Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Salille tuli vihdoin trab bar, niin nyt kiinnostaisi alkaa farmarikävelyitä tekemään. Eli keskiropalle, forkuille ja epäkkäille haen hyvää rasitusta. Miten tuota kannattas lähteä tekemään, lähinnä kuinka usein, miten pitkää matkaa per sarja jne? Tänään kokeilin yläkroppatreenin loppuun ilman remmejä 170 kilolla jotain 20 metrin rykäsyjä 3 settiä, niin kyllähän siinä koko kroppa oli niiden jälkeen aika muussatun olonen.
 
trap bar on nimensä mukasesti epäkästreeniin aikanaan suunniteltu erikoistanko, minkä sovellukset yleistreeniin on kuitenki aika laajat.

jos aatellaan vain tota farkkukävelyä, kyllä se kestävyys rakentuu hyvin vahvasti voiman pohjalle. tää tarkottaa, että tehdään mieluummin enempi lyhyitä matkoja kuin pitkiä happohelvettejä. pitkien matkojen kisan lähestyessä sit voidaan piikkailla sitä kestookin ylös.

10-30m antaa aika laajan katteen jo ja ajallisesti yks köpöttely vois perusvoimatarkotuksiin kestää 15-40s. maksimivoimalle sitten pelkistä maastanostoista 15s kävelysuorituksiin.

tässäkin voi vallan erinomaisesti soveltaa tota mun volyymiprogressiosysteemiä (3×4-->6x6). eli esim alussa 3 x 20m x 170kg ja vaikka 3kk:ssa edettäs tasolle 5 x 30m x 190kg.
 
volttimontun päällä tota kannattaa opetella. pelkkä pehmee lattia on aika kyseenalainen alkuun. lähe opetteleen heilumista ja vie niin kauas ääripisteeseen ku saat vauhtia. kyl siinä alkaa sit tuleen esiin ne liikkeen vaatimuksetkin.

riskit... no kaikessa toki voi tapahtua. mönkkösen jari nyt karmein esimerkki lähiaikoina voimistelun puolelta.
 
Jonkin sortin liikkuvuuseroa mulla jaloissa. Istun lattialla silleen,että jalat on suorana edessä varpaat kohti kattoa,ja lähden siitä taivuttamaan jalkaterän ulkosyrjää lattiaan päin.Oikean jalan ulkosyrjän saan helposti kiinni lattiaan,mutta vasen ei mene helpolla ja rupee kiristää jostain polven seudulta.

En tiedä miten oon edes moisen eron havainnut mutta onko tollasella erolla mitään väliä? Liikkuvuuseroja koittanut kartoitella yleisesti.
 
thempp: voimailija ei mitään älytöntä liikkuvuutta tarvi, mutta kyllä se tietenki hyvä ois, jos se ois symmetristä per puoli. ongelmakohtiin fokusta vaan.
 
Jonkin sortin liikkuvuuseroa mulla jaloissa. Istun lattialla silleen,että jalat on suorana edessä varpaat kohti kattoa,ja lähden siitä taivuttamaan jalkaterän ulkosyrjää lattiaan päin.Oikean jalan ulkosyrjän saan helposti kiinni lattiaan,mutta vasen ei mene helpolla ja rupee kiristää jostain polven seudulta.

En tiedä miten oon edes moisen eron havainnut mutta onko tollasella erolla mitään väliä? Liikkuvuuseroja koittanut kartoitella yleisesti.

Itsellä joskus fysioterapeutilla/hierojalla löytynyt liikkuvuuseroille sellaisia syitä, jotka on ratkenneet (parantuneet) viidessä minuutissa.
 
Jonkin sortin liikkuvuuseroa mulla jaloissa. Istun lattialla silleen,että jalat on suorana edessä varpaat kohti kattoa,ja lähden siitä taivuttamaan jalkaterän ulkosyrjää lattiaan päin.Oikean jalan ulkosyrjän saan helposti kiinni lattiaan,mutta vasen ei mene helpolla ja rupee kiristää jostain polven seudulta.

En tiedä miten oon edes moisen eron havainnut mutta onko tollasella erolla mitään väliä? Liikkuvuuseroja koittanut kartoitella yleisesti.

Lonkassa virheasento jos saat ulkosyrjän lattiaan helposti. Ei pitäisi mennä normaalisti.
 
juu kyllä itelläkin menee helposti kummatkin ilman venyttelyä. ei voi yleistää samantien mihinkään virheasentoon. pahempi toi epäsymmetrisyys on eli sen kanssa töitä.
 
Oli pakko oikein kokeilla kun jotenkin automaattisesti ajattelin, että ei kyllä ihminen tuohon asentoon taivu lattialla istuen. Mutta kyllä vain taipuu eikä vaadi edes mitään kummoisia ponnisteluja.
 
Tere! Miten neuvoisit jatkamaan seuraavassa tilanteessa, kun epäilen menneen hieman yli tän minun maksimikauden aloittelun?

Taustaa: Aloitin noin 5kk sitten uudelleen tämän minun vaihtelevasti kulkeneen saliuran, taukoa oli noin 3vuotta. Lähdin penkissä liikkeelle ihan tuollaisella volyymin nosto treenillä, jota kesti yhteensä n. 4kk ja viimeset 8vkoa tein sinun aikanaan tuonne toiselle voimailuaiheiselle palstalle kynäilemää maksimivoimaa tukevaa peruskautta jossa sarja määrät pysyy vakiona (7), mutta edetään lineaarisesti painoissa eteenpäin.

Jouduin pitään kevyen viikon töistä johtuen, jonka jälkeen oli ohjelman viimeinen treeni (2*3*85, 3*2*90, 2*3*85), jossa sooloilin sen verran, että tein 2*3*85, 5*90. Ja tuo vitonen oli tosi tiukka, ja luvut ovat siis prosentteja. Seuraavalla viikolla otin 2*2*95 ja pari lyhyttä sarjaa 85%. Sitten oli ttas kevyt vko, jonka jälkeen koitin 2*100, jolla ei tullut kuin suht helppo 1 mutta toinen jäi rinnalle.

Eli jossain vaiheessa meni yli todennäköisesti, mutta miten tästä jatkaa? Koitanko kevyillä ykkösillä saada jotain esille, vai aloitanko uuden peruskauden?
 
kaikki maksimikokeilut, kisat jne vaatii kaiken osumisen kohdalleen. pienikin väärä levyn asento reikälevyteoriaan viitaten pilaa sen ehdottoman huipun. sen takia se oman kehon reaktioiden tarkkailu on hyvin isossa osassa valmistavissa jaksoissa. ns. perusharjoittelu on hieman helpompaa kun kunnossa ei tarvi olla tiettyyn aikaan.

yks kysymys tietenki herää eli millanen se kevyen viikon sisältö on ollu?

hiemanhan se yli meni jostain syystä. ei se voima jonnekin yhtäkkiä vaan häviä, mutta piiloon voi pikkusen mennä. 5x90% pitäs toki tuoda 2x100% noin yleisesti, mutta ellei oo lyhyempää sarjaa hetkeen tehnyt se 90% voi liikkua aika pitkälläkin sarjalla ykkösen ollessa suhteessa heikko. mä en vuosikausiin oo käyttänyt prosentteja ohjelmoinneissa niiden epätarkkuuden takia.

helpoiten pääset hommaan takasin ku teet hetken taas pidempää sarjaa (esim 2x4-6, 2x10-12), mutta ennen niitä teet ns. ylirautaherättelyinä ykkösiä ja nousujohteisesti aloittaen esim 2x1x90%. sarjoissa saa olla varaa ja kolme kovempaa viikkoa putkeen on aika jees yleisohje. huomaat kyl jossain vaiheessa, että vanha 100% saattaa olla vitonen.
 
Niinhän se on. Tosin tämä seinä tuli yllättävänkin nopeasti niin yllätti vähän, tosin hankala omasta ns. päivän kunnostakaan on aina sanoa, kun töissä olot vaihtelee työn kovuuden säiden yms. osalta niin paljon. On suoraan sanottuna puhti poissa toisinaan enemmänkin.



Kevyt vko penkin osalta 4*3*65, 4*2*70. Kapea penkki on ollut apuliikkeenä aina loppu viikosta jonka laiminlöin muiden menojen takia.

Prosentteja en tosiaan itsekään ole aikoihin sillain tuijottanut, vaan noudatellut juurikin siltä osin noita sinun ohjeita, mitä olet täällä pakkiksella neuvonut ihmisille. Tuo runko oli oikeastaan ainoa pitkästä aikaa missä noudatin prosentteja.

Mutta joo, pitää koittaa noilla ylirautaherätteilyillä jos ne lyhyetkin sarjat lähtis joskus helpottamaan. Jännä siltäkin osin, kun muistan joskus 10 vuotta sitten ykkönen oli kova aina suhteessa sarjoihin, ja nostot oli räjähtäviä nopeita. Nykyään jaksaa painaa kovallakin raudalla monta sarjaa ja toistot tulee hitaasti "voimalla" ylös. Ja ykkönen on heikko sarjoihin nähden.

E: pikku lisäys
 
harjottelukysymys se räjähtävyys. millasissa raudoissa liikut? omapaino, ikä, treenikokemus?

ala tekeen semmonen selkee teho-osa ennen perusvoimasarjoja. esim prosentteina:
- lämppä ja nousut,
- teho: 2x3x70, 2x2x80, 2x1x90,
- perusvoimasarjat

noihin sitten varsinkin isoimpiin rautoihin hieman lisää joka treenissä, ku kroppa herää. ei väkisin kuitenkaan. jos kulkee anna mennä. tollaset ei väsytä juurikaan, mutta kehittävät tehontuottoo hyvin.

sun kevyt viikko saattaa olla liian kevyt ja varsinkin, ellet tee noita räjähtävästi. kaikki työsarjat pitäs sillai kuitenki paukuttaa. kevyellä voit käyttää ylirautoja myös, mutta älä orjallisesti yritä tiettyjä romuja aina.
 
Noita en viiti julkisesti täällä tuoda esille, että anonymiteetti säilyy varmasti. Voi kuulostaa hieman spesiaalilta :D Treeni vuosia on 10 ja niiden varrelle mahtuu todella pitkiä taukoja, ja minun voimieni huippuvuosista (2008) ei olla juurikaan tultu etiäpäin. Johtuen noista tauoista suurimmaksi osaksi.

Mutta tämänkin threadin useamman kerran olen läpi lukenut sekä sun ja monen muun artikkeleita ja kirjallisuutta, nii sillä osalla en aivan pihalla ole, mutta semmonen itteni tarkkailu ja soveltamiskyky kyllä varmaankin puuttuu.

Mutta kiitos neuvoista! Pitää ruveta koittamaan tuollaista teho settiä siihen reeenin alkuun, ja pistää nuo kevyet viikotkin tarkkailuun.
 
hyvä juttu. no ei kai se nimi ihmistä pahenna :) ite toki työnikin takia omalla nimelläni kirjottelen. jos alkaa ahdistaan se tarkkailun ja soveltamisen problematiikka, laita mailia. mä teen noi sun puolesta.
 
Tehdään näin! Toki se siinä onkin osittain minun kohdallani haastavaa, kun sen "ohjelman" täytyy olla aika eläväistä. Aina en välttämättä juuri ko. päivänä pääse salille ja/tai töissä on jo otettu mehut niin pois ettei jaksa väkisin vääntäytyä sinne huonojen yöunien jälkeen. Nuo on niitä räikeimpiä skeenarioita :D Sen takia en noita prosenttijuttuja ookkaan noudatellut.
 
mulla on mukana useita vuorotyöläisiä ja vaikka se toki haastavampaa onkin, ei se oo estänyt kehittymistä. usein se menee sillai, että kroppa kertoo onko treenipäivä vai ei. yksjakosta modaamalla on tullu hyvää tulosta.
 
Back
Ylös Bottom