Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on ollut vähän samaa vikaa kuin Figohilla.
Aloin tekemään vaan enemmän vatsa ja selkäliikkeitä, että tulee keskikroppaan pitoja. Tulin siihen tulokseen, että itsellä alavatsan lihakset ja syvät vatsalihakset oli jääneet vähemmälle huomiolle. Selän osalta olen tehnyt julleja paljon, mutta se ei korvannut selän ojennuksia(hyperextensions englanniksi). Ojennukset todella hyvä liike ja auttaa nimenomaan alaselän pitävyyteen. Sitten vedoissa olen tiputtanut hieman painoja ja pidentänyt sarjoja, ja kaikki ilman vyötä. Ainakin itsellä on toiminut tämä menettely.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tavoitteenani on joka pojan unelma eli 100kg penkistä. Nykyinen maksimi on 77.5kg eli 100kiloon matkaa 22.5kg. Kysymykseni on että onnistuuko sataseen pääsy noin puolessa vuodessa jos treenaan kovaa? Ei kuulosta vaikealta että kuukaudessa noin 3.75kg lisää! Ikää 16 paino 62 (lisään kokoajan).. tarkoitus ei ole vain penkkiä vääntää vaan kehittyä monipuolisesti.

Tavoitteenani on joka pojan unelma eli 100kg penkistä. Nykyinen maksimi on 77.5kg eli 100kiloon matkaa 22.5kg. Kysymykseni on että onnistuuko sataseen pääsy noin puolessa vuodessa jos treenaan kovaa? Ei kuulosta vaikealta että kuukaudessa noin 3.75kg lisää! Ikää 16 paino 62 (lisään kokoajan).. tarkoitus ei ole vain penkkiä vääntää vaan kehittyä monipuolisesti.

Kauanko olet treenannut? Riippuu paljon siitä...jos takanasi on vielä lyhyt voimailutausta, tulet alkuvaiheessa kehittymään kovin harppauksin, mutta joka tapauksessa koska olet noin nuori, kehitysvauhti tulee olemaan kova. Silloin kun olin ikäisesi niin tuntui, että vahvistuin ja kasvoin pelkästään levytankoa vilkaisemallakin ; )) Nyt ei auta vaikka ottaisi tangon sänkyyn yöksi ja käsipainon päänaluseksi.

Kyllä puolessa vuodessa sata paukkuu kun vain säännöllisesti nostat ja syöt tarpeeksi. Monesti ruokapuoli unohtuu ja vaikka treenit olisikin asialliset, niin nostelu ei auta jos ei ole elimistöllä rakennusaineita. Olihan täällä vasta heppu joka nosti päälle 50kg:sta 100kg 5kk aikana. Tosin siihen pitää nähdä jonkin verran vaivaa. Monipuolisuus on hyvästä, pelkän penkin hinkkaaminen on lyhytnäköistä ja stoppi tulee äkkiä vastaan.

Vielä tähän maastavetoon: Tietääkö kukaan ketään vanhempaa voimanostajaa, joka olisi koko ikänsä vetänyt pyöreällä selällä ja olisi vielä ehjänä pysynyt ? Eli onko tuo väistämätöntä pidemmän päälle vai vähän myös tuurista kiinni ? Tuota vaan näkee aika usein, jopa kisoissakin...

figoh: vastaus kirjotettiin älypuhelimella suht huonossa paikassa joten ei siinä juuri ehtiny muuta jaaritella. enivei fokus on fokus. ensisijainen neuvo sulle, joka videon mukaan nostaa, ei kiinnitä huomiota nostoon. kyllä se alaselkä suorana on se ensimmäinen opeteltava juttu. siitä se ensimmäisenä lähtee. sen asennon ohjaamiseen ei noin kokeneella nostajalla luulisi muuta näin alkuun tarvitsevan. ei asioita yleensä korjata monella kohdalla yhtäaikaa. mirandosin neuvot on ihan oikeet ja kuuluu perustaan vetotreeneissä.

tirvanmiehelle yhtä yksinkertanen neuvo näin ensimmäiseksi. keskity perusvoimatreeniin 6-10 toiston alueella ensisijaisesti. penkkaa eri leveyksillä 2-3krt/ vko.

