkäri olisi laittanut leikkuulle jo, mutta OMT-fyssari sanoi että älä anna leikata vaan parantele tulehdus pois. Nämä tapahtui siis 2015-2016 aikana. Tuolloin ennen vammaa vielä nostelin k175 pp130 mv200 ja sen jälkeen yritin räpistellä salilla ennenkuin motivaatio loppui vammailujen takia.

Sitten olinkin pari vuotta ihan käymättä salilla. Tämän vuoden alussa pääsin aloittelemaan punttailua varovasti, kesällä tuli taukoa, ja nyt uusi alku ihan hiluilla nostelemalla ja olkapäätä kuulostellen. Huomaa kyllä että vammautunut puoli on huteran tuntuinen penkissä, muuten ei reenissä tunnu onneksi mitään kipuja.

Mullahan tää sai alkunsa aloittelijana ihan liian kovasta rasituksesta ilmeisesti. Tankopenkkiä en edes tehnyt aikana kun tämä alkoi.
Treenasin vain kai liian kovaa alkuun, ja liian monilla liikkeillä.

Kyllä erittäin usea lähde kertoo etukyykyn olevan erittäin paha liike jos AC:ssä ongelmaa. Samoin tankopenkki.
Jätän nyt ton etukyykyn pois/korvaan sen käsipainoilla tehtävään.
Samoin tankopenkin vaihdan käsipainoilla tehtävään. Ja painot kevyeksi, nostetaan toistot sinne 12-15.

Pystäri ei tuota kipua, sitä jatkan. Rippertoen mukaan se ei riskiliike olkapäille olekaan.

SSB-tanko on jo haussa, kotisalilla kun treenaan.

Ja kuten yllä sanottu, pitää kiittää vinkeistä ja neuvoista. Aloittelijalle iso apu ollu foorumista yleensä. (y)
 
Back
Ylös Bottom