Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
osaksi varmaan joo, mutta ei noista voi niin tarkasti sanoa. esim dippi kipeyttää rintalastan seutua useilla, muttei sinne silti vaurioo tule jne.

En oo dippiä tehnyt vuosiin, mutta mulla usein tavallaan lukkiutuu kyljellään nukkuessä toi rintalastan, solisluun ja ac-nivelen seutu, kun oon iso kaveri ja leveät hartiat ja sitten noi pamahtelee kipeästi auki penkissä ja kyykyssä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
oisko tyynyn toisella korkeudella/ kovuudella apua? patjakin vois hartioilta olla pehmeempi tai lantiolta kovempi?
 
Oon ajatellu maharollisia uusia haasteita jota varten reenaan tai sitte en reenaa enkä tee niitä :) mutta olisko mitää lyhyehen muttei niin leppoosahan farmarikävelyhyn? Pitääskö olla useita jouhevia kuten yleensä vai taistelua. Jotenki ensimmäänen kuulostaas mukavalta mutta mikä olis paras tapa kehittää sitä kävelyä kun ottehesta ei tarvitte välittää?
 
juu gripin kans sullei tuu hätää. pientä tepsutustahan sen kannattaa olla, että keskikroppa pysyy paremmin mukana. se siinä seuraavaksi eniten turpaansa saa.

treeniis se mukavuus on se paras kyllä. tolla saa ittensä tukkoon aika helpolla varsinki, ellei oo tehny. mukavalla saa paremmin määrää ja pohjaa tehtyä lisäksi. eli mieluummin 6x10m ku max x 20m. eri asia sitten erilaiset testailut sillon tällön. niitä ei kuitenkaa kauheen usein tartte eikä ekaan kahteen kuukauteen ollenkaan.
 
ei se pahaa tekis ei :) joillaki on vaan se treenin kovuuden määritelmä se peräsuoli-indeksi. ei se mitään satujumppaakaa tietenkää ole, mutta viksu on viksua.
 
mitä mieltä Jto:siittä, kun toinen olkapää kipeytyy ihan arkisissa typerissä asioissa, kuten maitopurkin nostamisesta tai kun olen käynyt uimassa. Kuuluu rusahdus ja on paripäivää pientä leposärkyä ja liike joka suuntaan sattuu. Sitten se pikkuhiljaa taas parantuu ja liike radat palautuu.Eikä enänä ole mitään ongelmia. salilla ei ikinä ole ollut mitään ongelmia, kun on lämmitellyt sitä ja liikkeeseen keskittyy. Eli kaikki missä ei ole mekaanista rasitusta olkapäälle eikä mietin missä asennossa se on, niin tuntuu kuin muljahtaisi paikoiltaan. Kiertäjiä olen alkanut treenamaan jos se vaikka auttaisi.
 
vaikee sanoa sorkkimatta. arvailu on vähä hedelmätöntä. ääni ja sitä seuraava kipu ei oo lähtlkohtasesti hyvä asia. jos kuitenki punttitouhut on kivuttomia ei se kovin paha juttu voi juuri olla. tee kk verran noita olkavarren varsinkin uloskiertoja eri suuntiin ja kato vaikuttaako mitään.
 
Hei.

Olen parin vuoden tauon jälkeen palannut kuntoilun pariin. Kuntoilu koostuu 3-5 kertaa viikossa työmatkapyöräilystä, mittaa tulee 60 - 100 km viikossa. Lisäksi pyrin käymään pelaamassa kerran tai pari viikossa hokia. Tähän tulee vielä päälle puntilla käynti ja siellä voimatasojen nosto. Neljää liikettä pääosin ja toistoalue 3-8. Yläkroppaan voima tarttuu helpommin ja tulokset nousseet ihan ok. Jalkoihin tullut myös voimaa, mutta jalat ovat melko tukkoiset välillä.

Liikkeinä olen jaloille tehnyt etukyykkyä ja MaVea. Mitenhän tätä kannattaisi jaksottaa niin, että homma ei mene liian raskaaksi? Toivottavasti tämä ei ollut turhan rönsyilevä selostus.
 
mulla on muutamia vastaavia asiakkaita ja kyllähän se pyöräily ja pelailu on aika iso haaste enemmän voimailevalle, jos ovat ns. vakiotoimintaa, eikä niistä voi karsia. jotenkin sitä palautumista pitäs saada aikaan ja siihen väliin se puntti. kerta viikkoon tuntuis ihan riittävältä. kevennysviikkojen ja kestävyysjuttujen rytmittämistä paremmin suosittelen kyllä. tarkempaa ohjelmointia täällä on turha kyl tehdä. sen verran hankalat muuttujat tossa on.
 
Niin lisäyksenä tuntuu että olkapää muljahtaa pois paikaltaan, kun sillä ei ole mitään kuormaa. Sitten kun olkapätää jännittää tai sitä treenaa niin tätä ongelmaa ei ole. Eli ongelma voisi ainakin helpottua kiertäjäkalvo treenillä? Mitä mieltä olet jos sitä pyrkisi myös vennyttämänä aktiivisesti.
 
älä ainakaa siihen suuntaan enää venytä minne muljahtaa. saattaa olla nivelsiteissä löysyyttä osaksi.
 
