Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paskapuhetta. En jaksais enää väitellä samasta, mut ok. Jos esim. kyynärvarren koukistuminen ei liity hauikseen mitenkään sun mielestäs, ni en voi sua auttaa asiassa. Voin toki piirtää kuvan, jos tää oli oikeesti näin ihmeellinen juttu. Ja ei, sii vaiheessa EN hallitse samoissa määrin kroppaani, jos tanko makaa pelkillä sormenpäillä(aika yllättävää sinänsä :rolleyes: ). Aika helevetin hankala muuten sieltä sormenpäiltä enää parantaa otetta, ellei KOUKISTA edes vähäsen kättä ja kiedo paremmin. Toki sä varmaan potkaset sen jalalla sieltä, mut minä en.

''Lihaksilla jotka koukistaa sormia ei ole mitään tekemistä kyynärnivelen koukistumisen kanssa.''
Mielestäni en suoranaisesti missään vaiheessa näin väittänyt, enkä alun alkaen pitänyt edes relevanttina sille mistä puhuin.
Kyynärvarren koukistaminen ei liity mitenkään hauikseen. Kyynärvarren koukistamiseen yleensä liittyy kaatuminen tai muu onnettomuus, jonka seurauksena kyynärvarren luut katkeavat, jolloin kyynärvarsi koukistuu.

Ei tosta sun teksistä oikeen saa selkoa, että mitä ajat takaa. Sen tosin ymmärrän, että sinä et ymmärrä.
 
niin... nyt on kyse siitä, että sulla ON heikko grippi, ellei se tanko pysy siellä suoralla kämmenellä/enemmän sormilla. tällöin sä joudut kompensoimaan tilannetta yrittämällä kääntää hauiksella kyynärvartta parempaan suuntaan=virhe. kyynärnivelen tulee vedossa olla suorana ja tällöin hauiksenki mahdollisimman rentona. sitten ku sulla on riittävästi voimaa sormissa, noita ongelmia ei tule. sormilukolla toki helppoa aina. tässä nyt itekin jankutan samasta asiasta ihan liikaa. tässä ei vaan oo mitään epäselvää. noin se menee. jatkossa siis sun kannattaa ehdottomasti tehdä roikkumistreenejä myös avokädellä.
 
Tupla myötäotteesta puheenollen, minkälaisiin prosenteihin jengi pääsee? Eli siis itse saan sen n.75% mave-enka painoista nostettua tupla myötäotteella, ennen kuin grippi pettää. En pidä tulosta kovin kummoisena. Eikä siinä mave-enkassakaan ole kyllä hirveästi kehumista! :nolo:
 
Tupla myötäotteesta puheenollen, minkälaisiin prosenteihin jengi pääsee? Eli siis itse saan sen n.75% mave-enka painoista nostettua tupla myötäotteella, ennen kuin grippi pettää. En pidä tulosta kovin kummoisena. Eikä siinä mave-enkassakaan ole kyllä hirveästi kehumista! :nolo:
69,8% ilman mankkua siitä maksimista, joka on vedetty ristiotteella mankun kanssa.
 
Millaiset prosentit voimatasojen laskussa on sun mielestä vielä hyväksyttävät dieetillä? Tiputellu tässä vasta 5 kiloa ja vielä ois 15 kiloa matkaa, voimatasot tippuneet jo yläkropan vetävissä ja punnertavissa noin 5-10% .
Myös esim leuat ihan omalla painolla nyt kevyempänä raskaampia.
 
en mä lähtis hyväksyyn minkäänlaisia voimatasojen laskuja. eieieiei!!! penkki useimmilla kärsii ekana ja eniten. kyl leukojen ja dippien, kyykkyjen jne pitäs kevyemmiltä tuntua.
 
No mulla muutenkin aika vaatimatonta voimien ja lihasten kasvu. Makrot on kunnossa ja tiputellu en oo myöskään liian nopeesti et niistä ei pitäis olla kiinni.
Voisko vaan olla, että lahjat on heikot?
 
(ikä 20, pituus 178, paino 75kg)

Terve jto mulla on pieni pulma tällä hetkellä toivottavasti voisit antaa vähän suuntaa. Elikkäs mulla on parin kuukauden päästä polamkin kuntotestit jossa tärkeimpänä varmasti omalla kohdalla 1500m juoksu. Olen nyt ollut kuukauden dietillä laskenut kaikki makrot ja muutenkin vetäny omasta mielestä aika nappiin ja kiristellyt sellasella 0.5kg/vko tahdilla jotta juokseminen helpottuisi. Tässä samalla mulla on kuitenkin tullu aivan järkyttävät tulokset salilla (taustaa teininä pari vuotta) eli n. 3kk sitte mm. penkkimaksimi oli 80kg ja nyt teen 4x6 85kg rennosti.

Kysymys siis kuuluu: Pitäisikö mun kuitenkin olla nyt bulkilla kun tulokset nousee tässä alussa niin kovin, heitänkö hukkaan näitä "puoli-ilmaisia" alku gainseja? Mietin sitten että pystynkö treenamaan juoksua bulkin aikana ollenkaan kun eikös se haittaa lihaskasvua ? Vai pystyisinkö lykkäämään noita alkugainseja nyt viemällä tuo dietti loppuun vaikka pidemmillä sarjoilla salilla, ja sitten kun alan bulkkaamaan niin alkaa hankkia massaa lyhyemmillä sarjoilla ?

Arvostaisin tosi paljon jos pystyisit vastata kun tavotteet on korkealla ja oon aika kriittiessä vaiheessa niin pääsykokeisiin harjoittelun kun nyt sitten kehonrakennuksenkin kanssa.
 
rytmo: vois toki tai sitte pitää kattella sun treenejä paljo tarkemmin. kaikki kehittyy. toiset nopeemmin.

limitless: pääsykokeisiin kaikki irti eli treenaat ehdottomasti testit mielessä toistoalueineen ja juoksuineen jne. unohda kaikki alkugainssit. jos et paljoo oo reenaillu, sulla on 20v aikaa niihin alkugainssien täyttelyyn. lähisuvussa on sinertävää mielenvikasuutta myös. hyvä koulu, sinne vaan.
 
Nyt voi tulla aika hölömö kysymys, mut nii on kysyjäkkii!

Eli, mie tykkään reenata älyttömästi. Mitä enemmän esim kyykky reenejä viikkoon, sen parempi. Tällä hetkellä jauhan aika tosi "isoilla" volyymeilla ja esim tänään tein kaksi kyykkyreeniä (10*2*75% ja 8*6*70%). 1-2 kertaa viikossa otan sitten vähän isompaa rautaa (85-90%) että tuntuma pysyy.

Ja nyt tulee se hölömö kysymys eli, mikä on volyymissa siun mielestä liikaa, vai onko edes olemassa semmoista? Eli onko enempi aina tässä tapauksessa parempi? Pohjaa noilla isoilla määrillä varmasti saa hyvin. Kisa piikkaillussa sitten kannattaa varmasti vähentää.

Miula nimittäin tulee nyt semmonen mahollisuus että voin alkaa kyykkää ja penkkaa pitkin päivää kun hommaan tarvittava vehkeet (siis salivehkeet kotio, miehiset vehkeet jo on, vaikkakin pienet) siihen.
 
pienet vehkeet on näppärät.

en mä nää tolla volyymilla mitään ehdotonta ylärajaa. jos motivaatio pysyy ja kehitystä tulee, varsinki effort --> kisamenestys... en näkis ollenkaa pahaksi paukuttaa meneen.

mä oon käyttäny ääritapauksista mallina yhtä heppua, joka oli aiemmin tehny sen kaks sarjaa penkkiä, vinopenkkiä ja flyessejä viikossa. siirtyi sit etätyöläisenä poikamiehenä keittiöönsä treenaan ja teki parhailla volyymiviikoilla about 30 sarjaa penkkiä/ variaatioita päivässä 6 päivänä viikosta.

tosta on myös hauska alkutasojuttu, ku sai muistaakseni silloisesta ykkösestä 6x85% testissä ja 5min jälkeen 3x85%. jossain vaiheessa muutaman kuukauden volyymihakkaamisen jälkeen oli kokeillu ja meni 30x5x85%...

järki käteen näis kuitenki pitää ottaa ja suurin murheenaihe on ylettömien määrien tuomat paikalliset tulehdukset ja ylirasitusvaivat. jos niitä ei juuri oo ollu, harvemmin tuleekaa. kaikki on siis ehdottomasti kiinni siitä yksilön vasteesta.
 
pienet vehkeet on näppärät.

en mä nää tolla volyymilla mitään ehdotonta ylärajaa. jos motivaatio pysyy ja kehitystä tulee, varsinki effort --> kisamenestys... en näkis ollenkaa pahaksi paukuttaa meneen.

mä oon käyttäny ääritapauksista mallina yhtä heppua, joka oli aiemmin tehny sen kaks sarjaa penkkiä, vinopenkkiä ja flyessejä viikossa. siirtyi sit etätyöläisenä poikamiehenä keittiöönsä treenaan ja teki parhailla volyymiviikoilla about 30 sarjaa penkkiä/ variaatioita päivässä 6 päivänä viikosta.

tosta on myös hauska alkutasojuttu, ku sai muistaakseni silloisesta ykkösestä 6x85% testissä ja 5min jälkeen 3x85%. jossain vaiheessa muutaman kuukauden volyymihakkaamisen jälkeen oli kokeillu ja meni 30x5x85%...

järki käteen näis kuitenki pitää ottaa ja suurin murheenaihe on ylettömien määrien tuomat paikalliset tulehdukset ja ylirasitusvaivat. jos niitä ei juuri oo ollu, harvemmin tuleekaa. kaikki on siis ehdottomasti kiinni siitä yksilön vasteesta.

Joo aika samat mietteet kuin miulla :)

Miula oli tuossa elämäni paras treenijakso, kesto n.2.5kk, jolloin kyykkäsin vähintään 7 kertaa viikossa, mutta pidin treenikohtaisen volyymin todella pienenä. Max 2 kovaa sarjaa per treeni, 90% ajasta vain yksi sarja. Enkat kehittyi aika kovaa vauhtia, ja mm stoppi kyykky nousi 1*180 -> 1*200. Nyt siirtynyt tuohon isompaan volyymiin, laskenut treenipainoja niin että suurin työ tehdään 70-80% välillä. Eli luotto siihen, että tällä systeemillä kehityn, on aika kova :) Varsinkin kun tämmönen reenaaminen on niin helvetin mukavaa. Tulee paljon työtä ja kun painot on suht maltilliset, myös tekniikka pysyy "täydellisenä".

Mitää vammoja miulla ei ole ollu. Välillä vähä kirstää sieltä täältä, mutta sehän on ihan normaalia. Tuntuu jopa että mm polvet kipuilee vähemmän kun kyykkää useammin. Tein tuossa pienen kokeilun, kun kyykkäilin harvemmin, niin jostain syystä polvet alkoi aavistuksen kipuilla. Voi toki olla sattumaa, mutta nyt tässä tiheässä reenitahdissa ei ole mitään kipuja missää.

Tuo siun esimerkki kaveri on kyllä hyvä :D Tuon suuntaisia muutoksia miekin oon huomannut sen jälkeen, kun alkoi treenaamaan tiheämmin ja tiheämmin. Alkuun 3 kyykkyä viikkoon oli kauhiaa, mutta ajan kanssa kun on nostellut määrää, niin joku 10-15 kyykkyäkin meni kuin vettä vaan. Toki osa on siellä täällä vähän keveämpiä / huoltavia, mutta 80% treenimääristä on sitä tuttua ja kuuluisaa kovvooo hommoo.
 
