Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
powerhousun kanssa samaa mieltä eli mieluiten se määräkin vois nousta kahen ekan blokin sisällä. power sit piikaten. eli esim käyttäen tota mun 3466-systeemin ideologiaa se vois mennä:
hypertrophy 2kk viikkorytmillä 3 kovaa:1 kevyt: 3*8 -> 4*12. tokalla kuukaudella ylirautaherättelyt mukaan.
strength 2kk, 3:1: 3*4 -> 6*6. yliraudat koko ajan mukana, mutta iisisti.
power viikottainen toistoalue huippusarjassa: 3, 2, k, 2, 1, k, 1
Tämä sun ehdotus on kuitenkin vähän eri vielä kuin mitä mä ehdotin. Mä olin tekemässä niin, että toistomäärät sarjoissa vähitellen laskee blokin edetessä, mutta volyymia haetaan lisäämällä sarjoja. Ja tämä aina kolmen viikon sykleissä. Esim. vko 1: 3x10, vko 2: 4x9, vko 3: 5x8, vko 4: deload. vko 5: 3x8, vko 6: 4x7, vko 7: 5x6, vko 8 deload...

Tämä toteuttaisi paremmin sitä Pollackin ajamaa ideaa volyymin laskusta ja intensiteetin noususta, mutta ottaa huomioon samalla overreachingin. Volyymi siis nousee kolmen viikon ajan jonka jälkeen se tipahtaa ja nousee taas kolme viikkoa, mutta ei yhtä korkealle kuin ensimmäisen kolmen viikon aikana. Ja tuo on sitten enemmänkin yksinkertaistettu esimerkki ja kokonaisuus ei ole noin suoraviivainen. Se johtuu siitä, että penkkiä esimerkiksi on kolme kertaa viikossa ja joka treeni on erilainen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
joo meinasin tota vielä jatkaa juurikin tolla sun suunnalla, mutta piti pitää paussi. tuli kevyt 8h kiipeilytreeni väliin :D

tuon kaltasia käytän aika paljon valmennuksessa. eli määrä ei laske vaan jopa nousee, vaikka toistot vähenee. aika harva mun tallissa valittelee, ettei kisassa jaksa loppuun asti. sen verran hyvin tehdään määrää, ettei kondis lopu.
 
palaan tähän vielä parilla esimerkillä, mistä vois olla apua. ekassa mennään koko ajan kiloissa eli tehoissa ylös, mutta perusvolyymi pysyy. kilot vaan mallina.
4x6x100
6x4x110
12x2x120
kevyt

toisessa tehdään pari määrätreeniä ja välissä toistomaksimitreeni:
4x8x100
RMx115, RMx110
6x6110
kevyt

kolmannessa pari määrätreeniä, kevennys ja sitten toistomaksimitreeni:
6x6x100
8x5x105
kevyt
RMx110, RMx105

neljännessä sitten kaikki muuttujat muuttuu:
3x8x100
5x6x110
9x4x120
kevyt

jne jne eli paljon erilaisia lähestymistapoja riippuen nostajasta ja onko mikä kausi menossa. se miten näitä rytmittää sitten mahdollisimman toimivaksi kullekin...no sitä on tullut tehtyä aika pitkään.
 
palaan tähän vielä parilla esimerkillä, mistä vois olla apua. ekassa mennään koko ajan kiloissa eli tehoissa ylös, mutta perusvolyymi pysyy. kilot vaan mallina.
4x6x100
6x4x110
12x2x120
kevyt

toisessa tehdään pari määrätreeniä ja välissä toistomaksimitreeni:
4x8x100
RMx115, RMx110
6x6110
kevyt

kolmannessa pari määrätreeniä, kevennys ja sitten toistomaksimitreeni:
6x6x100
8x5x105
kevyt
RMx110, RMx105

neljännessä sitten kaikki muuttujat muuttuu:
3x8x100
5x6x110
9x4x120
kevyt

jne jne eli paljon erilaisia lähestymistapoja riippuen nostajasta ja onko mikä kausi menossa. se miten näitä rytmittää sitten mahdollisimman toimivaksi kullekin...no sitä on tullut tehtyä aika pitkään.
Joo, kyllä mä luulen, että mulla on nyt aika selvät sävelet. Pukkaa sellaista jeesusohjelmaa, että jos puolen vuoden ohjelman aikana tulokset laskee alle 10% niin olen tyytyväinen. :ROFLMAO:
 
Mikäs tuas ny ampuu sinne maan ja taivahan välille?
Perus shittiä, mutta kerrankin tein ohjelman mikä vaikuttaa järkevältä eikä ole joku puoliouto kokeilu tai parin kuukauden rykäisy, eli pelkkä osa järkevää ohjelmakokonaisuutta. Seuraavaksi puoleksi vuodeksi mietitty jaksotukset ja perusrunko valmiiksi ottaen huomioon overreachingin ja deloadit sekä autoregulaatio RPE:n avulla.
 
