Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
penkkitekniikka... Andrey Malanichev. http://youtu.be/SNx_PjHDnQQ
Mitä mieltä olet tuosta nykäisystä rinnalla. Ilmeisesti hän hakee jotain venytysrefleksiä, pysäyttäessä kyynärpäät hieman enemmän kasvoja kohti, sitten nopea nykäys kylkiin päin noston alussa. Kannattaako tuollaista tekniikkaa harjoitella ja mikä mahdollinen hyöty siinä on. Ainakin lähdöt on aina räjähtävän näköisiä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ecdezi: en yleensä täällä kommentoi noihin ohjelmaehdotuksiin ja ylipitkiin posteihin, koska laatu kärsii. aika paljonhan tossa on sälää ja kummasti mm. pe leuat viparien jälkeen vasta.

jayjay: ei kumpikaan. älä pitäydy samassa painossa vaan vaihtele sitä, kuten myös toistomääriä.

heikko: ei siinä mitään nyitä. ihan normaalia liikevoiman kompensoimista. venytysrefleksiä ei tollasella hyödynnetä. kyynärpäitten liike vaan menee paremmin tangon alle, mutta ei oo syytä, ettei ne jäis sinne jo laskiessa.
 
Kiitos JTO:lle panostuksesta. Itse olen lähinnä tuota kiipeilyketjua seuraillut. Mikää saa sinut JTO vastailemaan näihin kysymyksiin? Vaikutat pätevältä kaverilta näissä asioissa, joten ehkä työskentelet jollain tavalla näiden asioiden parissa. Aikaa sinulta menee tähän varmaan aika paljon.

Eli miksi? :)
 
kiinnostus. into. ehkä joku pedagoginenki puoli. päätyö on opetuspuolella, mutta valmennushommia teen elantona myös. aikaa näihin vastailuihin nyt ei paljoo mee. senku kirjottelee vähä. kiipeilypuolella onki hyvää projektia tässä ollu muutaman päivän, ku rakennetaan uutta keiviä :D
 
glichy: tällasiin kysymyksiin tulee tuhansittain totaalioletuksia varsinkin tyypeiltä, jotka ei ite viitsi nähdä vaivaa vuosikausien pitkäjänteiseen ja omistautuneeseen rankkaan treeniin kuvitellen, ettei kukaan voi puhtaana nostaa paljoa, ellei siihen ite pysty. tollaset "senhän nyt kaikki tietää" -tyyliset kommentit ottaa eniten päähän. EI NE OIKEASTI TIEDÄ, NE OLETTAA! tieto on hyvin kaukana kaikenlaisesta pälinästä, ellei oo koskaan ees nähnyt livenä tyyppiä, kenestä puhuu. varmasti voimailussa käytetään huipulla aineita ympäri maailmaa, mutta se ei tarkota sitä, että kaikki kovat voimailijat käyttäis. suomen ja maailman huipullakin vahvamieskisoissa on pärjätty todella korkeelle ilman aineita.

En halunnut antaa mitään kaikentietävää kuvaa, en todellakaan ole sellainen, siksihän kysyin juurikin. Yates ja Levrone puhuvat avoimesti MD lehdessä steroidien käytöstä ja Yates on jopa kertonut tarkkoja määriä. Cutler on myöntänyt, että ammattiaiskehonrakennus on täynnä dopingia. Levrone kertoo, että haluaisiviat puhua avoimemmin mutta kun näiden aineiden käyttö on laitonta. Tulee vain mieleen kun katsoo kavereita kuten Ortmeyer, Pudzian ja Poundstone, että voiko noi jätkät olla muka kaurapuurolla rakennettuja. Uskon kuitenkin, että esimerkiksi miehet kuten: Kiri, Samuelsson, Rasmussen olivat puhtaita.
En siis halunnut loukata, syyttä tai tuomita ketään. Halusin vain tietää, että tarvitaanko voimamies-kisoissa huipulle pääsyyn dopingia.
 
jto:lle kyssäriä sellasesta harjotteesta ku glute ham raise; oon tullut siihen tulokseen, että meikäläisellä tuo takareisi-pakara osasto vaatii reilusti lisää voimaa, ja olen jo aikasemmin suunnitellut alottelevani tota tekemään. Nyt löysin jopa hyvän paikan jossa sitä tehdä. Mut sepäs olikin jopa kovempi liike kuin osasin odottaa. Eli lähtiessäni alotusasennosta alas, pääsen ehkä noin puoleen väliin, josta sitten lähes romahdan alas. Eli; mikä olisi mielestäsi paras lähestymistapa tätä liikettä varten? Lähtisinkö samalla tavalla, kuin mitä suosittelet monelle jotka painivat samantyyppisen ongelman kanssa leukoja vedellessä? Eli alottaisin tekemään niitä negatiivisia ensin, esim 2-3 päivänä viikossa, ja sitä kautta pyrkisin voimanlisäykseen? Kiitos jo etukäteen jos viitsit jeesiä, arvostan vastauksias ja sitä et ylipäänsä jaksat vastailla!
 
jep. negat, käsillä kevennetyt jne, et saat riittävästi voimaa tehä liikkeen kunnolla. useita iisejä sarjoja just ton 2-3 krt/vko.
 
jto:lle kyssäriä sellasesta harjotteesta ku glute ham raise; oon tullut siihen tulokseen, että meikäläisellä tuo takareisi-pakara osasto vaatii reilusti lisää voimaa, ja olen jo aikasemmin suunnitellut alottelevani tota tekemään. Nyt löysin jopa hyvän paikan jossa sitä tehdä. Mut sepäs olikin jopa kovempi liike kuin osasin odottaa. Eli lähtiessäni alotusasennosta alas, pääsen ehkä noin puoleen väliin, josta sitten lähes romahdan alas. Eli; mikä olisi mielestäsi paras lähestymistapa tätä liikettä varten? Lähtisinkö samalla tavalla, kuin mitä suosittelet monelle jotka painivat samantyyppisen ongelman kanssa leukoja vedellessä? Eli alottaisin tekemään niitä negatiivisia ensin, esim 2-3 päivänä viikossa, ja sitä kautta pyrkisin voimanlisäykseen? Kiitos jo etukäteen jos viitsit jeesiä, arvostan vastauksias ja sitä et ylipäänsä jaksat vastailla!

Kuminauha on myös ihan kätevä keventemään liikettä.
 
sä rasitat välilevyjä aikalailla noin usein treenaamalla, joten joka treenin lopuks ois hyvä vähän pumppailla niihin nestettä takasin. biltemasta saa pumppuja, mutta hyvä keino on myös sellanen, että roikut ruoto suorana tangosta, jalat maassa kropan vähän edessä. sit keinuttelet lantiota puolelta toiselle kevyesti, eteen-taakse myös. samanlaiset keinuttelevat liikkeet on aika hyviä yleensäkin. tällasia voi olla enemmän tai vähemmän kevyemmät yhden käden ja/tai jalan tempaukset, rv:t, mv:t jne myös. loppuverrana noita kannattaa tehdä ihan yhtä paljon ku illalla telkkarin ääressäkin.

toinen tärkee asia ois pitää huolta liikkuvuudesn symmetriasta, ettei virheasennot pääse kumuloitumaan. erilaiset pakara- alaselkä- ja takareisi- yms. venyttelyt kuuluu siis arkeen. laittasin myös polvet jäihin aina treenin jälkeen 20-30 minuutiksi. vaikkei sulla koskaan olis ollut mitään ongelmia polvien kanssa, en näkis ennaltaehkäsevissä toimissa mitään pahaa.

Oon nyt itsekin ottanut kyykyn joka treeniin (4 per vko) mukaan joten aattelin kasata listan näistä huolto- ja palautumismetodeista. Osa on jo käytössä, osa ei. Mietin että oisko sulla noiden lisäksi vielä heittää jotain?
- Koko kropan venyttely _kerran_(?) viikkoon
- Polvet jäihin treenin jälkeen 20-30 minuutiksi
- Roikunnat rekissä eteen sivuille taakse aina treenin jälkeen
- Treenin jälkeen kuntopyörällä polkemista 5-15min "loppujäähdyttely"
- Palauttavat kävelylenkit välipäivinä?

Muutkin saa tietenkin heitellä jotain kikkoja jos tietävät.
 
tilaamani slingshot tuli reilu viikko postista ja rakastuin välineeseen, ensimmäistä kertaa reiluun vuoteen nautin penkkipunnerruksesta kun tuo kapistus todella vei vaivanneet olkapääkivut pois.
olen aloittamassa tuota 3x4--->6x6 ohjelmaa, joten olisiko fiksua tehdä kaikki treenit slingshotilla vai esim. nopeustreenit ihan raakana kun on tuota raakamaksimia tarkoitus kehittää? raw-ennätys 140kg ja slingshotilla 150kg joten treenipainot ei kuitenkaan olisi ihan älyttömät verrattuna raakapunnerrukseen
 
Olis taas pari kysymystä jos väki jaksaa vastailla.
Mitä mieltä tommoisesta ohjelmasta vai kannattaako unohtaa ?
Tästä http://www.docendo.fi/tuote/951-0-36588-2 kirjasta otettu, pitäis olla kehonrakennukseen tehty ohjelma.
Lisäsin itse tohon Penkki ohjelman 5*5 kun se tuntus mulla toimivan.
Sekä ton maastavedon sitä ei ollut siinä ollenkaan (tykkään tehdä)
RM = Esim RM 12 jaksaa max 12 toistoa.
Palautumisaika 30s-1min ja treenin kesto 40min.
Ohjelman kesto 6-8vk
Minä kiitän kaikkia vastanneita.

MA,TO,SU VK 1,3,5
Pystypunnerrus smith 3-6*6-12 RM 12
Vipunostot sivulle kp 3-6*6-12 RM 12
Ranskalainen tang. 3-6*6-12 RM 12
Ojentajat taljasa 3-6*6-12 RM 12

TI,PE VK 1,3,5
Maastaveto (ti) 3-6*3-6 RM 6
Ylätalja 3-6*6-12 RM 12
Kulmasoutu 3-6*6-12 RM 12
Alatalja 3-6*6-12 RM 12

MA,TO,SU VK 2,4,6
Reisiojennus 3-6*6-12 RM 12
Reisikoukistus 3-6*6-12 RM 12
Pohkeet 3-6*6-12 RM 12
Prässi 3-6*6-12 RM 12

TI,PE VK 2,4,6
Penkki punnerrus 5*5 ohjelma
Ristikkäistalja 3-6*6-12 RM 12
Hauis kp vinopenkki 3-6*6-12 RM 12
Hauis scott 3-6*6-12 RM 12
 
slarto: venyttely kuuluu jokaseen päivään. hieronta ja tärinä on hyviä passiivisia lisiä.

bart-bart: suurin osa treeneistä ilman tota kummaria, vaikkei se paljoa autakaan. muuten alkaa se alaosa kärsiin lujaa ja voi tulla muutakin fibaa. mutta ainakin nyt noi nopeustreenit ilman.

late10: pohjakyykyt siis? yksilökohtasta. joillakin tulee vuodessa rustovaurioita patellan taa ja toinen voi tehä niitä ilman mitään ongelmia. yleisesti ottaen ihan hyviä liikeitä tuomaan vaihteluu treeneihin. kontrollissa kuitenki aina.

kippo76: en kommentoi tollasia ohjelmajuttuja, kun semmonen vaatii aika tujusti aikaa ja vaivaa tehä kunnolla.
 
Arvon herra jto osaisitko kertoa minulle jonkun todella hehkeän käsipainopenkki-ohjelman? Miken 2x6 toimii normipenkissä, mutta kässärit on yleensä 2,5 kilon asteikoilla niin tuo hyppy tuntuu vähän liian suurelta.
 
osaan, mutten kerro. ohjelmaan kun kuuluu taatusti ja aina muutakin ja paljon kuin esim. se hanttelipenkki. ne on oikeesti työläitä juttuja en viitsi mitään keskinkertasta tehä. toki voin sanoo "tee 3*10", mutta se nyt ois jo piruilua isolla V:llä. senpäs takia joku fiksattu sarja- ja toistossyteemi onkin suhteellisen heikko tapa edetä pitkällä aikavälillä ja kunnolla. vaihtelua enempi, niin paremmin menee.
 
Siirryin käsipainopenkkiin vaihtelun vuoksi ja hakusessa olisi samankaltainen kuin "7 viikon raw penkkiohjelma" tms käsipainoille. Ajatuksena oli tehdä joku tietty ohjelma käsipainoilla, minkä jälkeen vaihtaisin normaalipenkkiin takaisin. Sitten tekisin normaalipenkissä ohjelman ja vaihtaisin. Punnerrusten lisäksi dippejä ja eristäviä liikkeitä. Parempi kysyä kokeneemmilta, kuin itse räpeltää joku "sinnepäin ohjelma".
 
Olisin kiinnostunut jaksottelemaan treenini korkean intensiteetin ja volyymin jaksoihin.
Itse en oikein ymmärrä, enkä löydä asiasta tietoa. Englanniksi varmaan löytyisi mutta eipä kuulu vahvimpiin puoliini.
Tätä lueskelin myös http://www.pakkotoisto.com/treeni/63...volyymitreeni/ (Korkean intensiteetin ja volyymin yhdistäminen treeniin: Jaksotettu DC&volyymitreeni)<http://www.pakkotoisto.com/treeni/63509-korkean-intensiteetin-ja-volyymin-yhdistaeminen-treeniin-jaksotettu-dc-volyymitreeni/>
Tosin en meinannut tehdä niitä samaan aikaan yhdistettynä niinkuin tuossa on esitetty, vaan jaksottaisesti. Olen etsinyt jotain tämäntapaista treenitapaa jo jonkun aikaa nyt törmäsin tähän ja tarvitsisin jeesiä.
Jos joku vois vähän valaista tätä hommaa ja kertoa millä tavalla ja minkälaisilla ohjelmilla olisi hyvä treenata yms. Olisin kovin kiitollinen jos vaan jaksettais vaivautua jeesailemaan (: Ja tämä tapahan ilmeisesti sopii juuri kehonrakennukseen?
 
Pitäis taas alkaa perusvoimaa hankkia penkkiä varten. Meneekö tän suuntaisella progressiolla ihan metsään?
6x6x100
6x5x102,5
5x5x105
5x4x107,5
4x4x110
Tämän jälkeen sama kierros alkaa alusta isommilla painoilla.
Kysyn siksi, kun sä oot usein painottanut sitä että työmäärän pitäis lisääntyä ja tässähän se itseasiassa vähenee reilusti aina kierroksen loppua kohti. Alanko suosiolla tekemään tyylillä 3x4->6x6?

Toinen nopea kysymys koskien tempausta ja rinnallevetoa: missä kohtaa tangon suunnilleen pitäis olla, kun kakkosveto/ponnistus alkaa? Joidenkin mukaan puolvälissä reittä ja joidenkin mukaan korkeammalla, siksi oon hämilläni asian suhteen.
 
eeppisyys: "ohjelma" käsittää aina kaikki treenit. ei jotain liikettä pelkästään. kaikki vaikuttaa kaikkeen. hyvä variaatio 3*4 -> 6*6:sta käsipainopenkin peruskaudelle voimamielessä vois olla joko toi ite tai sit esim. 3*6 -> 4*10.

h1234: volyymi tarkottaa määrää ja sen lisääminen on tärkeetä, ei pelkästään suuri määrä itessään. eli kun lasket sarjat ja toistot yhteen, siinä on sun toistomäär/treeni. kilojen tulis nousta myös sen jakson (1-2kk) kuluessa. ihan hypoteettinen esimerkki: alussa 3*8*100 ja loppujaksosta menis vaikka 4*12*105 tai 5*10*110 tai mitä nyt ikinä irti itestään saakin.

elu: perusvoima reagoi hyvin myös määrän nostamiseen. sen takia suosittelen senkaltasia systeemejä. harvemmin vaan tulee vastaan. kyseessä on kuitenkin voimailijan perusKUNTO myös. pitäs pystyy tekeen PALJON submax-työtä. käännä toi siis toisinpäin eli jepjep....se 3*4 -> 6*6.

tempauksessa tanko tulee aikalailla syliin. hieman oteleveydestä ja mittasuhteista kii. rinnallevedossa jää vähä alemmas yleensä ennen kakkosvetoa.
 
late10: pohjakyykyt siis? yksilökohtasta. joillakin tulee vuodessa rustovaurioita patellan taa ja toinen voi tehä niitä ilman mitään ongelmia. yleisesti ottaen ihan hyviä liikeitä tuomaan vaihteluu treeneihin. kontrollissa kuitenki aina.

Niin, että päästetään melkein perse lattiaan kiinni. Jep, tuntuu olevan vaan ikuinen väittelyn aihe. Eli oot sitä mieltä, että välillä kannattaa tehdä? Ite oon tehny ny joskus pienemmillä painoilla ihan alas asti. Liikkuvuus parantunu huomattavasti.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom