Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Just toisinpäin vedin kuin tässä videossa. Kyselin kun oon nyt vetäny leveeltä kolmesti ja käsitin et kädet pitäis olla tangossa siinä kohtaa kuin ne suorana alas tulee.. Ja perinteisellä oon aina vetänyt ristiotteella jokasen sarjan jälkeen vaihtanut.
Jonkun verran oon noita videoita katellut niin niitä on ollut molempia tylejä eli risti ja sit samoinpäin. Taidan jatkaa ristiotteella niinkuin perinteisessällä tein.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mikä tuntuu hyvältä on usein se hyvä. ja onhan se polvi stabiilein siellä alhaalla. se ei kuitenkaan oo se ainoa ratkaiseva seikka ehjänä pysymistä ajatellen.
 
No mitäpä luulet? Salama iskee päähän, jos vedät riskiotteella ja lauma kiljuvia koiria vetää sinut helvetin porteistä sisään? Oletko koskaan katsonut voimanostokisoja? Tai youtubesta parhaita sumovetäjiä? Mitähän ne tekee....hmmm...ristiote tai sormilukko. Yllättävää. Ristiotteen puolta ei kannata vaihdella, koska ehdottomasti haluat lihasepätasapainosta johtuvia tuki- ja liikuntaelinvaivoja. Jookos kookos?


Taas, mitäpä luulet? Kannattaako vetää kädet kokonaan sileällä osalla? No eipä taida kannattaa. Etusormet sileällä on vielä ok.

Pahoittelut jto:lle ja muille sarkastisesta sävystä. Minusta ESETku voisi miettiä joskus edes viisi sekuntia itse noita kysymyksiä. Sama, jos minä kysyn, että voinko penkata tänään normileveydellä, kun sattui vahingossa punaiset shortsit jalkaan, toinen sukka on väärinpäin ja naapurin kissa katsoi aamulla pahasti.

Asiaa :)
Tässä selvästi tulee Orankin ´"Oranki pakkis gangsteri & nettininja" Gansta esiin :)


 
Asiaa :)
Tässä selvästi tulee Orankin ´"Oranki pakkis gangsteri & nettininja" Gansta esiin :)


Itsehän en noita titteleitä itselleni antanut. :rolleyes:

Ettei mene ihan offtopiciksi niin jto onko sinulla jotain hienoja vinkkejä sormilukkoon totutteluun? Kannattaako tehdä mieluummin pidempiä pitoja pienemmällä painolla vai esim. useampi lyhyt pito isommalla raudalla? Tällä hetkellä erittäin vähäisellä harjoittelulla lukolla kestää ottaa noin parisataa, mutta tuntuu aika kamalalta ja siihen pitäisi saada vähintään satanen lisää. Vedossa olen ottanut kaikkki työsarjat nyt remmeillä, kun en tykkää ristiotteen aiheuttamista toispuoleisista jumeista.
 
400kg oon nähny sormilukolla otettavan. aikamoista. painettahan se pääasiassa on, joten lyhyitä settejä isommalla romulla vedossa tai vaikka yhdellä kädellä tangossa roikkuen. teippi auttaa vähän. ja onnelliset ajatukset.
 
400kg oon nähny sormilukolla otettavan. aikamoista. painettahan se pääasiassa on, joten lyhyitä settejä isommalla romulla vedossa tai vaikka yhdellä kädellä tangossa roikkuen. teippi auttaa vähän. ja onnelliset ajatukset.

Joo, nykystandardi noilla 400+ vetäjillä näyttäisi olevan, että sarjat remmeillä ja ykköset lukolla.
 
alaselkä voi olla köyryssä alas asti. vaikka suorilta jarruttaen alas ja polvilta ylös. kontrollia ja stoppeja liikkeen eri kohtiin ja pian menee kroppa ja kädet suorana nenä maahan. kamulla ku meni 40 nättiä, alko tekeen yhdellä kädellä. melki 10 menee paremmalla kädellä. siinä seuraava haaste.
 
juu sit ku ei enää pidä, polvilleen. seinään stoppaillen ok myös. lähinnä kyse opettelusta ja ellei oo liian vaikeeta, sujuu nopeemmin. video ok.
 
Tossa seinähommassa on helppo toteuttaa progressiota, kun merkkaa lattiaan missä jalat oli viimeksi. Määräprogression lisäksi tietty. Mielekkään haastavaa.
 
Noniin jto auttaisitko miestä mäessä. Eli ongelmana on se, että kyykyssä näyttäs tanko kallistuvan oikealle niinku vaakatasossa (ehkä myös pysty mutta näyttäs enempi vaa'assa). Mistäköhän vois johtua ja onko vakavakin ongelma? Oon ainakin asettanu tangon mielestäni keskelle ja kysyny jopa parilta tyypiltä saliltakin tsekkaamaan sen. Koettanu pitää vatsaa ja selkää tiukkana sekä vetäny syvään henkeä ennen kyykkyä. Rullaillut ja venytelly aina ennen ja jälkeen kyykyn. Alla video yhdestä treenistä kevyillä painoilla ja siltikin heijaa oikealla tuo tanko. En tiedä kääntyykö/pyörähtääkö tuossa nyt selkä hieman oikealle. Oon ainakin koettanu kans ns. painaa vastaan eli yrittää hieman kiertää vasemmalle mutta silti, kun videoita kattoo nii aina sama lopputulos.

Ja jos haluat nii toki saa muutenki sanoa mielipidettä tekniikasta ja neuvoa.

View: https://www.youtube.com/watch?v=c4w6nse4FdQ
 
kannattaa kuvata vähä korkeemmalta ja isommilla raudoilla, jos haluaa tekniikkavikoja näkyviin. tossa on aika vähän eväitä mokomaan. voimaerot voi vääntää, jos tanko muuten tasapainossa. jos liikkuvuudessa on puolieroja, ne myös. noi pitäs testata että vois kummempaa sanoa.
 
no enempi lepoo tuo paremmin tehoja per satsi. en käytä ite porukalla kovinkaan paljon, mutta modattuna kyllä ja esim. intervalleina voimakestävyystarkotuksiinkin.
 
Minullakin olisi kysymys voimatreeniin liittyen.

Miten jaksoittaisit 36 v pikajuoksijan (200m, 400m) kisakauden jälkeisen voimanhankkimisprojektin sellaisessa tilanteessa, ettei hän ole koskaan käynyt salilla? Eli pohjien luontia pitäisi tehdä ensin ja totuttaa kroppa voimatreeniin ja vasta sitten siirtyä maksimivoimatasojen nostoon ja nopeusvoiman kehittämiseen. Olisiko aluksi siis hyvä tehdä ihan "lihaskestävyys-tyyppistä treeniä n. 15 toiston sarjoilla muutama kuukausi perusliikkeisiin keskittyen 2-3 x vkossa? Sitten voimakestävyys-alueelle ja siitä sitten maksimivoiman kehittämiskaudelle.

(Mua siis vähän hämää kun täällä suositellaan aloittelijalle strarting strength -ohjelmaa ja siinähän tehdään heti tosi lyhyitä sarjoja - onko sellaisesta aloittaminen tällaisessa tilanteessa järkevää?)
 
Ettei mene ihan offtopiciksi niin jto onko sinulla jotain hienoja vinkkejä sormilukkoon totutteluun? Kannattaako tehdä mieluummin pidempiä pitoja pienemmällä painolla vai esim. useampi lyhyt pito isommalla raudalla? Tällä hetkellä erittäin vähäisellä harjoittelulla lukolla kestää ottaa noin parisataa, mutta tuntuu aika kamalalta ja siihen pitäisi saada vähintään satanen lisää. Vedossa olen ottanut kaikkki työsarjat nyt remmeillä, kun en tykkää ristiotteen aiheuttamista toispuoleisista jumeista.

Jahas, näköjään kolme kertaa noita pitoja riitti, että peukalot tottui täysin tohon. Tänään vedon ylösmenosarjat 230 kiloon asti ilman minkäänlaista kipua ja pito on tosi hyvä. :D
 
Noniin jto auttaisitko miestä mäessä. Eli ongelmana on se, että kyykyssä näyttäs tanko kallistuvan oikealle niinku vaakatasossa (ehkä myös pysty mutta näyttäs enempi vaa'assa). Mistäköhän vois johtua ja onko vakavakin ongelma? Oon ainakin asettanu tangon mielestäni keskelle ja kysyny jopa parilta tyypiltä saliltakin tsekkaamaan sen. Koettanu pitää vatsaa ja selkää tiukkana sekä vetäny syvään henkeä ennen kyykkyä. Rullaillut ja venytelly aina ennen ja jälkeen kyykyn. Alla video yhdestä treenistä kevyillä painoilla ja siltikin heijaa oikealla tuo tanko. En tiedä kääntyykö/pyörähtääkö tuossa nyt selkä hieman oikealle. Oon ainakin koettanu kans ns. painaa vastaan eli yrittää hieman kiertää vasemmalle mutta silti, kun videoita kattoo nii aina sama lopputulos.

Ja jos haluat nii toki saa muutenki sanoa mielipidettä tekniikasta ja neuvoa.

View: https://www.youtube.com/watch?v=c4w6nse4FdQ

näenkö väärin vai liikkuuko vasen kyynävartesi ja lapasi oikealle ylös tullessa? Kampeaisiko se tankoa oikealle?
 
Terve jto,

oon viimeisen kahden vuoden aikana sulatellu läskiä ja tehny perinteistä lineaarista voimabodausta, 4x15 -> 4x3. Kaikki muu on menny hyvin: parempi peruskunto, pienempi rasvaprosentti samassa painossa... mave ja joitain muita perusliikkeitä kulkee selvästi uusissa lukemissa.

Mutta mitä iloa näistä saavutuksista on, jos kuningaspenkki sakkaa?

Pari vuotta sitten otin saman painoisena 6x120->2x140 ihan perus-lineaarisella-jynkytyksellä. Nyt sain viime treenissä hikisesti 3,3,4 x 120 eikä ole syytä olettaa, että siihen tulisi seuraavassa treenissä lisää toistoja. Treenityylinä on nyt ollut paukuttaa failurea, jäi jotenki päälle. Penkkiä olen nyt tehnyt ~3x/kk, joka on aika vähän, mutta muut liikkeet on menny samalla treenimäärällä eteenpäin. Aikasemmin treenasin 2x/vko ja jätin sarjoihin varaa.

Aikataulu alkaa tulemaan vastaan ja pitäisi kokeilla ekaa kertaa elämässä kunnollista piikkausta. Pari kysymystä siihen liittyen:

Tuleeko näin tulosta:

1vko: kevyt 6 stopista, keskiraskas 6 stopista, raskas 6 stopista
2vko kevyt 3 stopista, keskiraskas 3 stopista, raskas 3 stopista
3vko kevyt 1 stopista, keskiraskas 1 stopista, raskas 1 stopista

4vko kevyt 6 ilman stop...
5vko kevyt 3...
6vko kevyt 1...

Penkkipäivien välissä mavea. Pääliikkeen lisäks pari sarjaa jotain dippiä ja vaikka yks sarja ranskista samalla intensiteetillä ku pääliike.

Jos ei toimi, niin mikä toimii?

Paukkuuko enkat? Jos ei kahden vuoden treenillä päästä 2x140 -> 1x150stop, niin itkuhan tässä tulee.
 
Harrastuksina lentopallo (keskimies) alasarjoissa ja puntti. Talvikaudella vahvempi panostus lentopalloon, mutta tavoitteena käydä myös 3*viikossa salilla. Lentopallokauden alkuun noin 10 viikkoa. Tällä hetkellä kokoa 185cm/88kg, etukyykky 5*100kg, penkki 5*110kg. Pompputreeniä en ole koskaan tehnyt. Nyt puntin tavoitteena on:

a) ylläpitää lihasmassaa
b) saada korkeutta pomppuun ja voimaa lyöntiin

Olen ajatellut, että vähäisestä punttiajasta johtuen lentopalloa tukevana punttina voisi olla 1-jakoinen kolme kertaa viikossa. Liikkeinä erilaiset kyykyn variaatiot, penkki, leuat, maastaveto, rive, vatsat jne. siten, että kaikki treenit eivät ole kuitenkaan ihan samanlaisia. Yksi setti voisi olla esim.:
- Etukyykky
- Rive
- Leuat
- Penkki
- Voimapyörä

Olet aiemmissa posteissa suositellut esim. 5*5- tai 3*4 --> 6*6-ohjelmia pomppulajien harrastajille perusvoiman kehittämiseen. Kannattaako tuolla systeemillä tehdä kaikki liikkeet vai vain osa? Mikäli suosittelet näitä ohjelmia samaan aikaan vain osalle liikkeistä, niin millaisia sarja-/toistomääriä suosittelet muille liikkeille?

Koska aikaa on rajallisesti, olen ajatellut tehdä pumppu- ja iskutreenit kontrastitreeninä salilla. Esimerkiksi etukyykkysarjan päälle muutama 100-prosenttinen torjuntahyppy. Nyt kysyisin kuitenkin, että mitkä ovat parhaita liikepareja kontrastivoiman kehittämiseen, kun tavoitteena ovat mainitsemani a) ja b)? Erityisesti kiinnostaa mitkä ovat hyviä liikepareja iskulyöntivoiman kehittämiseen?

Näiden lisäksi tulee sitten lentopallotreenit, joissa tulee paljon torjunta- ja iskutilanteita sekä pelitilanteissa että rauhassa tekniikkaa hioen.

Saako tällaisella yhdistelmällä pomppua ja iskuvoimaa lisää vai olisiko erillisistä pompputreeneistä suurtakin lisähyötyä?
 
Back
Ylös Bottom