Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Kun puhutaan kiertäjäkalvosimien lämmittelystä ja treenauksesta, painotetaan pieniä painoja ja pitkiä 15-20 toiston sarjoja, ja tehdään rauhallisesti ilman minkäänlaisia hapotuksia. Millä määritellään ko. lihaksen kohdalla lämmittely ja treeni? Ennen penkkiä olen "lämmitellyt" kalvosimet 3 kilon puntilla pumppailen jotain 12-15 toistoa molemmille käsille, sitten reenin jälkeen ja olkapäätreenissä "treenaan" ne 4 kilon puntilla 20 toiston sarjoilla, molemmillakaan kerroilla kiertäjäkalvosimissa ei siis tunnu mitään hapotusta, eli kevyesti teen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
hookoo: joo ei lääkkeillä treenata. loppumaton kierre. kyllähän toi tarvis ihan kunnon lekurin vilkasua. voi sella joku jännepuolen vaivakin, mutta vaikee noista on tällai selvyyttä saada.

Noh oli taas penkkipäivä. Vituttaa aika suunnattomasti, anteeksi kielenkäyttö. Viime viikon treenasin löysään, siis lämppäripainoilla käytännössä vain kolme-neljä sarjaa. Eipä se olkapää ole juuri mihinkään muuttunut. 60kg rupeaa tuntumaan ja 80kg sattuu jo. Vedin lämmittelyjä aika pirusti eikä siitä ollu juuri iloa. Oli pakko lopettaa 115kg löysään hangbariin (-10 alhaalla) 3x3 settiin, hangbar siksi että se kuormittais vähempi alhaalla/olkapäissä. Tuska oikeastaan alkaa kun käden tai olan varteen varaa painoa ts jo telineistä nostossa rupeaa tuntumaan. Lekuri tässä kutsuu, riemulla ei ole rajaa ¤/"&"¤#. Onkos kellään hyviä lekureita suositella? Ei mielellään heti leikkaukseen jotain muuta eka, mutta sekin jos kuntoon perkele tulee.

Jos nyt lopettaisin punnertamisen niin miten saisin pidettyä voimat tai hakea "lepoa" toista kautta tekemättä penkkiä tai raskaita käsipainoja (ne raskaat sattuu ainakin +40kg hanttelit)

Oli liian lähellä tuplapenkki että nyt luovuttaisin, vaikka on mulla muukin elämä kuin sali. Aina voin tavoitella jotain muuta muttei tätä mentaliteettia vielä kiitos.

EDIT: niin ja jotain artikkelia volyymitreenistä kiitos. Mulla tupannut kaatua nää treenit tyyliin raskasta treenistä toiseen, miten hyppäis oravanpyörästä heikkenemättä kuin kapiainen naisissa.
 
Noh oli taas penkkipäivä. Vituttaa aika suunnattomasti, anteeksi kielenkäyttö. Viime viikon treenasin löysään, siis lämppäripainoilla käytännössä vain kolme-neljä sarjaa. Eipä se olkapää ole juuri mihinkään muuttunut. 60kg rupeaa tuntumaan ja 80kg sattuu jo. Vedin lämmittelyjä aika pirusti eikä siitä ollu juuri iloa. Oli pakko lopettaa 115kg löysään hangbariin (-10 alhaalla) 3x3 settiin, hangbar siksi että se kuormittais vähempi alhaalla/olkapäissä. Tuska oikeastaan alkaa kun käden tai olan varteen varaa painoa ts jo telineistä nostossa rupeaa tuntumaan. Lekuri tässä kutsuu, riemulla ei ole rajaa ¤/"&"¤#. Onkos kellään hyviä lekureita suositella? Ei mielellään heti leikkaukseen jotain muuta eka, mutta sekin jos kuntoon perkele tulee.

Jos nyt lopettaisin punnertamisen niin miten saisin pidettyä voimat tai hakea "lepoa" toista kautta tekemättä penkkiä tai raskaita käsipainoja (ne raskaat sattuu ainakin +40kg hanttelit)

Oli liian lähellä tuplapenkki että nyt luovuttaisin, vaikka on mulla muukin elämä kuin sali. Aina voin tavoitella jotain muuta muttei tätä mentaliteettia vielä kiitos.

EDIT: niin ja jotain artikkelia volyymitreenistä kiitos. Mulla tupannut kaatua nää treenit tyyliin raskasta treenistä toiseen, miten hyppäis oravanpyörästä heikkenemättä kuin kapiainen naisissa.


Vastaan itelleni. Koetan Ilkka tulikouraa.. Tuskin parempaa ainakaa on.
 
niccessor: lämppä on kevyttä liikeratahakua ja hapotonta. treeni tietenkin raskaampaa. eli jos lämpässä teet vaikka 3 liikettä à 2*15-20*3kg, treeni vois olla 3*15-20*6kg. toistot voi pitää alempinakin, kunhan liikerata on kontrolloitu ja liike rauhallinen. kuitenkin selkeesti treenirautoja verrattuna lämppiin.

hookoo: eka pitää tietää mitä siel on rikki ja mihin tarkalleen koskee. sen mukaan sit treenit. volyymitreeneistä toimii vallan hyvin esim. se mun perus 3*4 -> 6*6 bodailusovelluksineen.
 
Sain idean penkkivoiman parantamiseen eilen:
Otetaan paino, jolla menee tiukka 3-4. Tehdaan stoppina 5x1 ja pidetään sama paino, kunnes menee stoppina 5x5.
Onko ihan tyhmä idea?
 
yleensä tollaset "pidetään sama paino kunnes..." -tyyppiset ratkaisut vaatii liian pitkiä aikoja samalla raudalla, että tuppaavat antamaan liian vähän ärsykettä kropalle. näin, vaikka toistot lisääntyiskin. miks pitää tehdä stopeilla? jos apuna niitä käyttää, niitä kantsii viljellä normaalinostojen lisänä. penkin dynaamisuuden poistaminen ei oo mikään paras juttu ollenkaan ja voi heikentää nopeutta. jos tollasta toteuttas, tekisin sen muun treenin ohella, esim. kolmen neljän erilaisen treenin kierrossa mukana.
 
Rupee olee pari kuukautta alla pk-kautta penkissä ja ens viikon kevyen jälkeen maksimikaudelle. Miten toi kannattais toteuttaa, kun penkkaan nyt 3krt/vko; testiote, leveä, kapea? Jokaisella leveydellä tuskin kannattaa hakea huippua, joten teenkö maksimikauden periaatteessa vain testiotteella ja leveällä sekä kapealla pidän toistot siellä 4-6 paikkeilla?
 
aikalailla. keskityt testileveyteen ja vaikka jätät yhen penkkitreenin pois vielä. maksimikaudellakin voit lyhyitten sarjojen jälkeen tehdä pari perusvoimasarjaa välillä 4-8 ja/tai avuiksi kapeella muutaman sarjan. toisessa treenissä sit nopeutta testiotteella ja vaikka kontrastina tai apuna sen kanssa medium-penkkiä tms.
 
Terve Jto!

sellainen homma että nostin 6-7 viikkoa sitten penkiltä ykkösen 190kglla. parhaimmat sarjani olivat silloin 6x160kg, tosi tiukka 4x170kg ja 2x180kg. nyt olen jauhanut tuota kuuden viikon maslaevin ohjelmaa penkkiin ja olen saanut tehtyä sarjat 6x6x150kg, 5x5x160kg ja 5x170kg, yksikään näistä sarjoista ei olisi ollut läheskään mahdollinen ennen ohjelman aloitusta. kuitenkin nyt kun piti tehdä kolmosia 180kglla niin eihän sieltä tullut kun pari kakkosta. tämä "ongelma" mulla on ollut ennenkin että perusvoimasarjat nousevat hyvin mutta piikatessa ei vaan löydy paukkuja noihin lyhyempiin setteihin. en usko että kyse on mistään ylirasituksesta, olen yleensä huomannut aika hyvin milloin tarvisi keventää, nyt aion kuitenkin varmuuden vuoksi ottaa pari helpompaa treeniä väliin.

kysymykseni on seuraava: kannattaako mun nyt piikatessa tehdä paljon 1-2 toiston sarjoja tuolla 180-190kg alueella ja vaan luottaa siihen että homma lähtee kulkemaan? kuvittelisin kuitenkin että maksi olisi noussut kun nuo sarjapainot on nousseett niin hyvin, pitäisi vaan saada se kunto kaivettua esiin..
 
ylitreeniihän tossa taitaa olla. ei tossa voimat minnekään voi hävitä, kun perusvoiman määräpuoli on noussut noin hyvin. miten treenasit tohon 190 kiloon? en alkais tekeen piikkailua ainakaan liika tiukasti. ota mieluummin semmosia teräviä ykkösiä vaikka vaan alkaen sieltä 180 kilosta ja nosta treeni treeniltä. tee niiden jälkeen edelleen perusvoimaa kuitenkin. lisäks voit käyttää kontrastivoimajuttuja nopeuden esiinsaamiseksi. eli seuraava treeni vois lämppien jälkeen olla:
1*170
1*180
2*130
1*185-190 riippuen miltä 180 tuntui. varaa saa jäädä vielä.
3*120
2*180-185 tai 1*190-195 (tää määritellään edellisen kovan sarjan perusteella)
2*130
4*165
3*120
6*155

seuraavassa sitten lisää sekä maksimi että perusvoimaosioon. pidä nopeussarjat aika samoina.
 
Kiitos kattavasta vastauksesta!

Tuon 180-190kg välin treenasin aika pitkälti fiiliksen mukaan. Yleisrunko oli about seuraavanlainen: 5-6 päivän välein kova penkki jossa tein esim 5x100, 120, 140 ja 160kg. Noin joka kolmas tai neljäs viikko kävin sellaisessa 175-180kg raudassa tekemässä pari ykköstä ennen noita perusvoimasarjoja. Kun 6x160kg oli nostettu lyhensin sarjoja, pari viikkoa kolmosia ja kakkosia, viikko ykkösiä, kevyt viikko, ja maksimi. Hyvin perinteinen ja suoraviivanen piikkaus siis. Ennen peruskuntokautta heikko kohta olivat ojentajat ja niitä treenasin noin kerran viikossa kapealle penkillä, yleensä normaalin penkkitreenin jälkeen pari kovaa sarjaa joissa kuitenkin toisto-pari varaa toistoalueen ollessa 4-6, saatoin mä joskus tehä kolmosen tai kasinkin. Nopeutta en treenannut tässä nousussa ollenkaan, toki panostan aina penkatessa räjähtävyyteen.
 
tollanen "perus"juttu on usein hyvin toimiva, sillä siinä on riittävästi määrää, mutta myös tehoa. monella toimii oikein hyvin ja pitkiä aikoja just sen vaihtelunkin takia. käytännössä teit tuolloin samaa makrotasolla, mitä nyt tekisit joka treenissä. jos noston nopeus ei oo ongelma, ei noi kontrastisarjat oo niin tarpeen, mutta harva sitä liian räjähtävä on :) voi olla ettei ne maksimit nouse samantien sen takia, että on pikkusen ylitreeniä vaan. ota askel taakse et voit tepsutella eteenpäin pidempään.
 
Jep, kokeilen nyt keventää hetkeksi ja sitten kokeilen noin niinkuin suosittelit. Voi tosiaan olla että teen ekat ykköset noin 180kg painoilla, piikatessa olisi nimittäin mukavaa jos ei heti tulisi seinä vastaan vaan saisi reilusti niitä onnistuneita treenejä alle ennenkuin otetaan se lopullinen ykkönen. Vielä kerran isot kiitokset sulle!
 
Moro taas.
Oon lähiaikoina vaihtamassa ohjelmaa, mutta en nyt millään keksi millasta ohjelmaa lähtisin suunnittelemaan. Kolme viimeistä ovat olleet 3kk perusvoimaohjelma (3x4-6x6, pitkät palautukset) syksyllä, 1,5kk pohjakunto-ohjelma (7x6-10x10, lyhenevät palautukset) vuoden alussa ja sen jälkeen 3kk "bodyohjelma" (pääliikkeet 3x4-6, apuliikkeet 3x6-8, pitkät palautukset).
Vähän puuttuu tolkku tästä hommasta pitkällä tähtäimellä, niin voisitko sä kertoa miten tästä kannattaa jatkaa? Eli pitäiskö nyt lähteä esim. perusvoimalinjalle, vai vielä pidempien sarjojen bodylinjalle? Ja miten jatkossa? Menossa on toivon mukaan kymmenien vuosien voimanhankintatalkoot, eli aika pitkän kaavan mukaan olis tarkotus hankkia mahdollisimman suuret voimatasot.

Ja jos lähitreenihistoriasta on tarvetta tietää jotain niin: Perusvoimakaudella tuli ihan hyvin voimaa, mutta omapaino ei noussut kuin vajaa pari kiloa. Pohjakunto-ohjelman aikana suoritukset parani älyttömästi lähtötasoon nähden sarjataukojen lyhentyessä ja sarjojen pidentyessä ja lisääntyessä, mutta voimatasot tippui aika pahasti ja omapaino pysyi ennallaan. Pudonneet voimatasot nostettiin bodyohjelman aikana ylös ja kirkkaasti ohi voimakauden ennätyssarjojen, myös omapaino nousi 3kg+.
Joksenkin hassua, että parhaiten toimi ihan idioottiyksinkertainen ja ykstoikkonen bodyohjelma, jonka mä väsäsin 10:ssä minuutissa ajatellen sen olevan vain muutaman viikon ohjelma siksi aikaa, että polvi paranee (meneekin muutama kuukausi).
Kiitos, kun jaksat vastailla ja pahoittelut mun tarpeettoman pitkistä teksteistäni :D
 
ootko missään vaiheessa hakenu maksimeja ulos? kyl aina perusvoimakauden jälkeen kannattaa tehä maksimivoimajakso. sen voi toteuttaa peruskausien sisälläkin lyhyinä jaksoina, hybriditreeneinä tai omina kausinaan ihan. ne raudat sit näkyy jatkossa suurempina perusvoimarautoina jne. voimaharjoittelu ON äärimmäisen yksinkertaista. mitään muuta ei kannata ajatella edes. kaikenlaiset ihmeelliset (usein amerikkalaiset) öyzy-göyzy-mega-blast -jutut ei oo koskaan tuoneet mitään uutta treeniin.

kun katellaan sun treenejä, ne eteni ihan perinteisesti volyymitreenistä voimaisampaan bodailuun. se syksyn 3*4 -> 6*6 on aika sama kuin tää sun voimabodailu. sitä mä käyttäsin aikalailla voimatreenin runkona, jos se vaan itelle toimii. sitä ennen bodailua ja sen jälkeen piikkausjakso. se sulta puuttuu kokonaan, mikä hieman ihmetyttää.
 
Luin tosta sun ehdotuksesta maksimivoimajaksoon tässä ketjussa jossain mutten enää löytänyt sitä sivua... Se meni jotenkin että ensin pari viikkoa kakkosia, sitten kevennys, pari viikkoa ykkösiä, sitten taas kevennys ja vielä yksi maksimikokeilu (Ainakin näin olin merkinnyt itselleni ylös :D) Huvittaisi vain tietää noista määristä eli monta sarjaa per treeni oikein tulee..?
 
ootko missään vaiheessa hakenu maksimeja ulos?

Äh, joo unohtui kokonaan ennen joulua pitämäni maksimipiikkaus. Tai sellasta mä ainakin yritin toteuttaa, eli perusvoimakauden jälkeen hain pari viikkoa maksimirautoja ja nostin ykköset. Aina välillä tulee muutenkin tunnusteltua isompia rautoja.
Mutta jep, kiitti. Nyt selkeni miten tässä edetään.
 
slarto: voit mennä ihan korotuksilla sinne kulloseenkin toistomaksimiin tai sen lähelle. sarjamäärä riippuu sun tasosta ja korotuksista. liian pienillä ei kannata tietenkään mennä. esim. jos penkkaat 200 pintaan, en menis alle 10 kilon nousuilla.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom