Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
kimilaba: liikkuvuus on sulla jostain syystä epäsymmetrinen. jumiin vetää toiselta puolelta herkemmin. tän ku saat korjattua menee jo aika hyvin.

Olisiko sulla vinkkejä kuinka tuota liikkuvuutta voisi parantaa?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
shane: huijaamisesta puhun käsitteenä, en sanana. bodailun tekniikoilla ei oo useinkaa tekemistä voimailun kanssa. ei siellä salilla siis pysty ketään muuta huijaamaan ku itteensä. saivartelu sikseen.
En saivartele vaan se nyt ei vaan ole mitenkään käsittämätöntä että huijaamisesta puhutaan täällä treeneihinkin liittyen ja itseäänhän siinä nimenomaan huijataan. Ketäpäs muutakaan.
 
jepjep. ei se huijaamisesta puhuminen oo se juttu tässä mulla edelleenkään. 35v tätä punttipuolta takana, joten ei se sana ja sen käyttö oo mitenkään outoa.

lähinnä tässä mun puolelta on kyse siitä, että monet käsittää sen huijaamisen "epäpuhtaana" tekemisenä jonkin toisen lajin kriteerien/ tarpeiden mukaan ja näkee oikeudekseen kommentoida siitä täällä.

esim joku mieltää toisen tekemät leuat vääriksi, jos niitä ei tehdä tiukasti bodytyylillä, vaikka ko. henkilö treenais toistokisoihin tai crossfittiä jne.

kimilaba: aktiivista voimailua laajoilla liikeradoilla per puoli sekä venyttely. ei se sen kummempaa vaadi.
 
Venyttelyä tulee kyllä harrastettua lähes joka ilta. Siihen päälle putkirullaus ja vahaus. Kannattaisiko minun tehdä mave, kyykky, julle jne yhdellä jalalla? Jättäisinkö pois kokonaan normaalt versiot vai tekisinkö ensin yhden raajan liikkeet ja sit päälle normaalit vai miten?
Varmaankin muistat minut asiakkaanasi. Olen se kenellä ei ole ojentaja lihasta vasemmassa kädessä (meitä ei varmaan monta ole). Tuolla vammallakin on varmaan osuutta asiaan miksi toinen puoli selästä menee juntturaan helpommin.
 
muistan. kyl tollanen paljon vaikuttaa. yhen raajan juttuja voisit kyllä tehdä hetken aikaa ja nimenomaan siltä pohjalta, että saisit kartotettua niitä voimapuolenki epätasapainoja. heikomman puolen ehdoilla mennään ja liikkuvuutta monipuolisesti.
 
jto sanoi:
voisit ihan hyvin nyt unohtaa noi 2-3*6-12 perussälät ja keskittyä hetkeksi pelkästään podailemaan hyvinkin omituisesti. ehdotan seuraavaa:
1. keskileveä penkki, leuat, vipunostot
2. vinopenkki käsip., kyykky, vatsa
3. -
4. käsipainopenkki, leuat, vipunostot
5. penkki, maastaveto, vatsa
6. -
7. -

eli teet rintaa vastedes 4 krt/vko. 1- ja 4-päivät on tiukempia ja 2- ja 5-päivät iisimpiä palautteluja.

muissa liikkeissä voit pitäytyä normaaleissa sarja-ja toistokaavoissa, mutta tissit tulee nyt saamaan hieman eri kyytiä. pääasia seuraavan kahdenkuukauden ajan on rakentaa erittäin (!) tiukalla mentaliteetillä sitä mind-body -linkkiä sinne lihakseen aiemminkertomallani tavalla. ellei alakramppaamaan kunnolla tisuissa, ja liike ei tunnu, keskity enemmän ja laita vaikka ne silmät kii.

koska sulla on toi hermosto hiemanunessa, seuraava jakso tulee ehkäparantamaan hermo-lihas -yhteyttä,vaikkei heti maksimivoimaa.