Kauanko olet treenannut? Riippuu paljon siitä...jos takanasi on vielä lyhyt voimailutausta, tulet alkuvaiheessa kehittymään kovin harppauksin, mutta joka tapauksessa koska olet noin nuori, kehitysvauhti tulee olemaan kova. Silloin kun olin ikäisesi niin tuntui, että vahvistuin ja kasvoin pelkästään levytankoa vilkaisemallakin ; )) Nyt ei auta vaikka ottaisi tangon sänkyyn yöksi ja käsipainon päänaluseksi.

Epäsäännöllistä treeniä syksystä 2012 ja syksyllä 2013 aloin käymään salilla useammim 3-4x/viikko. Kehitykseni oli alussa tosi hidasta koska jynssäsin samoilla painoil kuukaudest toisee... nykyään osaan (luulen osaavani) treenata paremmin:) ongelmana on myös ettei painoni nouse millään vaikka syön niin paljon kun pystyn..

et vaan sitten syö kuitenkaan tarpeeksi. kyllä jokainen kehittyy, mutta kaikki ei oo freddejä.

Onko sulla paljon kokemusta ihmisistä, jotka tekee suht kokeneinakin vielä hyvää tulosta ilman suurta painonnousua? Jos puhutaan pääasiassa perus- ja maksimivoimatreeneistä

Epäsäännöllistä treeniä syksystä 2012 ja syksyllä 2013 aloin käymään salilla useammim 3-4x/viikko. Kehitykseni oli alussa tosi hidasta koska jynssäsin samoilla painoil kuukaudest toisee... nykyään osaan (luulen osaavani) treenata paremmin:) ongelmana on myös ettei painoni nouse millään vaikka syön niin paljon kun pystyn..

1)Syö useammin. Jos mahdollista, pistä suuhusi jotain joka toinen tunti. Sulla varmaan vielä pituuskasvu päällä (?)joka vie energiaa/ravintoa kropasta.

2) Keskity pääliikkeisiin jotka kuormittavat useaa lihasta samanaikaisesti (esim. punnerrus levytangolla on parempi kuin mikään vipunosto, koska punnerruksessa saa kyytiä olkapäät, ojentajat ja yläselkä samanaikaisesti)

3)älä treenaa liian kauaa salilla kerralla, mutta älä hosukaan turhaan.

4)Lue pakkotoistolta ohjeita ja tee niiden mukaan itselles hyvä ohjelma.

5)Pitkäjännitteisyyttä vaaditaan.

1)Syö useammin. Jos mahdollista, pistä suuhusi jotain joka toinen tunti. Sulla varmaan vielä pituuskasvu päällä (?)joka vie energiaa/ravintoa kropasta.

2) Keskity pääliikkeisiin jotka kuormittavat useaa lihasta samanaikaisesti (esim. punnerrus levytangolla on parempi kuin mikään vipunosto, koska punnerruksessa saa kyytiä olkapäät, ojentajat ja yläselkä samanaikaisesti)

3)älä treenaa liian kauaa salilla kerralla, mutta älä hosukaan turhaan.

4)Lue pakkotoistolta ohjeita ja tee niiden mukaan itselles hyvä ohjelma.

5)Pitkäjännitteisyyttä vaaditaan.

Kiitos vinkeistä! Kerron miten onnistun tavoitteessani!:)

beginner: mulla on itseasiassa yllättävän paljon asiakkaina ns. kokeneita nostajia, joilla tuloskehitys on pysähtynyt, vaikkakin ihan hyvälle tasolle. kyllä sitä kehitystä silti ollaan aina saatu. suurin osa ei halua juurikaan lisää painoa.

Millähä taikatempuilla sitä muka saadaan kehitystä jos treenaajalla on jo vankka kokemus, kehitys pysähtynyt eikä painoa haluta lisää? Vähintäänkin penkissä on kilot tuossa tilanteessa erittäin tiukassa jos ne romut on lähtökohtaisesti edes jollain tasolla. Tai no, tulee mulle yks keino mieleen..

Millähä taikatempuilla sitä muka saadaan kehitystä jos treenaajalla on jo vankka kokemus, kehitys pysähtynyt eikä painoa haluta lisää? Vähintäänkin penkissä on kilot tuossa tilanteessa erittäin tiukassa jos ne romut on lähtökohtaisesti edes jollain tasolla. Tai no, tulee mulle yks keino mieleen..

Kokeneella nostajalla kehityksen avain on mun mielestä löytää nostoista se kohta, jossa nosto "tyssää". Mihin kohtaan penkki jämähtää? Onko vedossa ongelmana irroitus lattiasta vai loppuojennus?

Löytää noston heikko piste , ja sitten löytää oikeat apuliikkeet, joilla vahvistetaan tuo noston heikko kohta. Mun kokemuksella tämä on avain nimenomaan kokeneiden nostajien tulosten petraamisessa. Vähemmän kokeneilla ongelmat löytyvät useinmiten a)tekniikassa b) siinä että innostuksissaan treenataan liian kovaa ja liian usein c) kehitellään itselle jotain ultramoderneja, ryssiltä kopioituja prosenttiohjelmia, joita sitten salilla orjallisesti seurataan kynä ja vihko kädessä, kuuntelematta omaa kroppaa ja sitä, onko keho/elimistö tänään valmis siihen 86,255 %:lla tehtävään kutoseen kyykyssä... edistyneimmät prosenttiohjelmat joita netistäkin löytyy, on monasti tehty jollekin nostajalle ihan vain henkilökohtaisesti ja vaativat vuosien kovan pohjan jotta kroppa ja elimistö sen äärimmäisen kovan rasituksen kestäisi menemättä kuukaudessa täysin jumiin. Josta taas palautuminen vaatisi vähintään yhtä pitkän ajan.

No kyllä mä nyt sanon, että jos kokemusta löytyy niin sillon ollaan just noita apuja jo kokeiltu ja noston heikkoja kohtia analysoitu ja niihin koitettu puuttua. Tuskin alottelijat alkaa jotain pinna/ketjupenkkejä tekemään jos ne ojentajat on esim heikko kohta penkissä.

niccessor: kyl ne kokeneetkin nostajat kumman urautuneita usein on ja usein se kehitys lähtee uusille uomille, kun sitä touhua hieman fiksataan. harvemmin hyvä urheilija on hyvä valmentaja ja koska voimailu usein on itsensä koutsailua, ei sitä aina osaa katella asioita oikeesta perspektiivistä.

Seuraavanlainen kysymys herra jto:lle

Tässä ensimmäistä voimapainotteista ohjelmaa yritän itselleni väsätä pitkän bodailujakson jälkeen. Koostuu kolmesta treenistä viikossa: tiistai kyykky+avut, torstai penkki+avut ja lauantai mave+avut. Tarkoitus olisi tehdä n. 12 viikon peruskausi tuota 3x4 -> 6x6 systeemiä soveltaen näissä kolmessa liikkeessä.

Ymmärsin, että olisi hyvä tehdä myös nopeusvoimaa tässä samalla niin miten nopeuspenkki ja nopeuskyykky kannattaisi ohjelmaan sijoittaa? Tai jos teenkin ne oman päivänä eli ylläolevan kierron perään seuraavan viikon tiistaina, jolloin seuraava kyykky + avut siirtyisi torstaille niin meneekö tuo kierto liian pitkäksi? Tuolle ylimääräiselle nopeuspäivälle olin myös ajatellut kapeaa penkkiä kun en saanut sitä omasta mielestäni järkevästi muuten mukaan.

Ehkä jos alkaisin todella masokistiksi ja menisin aamusalille tekemään nuo nopeusliikkeet ennen töitä jonain noista treenipäivistä niin saisin kierron ängettyä viikkoon, mutta ehkä mielummin keksisin jonkin muun vaihtoehdon.

Onko sun mielestä hyötyä käyttää polvisiteitä jos haluaa lisää voimaa (klassiseen) raw kyykkyyn? Eli mun tapauksessa käyttäisin n. 3kk välein muutaman viikon ajan, koska treenisyklini lopussa painot ovat suurempia (toistot jo 1-3) ja voisin venyttää syklejä muutamalla viikolla käyttämällä siteitä.

Ihan turhaa vai oikeasti varteenotettava idea? En siis kisaa tällä hetkellä ja kyykky ilman siteitä vyön kanssa 240kg

Toivottavasti saat selvää tästä raapustuksesta..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom