Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
No joo, ehkä ei mitenkään vasiten pullistamalla paineta. Pointti oli, että vatsaontelossa on paine ja keskikropan laajenemista rajoittaa oman lihaksiston lisäksi se vyö. Itse en tosin edes muista miltä vyö tuntuu, niin en spekuloi enempää.

Minkä takia ei raskaita painoja tai toistomaksimeja ilman vyötä? Varsinkin, jos valtaosalla asiakkaista keskikroppa kestää. Onko se hyöty parempi treenivaste tms.?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kyllä osa ottaa ykkösetkin ilman vyötä, mutta kyllä se vyö aina sen verran auttaa, että raudan liikuttelun jalossa lajissa keskitytään sit raudan liikutteluun, eikä ripotteleen tuhkaa päälleen. eli vaikka olis keskikroppa terästä tuo se vyö silti rautaa lisää. ei syytä olla käyttämättä käytännössä kellään.
 
Suositteletko siis tekemään lähtökohtaisesti kaikki työsarjat alta 80% ilman vyötä? Jos ei siis toistomaksimit kyseessä. Eli 200kg kyykkääjä ottaa sen vyön käyttöön vasta kun mennään 160kg:aan ja esim. joku 4x6x155kg treeni vyöttä?
 
ei nää yleisiä suosituksia ole. semmosiksi aika epätarkkoja. jos se keskikroppa on esim ton 4x6x155 tekemiseen liika heikko, sit vyö tietenkin. aika perusteetonta jättää veks. vaikka sarja pari ilman vyötä ja tuntuman mukaan vyötä kehiin.

hieman sama ku remmit ja leuat tms yläselkätreeni. jos haluaa treenata selkää, ei se heikko grippi saa olla treeniä ohjaava tekijä.
 
1. 3x5x70 4x4x75

2. 3x5x75 4x3x80

3. 3x4x80 4x3x85

4. 4x3x65 4x2x70

5. 2x4x75 3x4x80 2x4x75

6. 2x4x80 3x3x85 2x4x80

7. 2x3x85 3x2x90 2x3x85

8. 4x3x65 4x2x70

tuossa vähän juhan vanhaa käsialaa. Otetaanko tuohon perään esim

1. 2x2x85 3x1x90 2x4x80

2. 2x2x85 2x1x95 2x5x80

3. 2x85 1x90,95,100,105 max x90

4. 2x2x70 4x1x80

5. 1x90,100,110 max x90

vanhasta maksimista kaikki prosentit vai tehäänkö tuo piikkaus uudesta maksimista?
 
Terve jto!

Kiitos kaikesta vaivasta, jonka olet nähnyt jakaaksesi treenitietämystäsi, siitä on ollut minulle suuri apu.

Olen kuntoilija, joka yrittää kehittää fyysistä suorituskykyä turvallisuusalan (vartija/poliisi/sotilas) sovelluksia silmälläpitäen. Eli viikkoon tulee voima-, kestävyys- ja voimankäyttöharjoituksia. Voimapuolelle on käytettävissä noin kaksi päivää viikkoon, olen jaotellut ne suunnilleen näin:

1. Kyykky, penkkipunnerrus, leuanveto(variaatio).
2. Maastaveto, pystypunnerrus, leuanveto(variaatio).

Olen nyt tehnyt noin kahden kuukauden peruskauden tyylillä 3x8xY -> 6x10x(Y+10%). Viimeiset treenit olivat jo rankkoja. Kävin kolmanneksi viimeisessä treenissä lyhyen sarjan vähän kovemmissa raudoissa.

Jatkanko tästä kevennyksen jälkeen suoraan 3x4 -> 6x6, vai teenkö ensin lyhyen paluun kovempiin rautoihin? Mitään kisakauttahan minulla ei sinänsä ole, mutta jossain vaiheessa vuotta olisi mukava rakentaa kohti kovia ykkösiäkin, jotta tiedän missä mennään.
 
eevalkila: mä en oo käyttäny prossia valmennuksessa tuhansiin vuosiin enää. epätarkka metodi. mutta tollasena toi on ok.

hik: tee ainakin kuukauden verran ns. hybridisarjoja. eli eka nouset 1-3 toistoilla suht tiukkaan pääsarjaan ja sen perään teet pidemmät, esim 2x5, 1x8. sitten toi 3466. ylirautaherättelyjä kannattaa viljellä mukana lähes jatkuvasti.
 
minä taas;) tuli toi Nortonin PH3 kahlattua läpi ja into pinkeenä pitäisi aloittaa uudestaan.tein ohjelman mukaan normi penkin 3*viikkoon ja kyykyn kolmesti niin oma ajatelma olisi uuteen settiin esim penkistä että eka olisi medium otteella toinen leveä stopilla ja kun etenee niin alkaa leijuttelemaan ja vika viikon penkki olisi normi.onko järjestys ok?ja kyykyssä eka olisi normi,toinen etukyykky ja vika taas normi?veto tulee kahdesti ja ekalla viikolla eka veto polven alta -10 cm ja toka normi ja toisen viikon eka veto polven alta-5cm ja taasen toka normi. ISO kiitos taas etukäteen tirehtöörille!!
 
hehe tänks pänks! ei oikeesti voi sanoa mitään vedenpitävää tollaseen. hyvältä kyllä näyttää noin lähtökohtasesti, mutta se jako harvemmin on tärkein vaikutin treenien toimivuuteen.
 
hehe tänks pänks! ei oikeesti voi sanoa mitään vedenpitävää tollaseen. hyvältä kyllä näyttää noin lähtökohtasesti, mutta se jako harvemmin on tärkein vaikutin treenien toimivuuteen.[/tänk jyy söör:).no starttaan tolla setillä ja kuullostelen miltä tuntuu.jännä kun ihmisen pikku mielessä rupes semmoinen kummittelemaan kun luin (ja joskus näin tehnytkin )että 3-4 suht kovaa viikkoa ja palauttava viikko niin tein käytännössä ton PH3 putkeen että ainoana poikkeuksena tuli vaan töitten takia lisä vapaa päiviä sinne tänne.13 vko toi kestää niin varmaan meni viikolla, parilla yli mutta eipä se paljoa haitannut.ja ekat 6-7 viikkoa vielä ketoosilla hiilareitten ollessa jossain 40g nurkilla kun oli vatsaprobleemia.
 
Oon tässä pyöritelly kaiken näkösiä perusvoimakuden runkoja tuli sit tällänen rustattua omien mieltymyksien mukaan. Jos voisit vähän kommentoida onko liian pitkä, liian överi tai kevyt. Esim penkille teen tän mutta tarvitsen toisen kovan penkin perusvoimakaudelle tuntuu aina että viikossa voima karkaa. Ja maksimivoimakaudella teen toisena penkkinä sellasta aika ajoin kovempaa nopeuspenkkiä. Kyykylle teen nuin ja vedolle mulla melki toimii parhaiten pienemmät setit. Tekisin vielä viidennen reeniin jossa harjoitan nopeutta ja täydennän vähän viikon reenejä.

1. 3*5*70 2*4*80 2*5*60 = 2290
2. 3*4*70 5*82 3*4*70 = 2090
3. 3*5*70 3*4*80 2*5*65 = 2660
4. 3*4*70 5*84 3*4*75 = 2160
5. KEVYT
6. 2*5* 75 4*4*80 2*5*70 = 2730
7. 2*4*75 5*86 2*4*80 2*2*85 = 2010
8. 3*5*75 5*4*80 = 2725
9. KEVYT
10. 2*4*80 5*88 2*4*85 2*2*90 = 2120
11. 3*5*75 6*4*80 = 3045
12. 2*4*80 5*90 2*4*90 2*2*95 = 2190
13. KEVYT

Koko setin tarkoituksena on hakea uusi enkka 5 eli kaikki rosentit suuntaa antavia laitan painoja suunnilleen noin. Tuo kova 5 tuntuu aina valmistavan pään kivasti siihen että luottaa uuden ennätyksen syntyvän :-)
Kiitos vaivasta.
 
ei mitään jakoja kellään sanoa onko toi SULLE liian kova, hyvä vai kevyt. oletus on ihan ok ja sen mukaan voit lähtee tekeen. se miten kukin kehittyy määrää sitten sen miten tota modaillaan.
 
olen kiipeilyreissulla 24.2. - 9.3.2017. tää threadi olis hyvä jättää siksi aikaa vaikka hiljaseksi. satunnainen wifittely saattaa olla mahdollista, jos ukko jaksaa liikahtaa tai sormenpäät kestää kontaktia...
 
vääräs paikas mokoma mentaliteetti on iso vika ja heikentää kehitystä. pari viikkoo vuodessa on aikalailla yhtä tyhjän kanssa. labrumia ei kannata rikkoa. menee pitkään ja ei aina parane kunnolla. vaikee sanoo yhtään noilla specseillä. mee lääkäriin, ellei osota paranemista.
 
6-7h kiipeilyy päivässä ja sadepäiviä vaan vähän, joten totaalisen tohjonahan sitä mokoman jälkeen on. hyvä reissu siis :)
 
miksi aina 5 sarjaa ja 5 toistoo? ne ei oo mitään ihmeitä tekeviä zydeemejä ollllllenkaan. perusideana sun tilanteeseen toi mun 3*4 -> 6*6 sopis tosi hyvin. eli alkuun semmonen rauta, millä menee nyt nätisti 3*4, esim. 17kg. sit pyrit tässä 3kk aikana saamaan sarjoja, toistoja ja kilojakin lisäämällä 6*6*20. joka sarjaan toisto pari varaa ja leukoja 2-3x vkossa. joka neljäs viikko kevyemmin varsinki määriltään.

Siirsin tänne tämän mun kyssärin ettei kukaan hermostu että kyselen leuanveto sivulla :) Pystyykö tuon ottamaan käyttöön kaikkiin nuihin liikkeisiin
mitä nyt väännän, vai pitäiskö muokata liikkeitä, teen tosiaan 1-jakoista tuolla 5x5 metodilla.
Liikkeet mulla on nyt:
1. päivä Kyykky, penkki, leuat
2. päivä Mave, etukyykky, pystypunnerrus, dipit
3. päivä Kyykky, penkki, pendlay soutu

Hyvältä kyllä vaikuttaa tuo sun 3*4->6*6 mitä lueskellut, mutta kun en ole tämmöstä reeniä ikinä tehnyt
niin oon vähän arka alottamaan kun ei tiedä miten tuota aallottaisi.
 
arkuus pois ja avoimin mielin. noihin kaikkiin sopii tosi hyvin. alkuun voit tehdä pidempää sarjaa myös ja sama progressioidea, esim. 3*8 --> 5*10. jonkin verran riippuu sun voimatasoista, miten kannattaa edetä, mutta pääajatushan tossa on se kokonaismäärän lisääminen, eikä pelkästään rautaa lisää.
 
arkuus pois ja avoimin mielin. noihin kaikkiin sopii tosi hyvin. alkuun voit tehdä pidempää sarjaa myös ja sama progressioidea, esim. 3*8 --> 5*10. jonkin verran riippuu sun voimatasoista, miten kannattaa edetä, mutta pääajatushan tossa on se kokonaismäärän lisääminen, eikä pelkästään rautaa lisää.

Minäpä otan sen nyt käyttöön ja pitää lueskella sitä 3*4->6*6 ketjua että saa vähän hajua miten aallottaa sitä progressiota.
Voimatasot on huonot mutta jospa ne tästä sais vähän nousuun :D Semmonen vielä että jos on esim. tuo 1.päivän treeni niin
teenkö aina kaikissa liikkeissä saman esim. 3*4 vai teenko esim kyykyssä 3*4 ja penkissä 4*6?
 
Back
Ylös Bottom