eli homma menee tiukempina päivinä sillai, että pyrit pitämään raudat samana (tai jopa nostamaan, JOS tuntuma sallii), muttalyhennät taukoja.
- aloitus esim. 3*12*~70%/2´ eli 2 minsan paussit
- kahdessa kuukaudessa pyrit tekemään 6*15*~72%/1´
eli toistot kasvaa 36 --> 90, rauta ehkä hieman ja paussi lyhenee puoleen. erittäin kovaa hommaa loppuvaiheessa. pyri siihen, että sarja jää aavistuksen kesken, eli et runno ihan loppuun saakka.progressiojärjestys: lisää sarjoja, lyhyempi tauko, lisää toistoja.

kakkospäivinä teet todella pitkiäkestovoimasarjoja melko helpolla raudalla huuhtoen edellispäivän kipuja tiehensä. 2-4 sarjaa ja toistot välillä 30-50. edelleen sama juttu eli tuntuman etsiminen pääasia. tauot saa olla kohtuulliset.

tämän happopelleilyn jatkoksi sitten alkaatosihommat isoilla raudoilla, mutta ensin sun PITÄÄ tehdä tällanen juttu ja ollanöyrä niiden rautojen kanssa. laita vaikka maraton-paita päälle, että luulevatkestävyysurheilijaksi, ellei muuten sisu anna myöden laskea painoja.

idea on siis se, että kovan päivän sarjojen jälkeen sun tissit ritisee pumpista.viimenen sarja siis menee just ja just,mutta edelleen sen tuntuman ehdoilla(!!!).kevyen päivän jälkeen lihoissa on hiemanlämpöä ja tuntuu että veri kiertää komeesti, mutta kovin paljoa ei tuu happoja.

kaikissa sarjoissa sen pumpin jalämmöntunteen pitää tuntua nimenomaan rintalihaksissa, eikä ojentajissa juurikaan.muuten et ole puristanut rinnalla kunnolla. kokeile ihmeessä sitä avustajaa noissakäsipainoliikkeissä. toimii!

mittaa rinnanympärys nyt ja kahden kuukauden päästä. kasvua tullee sellanen4-8cm. pidä joka neljäs viikkokevyempänä, jolloin teet vähemmänsarjoja ja hieman lyhyempinä, muttasamalla raudalla.

Bongasin tämän rintaan massaa ohjelman toisesta thredistä. Treenivuosia minulla on takana vaihtelevalla innostuksella useampia. Muija kehui, että kädet on isot mutta rinta kaipaa massaa. Siitä se ajatus lähti. No googletin ja ajattelin olisko tuossa ideaa edelleen? Penkki on tällä hetkellä joku 130kg.
 
noista yhdenraajan liikeistä...
Olisiko sulla ehdottaa millä korvais seuraavat liikkeet:
Kyykky-pistoolikyykky(painoja sit kun tarvii)?
julle-?
mave-Yhden jalan mave?
etukyykky-?

Huomasin kun tein pistoolikyykkyjä ja yhden jalan prässiä niin selkeästi vasen jalka on heikompi. sillekö sit enempi sarjoja/toistoja?
 
miks haet noille korvaavia? yhden jalan plie-kyykky, penkillenousu, askelkyykkykävely, jalkaprässi, selän ojennus... vai siis haet noille kahen jalan liikkeille yhden raajan versioita? no tossahan muutaman laitoit. pistoolikyykky korvaa etarin hyvin. jullee ja sjmv:a voi tehdä myös yhdellä jalalla tosi hyvin. joko vapaa jalka ilmassa tai enempi vetomaisena sillai, että on siel takaviistossa maassa vaan antaas tasapainoa.
 
miks haet noille korvaavia? yhden jalan plie-kyykky, penkillenousu, askelkyykkykävely, jalkaprässi, selän ojennus... vai siis haet noille kahen jalan liikkeille yhden raajan versioita? no tossahan muutaman laitoit. pistoolikyykky korvaa etarin hyvin. jullee ja sjmv:a voi tehdä myös yhdellä jalalla tosi hyvin. joko vapaa jalka ilmassa tai enempi vetomaisena sillai, että on siel takaviistossa maassa vaan antaas tasapainoa.

Eli haen korvaavia yhdenraajan liikkeitä, koska aiemmin oli keskustelua tuosta minun selkä vaivoista ja suosittelit tekemään yhden raajan liikkeitä. Teen edelleen sinun kehittelemälläsi reenijaolla (1. penkki+avut, 2. kyykky+mave avut, 3. penkkivariaatio+avut, 4. mave+ kyykkyavut).

