Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
kyllä ne lihat nuupahtaa tossa ajassa. lähtisin kyl ite tekeen ihan rehellisen bodailujakson. pari kuukautta ainakin selkeetä lihankeräämistä. se on parasta herättelyäkin. pakko ei oo pitäytyä pelkissä kympeissä vaan voi joskus käydä hieman haistelemassa isompaakin romua. kyl se hermottelutreenikin paikkansa ottaa, muttei kyllä tossa vaiheessa. et sä kuitenkaan pääse siinä suhteessa niin koviin tuloksiin, joten bodyä alle eka. ja juu...16 viikko vitosia ON kyl liikaa :) hyviä tuloksia toki sait, mutta aina voi miettiä, kuinka paljon kovempaa oisit penkannut, jos oisit muunnellut tota ees HIEMAN.

Tuo on yksinkertaisuudessaan hyvä mulle. ;)

Mutta joo, niin tai näin, otan tuota bodyä pari kuukautta ihan koko kropalle ja tsekkailen sitten sopivaa ohjelmaa peliin. Tässä on talvi hyvää aikaa treenailla tosissaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
no ei se ees oo yksinkertanen :D tee ees bodailun jälkeen määrällinen kuukausi kutosia, toinen nelosia ja sit maksimitouhuille. aina on hyvää aikaa treenata tosissaan.
 
Olisiko hyvä vaikka:

1. Sivutaivutukset Smith-koneessa tai alataljassa yhden käden kahvalla
2. Vatsat ylätaljassa (tässä treenissä kyykky)
3. Staattisia pitoja vinolaudalla tai rekissä riippuen
4. Jalannostot rekissä riippuen (tässä treenissä veto)
 
no ei se ees oo yksinkertanen :D tee ees bodailun jälkeen määrällinen kuukausi kutosia, toinen nelosia ja sit maksimitouhuille. aina on hyvää aikaa treenata tosissaan.

Paljonko noita muuten kannattas tehä, Miken tyyliin 2 x vai enempi ja vaihtelevilla romuilla? Pitäs pitää touhu simppelinä. Pari kertaa viikossa mainasin penkkailla sitten kun pari ekaa kuukautta on vedetty bodytyyliin.
 
tee toinen treeni kapeella. mieluiten kyl sais tulla useempia työsarjoja ja vaikka niihin sit enempi varaa pari viikkoa ja sit kolmas kova viikko toistomaksimitesti. tai kaks määräviikkoa, kevennys ja sit toistomaksimitesti. eli:
1. 2*6
2. 4*6
3. --> 6max
4. 2*6 kevyempi

...ja sama nelosilla.
 
Voishan noita sarjoja toki enempikin tehdä. Eipä sitten tarttis paljon muuta rintatreeniä tehdäkkään. Ehkä vähän käsipainoilla vinoa tai jotain vastaavaa...
 
jos penkin haluut kovemmaksi, kyllä se enemmästä treenistä tykkää. kun pikkusen jättää varaa, ei se tekniikka ja nopeuskaan niin heikkene. pari tollasta määräviikkoo ja sitten yks testiviikko tosi tiukilla 1-2 sarjalla ennen kevennystä kyl antaa hyvää tulosta. ihan samaa voit toteuttaa kyl nyt sillä bodyjaksollakin, mutta pidemmillä sarjoilla.
 
Terve Jto, pompusta kysyisin taas. Katselin tuossa Aerobicin (kyllä, aerobicin) maailmanmestari Jouni Viitasen jotain puntti/pomppu- videota ja siinä hän sanoo että haluttaessa voima- ja kimmoisuusharjoittelun ominaisuuksien siirtyvän lajin omaisiksi on oleellista, että lajinomaiset pomput tehdään viimeisenä ja harjoittelun tulisi noudattaa seuraavaa kaavaa, oli laji mikä tahansa:

Esimerkki harjoitus:
Takakyykky (mahd. kontrasti hypyt) --> Kimmoisuusharjoitteet ( esim. aitahypyt, boksilta/boksille hypyt, hypyt pituussuunnassa) --> lajinomaiset pomput

Lähinnä kysyisin, että kannattaako siis nuo erinäiset kimmoisuus-, pomppu- ja plyo-harjoitteet tehdä siis ennen lajinomaisia hyppyjä, ei jälkeen? Tai onko se lainkaan oleellista? Lajinani siis koris tässä tapauksessa ja tykkään tehdä pomppureeniä myös ihan omana harjoitteluna ilman punttia. Toki punttikin harjoitteluuni kuuluu.
 
noin se kyl ei mene. mitä ihmettä se "viimeinen" ees tarkoittaa? sehän tarkottas, että viimenen treeni ois sängylle istumisen eksentrinen lihassupistus ja kaikki muu sinä päivänä tehty ois turhaa :) kyllä kaikki nopeusvoimajutut kannattaa tehdä suht varhasessa vaiheessa treeniä, että hermosto on hereillä ja aktiivisimmillaan.

voimalla on aika iso osuus POHJAominaisuutena, kun haetaan kovaa pomppua. paljon sä kyykkäät nyt voimanostosyvyydestä? mikä on ulottuvuuspomppu paikaltaan? jos sä nostat kyykkytulosta 50kg, sun pomppu nousee ilman minkäänlaista pompputreeniä. jos sit yhdistät siihen punttitouhuun sekä yleisiä että selkeesti lajinomaisia (levarit, set upit jne) pompputreenejä, saat alkaa varoon huolellisemmin sitä salin kattoa :) eli unohda viitasen jutut, niillä ei kyllä nyt oo ihan perusteita.
 
Mä oon kuumotellu sua jo sen verta paljon tässä kuluneen parin vuoden aikana että jonkin verran pompun kehittämisestä jo tiedän. Niin oon tähän asti tehny että eka noi lajinomaiset pomput ku oon viellä täysissä sielun voimissani ja sit noita boxille/boxilta hyppyjä, pomppuja lisäpainoilla ym. lopuks, jos kyseessä siis pomppureeni ilman punttia. Ja jos punttia oon vääntäny ni yleensä kyykän välissä ottanu noita kontrasti pomppuja ja sitten erikseen vielä vähän ottanu jotain pomppureeniä siihen päälle. Ja syvän takakyykyn maksimi mulla 150kg, mave 180kg ja raaka rive 95kg. Oma paino siinä 90 korvilla, vähän liikaa ehkä kun pituutta 183. Taustalla turhaa yläkehon podailua joskin voimaa sinne myös siunaantunut paremmin. Ei rasvaa mitenkään mahottomasti.

Kysytään nyt vielä tähän saman syssyyn kun alkaa olemaan toi pelikausi jo vauhdissa eikä punttia kerkiä vääntämään kuin vain sen kerran viikkoon, niin kantsii varmaan aika simppelisi käyttää toi yks kerta tyyliin:

Raaka Rive 2 X 4
Takakyykky 3 X 5 ( esim. 80% + kontrasti hypyt)
Mave 2 X 5

Liikkeet räjähtävästi tehden. Sit päälle jotain pohjetta, vatsaa ja yleistä pomppimista fiiliksen mukaan. Sarjoja otan lisää jos keho jaksaa. Miltä kuullostaa? Lähinnä pyrkiä siis ylläpitämään noita voimatasoja ja vetää sarjat suht loppuun. Kannataako noi sarjat pitää aina tossa perusvoimassa vai tyliiin kerran kuussa ottaa 1-3 toiston maksimia tms.? Välillä ajattelin ottaa myös kyykyn räjähtävän puolikyykkynä sekä hyppykkyä lisäpainoilla yms.

Kiitän, oot jumala.
 
kontrastijutuilla on saatu kyl pirun hyviä tuloksia, joten niitä kannattaa jatkaa ja vaikka jokasen kyykky- ja vetosarjan jälkeen. vaihtele niissäkin aina hieman pompputyyliä staattisesta levaripompusta todella dynaamiseen iskukyykkyhyppyyn. määriä voi vaihdella kans, mutta käytännössä sarjapituus pysyy siellä alle viidessä pompussa. tehot saa olla aina 100%.

kannattaa noissa yleisissä pompputreeneissä tehdä aika monenlaisia pomppuja ihan vaan sen takia, että opit kropan hallintaa. samaan syssyyn menee sitten kaikki lajinopeusjutut, suunnanvaihtojuoksut harhautuksineen jne. niitä pitäs harjoitella aikalailla ihan koordinaatiomielessäkin, että ovat sitten kentällä ikäänkuin automaatiotasolle menossa.

punttijutuissa se räjähtävyys on sivuseikka. ei siirry suoraan sun lajipomppuun. keskity nostaan lisää rautaa vaan. nykyset voima-arvot on suht ok, mutta painava kieltämättä oot ja jos oikeesti haluut tunkee kyynärpäätä korirenkaasta sisään, pitää voimaakin saada lisää. käytä vaan mieluummin mahd. raskaita kuormia, 0-1 toistoo varaa. kauden aikana yksinkertasuus todellakin on hyvä juttu. en tekis kolmee samankaltasta liikettä yhdessä treenissä kuitenkaan. rv, jk ja mv on käytännössä kuitenkin samaa kauraa ja voi ylikuormittaa lantion seutuu ja koipia, jotka saa muutenkin hittiä lajitreeneissä. tee vaikka rv, jk/mv, normi tai kapea penkki, leuat ja keskivartaloa. kuormat saa liikkua siellä 3-6 toiston alueella ja suht tiukkaankin saat ne vähäset sarjat lykkiä. vaihtelun vuoksi voi käydä ykkösissä tai tehdä pari pidempääkin sarjaa perään vaikka joka toinen viikko fiiliksen mukaan.

ettei tää mee pelkäksi fysiikaksi, pitää vielä painottaa todella suurella kädellä (niille junnuille ja muillekin tätä lukeville), että korinteko ratkasee. sun kohdalla uskosin, että pelaat takamiehenä, joten vaarallisimmillas sä oot kentällä sieltä kolmosen takaa. siihen ei juuri punttia tarvita. tän tietenkin tiedät, mutta jos aattelet harjoitteluun käyttämiäs tunteja, kannattaa myös miettiä miten ne kohdentaa ja mitä ehkä vois lisätä. ei se larry birdkään mikään atleetti ollut, vaikka kerran oon nähny senkin donkkaavan. mutta ne sen heitot...

en ole jumala. olen ihan vaan juha :)
 
Lähettäisin sulle kukkia jos voisin. Oon kyllä elävä todiste siitä että white man cant dunk. Okei okei, homma alkaa olee aika selvä. Kovia sarjoja vaan kehiin. Oon saanu sun jutuistas todella paljon irti esim ensi kesää ajatellen. Kyllä mä silti pidän kiinni tost rv, kyykky, mave setistä, meinaan yläkehon voimaa ja massaa on mulla jo liiaksi asti ja penkki on tähän lajiin vähän turhankin kova :) . Teen sit vaik välillä SJMV.n maven tilalla tms. Painava argumenttini on että välillä esim sairastumisen tai jonkin pienen vamman myötä voi puntti jäädä väliin ja silloin tulee liian pitkää taukoa mavelle/kyykylle jos niitä alkaa vuorotteleemaan. Myös tota korsettia tulee mun vahvistaa kun meinaa kovissa sarjoissa pettää ja opetella tekeen välil myös ilman vyötä.

Luin tuolta arkistoista jotain sun tekstejä jossa keskustelet mm. Hulkin kanssa. Silmiin osui joku tyyliin tällanen setti (voin muistaa väärinkin): Räjähtävä puolikyykky, Kyykkyhypyt tanko niskassa ja lopuks jotain perus levaripomppua. Noi ilmeisesti ihan peräkkäin, mites toistomäärät? Tai onko tollaselle mun kohalla edes tarvetta eli keskitynkö vaan noihin perus/maksimivoima touhuhin?
 
juu voit sä lähettää mun 7v pojalle ripakopallisen pikkuautoja :D ei sun rv, jk, mv-treenissä sinänsä siis vikaa ole, mutta tiedät vaan sit tarkkailla sitä yleisrasitusta. keskivartaloon kannattaa kyl panostaa tosi paljon aina.

hulk on geeni-friikki tossa pomppujutussa eikä sen treenejä kyl kannata kopioida sen suhteen. niiden geenien takia se menestyy hyvin myös podailussa. toi sun löytämä satsi on semmonen, mitä voi käyttää enempi satunnaisesti tai jaksottain kuin korvaamaan kehon painolla tehtäviä monipuolisia pompputreenejä. mutta totahan voi tehdä myös kontrastiperiaatteella tyyliin
- ½jk 2-3*80-90%
- iskukyykkyhyppy 3*omap.
- staattinen alkuasento 90-120 astetta + ponnistus lisäpainoilla 3*10-30kg (levaripomppu)
- päkiähyppely 5*

...tota sitten 3-10 kierrosta riippuen treeniyhteydestä. toi nyt on vaan yks esimerkki, eikä sitä pidä missään nimessä pitää minään ehdottomuutena. kaikki nopeusvoimatreenikin lähtee aina yksilöstä ja pitää soveltaa sen mukaan. soveltaminen on mun mielestä se valmentajan tärkein ominaisuus motivoinnin lisäksi. keskittyisin sun kohdalla kuitenki eniten siihen peruspunttiin. yks hyvin tärkee juttu on kuitenkin se kehityksen mittaaminen ja mitattavuus. eli jos tavote on kehittää nopeutta ja nopeusvoimaa, tulee olla selkee tieto lähtötasoista ja seuranta koko ajan käynnissä. paljon sun pomppu on kehittynyt ööö...puolessa vuodessa? mites voimataso? pelisuoritukset eli heitto-% jne?
 
Mun tekee jo pahaa kirjottaa kun oon vaivannu sua koko aamupäivän, mut ku kerta kysyit niin vastataa sit :)

Mut joo, vuosi sitten tilanne oli se että lähinnä tollasta podailua oli taustalla enkä edes oikeen osannut kunnolla kyykkyä, mavea tai riveä. Pakko syyttää vähän tota juniori valmennusta että se tuntuu lajissa kun lajissa olevan aika luokatonta tossa fysiikka puolella. Kyykyt oli sellasia puolikyykkyä ja rive pystysoutua. Sit opettelin noi tekniikat nyt edes joten kuten kuntoon ja kuluneen puolen vuoden aikana toi kyykky esmes on noussut joku 20kg sangen vähäisellä harjoittelulla. Koris on kuitenkin se oleellisin juttu harjottellussa. Nykyisestä joukkueesta sen verta että, toviin en pelannut lainkaan, sitten löyty tollanen miesten joukkue jossa useampi nuorena ihan maajoukkue tasolla vierraileita tähtiä, joidenka motivaatio vähän järkkynyt, mutta nyt taas löytäneet kipinän lajiin. Nyt edetään nousujohteisesti kohti ihan sitä terävintä kärkeä. Näistä sun vinkeistä hyötyy oikeesti sitten hemmetin moni muukin kuin vain minä. Ja omasta tasosta sen verran että aiemmin en saanut edes kosketettua rimaa, nyt siihen saa jo hipastua, tai läpsäistyä. En aiemmin päätäni donkeilla vaivannut kun luotin vahvuuteeni joka oli heitto. Mutta nyt ois vähän pakko kun ihan kunnolla alettu pelaamaan. Punttailusta pidän kun siinä ton oman kehityksen näkee niin selvästi ja siihen nyt jatkossa panostan kunhan vain aikaa löytyy. Pompun seuranta perustuu lähinnä tohon rimaan tavotteluun ja peilin kautta mutuiluun.

Joo jollain ton sun äsköseen viestiin kirjottaman kaltaisella reenillä vois sillon tällön korvata vaikka noita mun kehon painolla tehtäviä reenejä. Sit viel yks kysymys, jonka jälkeen hiljenen ensi kesään asti ja toivotan sulle oikeen hyvää syksyn jatkoa! Joskus junnuna mua on opettu tekemään maksmi ykköset pyramidina, eli eka tyyliin 6max, 3 max ja sit se 1 max niin eikö kuitenkin parempi ratkasu ole ottaa ekana se ykkönen tai muu maksmivoima kun ei oo liaan puhki ja sen jälkeen sitten perusvoimaa, niinkun esim. noissa sun hybridi piikkaus ohjeissa lukee? Riittää melkeen kun vastaat kyllä tai ei :)
 
kysele vaan. parempiki et on selkeet kysymykset ja jos niistä muutkin hyötyy, aina parempi. muille ja mullekin. en mä vastaa, ellen halua. tää on mulle toistaseks ihan vapaaehtosta.

kovempi pomppuhan merkkaa sulle heitoissa myös sitä, että ne voi lähtee korkeemmalta ja myös fade away -tyylisinä helpommin. missään nimessä maksimiykköstä ei haeta kovien perussarjojen jälkeen, jos niiltä nimenomaan haetaan sitä testitehoa. jos halutaan joku toistomaksimikin samassa treenissä, eka kyl mennään sinne ykköseen ja sit vasta se sarjatesti.

ja kyllä se teidän cream team voi edelleen lähettää meille niitä pikkuautoja :)
 
moro jto! onko sun mielest ton twentypullups.com sivuston ohjelma hyvä? että kannattaako lähteä kokeilemaan jos haluaa saada 20 leukaa?:D ja kun teen leukoja niin onko se alastulo sellanen rauhallinen ja sit se ylösvienti sellanen räjähtävä mutta kontroilloitu?:D
 
20 leukaa saa kyllä suhteelllisen helposti aikaan. käytännössä se onnistuu parhaiten kun nostaa lisäpainosarjojen tuloksia siellä 4-8 paikkeilla. kestovoimaa noin lyhyeen sarjaan tulee automaattisesti. reipas ja rento rytmi suorituksessa ilman ehilumisia. kädet suoriksi alhaalla (muttei hartioita löysiksi) ja leuka tangon yläpuolelle ylhäällä. eiköhän nää oo ihan itsestäänselvät normit.
 
ouright:D pakko muuten ihan kysyä et miten tiedät kaikesta niin paljon? ootko joku ammatilaiskehonrakentaja vai miten tiedät?:D ällistyttää oikeesti toi sun tietovirta!:DD
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom