Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Oon ollu nyt dieetillä joitakin viikkoja ja tarkotuksena olis kehittää lihasten maksimivoimaa, hermotusta.
En oo tehny minkään ohjelman mukaan sarja- tai toistomääriä, vaan vähän fiiliksen ja päivän mukaan.

Esimerkiks maastavedossa tein eilen lämmittelyiden jälkeen seuraavat sarjat:
4x68%
4x74%
4x84%
4x87%
2x89%
2x95%
3x89%
3x89%
6x79%
Tauot sarjojen välissä 4-6min luokkaa, fiiliksen mukaan.

Onko esim tuossa mitään järkeä vai kannattaisiko jotain muuttaa? Prosentit on laskettu vanhan 1RM:n mukaan, mutta epäilen ettei paljoa heitä, ehkä max 5kg tuon 2x95% sarjan perusteella arvioituna.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
niin no toi on semmonen hybridiajatuksella liikkuva treeni. ohjelmahan toi ei ole ja niinku sanoit, et semmosella tee. vois olla lyhyempiä noi 84-87% raudat tossa nousuvaiheessa.
 
ei täs tautii oo ollu pitkiin aikoihin. flunssa kesti 4 päivää, niinku ennen vanhaan. vitamiinimyrkytys päälle ja heti pois töistä ku oli semmonen tunne.

joulukuu-tammikuu perusvoimaa. toi mun zydeemi sopii sulle tähän väliin tosi hyvin, kunhan osaat soveltaa ite. joka toinen treeni vois olla enempi nopeuspuolta lyhyemmillä sarjoilla ja noilla sun kiloilla aatellen liikkuis siellä 15-20kg paikkeilla. esim. 5-10*2-3*15-20kg. helmikuu sit piikkailua. tässä ajassa vois olettaa 50kg nousevan, ellei ny ihan suohon mee treenit. jos menee, hyppää mun pulkkaan.
Helmikuu lähestyy ja samaten ne kisat 20. päivä. Olen treenannut niin, että kolme treenipäivää ja sit lepopäivä eli nopeusvoimatreeni (osuit kyllä noissa kiloissa ihan kohdalleen) sit voimapunnerruspäivä ja kolmas treenipäivä leuanvetoa tolla sun 3x4->6x6 systeemillä (viimesimpänä sarjana 4x6 ja 2x5 27 kg. Ja sitten se lepo ja taas alusta. Joka neljäs viikko oon keventänyt niin, että viikolla olen tehnyt 2 leuanvetotreeniä ja 2 voimapunnerrustreeniä kevennettynä. Viime viikko oli kevennetty. Oma paino on nyt pari kiloa enemmän mitä silloin joulukuussa kun aloitin ja olen sen myös yrittänyt huomioida noissa lisäpainojen lisäyksissä. Mites tästä nyt olisi viisainta jatkaa?
 
aikalailla se ois sitä maksimihommaa nyt ja mieluummin hybridimaustettuna eli pidempääki perään. eli tee semmosia 1-3 toiston huippusarjoja kerta viikkoon nousemalla ja toinen sit useempi mut iisimmin vakautukseksi. nopeutta voit tehdä enempi ja vaikka toisessa noista kontrastisarjoina.

eli esim 2x10, 15... räväkkään kakkosmaksimiin, esim 2x35 ja perään 2-3x5-7x. sit nopeustreeni tyyliin 2x3x10, 3x2x15. kolmantena vakautus 3x3x30, 2x6x22. ja vaikka nopeus taas. keskity räväkkään ja teknisesti hyvään nostoon ja aina niin ylös ku menee.
 
Moro! Olisiko jto:lla antaa mitään näkökulmaa mitä kannattaisi tehdä että saisin selän pyöristymisen loppumaan maastavedossa? Tossa pari esimerkkivideota.


 
kynäniskaite: toi ei oo erityinen piikkausohje, vaan maksimivoiman stressijakso. kisaa varten lähestyminen vois olla perinteisempikin, ellei kauheesti oo piikkaillu. eka kierto ainakin kannattaa menä hieman varalla, että nousujohteisuus pysyy ja kroppa tottuu. se kuinka pitkään tollasta pystyy kukin jatkaan on sit taas kerran yksilöllistä. älä epäonnistu ainakaan ekalla kierrolla siis.
Kiitos, näin teen.
 
squatzilla: vähemmän rautaa hetkeksi. sun pitää haluta pitää se alaselkä kuosissa eikä olla painosokee. jos sulla ei oo aavistustakaan mitä sun kroppa tekee tossa, vedä vaikka teipit selkään, että huomaat millon se normikaari alkaa häipyyn. yläselän asento on aika nätti, mutta jos haluut enempi rautaa tulevaisuudessa nostaa ja kävellä omin jaloin, tässä ois pieni nöyryyden paikka alaselän suhteen. ratkasu on pääasiassa pelkkä keskittyminen ja vain oikeiden suoritusten tekeminen. napaa kun tarjoot tankoon päin on myös aika hyvä mielikuva.
 
squatzilla: vähemmän rautaa hetkeksi. sun pitää haluta pitää se alaselkä kuosissa eikä olla painosokee. jos sulla ei oo aavistustakaan mitä sun kroppa tekee tossa, vedä vaikka teipit selkään, että huomaat millon se normikaari alkaa häipyyn. yläselän asento on aika nätti, mutta jos haluut enempi rautaa tulevaisuudessa nostaa ja kävellä omin jaloin, tässä ois pieni nöyryyden paikka alaselän suhteen. ratkasu on pääasiassa pelkkä keskittyminen ja vain oikeiden suoritusten tekeminen. napaa kun tarjoot tankoon päin on myös aika hyvä mielikuva.
Kiitti. Yritetään toimia tuon mukaan ja löytämään oikea tapa nostaa.
 
yläselkään voisit pikkuhiljaa hommata liikkuvuutta, että sen saat pyöreemmäksi, vaikka ihan ok se nytkin on. pikkusen edes. uskosin, että aika nopeesti ton alaselkäasennon saat korjattua, ku vaan siihen maltat panostaa. pakarat saa paremmin nostoon mukaan sillon ja tuloksena pääasiassa ehjempi ukko ja enemmän rautaa. which is nice.
 
Tässä viime kuukausien aikana alkanut ihmettelemään noita mun sarjapainoja suhteessa maksimiin. Olen ollut aina suhteellisen hyvä maksimissa suhteessa sarjoihin.. ? Vähän vanhoja tuloksia penkistä.. max3 125 kilolla ja maksimi sillon 145kg. Max3 ollessa 130 oli max1 150. Tällä hetkellä parhaat sarjat on ollut max3 150 kg mutta ei ole 160 enempää noussut.. sain päätökseen ton 3*4-6*6 systeemin jossa menin 8viikossa 3*4*132,5-6*6*135 . Miten nyt kannattaisi piikkailla että sais tuon maksimin kunnolla ylös?
 
3*87% on onneton sarjatulos, mutta loistava osotus sun irtiottokyvystä. meehän ihan klassisesti parin viikon pätkissä. saat hyvin niitä lyhyempiä sarjoja ja treenattua räjähtävyyttäkin kevyemmillä romuilla. tehot siis korkeella joka nostossa.

eli 7 treenin pätkä esim:
1. 2*120, 130, 140, 150, 130, 140 tai joku missä huippusarjaan jää varaa vielä 5kg.
2. 2*125, 135, 145, 155, 135, 145 tiukempaan huippusarjaan tai tekninen kakkosmaksimi.
3. kevyempi, vaikka 2*3*120, 3*2*130
4. 1max, 3*3*75%
5. 1max, 3*3*80%
6. kevyt taas 2*3*120, 3*2*130
7. 1max, max*85%

tämä siis olettaen, että teet penkin kerran viikossa. jos useemmin, sit kannattaa miettii tota nelostreenin tiukkuutta.
 
Kiitoksia. Täytyy kokeilla tuolla tavalla, teen penkin 2 kertaa viikkoon. Toinen treeni on ollut nopeusvoimaa eri leveyksillä. Välillä stoppien kanssa ja välillä ylidynaamisesti. Ketjuja ja kumeja käyttänyt aina välillä ärsykevaihteluna. Yhden treenin parhaat sarjat on tältä viikolta 120*5 130*5 135*4 140*4 150*2 130*8. Nyt yks kevyt viikko väliin ja sit piikkaus.
 
tee edelleen nopeustreeni, mutta painota kevyempää rautaa ja mieluiten kisaote ja dynaamisesti tai ylidynaamisesti. selkeen kevyt treenit kuitenkin verrattuna siihen varsinaiseen maksimipäivään rautojen suhteen, mutta tehot kovat. jos tuntuu, että irtiotto noissa kehittyy, hyvä. jos taas palautumisen kanssa on ongelmia, kannattaa tota nopeuspäivääkin hieman keventää. tossa on vaan kaks kovempaa viikkoa, joten uskosin, että kuitenkin riittää. älä tee nyt piikatessa ollenkaan pitkiä sarjoja varsinkaan nousuissa. keskity räjähtävyyteen, koska se irtiotto on sun omin alue. tossa ekassa kakkostreenissä tosiaan nouset semmoseen päärautaan, mikä tulee vielä ns. hyvin, mutta on painaa. veikkaisin 150-155. sit alas kontrastiksi ja viimenen sarja vielä vähä ylös.
 
aikalailla se ois sitä maksimihommaa nyt ja mieluummin hybridimaustettuna eli pidempääki perään. eli tee semmosia 1-3 toiston huippusarjoja kerta viikkoon nousemalla ja toinen sit useempi mut iisimmin vakautukseksi. nopeutta voit tehdä enempi ja vaikka toisessa noista kontrastisarjoina.

eli esim 2x10, 15... räväkkään kakkosmaksimiin, esim 2x35 ja perään 2-3x5-7x. sit nopeustreeni tyyliin 2x3x10, 3x2x15. kolmantena vakautus 3x3x30, 2x6x22. ja vaikka nopeus taas. keskity räväkkään ja teknisesti hyvään nostoon ja aina niin ylös ku menee.
Kiittää jälleen kerran. Vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta, joten innolla lähden kokeilemaan mitä saan aikaiseksi.
Sellainen kysymys tuli nyt mieleen, että miten noi apuliikkeet kannattais nyt tän maksimihomman kanssa tehdä- iisimmin vai tehden samanlaisella progressiolla kuin perusvoimakaudellakin? Mun apuliike repertuaari on melko vaatimaton eli ensin nää varsinaiset leuanvedot eli vastaotteella ja sen perään sitten pari apuliikettä eli leuanvetoja joko leveällä myötäotteella, niskan takaa tai eritasovetoja ja kulmasoutua tai vaakasoutua.
 
avut voi jäädä iisimmiksi, varsinkin jos tuntuu, ettei irtiottoo tunnu kehittyvän. sä rasitat samoja lihaksia aikalailla kaikilla leuoilla ja kapeilla souduilla, joten sinne lapaosastolle pitäs saada enempi tukea leveillä souduilla.
 
Ok. Vielä noista leveistä souduista. Mikäköhän määrä olisi riittävästi? Nyt olen tehnyt kerran viikossa pendlay rowta, alataljaa soveltaen niin, että kuminauha + keppi lattialla istuen reilusti yli hartian levyisellä otteella soutua sekä takaolkapääliikkeenä kulmasoutu asennossa seisten, tangosta leveä ote ja vetäen vähintään rintojen yläpuolelle. Sarjoja 3-4 ja toistoja 8-12. Vai onko noi mun tekemät liikkeet edes sellaisia mitä sä tarkoitat leveillä souduilla.
 
Moro,

Alloittelin juoksun salin rinnalla ja jotain tavoitteita asettu jo. Yksi niistä on ratakierros alle minuuttiin ja, kun tota ylimäärästä on 15-20kg ni mietin, että paljon tollanen vaikuttaa kierrokseen? Nyt menee aikaan 1:20, varmaan tavoite ihan haarukassa painonpudotuksen jälkeen?
 
Onko vatsalihaksia hyötyä/tarvetta venytellä?
Samaan syssyyn; onko lankut ja rutistukset aivan turhia, jos tahtoo kroppaan pitoa kyykkyyn ja vetoon? Mitä suosittelet tekemään? Vyöttömät kyykyt ja vedot kuuluvat ohjelmaan sekä lämppäreinä että kovien sarjojen jälkeen otan aina pari kevyempää vyöttä
 
Back
Ylös Bottom