Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinkas jto yleensä pärjäilee vammaherkkien asiakkaiden kanssa?
Näin vammaherkän asiakkaan näkökulmasta oikein hyvin.

Oon alle puolentoista vuoden valmennussuhteen aikana (ihan omaa tyhmyyttäni ja osa salin ulkopuolella) rikkonu AC-nivelen, murtanu jalkapöydän ja kärsinyt lukuisista enemmän tai vähemmän kroonisista ja treeniä kaventavista vaivoista (kiertäjäkalvosimet, polvet, hermojen pinnetilat, jännitysniska etc.) ja silti nousujohteisuus on koko ajan läsnä. Toki esim. jalka murtuneena piti vähän kyykkytaukoa pitää, mutta muissa liikkeissä saikin sitten löylyttää kovemmin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No hyvä etten sentään oo ainut asiakas jolla on kremppaa lähes jatkuvasti, kehitys vaan on puuttunu ehjempinäkin aikoina. Ite kaipaisin lähinnä sellasta yleispätevää ylläpitävää huolto-/liikkuvuusdrilliä. Olkapään kiertäjiä tehdään kyllä kolme kertaa viikossa, mutta lantiolle ei mitään vastaavaa, se tässä on alkanu vähän ihmetyttämään jopa. Ilmeisesti se sitten ei yleensä oo mikään ongelma ja kai noissa on aina parempi kääntyä fyssarin puoleen.
 
No hyvä etten sentään oo ainut asiakas jolla on kremppaa lähes jatkuvasti, kehitys vaan on puuttunu ehjempinäkin aikoina. Ite kaipaisin lähinnä sellasta yleispätevää ylläpitävää huolto-/liikkuvuusdrilliä. Olkapään kiertäjiä tehdään kyllä kolme kertaa viikossa, mutta lantiolle ei mitään vastaavaa, se tässä on alkanu vähän ihmetyttämään jopa. Ilmeisesti se sitten ei yleensä oo mikään ongelma ja kai noissa on aina parempi kääntyä fyssarin puoleen.
Mä teen kaikenlaista oheisjumppaa, palauttavaa treeniä ja liikkuvuusharjoitteita lähes päivittäin, vähintään kaikkina välipäivinä varsinaisista treeneistä.

Ei mulla ois puhettakaan pidemmistä ehjistä kausista, jos en ois tota tapaa omaksunut jo ennen valmennukseen hakeutumista.

Muutenkin näen asian vähän siltä kantilta, että jos havaitsee oman kehonsa olevan taipuvainen ongelmointiin tietyillä alueilla, niin siihen kannattais oma-aloitteisesti ja aktiivisesti etsiä ratkaisuja. En mä ainakaan oleta (enkä siis vihjaa sinunkaan olettavan, enemmän totean yleisesti), että valmentava taho osaa arvailla minkälaista ennaltaehkäisevää voimistelua just mun pitäis tehdä.
 
Muutenkin näen asian vähän siltä kantilta, että jos havaitsee oman kehonsa olevan taipuvainen ongelmointiin tietyillä alueilla, niin siihen kannattais oma-aloitteisesti ja aktiivisesti etsiä ratkaisuja. En mä ainakaan oleta (enkä siis vihjaa sinunkaan olettavan, enemmän totean yleisesti), että valmentava taho osaa arvailla minkälaista ennaltaehkäisevää voimistelua just mun pitäis tehdä.
Täysin totta. Puhe oli kuitenkin yleispätevästä, mikä pitäis päteä aikalailla kaikkiin, kuten mainittu kiertäjätreeni. Loogisintahan se olis, että mullakin tiettyjä piileviä puolieroja tms. on ollut jo pitkään ja sen takia treeni ei kulje. En vaan näe sitä ihan niinkään.

Se oheisjumppakin on sellasta, mitä moni ei ihan itse osaa. Erinäisiä vaivoja en kyllä tässä nyt kuitenkaan millään lailla etävalmentajan vastuulle yritä laittaa.
 
Täysin totta. Puhe oli kuitenkin yleispätevästä, mikä pitäis päteä aikalailla kaikkiin, kuten mainittu kiertäjätreeni. Loogisintahan se olis, että mullakin tiettyjä piileviä puolieroja tms. on ollut jo pitkään ja sen takia treeni ei kulje. En vaan näe sitä ihan niinkään.

Se oheisjumppakin on sellasta, mitä moni ei ihan itse osaa. Erinäisiä vaivoja en kyllä tässä nyt kuitenkaan millään lailla etävalmentajan vastuulle yritä laittaa.
Mä en osaa ottaa kantaa siihen, kuinka tarpeellista sen kummempia yleispäteviä drillejä on yleisesti teettää asiakkailla. Toki tälleen maallikkona voisin kuvitella että esim. edellä mainitsemasi lantionseutu vaatii aika paljon kuntoutuksellista huomiota varsinkin ahkerilla lantiopainotteisilla takakyykkääjillä/sumovetäjillä, mutta toisaalta mistäs minä mitään tiedän. @jto :n kanta asiaan kiinnostais.
 
kyllä mulla yleispäteviäkin jumppia lantionseudulle on ja monet tekee paljonkin. melkein se tärkeempi alue symmetrisyyden kannalta on ku hartiaseutu.

vammaherkkiä asiakkaita kyllä on joskus, mutta isosti pitäs pyrkiä siihen, että ehjänä ollaan keholta ja sielulta. pääasiassa hommaa oon saanu paremmaksi, ku yleisesti ollaan lisätty lihashuoltoa. käytännön tasolla se on yleensä ihan perusliikuntaa koti- ja puutarhatöistä iiseihin jumppiin, venyttelyyn, hierontaan jne.
 
Viimeksi muokattu:
Minkälaiset yleisohjeet antaisit kevyiden viikkojen treeneihin? Kun joka neljäs viikko on kevennys, koostaa nämä treenit jo 25% koko ohjelmasta - miten nämä pystyisi siis hyödyntämään parhaiten?

Fiiliksen mukaan tietysti, eli jos on aivan junan alle jäänyt olo, niin kannattaa varmaan vain käydä ylläpitämässä tonusta kevyemmillä sarjoilla. Entä jos fiilis on hyvä ja tekee mieli treenata vähän kovempaa? Jos volyymi pudotetaan alle puoleen normaalista (esim. 2*8), niin voiko sarjat tehdä silti yhtä kovina (jopa oransseina)?
 
karkeasti yleistäen mä ohjeistan pitämään siellä saman pari toistoa varastossa, jos kovat viikot on olleet ns. normaalin tuntuisesti kuormittavia. jos taas on ihan hakattu olo, mieluummin kevyen alku vielä iisimmin ja jopa treenejä yhdistellen. saa enempi lepopäiviä. nekin voi toki sisältää iisiä höntsää hyötyliikunnasta kevyisiin jumppiin ja muuhun lihashuoltoon.

mä teetän kevyillä aika usein testejäkin sen lisääntyneen yleisen keventelyn takia. en hirveesti lähtis kuitenkaan kevyellä keulimaan, mutta jos se oranssi ei haittaa tulevia kovia treenejä, sit tottakai ok. monille se on jopa tarpeen, ettei kroppa nukahda. ylirautaherättelyjä suosittelen kevyellekki lähes poikkeuksetta.
 
Oon tässä viettänyt juhannuksen treenijuttuja lueskellen ja treeniohjelmaa suunitellen. Tuo sun bulgarialainen systeemi vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta. Jos nyt oletetaan että ehtisin treenaamaan 3-4 päivää viikossa niin monta kertaa suosittelisit tekemään lajit läpi? Itse kaavailin näin:

1. Kyykky, Box-Kyykky + jalkoja ja vatsaa
2. Penkki, Kapea Vinopenkki + yläselkää ja takahartioita
3. Veto, Etukyykky + jalkoja ja vatsaa
4. Pystypunnerrus, Sotilaspenkki + yläselkää ja takahartioita

Vain ensimmäisessä liikkeessä bulgarialaistyylisesti, muissa maltillisempi sekä volyymi että intensiteetti. Pystypunnerrus omana päivänä koska se on selkeästi heikko minulla ja haluan siihen panostaa. Veto mukana koska veto on mulla tosi herkkä ja tarvii omaa treeniä. Kyykky- ja penkkivariaatioita varsinaisten lajiliikkeiden sijaan koska nuo ovat niitä liikkeitä jotka tiedän tukevan pääliikettä kohdallani mainiosti.

Onko jako ok vai suosisitko pääliikkeitä variaatioiden sijaan? Stressijaksolla sitten ehkä vielä spesifisemmin vaihtaen variaatiot varsinaisiin kilpaliikkeisiin...
 
ihan jees jako, vaikkei se kerro kummempaa. liikkeistä itestään en osaa sanoa, ku en tiedä sun nostojen ongelmia. pääliikkeitä käytän, jos mahdollista ja kummempaa ongelmaa nostojen liikeradoissa ja voimatasoissa ei ole. prosentteja en oo ite käyttäny satoihin vuosiin valmennuksessa, joten niistä en puhele enempiä myöskään. ne on epätarkkoja aika isolle osalle nostajia, eikä ota huomioon päivän kuntoa.
 
Kiitos nopeasta vastauksesta ja muutenkin valtavasta avusta jota olet vuosien varrella täällä tarjonnut. Itsekään en käytä prosentteja, hahmottelin suurinpiirtein kuusi seuraavaa treeniä mutta varsinainen harjoitus elää kyllä päivän kunnon mukaan, jos on kevyttä voi paperille merkitty nelonen muuttua vitoseksi ja seuraavaan sarjaan saattaa tulla pikkasen enemmän painoa kun paperilla alunperin luki, jos vastaavasti kulkee huonosti vähennetään tietenkin jostain.

Heikko kohta mulla on kyykyssä lähtö, boxi on tuonut siihen mukavasti jämäkkyyttä ja opettanut hahmottamaan syvyyden oikeaksi, myös stoppikyykkyä käytän välillä.
Vedossakin heikkous on lähtö, etukyykky toimininut siihen vaivaan hyvin aikaisemmin.
Penkissä ojentajat hyytyvät ja olkapäät ovat yleisesti heikot. Siksi pystäriä ja kapeeta vinopenkkiä.

Sotilaspenkki mukana ihan vaan koska haluaisin ehkä kilpailla voimapunnerruksessa.

Aloitan siis tuolla rungolla ja muuttelen sitten pääliikepainotteisemmaksi mikäli sille tuntuu olevan tarvetta.
 
Käytätkö muuten itse enemmän 1- vai 2-jakoista pohjana? Tuonhan voisin näppärästi laittaa myös esim:

1. Kyykky, Kapea Vinopenkki
2. Penkki, Etukyykky
3. Veto, Kisapenkki
4. Pystypunnerrus, Box-Kyykky

Mietin tuota siltä kannalta jos ehdinkin tekemään vain 3 treeniä viikossa. Toisaalta 2-jakoisenakin treenit tukevan toisiaan hyvin.
 
olet syntinen ja joudut kadotukseen. miksi sä nyt tänne tosta avauduit? perusta oma etukyykky TUHMA! -kansanliike.
 
Kysynpä nyt täältäkin:

Kyykyssä vihloo/kramppaa nykyään oikean jalan takareisi todella helposti. Vähän samantuntunen ku pohkeen suonenveto, noin puolestavälistä takareittä. Jo 50kg sarjassa alkaa tuntumaan muutaman toiston jälkeen niin ettei viitsi tehdä enempää. kuitenkin ennen kyykkäillyt vähän alle satkulla sarjoja.. Sama toistuu siis joka kerta nykyään. Ei kipuile reidenkoukistuksessa, eikä missään muussakaan liikkeessä, vain kyykyssä. Sama leveällä ja kapealla asennolla, ylösnousussa kunnes saa jalan suoraksi.

Mitään vammaa/loukkaantumista ei ole tiedossa.

OMT Fyssarilla käyty, siltäkään ei ole mitään viisasta vastausta vielä saanut.

Olisko mitään ideoita?
 
vaikee sanoa. iso lähentäjä siellä syväkyykyssä eniten töitä tekee eikä niinkää takareisi. onko ulkosivu vai mistä?
 
Mitä menetän, jos pakenen eturintamalta, ja alanki tekeen Z:n merkkei ympäriinsä? Päättelykykyni sanoo, etten mitään. Google ei sano tietenkää mitään, koska ihmiset ei osaa päättää.
Etari, Zercher tai ihan vaan takakyykky. Sillä pääsee jo todella pitkälle, että mukana on edes joku noista. Itsekin olen joskus pohtinut etarin ja zercherin eroja. Sitä en varmuudella osaa sanoa, kumpi on parempi apuliike vedolle yms, mutta jos mitään painonnostoon liittyvää meinaat tehdä edes puolitosissaan, niin pidä etari mukana.
 
Back
Ylös Bottom