Niin. Olen siitä onnellisessa asemassa, että kaikki kolme ovat rakkaita harrastuksia, joista pystyn tarpeen tullen joustamaan. Kevennyksillä tarkoittanet sitä, että vähennän kestävyyspuolen toimintaa ja teen jakson, jossa on enemmän voimaa? Miten näet, että voisinko yläkroppaa kiusata kahdesti viikossa voimanhankinta mielessä, vaikka kestävyyspuolen määrät olisivat edellä kuvatun kaltaisia? Tiedän, että liika on liikaa ja lepo tärkeää, mutta liikkuminen on vaan ihan todella kivaa.
 
kevennyksillä tarkotan säännöllisiä kevyempiä jaksoja. 4-7 päivää siis, jolloin treenaat vähemmän ja kevyemmin. yläkropalle noi muut ei tuo niin paljoa rasitusta, joten aivan hyvin pari kolme treeniä yläkertaan sopii.
 
Moro JTO. Semmonen kyssäri olis että: teen tällä hetkellä sun kyykky ohjelmaa jossa on kyykky 3xviikossa, ja mietin onko siinä mahdollista tehdä samaan aikaan hiit-harjoittelua vaikkapa 2xviikossa vai tuleeko siitä jo liikaa ? Oon ny tehny kyykyn ma,ke,pe ja ajattelin ottaa siihen kylkeen nyt intervalli treeniä mukaan sillain että vetäis soutulaitteella kahdeksan kovaa 60sek pyrähdystä. Ja ajattelin että ottais ne intervallit tiistaina ja lauantaina. Mitä mieltä oot ?
 
no 8x60s selkeesti yli anaerobisen kynnyksen on kovalle kestävyysurheilijallekin karmeen kova treeni saati sit jos jokanen tehtäs ns. täysillä minuutin enkkavauhtia. ei järjen häivää. ja nyt puhun siis kehittävästä ominaisuusharjoittelusta. eli en lähtis törkkiin tonne sekaan, jos aikoo sitä voimaa hankkia.
 
Haluan kuulla kovan luokan ammattilaisen mielipiteen aiheesta nimeltä block periodization.

Näissä Ben Pollackin videoissa (Unfuck your program -sarja) toistellaan kerta toisensa jälkeen samaa kaavaa: Ohjelman edetessä hypertrophy blockista strength blokin kautta power blockiin, tulisi volyymin laskea ja intensiteetin nousta kohtuu tasaisesti.
Mutta kun mä en ole ihan samaa mieltä kyllä tuosta. Siinä jää overreaching toteutumatta jos mennään tuolla kaavalla. Eli olisiko parempi tehdä niin, että volyymi ennemminkin nousee joka blokissa vaikka kolmen viikon jaksoissa jonka jälkeen on kevyt ja volyymi vedetään alas ja lähdetään sieltä taas nousemaan, mutta ei ihan niin ylös kuin aiemmin, mutta samalla nostetaan intensiteettiä pykälällä? (Koko blokki voisi olla vaikka 3+3 vk) Silloin saadan rasitus kumuloitumaan ennen kevyttä viikkoa, eli toteutetaan overreachingia. Koko ohjelman ajan trendi olisi kuitenkin se, että pidemmällä aikavälillä volyymi laskee ja intensiteetti nousee.

Vai ehkä sittenkin niin, että mennään pari viikkoa kokonaisvolyymissa kohtuu tasoissa ja kolmannella viikolla nostetaan yht'äkkiä reilusti ja haetaan sillä ylirasitusta minkä jälkeen tulee taas se kevyt? Vai ehkä sittenkin lineaarisempi tapa?

Sanomattakin on selvää, että volyymi ja intensiteetti vähän heittelee koko ajan ihan jo treeniviikon sisälläkin, eli siellä on tarkoituksella vähän kevyempää ja vähän raskaampaa, eli siitä ei tarvitse erikseen mainita.

 
Tohon tekstiin kantaa ottamatta: Mikä selkee ero on powerilla & strengthilla? Jokuhan niil oli, mut en nyt saa päähäni. Oisko boksihyppy omalla painolla esim. poweria & kyykky painoilla strengthiä :d?
Kumpikihan on suomeks tietenki ''voima'', mut enkun kielessä taidetaan silti puhuu hieman eri ominaisuuksista.
Boksihyppy omalla painolla vois olla poweria jos sillä tarkoitettaisiin tehoa, mutta näissä hommissa se on enemmänkin piikkausblokki. Voidaan ajatella, että strength on enemmänkin voiman peruskausi toistojen pyöriessä 4-6 alueella ja power on maksimikausi missä toistot on kolme ja sen alle.
 
englanniksi power on se räjähtävyys ja teho suhteessa aikaan, perusfysiikkaa. strength taas enemmän se aineenvaihdunnallinen tekeminen. hypertrofiaa toki tapahtuu tyypistä riippuen niin laajalla toistoalueella, että ei noita hypertrophy- ja strength- käsitteitä kauheesti ees erotella kannata. ehkä karkeesti toistoina 8-12 ja 4-6. power sit erikseen. mä oon näissä aika avoimella mielellä aina, ku jokanen on oma tyyppinsä ja siitä se menestyksekäs valmennus lähtee, eikä vaan numeroiden latelusta.

powerhousun kanssa samaa mieltä eli mieluiten se määräkin vois nousta kahen ekan blokin sisällä. power sit piikaten. eli esim käyttäen tota mun 3466-systeemin ideologiaa se vois mennä:
hypertrophy 2kk viikkorytmillä 3 kovaa:1 kevyt: 3*8 -> 4*12. tokalla kuukaudella ylirautaherättelyt mukaan.
strength 2kk, 3:1: 3*4 -> 6*6. yliraudat koko ajan mukana, mutta iisisti.
power viikottainen toistoalue huippusarjassa: 3, 2, k, 2, 1, k, 1
 
Back
Ylös Bottom