Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
ihan noin.

eli ellei tunnu lainkaan luontevalta, ei kannata liikoja leventää. ihan ylettömän levee on sitäpaitsi aika vaikee saada tarpeeksi syväksi. sellanen hartioita leveempi on ihan hyvä. toimii lyhyillä nostajilla vielä paremmin. katopas vaikka koskisen raijan kyykkyä. jalat on tosi kapeella. varmaan hartialeveys tai jopa vähemmän ja romua liikkuu hirveesti.

lähinnä sitä pakarapuolta vaan noissa ns. voimakyykyissä tulis hyödyntää enemmän kuin body-kyykyissä. liiallinen polvien eteen työntäminen ja selän pystyssäpito heikentää vipuja turhaan. vaikka se selkä nojaa reilustikin eteen, ei se silti jullena ylös tule, kun pakarat tekee oikein töitä. liiallinen selän eteen taitto tuo sitten taas samoja ongelmia kuin polvikyykkykin, eli syvyyttä ei saada tarpeeksi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nuo nostokengät on todella kannattava ostos. Ite hommasin ne syksyllä enkä enää vaihtas lenkkarikyykkään. Oon kans hakenu tuota sopivaa jalkojen asentoo, jonkin verran oon leventäny (reilu hartioitten levynen), se alkaa jo tuntuakki mukavalta. Nyt pitäs kokeilla tuota selän asennon muuttamista. Se on aivan pystyssä ja tuntuu et isoilla romuilla se on pikkusen huojuvampi, ku lähtee puskeen ala-asennosta ylöspäin.
 
ideaalitilanne olis, että ala-asennossa lantiokulma ois aina pienempi kuin polvikulma, sillä siellä persuksissa ne isot lihat muhii. nostokengät on hyvä ostos, muttei kannata ostaa liian korkeilla koroilla. tosin tiedän kyl eräänkin hepun, joka treenas buutseissa :) . paras sarja 10*200kg, joten ei sekään ihan huono ole hehee...

ludvigin kannattas panostaa keskivartalotreeniin ja keskittyä kyykyissä painamaan ala-asennossa kunnolla vatsalla. hyvä treeni- ja apuliike on kyykky 1-2 sekan pysäytyksellä ala-asennossa.
 
kaks variaatiota: koko jalkapohja maassa tai vain päkiät. liike on normaali kyykky, mutta liikelaajuus vaan 10-30 cm. se voidaan tehdä pohjasta esim. vaakasuoraan tai missä muussa tahansa kohdassa rauhallisesti pumppaillen.
 
jto sanoi:
ludvigin kannattas panostaa keskivartalotreeniin ja keskittyä kyykyissä painamaan ala-asennossa kunnolla vatsalla. hyvä treeni- ja apuliike on kyykky 1-2 sekan pysäytyksellä ala-asennossa.

Jeps. Nyt ku oon kyykkäilly kolme kertaa viikkoon, oon samalla tehostanu vatsareeniä. Oon tehny nuita raskaita liikkeitä, jalkojen nostoja, voimapyörää, staattisia vatsoja kiekot selässä yms. Mutta tuo vatsan painaminen vyötä vasten on kyl unohtunu. Siinä kyykysä pitää muistaa niin monta asiaa..:D :D

Tuota pysäytystä kannattas varmasti kokeilla, mutta varmaan myöhemmin ku ny on alkamasa maksimikausi kyykälle.
 
stoppi on ihan hyvä maksimikaudenkin apunen. esim. treeni työraudat:
2*3*85%
2*2*90%
2*2*85% stop 1"

antaa nimenomaan sinne alas sitä kaivattua jämäkkyyttä. toinen hyvä on ylirautojen otto telineistä. esim. 3*10 sekkaa * työraudat+50kg antaa aika mukavan ärsykkeen, eikä romut enää tärise niskassa :)
 
jto sanoi:
stoppi on ihan hyvä maksimikaudenkin apunen. esim. treeni työraudat:
2*3*85%
2*2*90%
2*2*85% stop 1"

antaa nimenomaan sinne alas sitä kaivattua jämäkkyyttä. toinen hyvä on ylirautojen otto telineistä. esim. 3*10 sekkaa * työraudat+50kg antaa aika mukavan ärsykkeen, eikä romut enää tärise niskassa
Mulla on samaa ongelmaa maksimikyykyissä eli ala-asennossa heilumista. Riittäisikö tuo ylirautojen otto telineistä tähän vai suositteletko lisäksi esim. joka toinenviikko kevyen kyykyn kanssa stoppikyykkyä? Yliraudat olis kanssa hyvää harjoitusta, kun telineistä otto on varusteilla aika horjuvaa.
 
kyykyt ei stopeilla oikein kevyiksi tuu... joten tekisin ne mieluusti normaalikyykyn jälkeen/sijasta. yliraudoissa kannattaa tehdä aika isolla romulla. ihan hyvä ois esim. 50kg yli päivän työromun. 10 sekan pitoja polvet pois lukosta. ei mitään taka-askelia edes, vaan pelkästään tanko ylös telineistä. 2 vkoa on, 2 vkoa off.
 
jto sanoi:
kyykyt ei stopeilla oikein kevyiksi tuu... joten tekisin ne mieluusti normaalikyykyn jälkeen/sijasta. yliraudoissa kannattaa tehdä aika isolla romulla. ihan hyvä ois esim. 50kg yli päivän työromun. 10 sekan pitoja polvet pois lukosta. ei mitään taka-askelia edes, vaan pelkästään tanko ylös telineistä. 2 vkoa on, 2 vkoa off.
Selvä, kiitos.
 
jto sanoi:
suurin ongelma polville on lumpion takapinnan ruston kuluminen. suurin paine siihen tulee, kun polvikulma menee pieneksi polven työntyessä jalkaterän yli kyykyssä, hackissä jalat levyn alaosassa jne.

Jos liikkuvuus on hyvä, polvet terveet eikä ole voimanostokisoihin menossa niin näetkö mitään hyvää syytä luopua ass-to-the-grass-kyykyistä?
Eikö ne polvet/nivelsiteet/jänteetkin vahvistu "pohjasta" kyykätessä?
 
Mulla olis tekniikan puutetta pystypunnerruksessa. kokeilin että paljon tulee rinnalle ja kuinka paljon siitä menee suorille käsille niin jaloilla hyvin aloitettu punnerrus pysähtyy puoleen väliin ja sit vasta kädet alkaa punnertaa? Olisko tohon mitään apua mistään vai onko vaan lihan heikkoutta:(
 
Gillyanne sanoi:
Kun nyt päästiin aiheeseen "jalkakyykky", niin jatkanpa siitä... Minullahan oli tuossa projektina yrittää opetelle kyykkäämään leveämmällä asennolla, mutta siitä ei vai kerta kaikkiaan tullut mitään - kun levensin asentoa, käänsin jälkaterät ulospäin ja "painoin" polvia myös ulospäin kyykätessäni, kuten olen ohjeita lukenut, kipeyttivät jo hyvin kevyillä painoilla tehdyt sarjat polveni todella ikävästi. :( Plus, että aina, kun kyykkään yhtään leveämmällä asennolla, tuntuu, etten saa reisiä ollenkaan "mukaan" nostoon ts. voimaa kyllä jaloissa olisi, mutten jotenkin saa sitä hyödynnettyä ainakaan kokonaan.

No, se whinetyksestä ja itse kysymykseen: Onko siitä minulle jotain ratkaisevaa haittaa, jos kyykkään kapeammalla asennolla? Tuo kapeampi asento tarkoittaa n. hartialeveyttä tai hiukkasen leveämpää asentoa. Hankinnassa on myös painonnostokengät, eivätkös ne ole hyvät nimenomaan kapealla kyykkääjille? Muutenkin maastanosto on minulle ylivoimaisesti se ykkösliike tällä hetkellä, ja kun olen tosiaan ihan harrastelija vain, enkä mitään SM-mitaleja tms. tod. tavoittele, niin mielelläni tekisin niin, että panostaisin enemmän maveen ja treenaisin sitä raskaammin, ja kyykyt sitten vähän niinkuin "siinä sivussa" (toki siis kyykkäisin myös ankarasti, mutta mave olisi näistä se ykkösprioriteetti).

EDIT: Kapeammat kyykyt eivät ole koskaan polviani kipeyttäneet, ja väittäisin myös, että myös selkäni pysyy vähintäänkin kohtuullisesti kurissa ts. kyykyt eivät kovillakaan kiloilla muutu julleksi.
en ymmärrä, että miks sitä leveämpää kyykkyä pitäs muka tehdä, jos se ei sun fysiikalle sovi? Onhan joku Suomen huippunostaja nainenki, joka kyykkää melkein jalat yhdessä... kukahan se on? Tietääkö jto?Teet vaan silleen miten parhaiten saat voimas irti.
E:siellähän se lukikin Koskisen Raija
 
Olen aloittamassa toista kiertoa bulgaariartikkelin mukaisesti, ja olen miettinyt miten vedon saisi rytmitettyä tuohon kiertoon. Nyt tulee siis tehtyä n. 4-5 treeniä viikkoon, kierrolla Penkki, Kyykky, Kapea penkki ja Box-kyykky.

Ajattelin ottaa kevyen mutta kohtuu terävän vetotreenin ennen jompaakumpaa kyykkytreeniä tai sen jälkeen ja jättää siltä päivältä sitten jullet/sjmavet tekemättä. Kumpi olisi järkevämpi vaihtoehto? kovaa ei ole tarkoitus vedellä vaan esim. 8-10 x 1 x 60-70%
Vai olisiko konkarilla, joku parempi vaihtoehto?

Pääpaino on nyt kyykyssä, mutta vetokin siinä yleensä nousee samalla, ja tarkoituksena olisi ainakin säilyttää tekniikka ja tuntuma siihenkin.
 
Sepsis sanoi:
Ajattelin ottaa kevyen mutta kohtuu terävän vetotreenin ennen jompaakumpaa kyykkytreeniä tai sen jälkeen ja jättää siltä päivältä sitten jullet/sjmavet tekemättä. Kumpi olisi järkevämpi vaihtoehto? kovaa ei ole tarkoitus vedellä vaan esim. 8-10 x 1 x 60-70%
Vai olisiko konkarilla, joku parempi vaihtoehto?

Pääpaino on nyt kyykyssä, mutta vetokin siinä yleensä nousee samalla, ja tarkoituksena olisi ainakin säilyttää tekniikka ja tuntuma siihenkin.

Mulla on ollu veto tauolla jo monta kuukautta ku oon kyykkäilly monta kertaa viikossa. Oon pitäny tuntumaa yllä siihen ottamalla just noita teräviä ykkösiä ja kakkosia jalkojen nopeuspäivänä. Prossat välillä 60-80. Ja sillon oon jättäny just nuo jullet yms. pois. En oo ihan joka viikkokaan vetoo tehny. Nyt ainaki tuntuu et veto ei oo heikentyny juuri ollenkaan ja uskon et se nousee ku saan kyykyn ykkösen ulos tässä muutaman viikon sisällä ja sitte sen perään pikku piikkaus vedolle.

Sanoisin, et kannattaa pikkusen vedelläkin, ettei tosiaan pääse tekniikkapuoli uinahtaan. Ei nuilla prosenteilla pitäs vielä yli ampua.
 
Millanen ois hyvä lankkupenkki reeni? Ku ajattelin ottaa seuraavaan ohjelmaan mukaan joka 3. viikko toisena penkkipäivänä kapean penkin tilalle? Tarviiko käyttää montaa lankkua ja kuin korkeita? Tavoitteena siis penkata paidalla mahdollisimman paljon.
 
tikkuniska sanoi:
Millanen ois hyvä lankkupenkki reeni? Ku ajattelin ottaa seuraavaan ohjelmaan mukaan joka 3. viikko toisena penkkipäivänä kapean penkin tilalle? Tarviiko käyttää montaa lankkua ja kuin korkeita? Tavoitteena siis penkata paidalla mahdollisimman paljon.

Korkeus riippuu paljon siitä, missä se sun heikkokohta sijaitsee.
 
ihanahelena sanoi:
en ymmärrä, että miks sitä leveämpää kyykkyä pitäs muka tehdä, jos se ei sun fysiikalle sovi? ...

JTO:han tähän jo vastasikin, mutta kommentoinpas nyt vielä sen verran, että syy, miksi lähdin tuota leveämpää kyykkyä opettelemaan, oli lähinnä polvien suojelu - kapeammassa kyykyssä niihin kohdistuu (ymmärtääkseni) suurempi rasitus niiden työntyessä enemmän eteen, kuin leveässä kyykyssä. Mutta, kuten todettua, kävikin päinvastoin - leveä kyykky sattui polviin, mitä kapeampi ei ole ikinä tehnyt.

Painonnostokenkieni pitäisi tulla postissa tällä viikolla, kohta pääsee kokeilemaan! :)
 
Back
Ylös Bottom