Perus shittiä, mutta kerrankin tein ohjelman mikä vaikuttaa järkevältä eikä ole joku puoliouto kokeilu tai parin kuukauden rykäisy, eli pelkkä osa järkevää ohjelmakokonaisuutta. Seuraavaksi puoleksi vuodeksi mietitty jaksotukset ja perusrunko valmiiksi ottaen huomioon overreachingin ja deloadit sekä autoregulaatio RPE:n avulla.
Itte oon niin mukavas tilantehes jotta en eres tiärä mitä lajia pualen vuaren päästä reenaan. Se on yleensä syynä miksi en hirviän pitkälle suunnittele.
 
Palaanpa taas asiaan...

Joku viisas mies on joskus ja jossain yhteydessä sanonut, että fosfaattitykin ja sellaisen kaverin, jolla on paremmat kestävyysominaisuudet tulee treenata eri tavoin, mutta molemmat voi olla vahvoja. Samassa yhteydessä mainittiin, että jo kuukauden treenillä pystyy selvittämään kumpaan joukkoon kuuluu.

Osaatko sanoa, miten tätä asiaa pystyy omassa treenissään seuraamaan? Minulla on kumma tunne, että lyhyet sarjat sopii voimaharjoittelussa minulle paremmin, vaikka muuten tulee enemmän kestävyyspuolen juttuja tehtyäkin, mikä kuulostaa melko kummalliselta, ainakin omaan ymmärrykseen.
 
mitä lie joku höpissyt... ;)

no se tunne pitäs sit selvittää ei siinä kummempaa. riippuu aikalailla mitä toi sun tunne tarkottaa käytännössä ja mitä sitten vastaavasti nää "kestävyyspuolen jutut"?
 
Eli tosiaan jäillä/ulkojäillä käyn syyskuusta huhtikuuhun kerran pari viikossa ja lisäksi pyöräilyä tulee normaalisti n. 60-100 kilometriä viikossa.

Tämä "tunne" perustuu siihen, että yli 8 toiston sarjat tuntuu huomattavasti rankemmilta kuin 4-6 toistoalueella tapahtuvat. Sen lisäksi pidemmissä sarjoissa kehitystä sarjapainoissa ei tunnu tapahtuvan ollenkaan, kun taas pienemmillä romuilla saan aika suoraviivaisestikin romua lisää tankoon. Olen nyt aika luovasti käytellyt peruskaudella tuota sinun 6*4 --> 6*6 ja se tosiaan tuntuu toimivan. Olen vain jäänyt pohdiskelemaan, voiko asia todella olla näin, vaikka nämä edellämainitut lajit (pyöräily, kiekko) kiusaa nimenomaan sitä kestävyyspuolta ja en ole koskaan mieltänyt itseäni nopeaksi vaan enemmänkin dieseliksi, jos sovelletaan nopeutta radalle ja sileälle...
 
pienemmillä romuilla??? tarkotat lyhyemmillä sarjoilla? kiekkoilijan kannattaa olla parempi kyykyssä kuin lenkkipolulla, jos ois pakko valita. sinänsä se kiekkoilu ei suoraan mikään kestävyyslaji ole. ja vaikka sä noita harrastat ei mitenkään tarkota, että sä oisit niissä parhaimmillasi tai lahjakas niissä. voithan sä olla diesel tai vaan huono luistelutekniikka tms. ei se luistelu- tai juoksunopeus puntilta tule noin vaan. enpäs netin kautta voi tietää. paljonko sulla on jalkakyykky-, maastaveto- ja penkkiykkönen? montako toistoo menee 85%:lla kussakin?
 
Jes! Kyllä vain lyhyempiä sarjoja tarkoitin. Teksti vei miestä eikä ajatus.

Itse asiassa luistimilla olen kohtalaisen nopea johtuen hyvästä luistelutekniikasta. Ilman luistimia minulle ovat aina sopineet ennemmin sellaiset pitkät vedot kuin lyhyet pyrähdykset. Tosiaan elän oletuksessa, että näillä jonkinlainen korrelaatio myös voimailuun.

6 vuotta sitten tein penkissä 110 kakkosen, maastavedossa meni 140 nelonen ja kyykyssä 120 kg. Kaikkihan ovat melko vaatimattomia tuloksia, mutta silloin tuloskunnon ollessa parhaimmillaan tulokset olivat tällaisia. Ykkösiä en ole kokeillut pitkään aikaan. Tämän sinun periaatteillasi menevän peruskauden jälkeen ajattelin kokeilla ykkösiä. Minulla on hivenen yliliikkuvat nivelet, joten maastavetoa ja kyykkyä olen tehnyt aika maltillisesti tekniikka edellä. Maastavedossa menee tällä hetkellä hyvällä tekniikalla vitosia 110 kilolla ja kyykyssä olen satasessa, etukyykyssä menee 80 kilolla vitosia ja penkissä samoin 80 kilolla vitosia.

Sinänsä minun tavoitteeni ovat hyvin arkipäiväiset; voida hyvin ja olla terve ja vahva. Salin näen nimenomaan ominaisuusharjoitteluna, jossa haetaan voimaa ja haetaan runkoon pitoa. Silti, vaikka olen vahvasti harrastelija kaikessa, mitä teen niin olisi kiva tehdä asioita oikein eikä vain sutia sinne päin silmät kiinni.
 
undici: en mä tossa näkis sen kummempaa mystiikkaa nopeus- ja kestävyysjutuissa. jos tota tarkemmin haluis punttipuoleltaki kartoittaa se ois eri juttu sit. joka tapauksessa lisätyllä voimalla teet pohjaa sinne luistelunopeuteen.

vaginaattori: toki on hyödyllistä, mutta tossa alkaa oleen sen verran kiloja, että huonompi ote, yksi käsi jne käyttöön. maastavedossahan on kisaakin erilaisilla sormi- ja käsimäärillä. muut grippailut sit tietenki myös. tolla tuloksella suosittelisin tekeen muita juttuja jo.
 
Juu! Kiitos jo tässä vaiheessa kärsivällisyydestä. Olen tainnut ilmaista itseäni liian skryptisesti tai runollisesti. Nimenomaan tuon punttipuolen kartoittamiseen intohimoa löytyisikin eli miten tehdä itsestä vahvempi. Alkuperäinen kysymykseni tosiaan on, että miten selvittää kumpaan joukkoon kuuluu fosfaatteihin ja kestävyyspuolen kavereihin ja kun tämän saan selville niin miten sitten toimitaan! :)

Ja arvaan, että tämä voi olla muutaman foorumin postauksen perusteella aika vaikeaa lähteä selvittämään, mutta kiinnostusta olisi oppia ymmärtämään itseään paremmin. Kirjavinkeistä lähtien olen kaikista vinkeistä kiitollinen, miten lähteä asiaa ruotimaan. Nimenomaan haluaisin selvittää siis kumpaan porukkaan itse kuulun.
 
no tota ohjelmointia teen työkseni ja mun asiakkailla on tapana oppia omasta kropastaanki samalla paljon.

punttipuolen ominaisuudet selviää suht hyvin jos teet 85%:lla toistomaksimit. jos menee yli 10 oot hyvin selkee kestotyyppi. yleensä pysyy siellä 4-6 sisällä. harjoitustausta vaikuttaa tähän myös, joten tää on tällänen yleisvihje.
 
huijaaminen on ainoastaan kisoissa esiintyvä käsite ja ainoastaan siellä merkityksellinen suuntaan tai toiseen. jostain täysin käsittämättömästä syystä sanaa viljellään mm. täällä puhuttaessa kunkin yksityisistä treeneistä, esim leuanvetotyylistä jne. samaan tyyliin sormilukolla ei oo mitään tekemistä huijaamisen tms kanssa.
 
olisikohan jto:lla antaa vinkkejä kuinka pitää "jalat yhtä pitkänä". Mulla on selkäkipuja ollu käytännössä koko aikuisiän ja noin seitsemän vuotta sitten yks hieroja huomas et toinen jalka on huomattavasti toista pidempi. Kävin fysioterapiassa ja sielä näytettiiin pari perus venyttelyliikettä ja sain korotetun pohjallisen.
Viime kesänä kävin kalevalaisella jäsenkorjaaja ja se teki temput ja kas kummaa jalat olivat yhtäpitkiä. Kerto et lonkka oli vinossa ja oik puolen alaselkä jumissa. Selkäkivut katosi samantien.
Kävin neljän kuukauden jälkeen uudestaan jäsenkorjaajalla selkäkipujen takia ja sielä huomattiin että jalat oli taas eri tasalla (oik jalka oli liki 2cm alempana kuin vasen jalka). Hoidolla ne saatiin taas samalle tasolle.
aikoinaan kun olin valmennetavana sinulla. Katsoit video pätkät kyykystä ja mavesta ja sanoit et tekniikka on hyvä.
Olisiko antaa vinkejä kuinka saisin omatoimisesti pidettyä jalat yhtäpitkinä eikä tarvis yhtenään käydä jäsenkorjaajalla.
 
huijaaminen on ainoastaan kisoissa esiintyvä käsite ja ainoastaan siellä merkityksellinen suuntaan tai toiseen. jostain täysin käsittämättömästä syystä sanaa viljellään mm. täällä puhuttaessa kunkin yksityisistä treeneistä, esim leuanvetotyylistä jne. samaan tyyliin sormilukolla ei oo mitään tekemistä huijaamisen tms kanssa.
Itse asiassa "cheating" on ollut bodybuolen käsitteistössä jo kymmeniä vuosia käytössä ollut termi ja mites se muuten suomennettaisiin kuin huijaamiseksi? Eli kyllähän se treenin kannalta on hyvinkin merkityksellinen juttu siinä mielessä.
 
shane: huijaamisesta puhun käsitteenä, en sanana. bodailun tekniikoilla ei oo useinkaa tekemistä voimailun kanssa. ei siellä salilla siis pysty ketään muuta huijaamaan ku itteensä. saivartelu sikseen.

kimilaba: liikkuvuus on sulla jostain syystä epäsymmetrinen. jumiin vetää toiselta puolelta herkemmin. tän ku saat korjattua menee jo aika hyvin.
 
Back
Ylös Bottom