Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
kyl noi muun elämän jutut liittyy treenien sujumiseen niin älyttömästi, ettei tällanen juttu haittaa yhtään. ite oon tehny 20v töitä opettajana ja aika laaja kirjohan siellä yhteiskunnasta editse käy.

täysii: jos selkeesti oot löytäny oikeita apuliikkeitä, ehdottomasti käyttöön vaan eli just niinku sanoit.

mulla on ollu yllättävän paljon ringissä ammattivalmentajia ja edelleenki. jotku käyttää mua "kouluna" eli saattavat kirjotella, soitella tai ajella jutteleen asioista aika laajastikki. osa noista nauttii sit siitäkin, että voi keskittyy muiden treenien suunnitteluun ja omat rakennan minä. hyvää avarakatseisuutta. joillakin sitten tilanne se, että valmennettavat kehittyy, mutta jostain ihmeen syystä itse ei. eli aika monenlaisia tyyppejä jo pelkästään noissa koutseissa on mun tallissa/navetassa/missälie.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Terve JTO!

Miten määrittää, onko sumo vai perinteinen mave parempi? Alunperin aloitin perinteisellä. Siirryin semikapeaan sumoon, kun perinteinen tuntui aina vain luonnottomalta. Sitten tulikin oikeaan elämään liittyvistä syistä vähän pidempää taukoa, jonka jälkeen siirryin takaisin perinteiseen, joka tuntuukin nyt hyvältä, kun olen oppinut herättämään latsit ja ottamaan muutenkin tiukemman asennon. Treenaan kutakuinkin sun ehdottelemalla ylä-/ alakroppajaolla. Nyt on pieni hybridipiikkaus meneillään.

Voiko tällä jaolla tehokkaasti treenata molempia samaan aikaan, varsinkaan kun kyykätäkin pitäisi? Vai voisko toimia jos vuoroviikoin tekis peruskaudella..:

Viikko1: a) Lowbar kyykky, kevyt sumo. b) Kova perinteinen mave, high bar kyykky.
Viikko2: a) Lowbar kyykky, kevyt perinteinen. b) Kova sumo, high bar kyykky.

...kevyt tarkoittaen joko nopeustyyppistä, tai sitten isompaa volyymia pienemmällä painolla, mutta ei välttämättä varsinaisesti kevyttä. En tiiä. Olisko sulla merkittävästi poikkeava lähestysmistapa tähän?

Joka tapauksessa en tahtois luopua perinteisessä saavuteituista vaatimattomista voimatasoista, mutta kiinnostaisi kuitenkin selvitellä sumon potentiaalia taas.
 
Mikä olis hyvä tapa treenata ns voiman ylläpitoa ajatellen? Tilanne on nyt se, että oman urheilulajin (jenkkifutis) kausi on päällä ja ei onnistu millään, että tekisin normaalilla tyylilläni 3-4 kertaa viikossa voimatreenit, koska lajitreenejä ja pelejä on tiheään tahtiin ja se on hyvin kuluttavaa. Syksymmällä aloitan taas perusvoimakauden normaalisti, mutta olisi myös mahtavaa säilyttää voimat kesän aikanakin.
 
highway25: toi on ok jakona, mutta se ei tietenkään kerro treeneistä kummempaa. kannattaa ne mukana pitää kummatki. jullekin hyvä vaihtoehto. ei sitä oikeestaan voi kummemmin määrittää mikä tyyli on just sulle paras ku ite tekeminen. jos kehittyy ja pysyy ehjänä eikä muut lajit häiriinny, se tyyli sopii sulle.

alottelia8: yksjakonen vaikka vähä modattuna kerran pari viikossa.
 
Ei ole muuta lajia kuin puntti. Ei kilpailusuunnitelmia, mutta voimanostoajatuksella kuitenkin mennään, siksi tämä nyt on mulle jokseenkin olennaista. En mä mitään kummempaa kommenttia ohjelmointiin tähän hätään tarvitse, kuin tuohon molempien vetojen "samanaikaiseen" käyttöön. Otan ehkä piikkailun jälkeen tuon oman ehdotukseni kokeiluun, jollei mieli ehdi muutamassa viikossa muuttua. Kiitos vastauksestasi.
 
muut lajit = liikkeet eli esim kyykyt. kannattaa miettii vedoissa ja kyykyissä sitä tekemistä sen heikon kohdan kautta suht paljon. sillon niitä tukkojakin on helpompaa vältellä.
 
Moro!

Mä oon tässä suunnitellut vähän sellaista Daily Undulating Periodization -tyyppistä ohjelmaa mihin tulee kyllä aika paljon muutoksia ja ohjelmasta täten aikalailla uudentyyppinen. Tuolla Orangin kyykky, penkki ja veto -ketjussa on enemmän siitä juttua. Lyhyesti että se jakaantuu power, strength ja hypertrophy osioihin mistä jokainen tehdään kerran viikossa ja jokaista liikettä siis tulisi kolme kertaa viikossa. Olisiko kuitenkin järkevää heittää tuon bodailun paikalle jokin apuliike vai mennä ihan kisanostoilla? Jos ajattelee bodailunäkökulmasta niin ne liikkeet voisi olla etukyykky, vinopenkki ja sjmv. Jos taas ajattelee heikkouksien mukaan haettujen apuliikkeiden mukaan niin ne olisi mulle boxkyykky, lankkupenkki ja pukkiveto tai jotkin vastaavat variaatiot. Tuossakin kyllä kai on oma ideansa että ne on alunperin laitettu kisanostoina tehtäväksi kaikki ja vastaavanlaisia ohjelmia on lukematon määrä muitakin. Mä keksi oikeastaan kaikille erilaisille tavoille hyvän syyn miksi se pitäisi tehdä juuri niin ja siksi en osaa päättää.
 
melkein jakais sen treenin makrotasollaki erikseen body- ja voimapainotteiseen jaksoon. voimassa se valinta tossa sun aatelmassa ois apuliike/ selkee päälajivariaatio mieluummin kuin vaan joku hypertrofialiike. bodyjaksolla undulaatti sit liitelis enempi viel vaihdellen liikkeitä ja toistomääriä.
 
Olen aloittanut (alustavan) peruskauden (4-8x8-10) ja takoituksena kasvatella heikkojen kohtien lihaksia (kyykyn, penan ja maven osalta) ja parantaa työkykyä ennen perusvoimakautta. Meneekö ohi tavoitteen, mikäli ensimmäisessä treenissä etenen perinteisesti sarjoja, toistoja ja rautaa lisäten toistovälin rajoissa ja toisen treenin tekisin noin 60%:lla maksimista kolmosen sarjoja siten, että koittaisin saada mahdollisimman monta sarjaa tehtyä 20min aikana, tekniikan ehdoilla tietysti. Vai onko parempi jättää ko. toinen treeni perusvoima kaudelle ja ottaa toinen ns. normaali treeni viikolle. Järkeilin niin, että tämän tyyppinen toinen treeni voisi tukea ja auttaa sarjakestävyyden kanssa ja pitäisi rähjähtävyyttä yllä lisäksi tarjoaisi toisen ns ylläpitävän ärsykkeen lihaksessa, ettei se ole täysin kadonnut ennen kuin sitä uudellee ärsytellään seuraavalla viikolla. Onko ihan tyhmä idea ja perustelu?
 
kyllä ne pidemmätkin sarjat sitä räjähtävyyttä ylläpitää. paremmin ne ns. nopeita soluja treenaa ku toi 60%, ellet oo tosi taitava ja kokenu nostaja. joka tapauksessa noi pidemmäötkin sarjat kannattaa ainakin ajatuksellisesti tehdä nostovaihe nopeesti -tyylillä. tuntuma raskaaseen pysyy aika hyvin, jos teet kerran viikossa ylirautaherättelynä semmonen 1-3 ykköstä helpolla raudalla, millä menis 3-4. sen jälkeen sitten ne perusvoimat. ei toi nx3x60% @ 20min mikään tuhoisa sinänsä oo, mutta mikset siinäki vaihtelis hieman ja tekis vaikka pientä toistuvaa pyramidia tms. esim. 3x60, 3x65, 3x70, 3x75 ja alusta. alotat kahdella kiekalla ja pyrit vaikka neljään. fiksattu taukokin ok, esim. uus sarja lähtee 1½min välein.
 
Kiitos vastauksesta! Miksei tosiaan voisi aaltoilla painot, eipä olisi niin monotoniset 20min. Sillä lähdin kyselemään, kun tosiaan vuosi ainakin on tullut nosteltua aika maksimivoima painotteisesti ( pudotussarjojen kanssa tosin) ja varsinkin kyykyssä on nuo pidemmät sarjat nyt sitten aivan murhaa, vaikka kevyesti aloitinkin. Mutta kun kehitys tyssäsi varmastikkin juuri vaihtelun puutteen vuoksi ja kesälomalla ei tullut ihan hirveästi treenattua niin ajattelin ottaa itsea niskasta kiinni pidentää sarjoja ja toistoja, että saisi hyvät pohjat sitten loppusyksyn-alkutalven perusvoimakaudelle ja toivon mukaan lihaa mitä sitten hermotella. Onko näillä spekseillä mielestäsi viisaampaa/ tehokkaampaa siis tehdä esim kaksi kyykky treeniä tuon toistovälin sisällä (8-10) vai tehdä tuota aaltosysteemiä toisena treenina? En ole tarkkaa aikaa bodailulle asettanut mutta ainakin tuon 6-8x10 haluan rakentaa millä nyt tein 4x8. Kiitos muuten kärsivällisyydestä! Loputon tulva tuntuu olevan kysymyksiä sulle ja asiallisesti jaksat vastailla meille urpoille. :D
 
melkein jakais sen treenin makrotasollaki erikseen body- ja voimapainotteiseen jaksoon. voimassa se valinta tossa sun aatelmassa ois apuliike/ selkee päälajivariaatio mieluummin kuin vaan joku hypertrofialiike. bodyjaksolla undulaatti sit liitelis enempi viel vaihdellen liikkeitä ja toistomääriä.
Ai ai ai... Tulee niin paljon erilaista ehdotusta että pitää oikein miettiä mitä sitä tekee. Kohta se ei ole DUP ollenkaan vaan enemmänkin MUP, eli Monthly Undulating Periodization. :oujee:
 
arcticanimal: kaikki me urpoja ollaan :) tee vaikka toinen treeni 8-12 toistoilla ja toinen 3-5, mutta just enempi sarjoja ja tolla ajatuksella, mitä eka mietit mutta hieman enempi muutosta ja niissäkin määräprogressiota myös.

powerhousu: juu kyllä tolla ajatussisällölläkin jo saa pirusti kaikenlaista muutosta aikaan siinä tekemisessä :)
 
Asia selvä, kiitos. Nykyinen runko ja liikkeet heikkojen kohtien mukaan menee siis näin:
1.
Niskakyykky 4-8x8-12
Hyvää huomenta 3-5x8-10
Vatsat: abb wheel

2.
Kapea penkki 4-8x8-12
Dippi omalla painolla 6-10 toistoa sarjoja lisäten, lisäpainoja kun menee 5x10 omalla painolla
Ranskis 8-12 toison sarjoja
+kulmasoutu ja pystysoutu

3.
Syväkyykky nx3-5@20min
Koroke veto 4-8x8-10
Istumaannousu lisäpainoilla

4.
Kapea penkki nx3-5@20 min
Pystypunnerrus 3-5x8-12
Vinopenkki käsipainoilla 3-5x8-12
+ylätalja ja hauiskääntö

1 ja 2 treenissä otan yliraudat ennen sarjoja.

Peruvoimakaudella sitten eri pääliikkeet: keskileveä penkki, voimanostokyykky ja perusmave.
 
jos ei sulla kauheen erilainen oo se kisakyykky, ok. muuten kyl pitäsin mukana perustreeneissä. en nää syytä jättää pois. sama kyllä penkeissäki. ei kannata liian suppeella liikavarastolla mennä.
 
Kyllähän kyykyissä eroa on, mutta ei se mikään kovin leveä ole se voimanostoversiokaan. Mutta olisiko tämä parempi:
1.
Kisakyykky lämmittely ja ylirauta
Syväkyykky 4-8x8-12
Hyvää huomenta
Vatsat

2.
Kisapenkki lämmittely ja ylirauta
Kapea penkki 4-8x8-12
Dippi
Ranskalainen
+kulmasoutu ja pystysoutu

3.
Kisakyykky Nx3-5@20min
Koroke veto 4-8x8-12
Vatsat

4.
Keskileveä penkki Nx3-5@20min
Pystypunnerrus
Vinopenkki käsipainoilla
Ojentajat taljassa
+ ylätalja ja hauis
 
tokas määrä vähenee jakson edetessä mikä ei oo se paras kondikselle. eka on normaalia hermoston herättelyä.
 
Back
Ylös Bottom