Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Noidannuoli treeneissä toisen kerran 5kk:n sisään. Viimeksi veto, nyt (reilusti submax) kyykky. Normaali meininki vai pohdinnan paikka?

Tekniikat ovat luullakseni aika kondiksessa, voivatko toistuvat revähdykset johtua jostain lihaksiston heikkouksista?

e. en myöskään käytä koskaan vyötä, pitäiskö se opetella. En tajua miten sitä voi käyttää ilman, että se rytistyy aika epämiellyttävästi läskien sekaan :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitenkäs yleensä failuren jälkeen maksimivoimakaudella kannattaa toimia?

Itse teen maksimivoimakautta, hybridi tavalla. Suosittelit aikaisemmin minulle 2:1 suhdetta (ilmeisesti otit huomioon sen, että harrastan mm. 3x-4x viikkoon jääkiekkoa ja 1x lentopalloa), mutta vedin ekan jakson 3:1, koska kätevästi sain sijoitettu siten kevyen viikon jouluviikolle. Aloitin esim. penkissä siten, että otin eka viikolla "huippusarjan" 1x120 ja sit kolmannella viikolla 1x125, joka oli tiukka mut tuli kuitenkin ihan ok. Kevyellä viikolla aloitin dietin. Kevyen viikon jälkeen eli viime viikolla aloitin penkissä siten, että "huippusarja" oli 1x122.5, tiukahko, fiilis oli että se 125 ois menny jos olisin kokeillut. Tällä viikolla (tai siis treenikiertoni alkaa sunnuntaisin) tänään sitten penkki kusahti, rauta tuntui raskaalta jo 117.5kg kohdalla, mutta päätin silti hölmönä yrittää "edes" viime viikkoinen 1x122.5 (tarkoitus oli vetää toi 1x125) joka jäi rinnalle. Kramppasi vielä alaselkäkin siinä feilauksen yhteydessä, lähti tosin hetimmiten pois eikä haitannut muuta treeniä. Ennen ei ollutkaan alaselkä krampannut.
Onko niin, että omat maksimit on toistaiseksi ainakin penkin osalta nähty ja sama suunnata normaalille perusvoimakaudelle, varsinkin näin dietillä (plussalla yrittäisin)? Asiaan saattoi toki vaikuttaa huono päivä (eilen mm. rankka jääkiekko), uusi sali, mahdollisesti huonompi tekniikka kuin aikaisemmin ja se, että tein penkin ensimmäisenä vähän kehnoilla lämmittelyillä, koska yleensä teen sen vasta neljäntenä liikkeenä, jolloin lämpöä on jo kertynyt mm. valakyykystä ja tempauksesta. Etukyykky oli verrattain huonoa myös tänään ts. huonommin meni kuin viimeksi (annan sen anteeksi, koska jääkiekkoa oli eilen illalla), mutta taas tempauksessa todennäköisesti tekniikan parannuksesta johtuen huomattavaa kehitystä (ts. yli 4 toiston parannus heh). Lisätään nyt vielä sen verran, että penkin perusvoimasarjat maksimisarjojen jälkeen kulkivat ihan normaalin oloisesti.
Olin suunnitellut maksimivoimakauteni siten, että eka on 3kovaa,1kevyt,2kovaa ja sitten maksimit. Nyt siis olen tuossa viimeisellä suunnittelemallani kovalla viikolla ennen maksimien testausta, jolloin yllättäen failasin pienemmän raudan, jonka olen jo aikaisemmin nostanut. Miten tässä kannattaa edetä dietillä ollessa - siirtyä perusvoimakaudelle vai onko jokin keino jatkaa maksimivoimakautta järkevästi? Mulle siis penkkimaksimi on yks ja hailee noin niin kuin elämän kannalta, mutta teenpähän maksivoimakautta koska se järkevää on.

utopia: kyl sä voit tehdä penkkiä vaikka lauantaina ja kyykkyä torstaina nopeudelle. tai sitten pikkusen kontrastisarjoja pääpäivinä. kyl se nopeustreeni hyvää tekee, mutta varsinaisen kovan treenin kuormien kovatwhosessa nostamisessa päästään jo pitkälle.

siusiu: ärsykevaihteluna ok, mutta jos sulla on raakakyykyssä eniten ongelmia pohjassa ja vähä siitä ylempänä, en käyttäs muutoin. päinvastoin, stoppeja jne lisää.

jukkam: kyl useita menestyksellä itteensä koutsaavia urheilijoita on ja on ollut, mutta ne on hieman eri lahjakkuuden alueita ja harvinaista, et ne yhdistys samassa tyypissä huipputasolla.

jmp: aina se kannattaa vakavasti ottaa. pinteet kuntoon ja ukko terveenä nostamaan. jos ei ton jälkeen oo ollu mitään oireita, normimeno. muuten lekuri. vyö ei välttämättä oo mikään ratkasu, mutta kyl mä suosittelen sen käytön opetteluu kovemmissa romuissa.

lowprofile: karmeen pitkä juttu ilman kappalejakoja... nounou. ite jo vastasit kyl itelles. jos ihan rajoilla mennään, ei siin mitään lätkää tai muuta edellispäivänä tehdä tai sit saa odotukset ykkösistä kyl laskee samantien. dieetti, huono lämppä jne... ei tohon mitään tarvi lisätä. tarkkaa hommaa ku mennään oman suorituskyvyn rajoilla. kerta kannattaa viel yrittää, mut sitten perusrautojen pariin.

tempauskehitys johtuu suht varmasti just tekniikan kehityksestä ja se etukyykky kyl muisteli viel sitä lätkämatsia...

Kiitoksia vastauksesta ^.
Jep, huonosti kirjoitin. Jospa kirjoittaisin paremmin jatkossa. Turinani juoni oli lähinnä se, että kuinka toimia failuren jälkeen maksimivoimakaudella, varsinkin dieetillä.
----
Tekniikkatarkistus, muutkin voi vastata jos kerkeävät. Poistan sitten videon tarpeettomana -->
Vasta toisen kerran koskaan tein raakaa tempausta. Tässä suorituksesta video. Raaka tempaus 57.5kgx3 tekniikka. 2. kerta koskaan. - YouTube . Onko mitään tekniikkavinkkejä tai nyt tässä alkuvaiheessa korjattavaa? Youtubesta jos katselee, niin osa porukkaa hyppää vähän sivulle - onko se tarkoituksenmukaista ja onko siitä hyötyä?
Otin nyt treeniohjelmaan kolme uutta liikettä itselle (valakyykky, työntö, tempaus), niin sama olisi näin alussa jo katsoa, että en itseäni riko tms. Ilmeisesti minun kannattaa tehdä kaikki raakana (työntö, tempaus, rive) ja jättää ns. "oikean tekniikan" opetellu pois, jos tarkoitus on tukea lähinnä lajiharjoittelua/lajiharrastamista järjestyksessä jääkiekko, lentopallo ja tennis? Näin olen siis ymmärtänyt.

Opettele ensin oikeat liikeradat, ennen kuin alat lisäämään kuormaa. Et voi vielä tehdä suorituksia täydellä teholla koska sun hermostolla ei ole käsitystä, mitä sen pitäisi tehdä missäkin vaiheessa. Käännön jälkeen sun jalat tulee eri tahdissa maahan, ja ne eivät jää vierekkäin. En ole varma, mutta näyttäisi että kyynärpäät eivät täysin lukitu vaan teet pienen punnerruksen saadaksesi tangon ylös. Aloita ykkösveto alemmasta asennosta ja katso, että tanko menee lähempänä sääriä. Ja voin kertoa omasta kokemuksesta, että tulet säästämään paljon harmaita hiuksia, kun opettelet vetämään kakkosvedon loppuun. Nyt se jää kesken ja joudut askeltamaan eteen, ettei tanko tipu.

Nämä kaikki vaivat paranevat kun alat harjoittelemaan säännöllisesti ajatuksen kanssa ja et pidä kiirettä painojen lisäämisen kanssa. Tässä vaiheessa yleensä suurimmalla osalla loppuu mielenkiinto. Youtubesta kannattaa etsiä nostajia, joilla on samanlaiset mittasuhteet ja katsoa mallia. Lisäksi kannattaa kysellä vähän paikan päältä, että löytyisikö lajista tietäviä. Kädestä pitäen saatu opetus on kuitenkin yleensä tehokkainta.

Hyppääminen mihinkään suuntaan ei ole tarkoituksenmukaista, mutta kun tehdään maksimaalinen ponnistus niin yleensä se liike suuntautuu johonkin päin.

Mistä treenistä elimistö palautuu paremmin voimatyyppisestä(lyhyet sarjat) vai bodailutyyppisestä(pidemmät sarjat).

Eli kumpaa treenia voi tehdä useammin viikossa/kuukaudess jotta kehitys ei kärsisi?

Mistä treenistä elimistö palautuu paremmin voimatyyppisestä(lyhyet sarjat) vai bodailutyyppisestä(pidemmät sarjat).

Eli kumpaa treenia voi tehdä useammin viikossa/kuukaudess jotta kehitys ei kärsisi?

Ja jos voisin lisätä tähän mukaan vaikka ylämäkijuoksut/muu hapetustreeni.

Voi "vanhana" kehittyä vaikka kuinka paljon jos sitä haluaa pirusti. Jiiteeoohan alootti kiipeelyn yli 30v:nä?? Ja hyvin se on kehittyny ja vieläki kehittyy. Ja on muitakin esimerkkiä jotka vanhemmalla iällä kehittyy missä vaan.

Oon aina ollu kiinnostunut kaikista telinevoimisteluista,kiipeilystä yms. oman kropan kanssa temppuiluista, mutta hieman surettaa kun ei lapsena alottanut jtn sellaista lajia :(. Jotenki sellanen kuva mulla että aika mahoton enää tässä vaiheessa alottaa mitään. Tietty omatoimisesti voi tehdä, mutta kiinnostaisi ihan kunnolla opetella silleen että on joku ammattilainen joka osaa ohjeistaa. Onko tässä maassa olemassa mitään telinevoimistelun peruskurssia tai mitään vastaavaa ;D? Hyvinkäällä asun ja täällä yks mesta olis missä telineet sun muut on, mutta pitää kuulua ''seuraan'' sun muuta byrokratista paskaa. Muutenki kumma juttu ku uuden harrastuksen alottaminen aikuisiässä on tehty niin vaikeaksi, että täytyy tyytyä omilla resursseilla ''harrasteluun''. Tietty itsepuolustuslajit sun muut voi alottaa suht helposti ku on peruskurssia sun muuta, mutta ku haluun telinevoimistella(tai jtn vastaavaa) osaavassa seurassa jossa saa kunnon opetusta ja eväät huomattavaan kehitykseen.

Kysy sieltä seurasta. Luulisi ainakin pääsevän omatoimisesti harjoittelemaan seuran jäsenmaksua vastaan ja saisi hyviä ohjeita harjoitteluun. Ei 20v ole viellä vanha. Kiipeilyn aloittamiseen voisi kuvitella iän olevan tyypillisesti yli 20v tai jopa 30v.

Selän kipu on paikallistunut tuonne aivan selän ojentajan alaosaan ja on täysin toispuoleinen. Viimeksi kipu oli vastaavassa paikassa toisella puolella. Voisi siis päätellä, että kyseessä on ihan lihasrevähdys? Onko näiden lihasten heikkous tyypillistä ja miten sitä voisi korjata. Jullea ja selänojennuksia vain pirusti kehiin?

tampere2 ja weak: hapOtus varmaan, ei hapEtus... kyl se riippuu paljon muustakin kuin toistoista. ei tohon kyl voi vastata. se treenin suhteellinen tiukkuus merkkaa eniten. jos teet kympin parilla pakkotoistolla, on se rankempaa systeemille, ku vaikka viis vitosta, joissa jää varaa pari toistoo. tokassa on määrääkin enemmän, mutta paremmat edellytykset tehdä seuraava treeni aikasemmin.

kiipeilyn aloittamisen ideaali ikä on <1v. mitä nuorempana sitä parempi. kaikki motoriset herkkyyskaudet tulis käyttää hyväkseen, jos aikoo siinä lajissa huipulle. mistä ihmeestä elvis sai noi 20 ja 30v??? sama koskee voimistelua. virallisuus on ilomme, eli sinne seuraan nyt vaan ja byrokratiapuoli kuntoon, niin sulla on vakuutus, ku telot kuitenki ittes jossain vaihees :) turha tollasesta piipittää, jos kerran haluut ns. virallista ohjausta. sä oot sen verran tenava vielä, ettei sulla oo mitään hätää oppia vaikka mitä kummaa. mä oon ite sen verran vanha, et just motorinen oppiminen tuottaa eniten hankaluuksia. ei mulla voimaakaan oo, mutta silti toi täsmä ei pääse ees mun lämppiä ;)

jmp75: joo venähdykseltä vaikuttaa. kyl se selän oikee asento vedoissa, kyykyissä jne on yks iso apu. sitten lisäksi laajempaa ja dynaamisempaa tekemistä selänojennuksilla, yhden raajan vedoilla jne.

Yhden käden vetoja joskus leikillään koiettiin, mutta yhden jalan vedot on outoja. Jos jto vähän viitsit valaista mua molemmista näistä vedon "muunnelmista" niin hyvä on, ja kerro myös, mihin yhden käden ja jalan vedot auttavat, mihin vedon heikkoon kohtaan ne ovat "lääke"?

Entä selän takaa maastaveto; muistaakseni enemmän jalkoja rasittava liike? Ei tullut muistaakseni koskaan treenattua tuota, mutta nyt vanhana olisi mukava saada siitäkin tietoa; jos toisi variaatioita mukaan treeniin...?

hramirandos: aika paljo käytän voimaepätasapainon poistoon. menestysesimerkkinä hartikaisen janne, jonka kanssa korjausoperaatio kesti vuoden. tulokset sen jälkeen oli entistä paremmat. yhdellä kädellä semisumona. yhdellä jalalla vapaan jalan kengän kärki on kevyesti maassa lähinnä antamassa tasapainoa. kumpikin on itessään hyvä variaatio vedosta. jos on loukkaantumisia, mitkä estää isot kuormat, esim. tyrät ja muut vatsaontelojutut jne, noi on hyviä.

seläntakaa selkä pystyssä vetohan on se alkuperänen hack-kyykky ja ihan hauska reisiliike.

mullings: muutamia. en muista tarkasti.

Varmasti kysytty ennenkin, mutta mikä on se optimaalisin ajankohta käydä hieronnassa? Ajattelin mennä kevyellä viikolla tokan treenipäivän iltana eli välipäivää ennen, että olisi palautumispäivä ja pari herättelevää treeniä ennen raskasta. Sain joululahjaksi muutaman kerran lahjakortin, enkä ole koskaan ennen käynyt.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom