Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
buddmeister: hybriditreenit on aika näppäriä tai sitten vaan alat tekeen lämpissä suht säännöllisesti ylirautoja. helppoja, mutta tehokkaita. esim. jos sulla työsarjat olis vaikka 4*4*180, vois lämpän loppu mennä 2*170, 1*180, 185 ja sit 4*4*180. ei ne suhteet kaikilla mee niinku kirjoissa. 5*85% on se perustaso, mulla omilla erikoisuuksilla mennään aina.

kojiamko: no ei se normaalia oo, että kaikissa taso on sama. sulla vaan on ojentajapuoli paremmassa kunnossa ja kisoja ajatellen hyväkin asia. leveempiä sit vaan pitää kehittää. stopeilla, leijustopeilla jne myös. semmonen medium-ote kapeen ja leveen välistä auttaa siirtovaiheessa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
buddmeister: hybriditreenit on aika näppäriä tai sitten vaan alat tekeen lämpissä suht säännöllisesti ylirautoja. helppoja, mutta tehokkaita. esim. jos sulla työsarjat olis vaikka 4*4*180, vois lämpän loppu mennä 2*170, 1*180, 185 ja sit 4*4*180. ei ne suhteet kaikilla mee niinku kirjoissa. 5*85% on se perustaso, mulla omilla erikoisuuksilla mennään aina.

Ok lähdempä kokeilemaan tolla, kiitos.

Mun normaali ote on todella kapea(peukalon uloin nivel yltää karhennuksen reunaan). Heikko kohta on aina ojentajat/se transitiovaihe.
Tästä tulikin mieleeni, kun olen ihmetellyt tällaista asiaa, että miksi jotkut nostaa tosi kapealla otteella, vaikka ojentajat olisi se heikko kohta? Tai luulisi muutenkin, että lähes jokainen ottaisi mahdollisimman leveällä eniten. Joskus aina kuulee väitteitä, että kapea säästää olkapäitä, mutta omakohtaisen kokemuksen perusteella en olisi ollenkaan varma siitä. Mulla on ollut pientä olkapäävaivaa, mutta se on pysynyt venyttelyllä ja olkapääjumpalla kurissa. Kun se oli pahimmillaan, niin hyvän lämmittelyn jälkeen pystyi tekemään leveää penkkiä, mutta kun otetta alkoi kaventaa niin olkapääkipu paheni samassa suhteessa. Ja kai se on ihan loogistakin, kun kapealla otteella kyynärpäät pakotetaan alemmas ja olkapäihin tulee suurempi venytys.

Freddi on hyvä esimerkki nostajasta joka ei nosta turhan kapealla ja hänellä nousee sitä paremmin mitä leveämpi ote on. Mulla on ihan sama juttu.

oranki: jos sulla on selkee vaje ojentajissa, tee esim. treeni 1: medium-penkki, treeni 2: kapea lankkupenkki 10-15cm rinnasta. leijut on hyviä, mutta niitä kannattaa viljellä myös sinne heikoille paikoille eikä vain alas. noin kapeella penkillä jos loppu edelleen on vaikee, vois miettiä myös hieman leveempää tekemistä ihan vaan vaihteluksi. alavinopenkki on aika hyvä apu sekin. nopeuspenkki saa olla edelleen mukana, mutta voi olla, ettet vaan saa siitä tarpeeksi hyötyy tai teet sitä väärillä kuormilla jne.

Siis tarkoitatko, että teen tuon ykköspäivän kovan penkin mediumina ja sitten nopeuspäivänä kapea lankku apuliikkeenä ton nopeuspenkin jälkeen? Ja laitanko sen leijupenkin tai alaviistopenkin sitten ykköspäivän apuliikkeeksi? Teen noi nopeuspenkit yleensä 2-3 eri kuormalla siellä 60-80% alueella.

Tästä tulikin mieleeni, kun olen ihmetellyt tällaista asiaa, että miksi jotkut nostaa tosi kapealla otteella, vaikka ojentajat olisi se heikko kohta? Tai luulisi muutenkin, että lähes jokainen ottaisi mahdollisimman leveällä eniten. Joskus aina kuulee väitteitä, että kapea säästää olkapäitä, mutta omakohtaisen kokemuksen perusteella en olisi ollenkaan varma siitä. Mulla on ollut pientä olkapäävaivaa, mutta se on pysynyt venyttelyllä ja olkapääjumpalla kurissa. Kun se oli pahimmillaan, niin hyvän lämmittelyn jälkeen pystyi tekemään leveää penkkiä, mutta kun otetta alkoi kaventaa niin olkapääkipu paheni samassa suhteessa. Ja kai se on ihan loogistakin, kun kapealla otteella kyynärpäät pakotetaan alemmas ja olkapäihin tulee suurempi venytys.

Freddi on hyvä esimerkki nostajasta joka ei nosta turhan kapealla ja hänellä nousee sitä paremmin mitä leveämpi ote on. Mulla on ihan sama juttu.

Pitkät kädet. Vaikka leventäisin otetta niin nostomatkasta ei lähde paljoakaan pois, verrattuna lyhytkätisiin. Puristus kuitenkin heikkenee eikä saa yläselkää samalla tavalla mukaan. Lisäksi rintalihasten repeämiset tapahtuu lähestulkoon aina täysleveällä otteella. Siinäpä mun syyt.

tulevaa piikkausta aatellen niin voiko noitten piikkaussarjojen jälkeen ottaa pari sarjaa kaseja,ois tarkotus tehä pitempää settiä seuraavaks.piikkaus tolla kolmos,kakkos,ykkös tsydeemillä.

Miten tärkeänä pidät lihasmassaa kasvattaessa (ei painoja katsoessa) mahdollisimman kovaa pumppia.
Itsellä toimii hyvin noin 10-15 toiston sarjat joilla saa hyvän tuntuman ja pumpin vs 5-9 toistoa saa tehdä huomattavasti isommilla painoilla mutta 5 sarjan jälkeenkään ei tunnu lihas aktivoituvat.
Onko lihasmassan kannalta siis selvästi parempi saada kunnon tuntuma ja pumppi?
Vai kasvaako lihas yhtä hyvin olemattomalla tuntumalla mutta hieman suuremmilla sarjapainoilla.

kojiamko: no ei se normaalia oo, että kaikissa taso on sama. sulla vaan on ojentajapuoli paremmassa kunnossa ja kisoja ajatellen hyväkin asia. leveempiä sit vaan pitää kehittää. stopeilla, leijustopeilla jne myös. semmonen medium-ote kapeen ja leveen välistä auttaa siirtovaiheessa.

Ihan vain varmuuden vuoksi kysyn että tarkoitat stopeilla stoppia rinnalla ja leijustopit taas stoppia
niillä heikoilla kohdilla jossain ala- ja yläasennon välimaastossa?

oranki: jep.

työläinen: juu voi. mieluiten lyhyempää myös. esim 2x5, 2x8 perään. älä kuitenkaa keskity noihin vaan siihen maksimipuoleen. kyl ne pitkät sieltä tulee hyvin taas.

m4k3: kyllä se pumppi hyvä merkki on muttei mikään tae mistään. hyvin pitkälle se treenipainojen nostaminen on SE juttu. tää tietenki olettaen että se nostotapa pysyy samana. bodarille tärkeetä on negavaiheen korostaminen erityisesti.

kojiamko: juu noin. leijupenkissä tanko on ilmassa stoppivaiheessa eikä lankulla, rinnalla tms. eli siinä treenataan staattisen voiman kautta heikkoja kohtia.

Mites jos reenaisin esim. 3-9 toistoilla noin 3-5 työsarjaa jotka suoritetaan lähes loppuun asti ettei jäisi varaa parille toistolle. Vai että edellä mainitun jälkeen vielä 2-3 sarjaa sellaisella kuormalla että saadaan noi 10-15 toistoa. Tällä hakien vielä sen pumpin loppuun?

miksi treenaat? jos sulla on body mielessä on aika eri lähestymistapa. mitkä on voimatasot nyt?

bodarille tärkeetä on negavaiheen korostaminen erityisesti.

Minkä verran voimanostajan kannattaa tuohon keskittyä? Perusvoimakaudellahan pyritään rakentamaan myös lihasta, mutta toisaalta on hyvä käyttää ihan kunnon painojakin, ja eksentrisen vaiheen korostaminen vie tietysti hieman voimia ja rähäjtävyyttä konsentriselta vaiheelta. Maksimisuorituksessa kannattaa myös tietysti laskea alas suht nopeasti, jotta ei mee siihen turhia voimia. Senkin puolesta kannattaisi ehkä myös treenata samalla tekniikalla, eikö?

kaks eri toteutusta treenissä. lihasta voi tehdä ylimenokausilla ja peruskausilla hieman bodaillenkin. elastisuutta sitten pitäs treenata sitäkin eli räväkkää suunnanvaihtoa. esim kyykyissä normi rauhallinen lasku, mutta viimenen 10-15cm iskien alas.

Haluaisin olla joskus tulevaisuudessa iso ja ehkä jopa kehonrakennus lavoille joskus... tai sinne mihin natuna nyt voi kehittyä :)
Voimatasot pitkän tauon jälkeen alhaiset.
Rinta/penkkip. nyt maksimi noin 100kg. Lyhyempi sarja 70kg 7×4 noin.
Kyykky jätetty pois kun ei vaan tunnu hyvältä ehkä jotain puolikyykkyjä voisin ehkä tehdä. Älä nyt heti huuda että ollaan jätetty kultainen keskitie käyttämättä!
SJMV: noin 50kg 10×5.

Tuntuu vähän siltä että laitan sulle mailia ;)

en tapaa huutaa. se ei oo toimivaa pedagogiaa. vaikka kyykky onkin hyvä liike. pitäs katella sun kohdalla vaan mikä siinä on se vika. ilmanki bodariksi pääsee. sun voimatasot on semmoset, että suurimman lihasmassapotentiaalin saat, ku keskitytään rakentaan sulle isosti voimaa. kirjota vaan.

Toimisiko 2-jakoinen vetävät työntävät kun jotain SS tekemällä joutuu resettailemaan ihan liikaa jo ei pysty enää lisäilee joka kerta 2,5kg, vai pitäisikö tehdä jotain MADCOW tjsp. jossa olis 2.5kg viikossa progresio, esimerkki omasta ideasta:

MA:
Kyykky
Penkki
Pystäri
Dipit
Vatsat

TI:
Maastaveto
Kulmasoutu maasta
Leuanveto
Hauiskääntö
joku apuliike

TO ja PE samat
Haluan panostaa enimmäkseen mave/kyykky/penkkiin

älä noita 2,5kg viikossa lisää sitä sun tätä -juttuihin mee. paljo enempi vaihtelua pitää saada treeneihin, ellei kulje. jotku voi hakata vitosia ympäri vuoden ja kehittyä, mutta se koskee aika harvoja. sulla tulee lantion seudulle treeniä joka päivä eikä se oo kovin ideaalia. mä oon esitelly hyvänä perusmallina semmosen modatun kaksjakosen.

1. penkki, leuat, penkin apu, leveä soutu, hartiat, kiertäjäkalvosin
2. kyykky, vedon apu, keskikroppa 2-3 liikettä, grippi
3. kapea penkkivariaatio, yläselkä, penkin apu, hartiat, kiertäjäkalvosin
4. veto, etukyykky, keskikroppa 2-3 liikettä, grippi

sun voimatasoista sit riippuu millai sitä treeniä lähestytään ja miten se käytännössä toteutetaan.

Miten paljon kevyt flunssa haittaa palautumista? Lähinnä mietin kun on semmonen tullakko vai eikö tulla flussa olo ja jouluna oli tarkoitus pitää kevyt pari viikkoa, mutta jos on päivän pari flunssassa, mutta pitää lepoa loppuviikon, niin kannattaa tuolloin jouluna kevennellä vai antaa mennä vaan kunnolla?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom