Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
muillepas tossa jo neuvoja tulikin, mutta mokomalle: vauhtipunnerrus on raa´an työnnön ja pystypunnerruksen välimuoto ja kuten sanottua, hyvin paljon kiinni jaloista. se loppu onkin sitten ojentajien hommaa pääasiassa. suosittelen raskaita loppuojennuksia ja muutakin ojentajatreeniä sekä yläselkää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
eknab sanoi:
Ok. Vastaat jos jaksat.
ELi raakana oon nuota olympianostoja hinkannut ja olis kiva nostaa tuloksia parantamalla tekniikkaa, kun ei ne muuten nouse. Eli asiaan. Millä painoilla allemenoa on helpoin treenata. Oon koittanu harjan varsia japeilejä ja videoita ja ja ja... Liian kevyt rauta eikä tarvi edes mennä alle=en opi liikettä. Ja kirjoittelen täältä huitsin nevadasta missä ei oo tietotaitoa kysyä neuvoja keltään...
Sama jutska, kiinnostusta olisi mennä joskus veteraanien painonnostokisoihin. Mutta en ole ikinä oppinut allemenoa. Syy se, että painot liian kevyet: ei koskaan tarvinnut mennä tangon alle kyykkyyn. Tässä miun lähellä tosin on painonnostoseurojakin, muuta ei siellä keski-ikäisille ole "punttikouluja". Raakaa rinnallevetoa reenailen ihan mielikseni, kevätkaudella aina lisään sitä, jotta saan nopeutta yleisurheilua verten. Tempaus kyllä on jäänyt ihan kokonaan poikkeen. Ehkä ottaisin takaisin, jos tietäisin allemenosta enemmän.

Edit: Tänks, vastasitkin jo. Lupaamaan en mee, mutta kait kokeilen joskus.

Mulla on penkissä ongelmia saada tanko rinnalta ylös. Esim. lankkupenkkiä saa tehdä paljon isoimmilla painoilla Mikä olis mielestäsi hyvä apuliike korjaamaan asiaa?:rock:

KingNothing sanoi:
Mulla on penkissä ongelmia saada tanko rinnalta ylös. Esim. lankkupenkkiä saa tehdä paljon isoimmilla painoilla Mikä olis mielestäsi hyvä apuliike korjaamaan asiaa?:rock:

Eikös sitä lankkua pidäkin pystyä tekemään isommilla raudoilla? Sehän siinä on vähän niinkuin pointtikin, eikö? Kyseessähän on vajaa liike.

metri: vetele reisiltä niitä vetoja. on pakko mennä nopeesti alle. yhtäaikaa kyynärpäät ja polvet eteen ja lantio alle.

King...: stoppipenkki, ylileveä penkki, rauhallisempi lasku, pysäytys senttiä ennen rintakosketusta 1-3 sekkaa ja ylös, dippi, lattiapenkki...onhan noita apuja...

:)

jto
monesti kuulee että kova treeni kuluttaa niveliä/rustoja ja tukielimistiö yleensä (kuten tossa aiemmin puhuttiin polvilumpiontakaisen ruston kulumisesta kyykyssä). Mutta toisaalta kyllähän se oikeanlainen treeni vahvistaa (eli paksuntaa?) tukielimistöä. Nivelet/rustot yms vaihvistuja kuulemma n 3 krt hitaammin kuin lihakset vaikka treeni olisi kuinka oikeanlaista ja siitä johtuen loukkaantumisriski kasvaa treenipainojen rajussa nousussa.

Sitten itse kysymys: Eli onko mahdollista treenata (voimanostoa) kovaa ja samalla olla kuluttamatta niveliä? Vai onko kovavolyymisen mutta järkevästi suunnitellun ja oikeanlailla toteutetun treenin sivutuote aina kuluneet nivelet?

vastauksena annan lainauksen peter pippinskiöldiltä, joka on ortopedi ja nivelspesialisti diakonissalaitoksella (ainakin silloin oli, kun kertoi tän): "neljällä viidestä voimailijasta on kulumaa polvilumpion takapinnalla. jos se on kivuton, ei hätää. jos se on kivulias. ei mitään oikeastaan ole tehtävissä. sitä on tuhottoman vaikeaa korjata."
:(
sanoisin, että on hyvin yksilöllistä, miten oireet ilmenee, jos ilmenee.

Ammatinvalintakysymyksiä. Nyrkkeilijällä menee ainakin nenä ja kädet, painijalla korvat ja olkapäät, voimailijalla sitten nivelet. Tai sitten ei mene, mutta riski on olemassa. Elämä on.

syöttösika sanoi:
jto
monesti kuulee että kova treeni kuluttaa niveliä/rustoja ja tukielimistiö yleensä (kuten tossa aiemmin puhuttiin polvilumpiontakaisen ruston kulumisesta kyykyssä). Mutta toisaalta kyllähän se oikeanlainen treeni vahvistaa (eli paksuntaa?) tukielimistöä. Nivelet/rustot yms vaihvistuja kuulemma n 3 krt hitaammin kuin lihakset vaikka treeni olisi kuinka oikeanlaista ja siitä johtuen loukkaantumisriski kasvaa treenipainojen rajussa nousussa.