juu ja hassuinta on, että tollakin ukolla häipy vaivat käytännössä kokonaan ja yleinen mieliala ja pirteys kasvoi, vaikka treenas ns. löysästi, mutta entiseen nähden älyttömiä määriä. kisassa sit edut tällasilla tyypeillä on, ettei vaan väsy millään. "voivoi"...

muutenkin isompi volyymi ja hieman reilummin varaa voi aiheuttaa mm. sen, että muutamakin nimeltämainitsematon palloilujoukkue pystyy tekeen seuraavana päivänä täystehoista juoksutreeniä vrt. aiempaan tappotiukkoja sarjoja sisältäneeseen punttitreeniin ja sen vaikutuksiin muuhun treeniin.

monille on vaikee uskoa, että treenimäärien 3-5-kertaistamisella luodaan parempaa palautumista ja että "helpolla...helpommalla" treenillä kehittyy paremmin ku rajotinta vasten hakkaamalla.
 
juu ja hassuinta on, että tollakin ukolla häipy vaivat käytännössä kokonaan ja yleinen mieliala ja pirteys kasvoi, vaikka treenas ns. löysästi, mutta entiseen nähden älyttömiä määriä. kisassa sit edut tällasilla tyypeillä on, ettei vaan väsy millään. "voivoi"...

muutenkin isompi volyymi ja hieman reilummin varaa voi aiheuttaa mm. sen, että muutamakin nimeltämainitsematon palloilujoukkue pystyy tekeen seuraavana päivänä täystehoista juoksutreeniä vrt. aiempaan tappotiukkoja sarjoja sisältäneeseen punttitreeniin ja sen vaikutuksiin muuhun treeniin.

monille on vaikee uskoa, että treenimäärien 3-5-kertaistamisella luodaan parempaa palautumista ja että "helpolla...helpommalla" treenillä kehittyy paremmin ku rajotinta vasten hakkaamalla.

Sie oot kyllä viisas mies! Mukava jätkän juttuja lukee! Varsinkin kun kerrot noita tarinoita ja annat esimerkkejä!

Tuon kisa jutun oon muuten huomannut aika isosti :D Viime voimanostokisassa miulle ei tullu edes hiki, vaikka yhteistulos ennätykseen tuli vajaa 30kg lisää :D Jotenkin se kunto oli vaan noussut niin rajusti, että edes ne kovat nostot ei verottanu minnuu suuntaan tai toiseen ja taisin jopa mennä jo seuraavana päivänä tekemään treeniä salille :D

Tuota rajotinta vasten puskemista oon itekkii salilla monelle tyypille selittänyt. Moni tulee kysymään, mikä on kun penkki ei nouse? Viime viikolla tuli 6*90, sitä edellisellä 8*90 ja tällä viikolla vaan 5*90. Vastaan aina että koita tehä vähän vähempi tiukasti ja tee vaikka sillä ysikympillä tänää 4*3, ens viikolla 4*4 jne jne, nii aivan varmasti se lähtee siitä taas nousemaan. Mutta kun ei uskota. Pakko aina salilla antaa kaikkensa tai ei kehity jne :)

Kyllä itelläkin oli alkuun vaikea uskoa, että sarjoihin voi jättää aika reilustikkin varaa, jos volyymi on korkealla, kunhan välillä muistaa vähän ottaa kovempaakin. Tämmönen 1-2 kertaa viikossa siellä 85-90% käyminen tuntuu riittävän miulle ja uskosinkin kun seuraavan kerran tekee jonkun toistomax testin tuolla 180-190 kilossa, niin enkat melko varmasti paukkuu, vaikka noilla painoilla ei tällä hetkellä tule tehtyä kuin 1-3 toistoa.
 
viisaudesta en aina menis sanomaan... :D

määrässäki voi tulla sokeeksi ja tilanne voi mennä siihen, että pystyt hakkaan submax-rautoja määrättömiin, mutta et saa sitä ehdotonta tehoo irti sitten kuitenkaan. tän selkeesti tiedostat, joten no worries.

toi keittiöpenkkaaja otti hauskana testinä joskus 15x1x97% myös. näähän ei mitään harvinaisia oo ja monien kanssa näistä asioista jutellu. hyvin harva esim. äkkiseltään tekis kyröölääsen kisaan valmistavia reenejä ees itelle skaalattuna.

eräs hieman vastaava elämäntapareenaja meni 3h voimanostokisan jälkeen tekeen kisaraudoilla reenin uudelleen "ku oli sellanen kivan irtonainen olo..." lähinnä osotuksena, millasta teholajien kestävyystreenin tulis olla. ei älyttömiä aerooppisia, vaan sarjakeston kehittämistä.
 
viisaudesta en aina menis sanomaan... :D

määrässäki voi tulla sokeeksi ja tilanne voi mennä siihen, että pystyt hakkaan submax-rautoja määrättömiin, mutta et saa sitä ehdotonta tehoo irti sitten kuitenkaan. tän selkeesti tiedostat, joten no worries.

toi keittiöpenkkaaja otti hauskana testinä joskus 15x1x97% myös. näähän ei mitään harvinaisia oo ja monien kanssa näistä asioista jutellu. hyvin harva esim. äkkiseltään tekis kyröölääsen kisaan valmistavia reenejä ees itelle skaalattuna.

eräs hieman vastaava elämäntapareenaja meni 3h voimanostokisan jälkeen tekeen kisaraudoilla reenin uudelleen "ku oli sellanen kivan irtonainen olo..." lähinnä osotuksena, millasta teholajien kestävyystreenin tulis olla. ei älyttömiä aerooppisia, vaan sarjakeston kehittämistä.

Jep, tuo oli pitkään miulla se ongelma. Siis että submax reeniä tekee hirviän määrän, mutta sitten ne ykköset vaan häviää johonkin tai että ne jää ainakin vaisuksi. Nyt noihin on saanut hyvin järkeä ja uskoisin että sihen auttoi tuo n.2,5kk treenijakso missä otti tosi kovia sarjoja ja usein. Tuossa piti vaan olla tosi tarkkana ettei homma mene yli. Viimeisen tuommosen kovemman reenin otin tällä hetkellä menossa olevalla "volyymi" jaksolla 10*1*87-95%. Tuommosia kun tekee kerta viikkoon niin tulee ihan luottoakin siihen, että kyllä ne isotkin painot sieltä tulee, kun vaan tekee :) Noissakin pikku hiljaa nostelee määrää ja jos 2kk päästä saisi tehtyä vaikka tuommoisen 12-15*1-2*90-95% ilman että tuntuu kuolemalle, niin varmaan olisi odotettavissa ihan ok parannus maksimiin.

Heheheh, tuommoseen kuntoon miekii tähtään :D Tuo on kyllä totta, että monihan luulee että kun voimanostaja rakentaa pohjakuntoa, niin sillon käydään juoksee lenkkiä ym. Kyllä se voimajullin kova peruskunto siellä salilla tehdään. Toki jotkun palauttavat / keveet lenkit on voimailijallekkin ok, mutta ei niillä mitään pohjakuntoa luoda siihen itse lajiin.

Mukava näistä turista!
 
limitless: pääsykokeisiin kaikki irti eli treenaat ehdottomasti testit mielessä toistoalueineen ja juoksuineen jne. unohda kaikki alkugainssit. jos et paljoo oo reenaillu, sulla on 20v aikaa niihin alkugainssien täyttelyyn. lähisuvussa on sinertävää mielenvikasuutta myös. hyvä koulu, sinne vaan.
Kiitos paljon tämä helpotti päätöksentekoa :) Voinko vielä kysyä minkä pituisilla sarjoilla suosittelet penkkiä treenattavan kun tähtäimessä tuo 18 toistooo 65kg:lla siinä testissä? (pitäisi kyllä jo mennä tällä hetkellä) Vai kannattaako jatkaa voimapainotteisella, tällä hetkellä teen 4x6:sta.
 
Back
Ylös Bottom