Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Ongelma etukyykkyyn liittyen.

Etukyykky on minulle lähes mahdottomuus, en saa tankoa laitettua paikalleen vaikka miten yritän taivutella sopimaan. Maksimi etukyykky on sen 120kg takakyykyn ollessa 175kg. Ongelma on siis siinä, että kuristun alavaiheessa tankoon, oikeen vinkuminen kuuluu kun pusken alhaalta ylös. Mielelläni tekisin etukyykkyä, toistaiseksi olen sitä vältellyt.

Liikkuvuudessahan toi vika on, vaikka minkäänlaista liikkuvuusrajoitteita ei ole missään muissa liikkeissä ja takakyykkykin menee kivasti aivan pohjalta tekniikan säilyessä hyvänä. En vain tiedä miten saisin liikkuvuutta lisättyä, jotta tuo paranisi?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
etukyykky on sairaus, ei niinkää treeniliike. varsinkin pitkinä sarjoina :) joillakin se vaan painaa kaulaan sen verran, ettei saa hengitettyä ja taju lähtee jne sopivaa. jos sulla ei oo erityistä syytä, miksi etaria pitäs tehdä, älä tee. ei siihen kaulaan liikkuvuutta saa.
 
Tuolla leuanveto keskustelussa oli ihmettelyä inverted row liikkeestä. Eli ongelman nimi on se, että rintaa ei saa vedettyä tankoon asti vaan jää 5-10cm vajaaksi, sitten taas hyljesoudussa saa suuremmalla painolla rintaan saakka tangon, miksi?
 
tai ylätaljassa saa enemmän ku leuanvedossa. sama asia. eri juttu liikutella omaa kroppaa.
 
Mitä eroa lihaksistollisessa kuormituksessa seuraavissa suoritustavoissa. Leuanveto strictinä leuka niukasti tangon yli vs. tanko solisluihin? Latissimukset ja teres majorit pääsuoritajat tuolla vikalla kymmenellä sentilläkin? Olis tarkoitus panostaa tuohon vedon loppuosuuteen ja ajattelin sille noita tanko solisluihin vetoja sekä leuanvetoja 90 asteen kyynärkulmasta korokkeelta.
 
jos ryhti pysyy ja yläkroppa ei köyristy, rintalihakset ei niin auttele. ojentajat tulee hieman mukaan kyllä.
 
Miten itse suhtautuisit maastaveto ja kyykky harjoitteluun selän välilevy vamman jälkeen. Eli alaselästä yksi oli tullut kokonaa ulos ja toinen puoliksi. Eli kannattaako tuollasen vamman jälkeen enää alkaa vetämään ja kyykkyjä tekee? Lähinnä mielipidettä ja tuleeko ajatusta mitä tulisi huomioida.
Noin puoli vuotta sitten päättyi saikut tästä.
 
....niin....lähinnä kun tämän muutaman bodailu vuoden alkoi taas mieli tehdä voimailuun takasin ja pyydellä jos pääsis sitten taas sinun valmennus rinkiin.
 
kyllähän ne paikallaan pysyy jos hyvin ovat parantuneet. pitää vaan se suhteellinen intensiteetti pitää maltillisena eli vihree meno. riittävästi huoltoo ja mieluiten joku seuranta lekurinki kanssa vois olla hyvä. ainaki fyssarin puolelta liikkuvuus ja sen symmetria varsinkin.
 
kyllähän ne paikallaan pysyy jos hyvin ovat parantuneet. pitää vaan se suhteellinen intensiteetti pitää maltillisena eli vihree meno. riittävästi huoltoo ja mieluiten joku seuranta lekurinki kanssa vois olla hyvä. ainaki fyssarin puolelta liikkuvuus ja sen symmetria varsinkin.

2 ja ½ välilevyä pullahtaneena ja kerran selkä leikattuna sanon:

Sulla on taipumus välilevyjen pullistumiin.

Älä leiki terveydelläsi- Voi kyykätä ja vetää, mutta vain kevyesti jumpaten. Ja kyykyt korkeelta.

Kovemman voimailun aika on kohdaltasi näissä liikkeissä ohi. Usko mua. Jos et kevennä, seuraava pullistuma tulee varmasti. ja sit seuraava. Näissä on aina halvaantumisvaara olemassa. Elämässä on muu tärkeempää kuin punttailu.
 
Minkä korkuinen on yleisin deficit-maven koroke? Ajattelin työpaikansalille väsätä sellaisen, mutta korkeus pitäisi vielä selvittää.
 
kannattaa väsätä useempia eri korkusia että saatte pukeilta vetoihinki bokseja. 5, 10 cm muutama.
 
Miten itse suhtautuisit maastaveto ja kyykky harjoitteluun selän välilevy vamman jälkeen. Eli alaselästä yksi oli tullut kokonaa ulos ja toinen puoliksi. Eli kannattaako tuollasen vamman jälkeen enää alkaa vetämään ja kyykkyjä tekee? Lähinnä mielipidettä ja tuleeko ajatusta mitä tulisi huomioida.
Noin puoli vuotta sitten päättyi saikut tästä.
Mulla mennyt useampi välilevy lannerangasta. Viimeisimmästäkin kyllä jo vuosia aikaa. Silloin ei olisi pitkään aikaan voinut kuvitellakaan mitään vetoja tai kyykkyjä. Ja kauan uskoinkin, että vastaavat ei mulle enää kuulu. Mutta niin vain vuosien selän vahvistamisen ja motoriikan kehittämisen myötä nykyään voi vetää ja kyykätä tosissaan. Väittäisin myös, että selkä on nykyisin parempi ja vahvempi kuin koskaan. Tietenkään sun selkään tästä ei suoria johtopäätöksiä voi tehdä, mutta hankalat oli mullakin ongelmat aikanaan. Muutama vuosi tuli saikkuiltua selän takia.
 
vaginaattori: old skool hack voidaan tehdä selkä pystyssä etureisille ja sitten by any means necessary. ok etureisille kyllä. jos perinteisen vedon lähtö on ongelma, tekisin kuitenkin normivetoja jalat 2-3cm korokkeella ja polvia hieman enemmän tangon yli.

välilevyvammat on ilkeitä kyllä, mutta ei ne urheilua pois sulje. huolella ku tehdään treenit ja pidetään monipuolisesti mukana sitä keskikroppaa tukevaa erilaista tekemistä en näkis pahaksi. on mulla mukana ainakin yks leikelty treenaaja, joka vetää nykyään yli 300kg. sanomattakin on selvää, että kaikki treeni pyörii terveyden ehdoilla.
 
Tarvitseeko ennen staattista venyttelyä varsinaisesti lämmitellä? Youtubessa Alan Thrall niminen jantteri joka vaikuttaa pätevältä ainakin sanoo, että lihaksia pitäisi nimenomaan venytellä kylmänä, jotta siitä saisi liikkuvuuteen/jumeihin apua, koska lämmintä lihasta on tietenkin helpompi venyttää joka sitä kautta ei olisi niin tehokasta.

Sillä mietin, koska venyttelen aina treenipäivisin illalla n. 4-5 tuntia treenin jälkeen, eikä ole mitään intoa alkaa enää ottamaan siinä rauhallisesti telkkaria katsellessa mitään hikeä päälle ennen nukkumaanmenoa. Toiminut hyvin tuo tapa nyt vähän aikaa, mutta ajattelin vielä varmistaa mikä on asian laita. Ja eikös lihas ns. lämpeä venytellessä, jos tekee aluksi lyhyempiä 15-30sek venytyksiä ennenkun siirtyy pitempiin?
 
lämpee ne venytellessä. alkuun iisimmin vaan. jos sun liikkuvuus kehittyy teet jotain oikein.
 
Kyykkyyn olen huomannut selkeetä hyötyä varsinkin lonkankoukistajien ja takareisien venyttelystä, atg syvyyteen pääsee helposti eikä butt winkiä enää ole. Rintaa ja olkapäitä pitää vaan venytellä enemmän ja enemmän, perus keppikierrot suorilla käsillä vaan ei millään tahdo luonnistua vaikka ahkeraan venyttelen yläkertaa. Mistä toi kertoo, etuolkapäätko siinä eniten rajoittaa? Tosi leveällä otteella saan kuminauhalla tehtyä, kepillä ei toivoakaan.
 
no kyllähän sen olkapäänseudun treenin pitää tasapainoista olla, ettei tuu kireyksiä vääriin paikkoihin. ihan samalla tavalla sen venyttelynki pitää olla monipuolista, ei vaan yhtä kahta juttua. rintalihas itessään jo kaipaa aika monenlaista huomioo.
 
Soutuja olen tuon takia jo lisännytkin, selkää tulee veivattua se 3 kertaa viikossa ja yläkropalle punnerruksia yms 2 kertaa, eli ainakin tuo suhde pitäisi olla ok. Takaolkapäitäkin olen alkanut panostamaan enemmän, facepullia yms tulee tehtyä ahkeraan mutta näemmä enemmän vaan pitää. Voisitko avata tuota viimistä lausetta, eli mitä kaikkea rintalihas kaipaa? Olen sitä venytellyt perus käsi ja kyynärvarsi 90 asteen kulmassa oven pieleä vasten, ja pientä rintalihasta viemällä kättä voimakkaasti ylöspäin. Sen lisäksi lacrossepallolla murjonut rintaa ja etuolkapäitä.

Myös 100 band pull apartsia tulee tehtyä joka päivä 4x25 sarjoissa pitkin päivää, T-Nationilla oli hyvä artikkeli jossa tuota kehoitettiin noin tekemään.
 
Back
Ylös Bottom