Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
lähinnä kannattaa pitää mielessä että eri oteleveyksiä on aina mukana säännöllisesti.

Onko oteleveyksien vaihtelu "välttämätöntä" vai riittääkö, että variaatiota tulee erilaisten liikkeiden kautta? Esimerkiksi toisinaan dippiä, toisinaan käsipaino(vino)penkkiä ja välillä lattiapenkkiä normaalin penkin lisäksi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ei se sinänsä välttämätöntä ole, mutta yks parhaista keinoista tarkkailla penkin heikkoja kohtia ja kehittää sitä monipuolisesti. kyllä siellä seassa voi olla muutakin, mutta jos puhutaan apuliikkeistä, niiden kans tulis semmosia sitten olla.

leveys luonnolliseksi eli tosi leveestä puolisumoon. kädet ei liian kapeelle tai yläosa jää vajaaksi. paine kantapäille, polvet ulospäin ja lantio lähelle. paina jalat lattiasta läpi ja pidä lantio kurissa. kuvitteellinen taaksepäin veto polvilta pitää paineen suht hyvin poissa päkiältä. lopussa kunnon ryhti, ei selkää taakse. näitä kannattaa videoida iteltään että oppii. lähtöä ei kannata hätäillä, että nosto lähtee oikein.

leveys luonnolliseksi eli tosi leveestä puolisumoon. kädet ei liian kapeelle tai yläosa jää vajaaksi. paine kantapäille, polvet ulospäin ja lantio lähelle. paina jalat lattiasta läpi ja pidä lantio kurissa. kuvitteellinen taaksepäin veto polvilta pitää paineen suht hyvin poissa päkiältä. lopussa kunnon ryhti, ei selkää taakse. näitä kannattaa videoida iteltään että oppii. lähtöä ei kannata hätäillä, että nosto lähtee oikein.

Kiitos! Todellakin lähdön olen ottanut aika iisisti. Onko vika tekniikassa vai välityksissä jos tuntuu ettei saa yläkroppaa kovinkaan pystyyn tuossa?

Moro,

Heräsi kiinnostus nuihin sheikon ohjelmiin ja mietiskelin että korvaisin penkin tukkipunnerruksella. Onko mahdollista? Mikä niistä sheikoista olis paras aloitteluohjelma? Kyykky 210, veto 260 ja tukki 110 nyt.

themonkey: kumpikin, mutta katos että ne polvet ja reidet osottaa huomattavasti enemmän sivuille ku esim. kyykyssä. liikkuvuusjuttu myös.

tumppa: en muista niitä nyt ulkoa, enkä oo juuri suositellu kellekään mitään valmiin %-formaatin juttuja kovin ensisijaisesti.

Moro,

Heräsi kiinnostus nuihin sheikon ohjelmiin ja mietiskelin että korvaisin penkin tukkipunnerruksella. Onko mahdollista? Mikä niistä sheikoista olis paras aloitteluohjelma? Kyykky 210, veto 260 ja tukki 110 nyt.

Voin vastata, että 29 ja 37 on helpoimmat(31, 30 ja 40 on ne kovimmat, 32 on piikkaussykli) ja pystyy minusta korvaamaan tukkipunnerruksella penkin.

tohon suuntaan muistelin itekin. tukki on suht ilkee värkki, joten en kyl tekis kovin pitkiä sarjoja sillä tai sit pidemmät kokonaisjumppina maasta asti.

Tuohon tukkiin liittyen,
Teen jto sinun 3x4-6x6 systyeemiä pystypunnerrukseen.
Pitäisikö esim. tukissa tehdä ohjelma raakatoistoina vai vauhdin kanssa? Voisi kuvitella, että kevyemmät sarjat menee paljolti jalkojen tuoman vauhdin avulla, joten saako siitä yhtäläistä hyötyä "punnerrukseen" kuin jos tekisi raakana? Toki ponnistuksen ja punnerruksen yhteispeliä tulisi harjoitella eikä sitä sen takia saisi tietenkään unohtaa kokonaan pois.
Itse olen nyt tehnyt niin, että yksi punnerruspäivä tehdään raakapunnerruksena ja toinen vauhdin kanssa. Raakapäivä menee 3x4-6x6 mukaan ja vauhtipunnerrukset enemmän sovelletusti painoa ja määrää lisäten.

riippuu täysin siitä, mikä sulla on siinä nostossa suurin vika. se on nostona paljon herkempi ku tangolla tehty, joten vaatii aika tiukkaa analyysiä sen puolesta. käyttäsin ehdottomasti vauhtipunnerrusta, pystypunnerrusta ja stoppia alhaalla jatkuvasti mukana. jos kisatyyli sallii allemenon, sitten sen tulis olla se pääasiallisin treenimuoto ja muut apuliikkeitä. jos on vaikeuksia ajoituksen kanssa jättäsin vauhtipunnerruksen pois sotkemasta sitä tekniikkaa. se rinnallapito ja lähtö vaatii kuitenkin oman osansa, siksi noi stopit. osatoistoja rinnalta pään yli ja loppuojennuksia kannattas kyllä niitäkin mukana olla. mutta... katos vielä kerran toi eka lause.

Ok, kiitos vastauksesta!
Teen ihan tavallista pystypunnerrusta, tarkoitus olisi siirtyä tukkiin tässä myöhemmin kun siihen tulee mahdollisuus. Yritän nyt saada vain enemmän voimaa päänpäälle punnertamiseen ylipäänsä. Ongelmakohdat minulla on vielä
-vauhdin kanssa ajoituksessa, mutta se on pikkuhiljaa parantunut. Siksi teenkin toisen päivän juuri vauhdin kanssa. (terminologia ei mulla varmaan ole aivan täsmällistä, tarkotin siis vauhtipunnerruksella ylöstyöntöä allemenon kera)
-ojentajien astuessa peliin alkaa kans kovassa nostossa tökkimään. "Raaka" eli normi pystäripäivänä olen tehnyt lopuksi stoppeja ongelmakohtaan tai osatoistoja

Lähinnä vaan aloin tuota pohtimaan kun Tumppa kysyi tuosta Sheikon soveltamisesta tukkiin, että kuinka (vauhdin kanssa vai ilman) suoritukset yleensä kannattaisi tehdä. Vrt. penkkipunnerrus, jossa vauhtia ei ns. oteta kuten tukki/pystypunnerruksessa. Ilmeisesti tärkeintä on kuitenkin juuri se mahdollisimman lajinmukainen harjoittelu?

allemenolla se on työntö. jalat kun jää suoriksi alkuvauhdin jälkeen kyseessä on vauhtipunnerrus. ilman jalkoja pystypunnerrus.

lajiharjoittelu on aa ja oo, koska tukki itessään eroo niin älyttömästi tankoversiosta. se sun kisatyylinen suoritus on se avain ja sen mukaan kaikki tehdään. ei kannata työntää, jos kisassa teet vauhtipunnerruksella jne. ojentajat on tärkeet siellä lopussa ja selän ja keskikropan stabilointi myös.

Pieni kyssäri maastavedosta. Kumpaa tyylia kannattisi reenata; sumoa vai tavallista jalat kapeammalla? Olen aina tehnyt jalat kapealla. Jos siis kyse voimannostosta eikä painonnostosta.

esetku: kummassa nousee enemmän on se luonnollisempi päälaji. eipä tätäkään kannata yleistää. vaikka sumolla vetäis, kannattaa perinteinen pitää yleisvoimalle mukana.

vaginaattori: kiipeilyvyö??? valjaat kenties? en suosittele. ei sen paremmat tohon touhuun. levee kuormaliina on halvempi ja parempikin. ite tosin käytän sentin paksua kiipeilyköyttä, eikä isommatkaan kuormat silti pahemmin paina. kestääkin 2500kg, joten mullekin just ja just riittää. toki jos valjaat ehdottomasti haluut, mulla on vanhoja, joita en kiipeilyssä enää käyttäis. saat tolla parilla kybällä.

toimii toki. valjaistahan voi leikata jalkaremmit pois ja tulee hyvä ja taatusti kestävä vyö sit. kirjotas mailia.

Suositut

Back
Ylös Bottom