Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
^^^Tota oon tehnyt minäkin välillä selkä suorana ja välillä kyyryssä. Selkä suorana ottaa sinne ylätakareisiin / pakaroihin ja kyyryssä venyttää alaselkää (vai onko mun alaselkä vaan jumissa...). Onko se vaan heikkoutta tai huollonpuutetta, vai onko normaalii että voimanostoo tavoitteellisesti treenaavilla tuolta jumittelee useankin henkilön kohdalla ts. lienee aika yleinen probleema?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
huollon puutetta. mitä enemmän ja kovempaa treenit menee sitä enemmän pitää huolehtia palautumisesta. soffalla makaaminen ei oo sitä.
 
Mä tuun nyt vähän sotkeen tätä ketjua, mutta kun täällä on ollut aina silloin tällöin juttua lämmittelystä ja noususarjoista ja joillekin kun tulee aina yllätyksenä, että niinkö paljon pitää lämmitellä, niin minäpä kerron mun tän päivän penkkitreenistä mistä huomaa hyvin lämmittelyn tärkeyden.

20x20, 15x40, 10x60, 8x80, 6x100, 3x120 ja tämä oli tiukka, vaikka piti olla vasta lämmittelyä. Piti tehdä nelonen mutta kolmosessa alkoi jo toinen käsi jäädä. Nelonen olis ollu jo tosi tiukka jos olis edes tullut. No, ei siinä mitään, tiesin että lämpenen hitaasti eli ei mitään hätää ja ei siis muuta kuin lisää rautaa. 130 helppo ykkönen ja sieltä takaisin 120 kiloon. Sillä vitonen (siltä varuilta ettei ole vielä ihan hereillä ja ettei mee liian tiukaksi) ja sen jälkeen 5x6. Eli kunhan hermosto heräsi niin nappasin kolme toistoa lisää sarjapainolla.

Jos olisin täräyttänyt heti sarjan loppuun sillä kun lastasin ekan kerran 120 tankoon niin en olisi saanut yhdessäkään sarjassa yli nelosta. Sillä on siis suora vaikutus treenitehoihin ja joidenkin kohdalla varsin huomattavakin vaikutus.
 
Itellä se vähän työsarjaa suurempi ylirauta auttaa penkissä ihan jo siten, että rauta tuntuu kevyemmältä työsarjoissa ja osaan jotenkin aktivoita selän paremmin isomman raudan jälkeen. Suoraan jos pomppaa varsinaisiin sarjoihin nii selässä ei tapahdu yhtikäs mitään :D kyykyssä ja vedossa taasen vähän rokottaa sarjoista.
 
Jaksatko heittää esimerkkinä miten toteuttaisit noi lämmöt mun tapauksessa, jos maksimi on luokkaa 105-110 väliltä & sarja kestävyys historiallisen heikko? Voisin kokeilla tyylilläs, mut oon paska arvioimaan prosentteja sun muuta ja vedän lähinnä perstuntumalla 2-4 lämpö sarjaa(liikkeessä ku liikkeessä), joissa toistoja paljo vähemmän ku sun tyylissäs. Esim. 20kgx12-15, 40kgx10-12, 50kgx10, 65kgx8, työsarjat(80-90kg)?
Kyllä se vähän paha on esimerkkiä heittää kun ei tiedä miten sun kroppa suhtautuu, mutta mulla se vaatii sen että mennään työsarjapainoihin ja otetaan sillä yksi tai kaksi melkein työsarjaa ja vielä ylirautaherättely päälle. Ei se auta kuin kokeilla. Jos tuntuu menevän yli niin sit lähdetään tiputtaan toistoja jo aiemmin ja otetaan ehkä vähän useampi noususarja, mutta ylirautaherättelyn pitäisin mukana. Mullakin touhu muuttuu hieman jos teen jotain kolmosia. Saatan tehdä alun samalla tavalla ja sitten 4x100, 1x110, 1x120, 1x130, 1x135-140 ja tiputus työsarjapainoihin.
 
sarjakestävyys kehittyy kyllä, ku tekee tarpeeksi iisisti alkuun ja keskittyy sarjamäärään enemmän ku siihen ekan sarjan enkkaan tms.

lämppä on kolmijakonen: yleislämppä, lajilämppä ja herättely. jälkimmäinen on selkeen tärkee osa ja erityistä lahjakkuutta osottas, jos sais itestään todelliset parhaat tehot irti vain parin iisin lämppäsarjan jälkeen. kroppa vaatii infoa ja jos se tajuaa että nyt pitää tehdä kovemmin töitä se myös sitä paremmin tekee.
 
sarjakestävyys kehittyy kyllä, ku tekee tarpeeksi iisisti alkuun ja keskittyy sarjamäärään enemmän ku siihen ekan sarjan enkkaan tms.
Mä en tiedä mitä mä oon tehnyt, mutta olin myös nuorempana sellainen, että joka sarjaan tippui toisto tai pari, mutta nykyään pystyy repiin useamman sarjan ihan viimeiseen toistoon asti. Esim. toi 5x6 oli niin ettei yhdessäkään sarjassa olis tullu enää yhtään. Alussa toki oli hieman helpompi ja viimeisen sarjan viimeinen toisto oli ehkä maailman tiukin, mutta kuitenkin. Yleensä on kyllä tapana jättää toisto varaa, mutta tää on peruskauden viimeinen viikko niin pitää katsoa mihin sitä pystyy.
 
juu kyllä se tollaseksi voi mennä. hyviä esimerkkejä omastakin tallista vaikka kuinka.
 
mikä mahtaa mättää kun penkkipunnerrus ei kehity lähimaillakaan yhtä paljon kuin maastaveto ja kyykky: oon tehnyt nyt 10 viikon voimaohjelman kaksi kertaa kun tuntui toimivan hyvin. ohjelmassa oli aluksi perusvoimakausi, jossa nostettiin asteittain volyymiä ja lopuksi oli ''piikkaus''. näiden kahden ohjelmakierron avulla olen saanut nostettua kyykkytulosta 150-205kg, maastavetotulosta 220-255kg ja penkkipunnerrustulosta vaivaiset 110-120kg. kaikki muut liikkeet tuntuvat toimivan, mutta penkki on heikoin lenkki. olisin kiitollinen jos pystyisit antamaan joitain neuvoja, kiitos

tässä vielä ohjelma:

5x5*70%
5x70%, 5x72,5% , 5x75% , 5x72,5% , 5x70%
6x5*70%
5x70%, 5x75%, 5x80%, 5x75%, 5x70%
7x5*70%
4x3*75% 4x2*85%
3x4*75% 6x4*80%
4x3*75% 3x2*90%
3x4*75% 6x4*80%
2x3*75% 2x2*95%
 
mikä mahtaa mättää kun penkkipunnerrus ei kehity lähimaillakaan yhtä paljon kuin maastaveto ja kyykky: oon tehnyt nyt 10 viikon voimaohjelman kaksi kertaa kun tuntui toimivan hyvin. ohjelmassa oli aluksi perusvoimakausi, jossa nostettiin asteittain volyymiä ja lopuksi oli ''piikkaus''. näiden kahden ohjelmakierron avulla olen saanut nostettua kyykkytulosta 150-205kg, maastavetotulosta 220-255kg ja penkkipunnerrustulosta vaivaiset 110-120kg. kaikki muut liikkeet tuntuvat toimivan, mutta penkki on heikoin lenkki. olisin kiitollinen jos pystyisit antamaan joitain neuvoja, kiitos

tässä vielä ohjelma:

5x5*70%
5x70%, 5x72,5% , 5x75% , 5x72,5% , 5x70%
6x5*70%
5x70%, 5x75%, 5x80%, 5x75%, 5x70%
7x5*70%
4x3*75% 4x2*85%
3x4*75% 6x4*80%
4x3*75% 3x2*90%
3x4*75% 6x4*80%
2x3*75% 2x2*95%
nosta frekvenssiä penkille. harvalla toimii matalafrekvenssi saati matala volyymi penkissä, vaikka ne samaan aikaan kyykyssä ja vedossa toimisivat vaikka kuinka hyvin,
 
mikä mahtaa mättää kun penkkipunnerrus ei kehity lähimaillakaan yhtä paljon kuin maastaveto ja kyykky: oon tehnyt nyt 10 viikon voimaohjelman kaksi kertaa kun tuntui toimivan hyvin. ohjelmassa oli aluksi perusvoimakausi, jossa nostettiin asteittain volyymiä ja lopuksi oli ''piikkaus''. näiden kahden ohjelmakierron avulla olen saanut nostettua kyykkytulosta 150-205kg, maastavetotulosta 220-255kg ja penkkipunnerrustulosta vaivaiset 110-120kg. kaikki muut liikkeet tuntuvat toimivan, mutta penkki on heikoin lenkki. olisin kiitollinen jos pystyisit antamaan joitain neuvoja, kiitos
Kyllä tässä on nyt kysymyksenasettelu nurinkurinen. Mä mainitsisin ensin, että 10 kg penkkiin 20 viikossa on ihan hyvin, MUTTA MILLÄ VITULLA sä taioit 55 kg kyykkyyn samassa ajassa? Toihan on ihan älytöntä.
 
Kyllä tässä on nyt kysymyksenasettelu nurinkurinen. Mä mainitsisin ensin, että 10 kg penkkiin 20 viikossa on ihan hyvin, MUTTA MILLÄ VITULLA sä taioit 55 kg kyykkyyn samassa ajassa? Toihan on ihan älytöntä.
Olisikohan takana se että aiemmassa salihistoriassa penkkiä on kyllä tahkottu tosissaan, mutta kyykyssä tehty nyt ekaa kertaa kunnolla ja siellä on tullut sellaista aiemmin ulosmittaamatonta potentiaalia. Voimaa ollut pohjilla ja vasta tämän voimaohjelman myötä opittu kunnolla kyykkäämään.
 
riippuu hieman onko penkkipuoli enemmän kestokamaa. jos pystyy tekemään esim. 80%:lla kympin voi olla, ettei toi volyymista huolimatta oo sitä oikeeta stimulaatiota. kuinka usein ja millasilla oteleveyksillä penkkii teit?
 
riippuu hieman onko penkkipuoli enemmän kestokamaa. jos pystyy tekemään esim. 80%:lla kympin voi olla, ettei toi volyymista huolimatta oo sitä oikeeta stimulaatiota. kuinka usein ja millasilla oteleveyksillä penkkii teit?

Kerran viikossa penkki, oteleveys aina se normaali mihin on tottunut eli noin hartioiden leveys. Välillä kapeeta penkkiä lopuksi satunnaisesti.
 
Kyllä tässä on nyt kysymyksenasettelu nurinkurinen. Mä mainitsisin ensin, että 10 kg penkkiin 20 viikossa on ihan hyvin, MUTTA MILLÄ VITULLA sä taioit 55 kg kyykkyyn samassa ajassa? Toihan on ihan älytöntä.

Se on juurikin noin miten faustus sanoi eli aikaisemmin tehty eniten vain penkkiä eikä kyykystä ja vedosta tietoakaan. Nyt sitten asiat muuttuneet päälaelleen.
 
vedolle ja kyykylle kerta viikkoon on vielä monille ok. varsinkin noilla määrillä. sun penkki vaan selkeesti kaipaa jotain ihan muuta. jos ei kehity pitää selkeesti analysoida tilanne kyllä. vähintään toinen treeni ja mieluummin kapeempi versio mukaan.
 
vedolle ja kyykylle kerta viikkoon on vielä monille ok. varsinkin noilla määrillä. sun penkki vaan selkeesti kaipaa jotain ihan muuta. jos ei kehity pitää selkeesti analysoida tilanne kyllä. vähintään toinen treeni ja mieluummin kapeempi versio mukaan.

Toi oli mun mielessä kans, että penkki kahteen kertaan viikossa. Tulisko molempien päivien olla raskaita vai voisko nopeusreeni olla hyvä toiseen?
 
Back
Ylös Bottom