Mietin vaan millaisilla yhden jalan liikkeellä olisi fiksua korvata kahden jalan liikkeet. Millainen olisi hyvä kyykyn yhden jalan versio?
 
ok. no sitten ihan mikä tahansa liike yhdellä raajalla. kyykyissä askelkyykyt lyhyellä ja pitkällä askeleella, bulgarialainen yjk, pistol squat, yj prässit jalka eri kohdissa. takaosastolle noita aiemmin mainitsemiani..jne. ei sen kummempaa. heikon mukaan teet ja sille puolelle mieluusti pari sarjaa enemmän.
 
toki. oon teettäny päkiällä, kantapäällä ja varpailla. pari jälkimmäistä kaipaa koroketta ja muuta modailua ajaakseen tavoitetta.
 
Millanen piikkaustapa toimii leuanvedossa kun tavoitellaan suurta ykkösmaksimia? Toimiiko samanlainen kuin voimailussa yleensäkin, vai onko sulla suositella jotain muuta tapaa?
 
kyllä samat periaatteet toimii. mutta jokasella on ne omat. jotku voi hakata kovia rautoja pitkään ja joku ei siedä paria viikkoa.
 
just äsken tuolla laitoin, että "pari jälkimmäistä kaipaa koroketta ja muuta modailua ajaakseen tavoitetta" koskien kantapää- ja varvasversioo. eihän sitä lattialla ees voi juuri todentaa, ettei painetta oo muualla. palikka kantapään alle vaan. ei tollasella liikkuvuudellla oo juuri käyttöä missään ja on vaan kuriositeetti sulle itelles.
 
Pituutta on 179cm ja syliväli on 175,5cm. Maastavedossa olen aivan surkea, paras tulos on 2xop. Olen suurimman osan ajasta vetänyt kapealla, mutta nyt tuosta lyhyestä sylivälistä innostuneena aloin miettimään että olisiko joku muu tyyli optimaalisempi minun mittasuhteilleni? Vaikeinta mavessa minulla on juurikin irroitus.
 
no ei tohon nyt kannata keskittyä. semisumo on monille tehokas, mutta ei se ollenkaan heti paljastu. vaatis selkeetä sisäänajoo ja treeniä, et alkaa toimiin. 2x omapaino ei ny mikään umpisurkee ole, muttei toki niin hyvä, jos penkistä tulee sama. lähtöönki kantsii tehdä apuja erikseen.
 
no ei tohon nyt kannata keskittyä. semisumo on monille tehokas, mutta ei se ollenkaan heti paljastu. vaatis selkeetä sisäänajoo ja treeniä, et alkaa toimiin. 2x omapaino ei ny mikään umpisurkee ole, muttei toki niin hyvä, jos penkistä tulee sama. lähtöönki kantsii tehdä apuja erikseen.
Ajattelinkin että pitäisikö vain lähteä tuota opettelemaan. Sellainen leveä sumo tuntuu vaikealta, mutta en tiedä olisiko sellainen mallia Ed Coan parempi mulle. Toisaalta huolimatta myös suhteessa pitkistä jaloista kyykkään kapealta ja pääsen helposti pohjaan, että arvo nyt tässä sitten omia vahvuuksia.. Olisiko sopiva toistoalue opetteluun teknisesti hyviä 3-5 toistoa?

Lähtöön olen tehnyt mavea pukeilta joskus, tuntuu vain että aika työlästä mahduttaa nyt kaikki variaatiot 2-jakoiseen treeniohjelmaan. Tosin teen joka toinen kerta etukyykyn ja yhden jalan maven sekä toisella maven ja bulgarialaisen kyykyn. Tarkoituksena on pitää raajojen voimasuhteet tasapainossa, jossain vaiheessa toinen jalka meni hivenen edelle.

Penkki ei ole sentään 2xop, mutta siinä 1,5-1,7xop välillä pyörittiin ilman voimaohjelmia, silloin kun olkapäät kesti penkata. Eli ainakin itselle häiritsevän lähellä mavetulosta :nolo:
 
Back
Ylös Bottom