Sitten itse kysymys: Eli onko mahdollista treenata (voimanostoa) kovaa ja samalla olla kuluttamatta niveliä? Vai onko kovavolyymisen mutta järkevästi suunnitellun ja oikeanlailla toteutetun treenin sivutuote aina kuluneet nivelet?

Nuo kuluneet lumpiot on muuten välillä vaikea todeta pelkällä röntgenillä. 2 vuotta sitten klapit kuvattiin ja silloin molemmissa polvissa todettiin kulumat. 2 kk sitten ne kuvattiin uudestaan eikä kulumia röntgenin mukaan ollut =) Lekuri aikansa ropeloi, röntgenöi ja magnetisoi ja totesi että kulumaa on juu. Rusto on komeasti pehmentynyt, mutta sileä ja aiheuttaa samanlaista oiretta kuin osittain revennyt kierukka. Samaan hengenvetoon sieltä tuli että näillä polvilla voi treenata siten kuin kivuilta pystyy. ...ja ei kun kyykyylle.

ps. sitten kun ne vaihdetaan titaaniin niitä ei enää saa kyykkkäämällä rikki, siihen kohdallani tällä menolla aikaa n. 15 vuotta, eläkkeelle enää 32 vuotta :kippis1:

öööh... se mikä piti sanoa oli että kun polvet on jo huonona niin sitä jalkatreeniä ei kannata lopettaa vaan pitää ne lihat kunnossa, tavalla tai toisella. Hyvä lihaskunto on sen jälkeen ainut tapa pitää jalat kunnossa.

JTO:han tähän jo vastasikin, mutta kommentoinpas nyt vielä sen verran, että syy, miksi lähdin tuota leveämpää kyykkyä opettelemaan, oli lähinnä polvien suojelu - kapeammassa kyykyssä niihin kohdistuu (ymmärtääkseni) suurempi rasitus niiden työntyessä enemmän eteen, kuin leveässä kyykyssä. Mutta, kuten todettua, kävikin päinvastoin - leveä kyykky sattui polviin, mitä kapeampi ei ole ikinä tehnyt.

Painonnostokenkieni pitäisi tulla postissa tällä viikolla, kohta pääsee kokeilemaan!
Gillyanne: Muistat vain painaa aluksi polvia liikkeen ajan auki (kunnes pysyvät automaattisesti) etteivät käänny sisään noston aikana tai muuten vatkaa, niin säästät polvia. Tarkkana saa olla etenkin kun paino alkaa lähenemään maksimia. Vaikka voima (joskus:D ) riittäisi, niin itse en nosta painoja ylemmäs kuin tekniikka pysyy läjässä. Tekniikan hajoaminen on merkki väärästä liikeradasta tai tukilihaksiston puutteista jolloin ei voi olla niin kiire ettei malta hioa niitä ensin kuntoon pienemmillä painoilla. Välillä on hyvä pitää mielessä, että jo n. 65% paino maksimista kehittää voimaa... eikä oikea tapa treenata ole aina rutistaa viimeiseen asti, siis etenkin jos haluaa ehjänä pysyä.
Nostokengät kyllä auttavat useimmilla hyvän, tukevan asennon löytämistä, uskoisin että tulet itsekin huomaamaan :)

edit: ainiin, tämähän oli kysymyksiä jto:lle threadi, sorry...

tuosta nivel jutusta tuli mieleen että mitenkäs nivelten, jänteiden, sidekalvojen jne palautumista voisi edistää ja niiden aineen vaihduntaa parantaa? kuuleman mukaan jänteillä jne on paljone hitaampi aineen vaihdunta? siis siitä kai se huonompi palautminen johtuu? varmaan lihastasapaino ainaskin ois yksi hyvä konsti minimoida loukkaantumis riski.

edit: pilkku

tikkuniska sanoi:
mites toi mun lankkupenkkikysymys. onko hyvä reeni ottaa joltain 10-15cm lankulta 3x3? kuin paljon kannattaa tehä ettei mee tukkoon?

Edelleen se lankun korkeus riippuu sun heikosta kohdasta. Eli missä sun heikko kohta on? Panostaa siihen enemmän ja jonkin ajan päästä katsoo onko asia jotenkin muuttunut. Aika turhaa(ei kuitenkaan täysin) on hinkata liian korkeaa lankkua, jos vaikka se heikko kohta on pari tuumaa alempana.
Tukkoon meneminenkin riippuu aika paljon siitä mitä kestät. Ite otin ennen 2-3*3-5 joka toinen viikko. Nostin painoa joka sarjaan ja viimeinen oli jo sitten lähes failureen asti. Ongelmia tuo ei kuitenkaan tuottanut, kun ei joka viikko tehnyt.

j.uhis sanoi:
Gillyanne: Muistat vain painaa aluksi polvia liikkeen ajan auki (kunnes pysyvät automaattisesti) etteivät käänny sisään noston aikana tai muuten vatkaa, niin säästät polvia. Tarkkana saa olla etenkin kun paino alkaa lähenemään maksimia. Vaikka voima (joskus:D ) riittäisi, niin itse en nosta painoja ylemmäs kuin tekniikka pysyy läjässä. Tekniikan hajoaminen on merkki väärästä liikeradasta tai tukilihaksiston puutteista jolloin ei voi olla niin kiire ettei malta hioa niitä ensin kuntoon pienemmillä painoilla. Välillä on hyvä pitää mielessä, että jo n. 65% paino maksimista kehittää voimaa... eikä oikea tapa treenata ole aina rutistaa viimeiseen asti, siis etenkin jos haluaa ehjänä pysyä.
Nostokengät kyllä auttavat useimmilla hyvän, tukevan asennon löytämistä, uskoisin että tulet itsekin huomaamaan :)

Minulla ei itse asiassa ole koskaan ollut sellaista ongelmaa, että polvet kääntyisivät noston aikana sisäänpäin - ilmeisesti olen aina ollut alitajuisesti tosi tarkkana sen suhteen, sillä kipeytin toisen polveni pahasti pariinkin otteeseen aktiivisina aerobic-vuosinani, ja siitä jäi päälle jopa ylitarkka asenne polvien suhteen. Ja tosiaan nimenomaan tuo polvien auki/sivullepäin "painaminen" leveää kyykkyä tehdessäni aiheutti kipeytymisen ja ikävän paineen tunteen polviin jo hyvin kevyillä painoilla... Noh, tästä eteenpäin kyykkäilen siis suosiolla kapeammalla asennolla, Raija Koskisen tapaan siis ;)

Huomenna pääsenkin kokeilemaan uusia nostokenkiäni! :)

olisin äkkiseltään luullut että kuluneet nivelet yms johtuvat aina jollain tavalla väärästä treenistä (väärä tekniikka, yksipuolisuus yms), mutta kai se on pakko ammatilasten sanaan uskoa.

Varmaan kuitenkin on niin että juuri hyvällä tekniikalla, monipuolisuudella ja hyvin valituilla ja hartaudella toteutetuilla kuntouttavilla liikkeillä (esim polvelle kuntopyörää joka jk reenin jäähdyttelyksi) voi vaikuttaa PALJON siihen kuinka pahasti niitä niveliä kuluttaa?

jto sanoi:
vastauksena annan lainauksen peter pippinskiöldiltä, joka on ortopedi ja nivelspesialisti diakonissalaitoksella (ainakin silloin oli, kun kertoi tän): "neljällä viidestä voimailijasta on kulumaa polvilumpion takapinnalla. jos se on kivuton, ei hätää. jos se on kivulias. ei mitään oikeastaan ole tehtävissä. sitä on tuhottoman vaikeaa korjata."
:(
sanoisin, että on hyvin yksilöllistä, miten oireet ilmenee, jos ilmenee.
Voi Perse :wall: no ei nyt tosi.

Sitä mun piti lisäks kysyä, tää on vähän vaikea ilmaista, mut jos sä ranskalaisesta punnerruksesta tiedät..Pitäskö siinä olla olkapäät mahdollisimman penkissä, ettei lähtis niiku käsien jatkeeks ylös? Kun mä teen sitä mulla menee kyynärpäät aika suoraan niiku eteenpäin ja monillahan ne sojottaa vähän ulospäin. Sitten kun laitoin olkapäät penkkiin niin ne eivät voineet taipua eteenpäin vaan sojottivat sivulle. Onko ranskalainen hyvä apuliike 6kk voimailua harrastaneelle?

syöttis: hyvien geenien lisäksi juuri näin.

helena: idea ranskiksessa olis pitää ne kyynärpäät aika lähellä toisiaan, etteivät leviä sivuille. tällä vaikutetaan parhaiten siihen pitkään päähän ojentajaa. oikein hyvä liike se on ja taljassa tehtynä hyvä variaatio.

jto sanoi:
helena: idea ranskiksessa olis pitää ne kyynärpäät aika lähellä toisiaan, etteivät leviä sivuille.
oikeastaan tieskinkin tämän, mutta kysyin, että saako tavallaan olkapäät nousta ylös...siis vähän käsien jatkeeks?no kyl mä saan ainakin hyvin tuntuman ransiksella, että varmaan ihan OK. Onkohan niillä olkapäillä niin väliä..

takaolkapäät pysyy penkissä. sen on hyvä muistisääntö. en tarkkaan nyt tiedä, mitä tarkotat, mutta oletan, että tarkotat makuulla tehtävää versiota.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom