Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Ok, kiitti taas neuvoista.

Kun ensinmäinen varsinainen dieetti alkaa tossa kesällä niin pitää harkita, jos hyppäis sun talliin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eli ongelmana huono venyvyys. Oon yrittäny venytellä kerran pari viikkoon mun kankeinta paikkaa mitkä on takareidet. Eli en siis millään saa käsiä lattiaan asti jalat suorana seisaalteen, takareisissä alkaa jännitys tuntumaan kun kädet on jossain 15cm päässä lattiasta. Tuntuu ettei venyttely auta ollenkaan, etten pääse lähemmäs lattiaa vaikka kuinka yritän. Voinko olla vaan luonnostaan kankea, eikä siihen mikään auta?
 
oot luonnostaan kankea. mihin sä sitä itelles ylimäärästä liikkuvuutta erityisesti tarvit? jos harrastat vain punttia ja liikkeissä liikkuvuus ei aseta rajoja, ei pahempaa ongelmaa. ei kaikkien tarvi saada jalkaa niskan taakse.

et yhtään avannu miten oot venytelly. älä tee sitä liika tiukkoina juttuina. venytyksen kesto voi olla tosi lyhyt, pari sekuntia, toimiakseen hyvin. niitä sitten enemmän, 10-15x verrattuna toiseen ääripäähän 2x30s tai joogailun minuuttitolkulla venäyttelyihin.

eri lihas voi reagoida venyttelyyn eri tavalla. sun hommaa on löytää kullekin parhaiten toimiva setti. kun oot tollanen rautakanki, sun pitää vaan tehdä tätä säännöllisesti. käytännössä lähes päivittäin.
 
Eli oon siis venytelly niin että joku 20s pidän jännityksessä. Kannattasko tossa alkaa kokeilemaan noita eri venyttelytyylejä ja kattoa mikä niistä on mulle paras? Voinko olla niin kankea etten koskaan yltä lattiaan vaikka kuinka kauan venyttelen?
Tosta että asettaako se puntissa mitään liikkuvuus ongelmia niin tulee mieleen vaan mave, eikä se siinäkään ole semmoinen ongelma et selkä pääsis menee käyrälle.
Suunnitelmissa ois myös joskus mennä vapaaotteluun, asettaako kankeus ongelmia siel?
 
venytyksessä ei pidetä jännityksessä mitään. lattiaan voit joskus yltää, mutta miksi sinne pitäs sun yltää? taisin just sanoa tossa siitä eri venytysaikojen kokeilemisesta myös. oikeesti nyt tala... LUE mitä mä oon kirjottanut. vaparissa hyvä liikkuvuus on kyllä etu.
 
Olisko sulla antaa mitään hyviä ohjearvoja minkälaisia voimailu/kuntoilutuloksia kannattas tavotella jos haluaa tohon vapariin lähtee tosissaan?
Mm. Kyykky, penkki, mave, cooper yms?
 
ei ole. laji vaatii ennenkaikkea vahvaa lajitaitojen osaamista ja mitä korkeemmalla ne on sitä "heikompi" tyyppi voi menestyä hyvinkin. mutta jos aatellaan yleisesti, jk 2.5x, pp 2x, mv 3x, lv 1x omapaino. cooper 3400m. älkää nyt sitten kukaan alkako noista arvoista olettaan mitään absoluuttista. kunhan jotain mukavaa heitin, muttei haittaa olla paljon vahvempiki.
 
On varmaan kysytty ennenkin, mutta jto:n suosittelemat must read kirjat: aiheena ihan kaikki. Fysiologiaan, ravintoon, treenaamiseen, kehonhuoltoon, mieleen liittyvä ja vaikka romaanitkin. Jos jaksat kirjoittaa listaa niin olen todella kiitollinen! :D
 
ei oo mun mielestä mitään must read -listaa. tietoa on joka puolella saatavana ja sitä sitten avoimesti, mutta kyseenlaistaenkin sisäistellään. oon lukenu ite vaikka kuinka, mutta en nostais mitään yli muiden. you just must read. do lists afterwards if you want but that ain't the main issue.
 
Kannaattaako treenata lihasta joka on jo viime treenistä kipeä? Eli ajatellaan että teit kovan kyykky setin pari pv sitten ja vielä on reidet kipeät ja tänäänkin olisi jotain reisillä treenattavaa?
 
DOMSit ei merkkaa sitä palautumistasoa, joten kyllä voi. alkuun ne voiki vähä olla, mutta pikkuhiljaa tottuu. lämppä vaan huolella.
 
Kuinka iso osa Jto:n valmennettavista on päässyt niihin ns perus hyviin voimatasoihin? Eli esim Mave 2,5x, Kyykky 2x, Penkki 1,5x omapaino? Mietin vaan, että itsellä ainakin entisenä lipputangon naruna nykyisenä semi-kuikelona noi tasot tuntuu olevan melko kaukana nykyisistä. (Tällähetkellä painoa löytyy 103kg ja pituutta 191cm. Rasvaprosentti on noin 12-15%.)
 
riippuu hieman kauanko mun pulkassa on mukana ollut ja toki kuinka isosta ihmisestä on kyse. en oo tehny mitään tutkimuksia tai jakaumia, mutta kohtuullisella muistilla vois sanoa, että miehistä lähes kaikki.
 
Mitä oot mieltä tosta 200kg:n penkki natumaksimista? Että sitä ei joidenki mielestä voi saavuttaa aineitta.
Mikä on sun mielestä semmonen rauta minkä jokainen terve mies voi nostaa penkistä?
 
turhia kysymyksiä loppujen lopuksi. ekaan toki vois aatella, että miks just se 200kg ois se absoluuttinen natu-raja, eikä esim. 197,5 tai 202,5kg... jälkimmäiseenkään ei voi vastata ehdottomasti. mutta joku 1x omapaino vois olla semmonen väkisinoletus. en mä oikein nää tällasille ajatusleikeille mitään tarvetta. ei niillä oo mitään tekemistä treenin kanssa.
 
Kun puhuit kevyistä viikoista, niin pitääkö niissä ottaa iisimmin myös apuliikkeissä ja muissakin kuin massaliikkeissä (kyykky, mave ja penkki)? Esim. kulmasoutu tai hauiskääntö?
 
Sori en yleensä sotkeudu muiden juttuihin enkä varsinkaan tykkää häiritä pakkiksen ehkä informatiivisinta ketjua mutta trollaatko sä tala? 23 viestii ja about 15 on kysymyksiä Jtolle joko tässä ketjussa tai tossa penkki 120 kiloon ketjussa. Kaikki sun kysymykset jotka on osunu mun silmään on sellasia että niihin löytyy vastaus alle kahdessa minuutissa hakua käyttämällä.
 
massaa saa pienemmilläkin liikkeillä toki. kevennä kaikissa sarjat sinne pari toistoo varaa -tasolle ja määrät puoleen tai alle mihin pääsit kovilla viikoilla.

ei nää nyt ihan trollista mene varmaan. joku nauttii ilmaisuudesta.
 
Back
Ylös Bottom