Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Oisko sulla jto lääkkeitä/ehdotuksia meikäläisen ongelmiin. Oon junnannut jo pitkään paikallaan enkä tiedä mihin suuntaan tästä lähtisin. Olen lukenut sheikosta, westsidesta ym. mutta pää on vain pyörällä. Tulokset ovat junnanneet paikallaan kyykyssä (125kg) ja penkissä (100kg) jo pitkään ja mavekin (230kg) alkaa yskiä. Treenaan ainoastaan raakaa voimaa, mutta kehitys on vain ollut tuskallisen hidasta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pakko heittää näin ohimennen että aivan sairas veto sulla. :D Siis näin positiivisessa mielessä.
 
daddaraa: ei tollasella kuvauksella oikein voi mitään sanoa. voi olla kaikkee ac-nivelvammasta kiertäjäkalvosinvikoihin jne.

brutal-bob: kato ettei paine siirry päkiälle. pakaroitten heikkoudesta toi on osaksi myös kiinni. painoja veks, tekniikka paremmaksi ja kyykkäät vielä 20v päästäkin.

ebeni: en ole hyviä liikeyhdistelmiä vastaan. crossfit ja iron cardio nyt on vaan jenkkien kehittelemiä trade markkeja vanhoille kuntopiirijutuille.

dupyunseisoja: miten sun kyykky voi olla noin heikko vetoon nähden? miten sä voit kuvitella mun pystyvän auttaan sua, ellen tiä yhtään miten oot treenannu? mitä ihmettä tarkottaa raakaa voimaa???
 
dupyunseisoja: miten sun kyykky voi olla noin heikko vetoon nähden? miten sä voit kuvitella mun pystyvän auttaan sua, ellen tiä yhtään miten oot treenannu? mitä ihmettä tarkottaa raakaa voimaa???

Pahoittelen epäselvästä kysymyksestä! Eli raa'alla voimalla viittaan raw nostoihin, joissa tavoite kehittyä. En oikein tiedä itsekään miksi veto on niin paljon parempi, olen kyllä yrittänyt sitä parantaa mutta eipä ole oikein natsannut. Kaadun yleensä eteenpäin eikä lähdössä ole potkua. Kyykky ei vain tunnu oikein luontevalta. Kaksi viime vuotta olen treenaillut 3-4 kertaa viikossa ylä/ala kroppa jaolla. Yleensä kyykännyt kerran viikossa 1-2 sarjaa kovia kolmosia tai viitosia, mutta aina siinä 100-110kg paikkeilla tulee ongelmia liikkeen mennessä julleksi/voimat vain ehtyvät. Olen yrittänyt heikkouksia treenailla, mutta kyykyn osalta tuloksetta. Ensin ajattelin, että keskikroppa on heikko, mutta kun vedin ilman vyötä muutaman toiston 200kg ajattelin, että ehkä syy ei olekaan se ja lopetin vatsalihasten teon. Sitten rupesin etureisiä treenailemaan jalkaprässillä, matalalla ssb kyykyllä jne. ilman sen suurempaa kehitystä. Nyt olen panostanut liikkuvuuteen foam rollerilla/venyttelyllä ja hankkimalla painonnostokengät, nuo ovat kyllä auttaneet mutta tulokset ovat silti samat. Penkkiä viime vuoden treenaillut 2 kertaa viikossa huimalla 6,25kg tuloskorotuksella... penkissä olen tehnyt jollain PP variaatiolla (lattia, pinna, pysäytys..) kaksi tiukkaa kolmosta tai vitosta ja jotain apuliikkeitä päälle. Penkistäni puuttu räjähtyvyys kokonaan. Kirjoittelet yleensä ohjelmia pääliikkeille, joissa vaihdellaan volyymia/intensiteettiä. En ole koskaan semmoista koittanut ja ajattelinkin ehkä pitäisi jättää kaikki erikoisliikkeet ja tehdä vain paljon toistoja perusliikkeillä, emt.... Jos ois jotain ideoita kuulisin mielelläni. Kiittos!
 
selkee treenaamisen ongelmahan tossa on. kyykky ei tollasella nouse. ei tollasilla toistoalueilla sitä pohjaa kunnolla tehdä. jos sä haluat sen kyykynkin kulkemaan, keskity siihen. 3*4 -> 6*6 on erinomanen peruskauden systeemi variaatioineen sekä penkille että kyykyllekin. tekisin kyllä noissa myös pidempää sarjaa pohjalle. ylitiukkuus sarjoissa voi helpolla pilata tekniikan ja nopeuden myös. en näkis mitenkään ihmeellisenä, että kyykkäät vuoden lopussa femman 150 kilolla, kun teet hommat oikein. en mä tähän ala väsään mitään sen yksilöllisempää, mutta selkeeltä tapaukselta vaikutat.
 
Ajattelin nyt alottaa tekeen penkissä venäläistä penkkiohjelmaa kun on hyviä kokemuksia siitä vuosi taaksepäin. Eli varmaan jonkinlainen 1-jakonen käyttöön siks aikaa kun tulee se penkki siinä 3 kertaa viikossa? Mites tuo ohjelma kannattas tehä, kun haluan myös kyykkyä (etukyykkyä, takaa en ole tehnyt sitten viime talven) tehdä sekä mavea samalla ja saada niissäkin kehitystä aikaseksi? 5x5:sta tein nyt jonkun aikaa penkissä mutta se meni vituiks kun oli liikaa punnerrusliikkeitä ohjelmassa ja palautuminen kärsi. Ja ryssäohjelmasta olen sen käsityksen saanut, että ei kannattaisi mitään muita työntäviä liikkeitä tehdä yläkropalle kuin tuo penkki, jottei mene pilalle?
 
selkee treenaamisen ongelmahan tossa on. kyykky ei tollasella nouse. ei tollasilla toistoalueilla sitä pohjaa kunnolla tehdä. jos sä haluat sen kyykynkin kulkemaan, keskity siihen. 3*4 -> 6*6 on erinomanen peruskauden systeemi variaatioineen sekä penkille että kyykyllekin. tekisin kyllä noissa myös pidempää sarjaa pohjalle. ylitiukkuus sarjoissa voi helpolla pilata tekniikan ja nopeuden myös. en näkis mitenkään ihmeellisenä, että kyykkäät vuoden lopussa femman 150 kilolla, kun teet hommat oikein. en mä tähän ala väsään mitään sen yksilöllisempää, mutta selkeeltä tapaukselta vaikutat.

Kiitoksia palautteesta. Ei mulla mitään hävittävääkään ole, että voisin kokeilla ehdotustasi. En tosin aivan ymmärrä miten treenaaminen tuolla tapaa käytännössä menee. Jos vaikka ottaa 6kk suunnitelman, niin onko se jotenkin perus-maksimi kausia vaihdellen ja aika ajoin jotain kevyttä viikkoa? Lueskelin tosin vähän vastauksiasi aiheesta ja esim volyymiharjoittelun artikkelisi , jossa oli tämän näköinen esimerkkiohjelma:

1 3*4*75%
2 2*5*75%, 2*4*78%
3 5*5*75%
4 2*6*75%, 2*5*78%, 2*4*80%
5 2*5*78%, 2*4*80%, 2*3*85%
6 2*6*78%, 2*5*80%, 2*6*78%
7 3*6*78%, 3*5*80%
8 6*6*80%, 4*85%

Tarkoittaako tuo 8 viikkoa ja että 1. viikolla on 1 treeni, 2. viikolla 2 treeniä jne. entä tehdäänkö nuo sitten kyykylle,penkille,mavelle vai kaikille kolmelle? Oon ihan pihalla :D
 
niccessor: ei muita liikkeitä tarvi 1-jakosella tehdä. esim:
ma: penkki, etukyykky, leuat
ke: penkki, maastaveto, vatsa
pe: penkki, etukyykky, leuat
muissa normijaksotuksella ja penkissä venkulla.

dupuynseisoja: rivi per viikko. kevennykset laittasin vkojen 4 ja 8 jälkeen.

mä tekisin suna kyl ihan fiilistreeniä ilman prosentteja. eli perusjaksolla alotat raudoilla, millä menee 2*8. sit yrität saada 2 kk:ssa 4*10 hieman isommilla raudoilla. noi on siis työsarjoja, alle lämpät. sen perään sit 2-3 kk voimaa samalla kaavalla, mut alotat 3*4:llä ja tavotteena 6*6 isommalla romulla. treenit etenee tunteen mukaan, mutta tavotteena on koko ajan lisätä yhteismäärää (sarjat*toistot*kilot).
 
niccessor: ei muita liikkeitä tarvi 1-jakosella tehdä. esim:
ma: penkki, etukyykky, leuat
ke: penkki, maastaveto, vatsa
pe: penkki, etukyykky, leuat
muissa normijaksotuksella ja penkissä venkulla.

Jeps, teenkö jokasessa penkkireenissä samalla otteella? Onko etukyykyssä ja mavessa ok tehdä molempiin samanaikaisesti 3x4 -> 6x6:sta vai olisiko etukyykkyä parempi tehdä esim pitempää sarjaa?
 
tekisin kyl pidempää sarjaa 1-2 kk, ellet oo tehny hetkeen. penkissä voi oteleveys vaihdella. vaikka tekisit koko jakson pari sormee kapeemmalla ku testileveys, vois tehä hyvää. tosin käyttäsin joka tapauksessa useempaa leveyttä. ne pitäs sit vaan soveltaa, et sopisivat ton maslaevin mukasiksi. tyyliin nopeustreeni normileveydellä ja muut medium- tai kapeella otteella.
 
mä tekisin suna kyl ihan fiilistreeniä ilman prosentteja. eli perusjaksolla alotat raudoilla, millä menee 2*8. sit yrität saada 2 kk:ssa 4*10 hieman isommilla raudoilla. noi on siis työsarjoja, alle lämpät. sen perään sit 2-3 kk voimaa samalla kaavalla, mut alotat 3*4:llä ja tavotteena 6*6 isommalla romulla. treenit etenee tunteen mukaan, mutta tavotteena on koko ajan lisätä yhteismäärää (sarjat*toistot*kilot).

Selvä pyy, pari jatkokysymystä vielä kuitenkin :) mullahan tavoitteet tosiaan voimanoston puolella, mutta nuo 8-10 toiston sarjat ilmeisesti luovat pohjaa sitten tuleville koitoksille? Minkälaista viikko-ohjelmaa suosittelisit, 3-4krt? Oisko joku perus ma-ke-pe hyvä... ja treenataanko jk,pp,mn kukin kerran viikossa vai joka päivä? Tosi hieno muuten kun viittit jeesata!
 
riippuu hieman missä vaiheessa oot painoluokassas, mutta kyllä ne pidemmät sarjat kuuluu voimanostajan vuositason suunnitelmaan myös. kyykyn ja vedon voit treenata kerran viikossa ja vaikka avut ristiin eli vetopäivänä kyykyn apuja ja päinvastoin. penkkiä pari kertaa viikossa eri leveyksillä + avut.
 
riippuu hieman missä vaiheessa oot painoluokassas, mutta kyllä ne pidemmät sarjat kuuluu voimanostajan vuositason suunnitelmaan myös. kyykyn ja vedon voit treenata kerran viikossa ja vaikka avut ristiin eli vetopäivänä kyykyn apuja ja päinvastoin. penkkiä pari kertaa viikossa eri leveyksillä + avut.

Painan 85kg, alle 90kg tulen kilpailemaan et viel on varaa nostaa. Okei eli, niputan tän homman nyt vielä yhteen:

Ma: MN + JK:n avut
Ke: PP leveä + avut
Pe: JK + MN:n avut
Su: PP kapea + avut

Tavotteena ~2kk:ssa päästä 2*8 -> 4*10 isommalla romulla. Ja tosiaan tää kaava pätee jokaisena treenipäivänä? Tattista vaan, ei muutakun treenailemaan :)
 
Oon tehnyt Penkkipunnerrus ABC ohjelmaa nyt peruskauden ajan. Alkoi mietityttämään onko:
1) Kyseisen ohjelman tekeminen järkevää tässä vaiheessa bodailua kun vasta 80kg penkistä noussut
2) Lisääkö tuo ohjelma siis maksimivoimaa
3) Jääkö kyseinen voimataso voimaan myös ohjelman jälkeen ettei se putoa esim. 5kg kun aloittaa muunlaisen harjoittelun?
Isot kiitokset JTO!
 
aikalailla noin. toki vaihtoehtona on napata alempaan luokkaan, mutta se nyt riippuu aina kummassa on mahikset parempiin sijotuksiinkin.

uulavi: noilla kiloilla ja iällä keskittysin pääasiassa bodailemaan monipuolisesti 8-12 toistoilla ja sitten tekeen perusvoimaa hieman lyhyemmillä sarjoilla (4-6). kunkin jakson kesto n. 2kk. ykkösiä sekaan vain ärsykevaihteluiksi ja mielenvirkeydeksi, eikä aina ees ihan tiukkoihin ykkösiin kakkosiin.
 
Pari selvennystä vielä ennen kun aloitan ohjelman:
a) sopiiko tuo 2*8 -> 4*10 myös maveen siinä kyykyn ja penkin ohella? kauheita mave sarjoja näin nopeasti ajateltuna =D
b) voiko tuolla peruskaudella koittaa välillä esim. semi-kovan kolmosen, vaikka ennen kevyttä viikkoa?

Odotan jo innolla päästä treenailemaan, mulla on eka voimanosto kisa muutaman viikon päästä niin sen jälkeen sit! Kiitän kärsivällisyydestä, oot hieno mies! =)
 
a) en tekis vedossa noin pitkiä sarjoja, ellen olis bodari. tee vedossa samantien se 3*4 -> 6*6. kattele myös hieman missä se heikko kohta on eli mihin nosto hyytyy. pukkivetoja sit avuksi.
b) tottakai voi ja voi sitä käydä joskus ykkösessäkin. en kuitenkaan mitään kovin usein tapahtuvaa rajarautaa hakis. mieluiten pari toistoo plakkariin.

joo oon tosi hieno :)
 
Noo jatkan tuon ohjelman loppuun ettei tähän tehty peruskausi menisi ihan hukkaan ja palaan normaaliin treeniin = pidempiin toistoihin =) Kiitoksia!
 
Tavoitteena olisi osallistua toistoleuanvetokisoihin. Leukoihin olen tältä palstalta löytänyt mielestäni toimivan ohjelman ja progression, mutta mitenkäs jto suosittelisit muiden liikkeiden osalta jaksottamaan harjoittelun kisojen lähestyessä? Eli kumpiko kausi pitäisi olla "päällä", kun menee kisoihin, maksimi- vai kestovoima?

Olisiko tällaisessa mitään järkeä:
* 2 kuukautta perusvoimaa
* 1 kuukausi maksimivoimaa (vai kestovoimaa?)
* 1 kuukausi kestovoimaa (vai maksimivoimaa?)
* Kisa
 
Hei, jto. Tiedätkö mistä johtuu, että lonkan etuosa/nivustaipeen yläosa kipeytyy kyykätessä? Tuntuu, että se lihankalvo menee todella kireälle jo lämmittelypainoissa. Tämä vaiva tuli ensin reilu kuukausi sitten. Viime viikolla sain kyykättyä normaalisti, mutta eilen se ärtyi taas niin että oli vaikeuksia kävellä ekan lämmittelysarjan jälkeen. Kyykkään hiemän hartioita leveämmällä asennolla jalkaterät noin 30 astetta ulospäin. Vaiva on siis molemmilla puolilla, mutta oikea on hieman pahempi ja tuntuu että siellä on syvemmällä jokin pienempi lihan tosi kireällä(sisäkiertäjä tai vastaava). Muutkin saa vastata jos löytyy tietoa/kokemusta vastaavasta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom