Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
mitä aluetta tuo ranskis silloin palvelee jos kyynärpäät leviää sivuille? raskailla painoillahan tuossa helposti tuppaa tuota leveämis efektiä tulevan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikös sitä lankkua pidäkin pystyä tekemään isommilla raudoilla? Sehän siinä on vähän niinkuin pointtikin, eikö? Kyseessähän on vajaa liike.
joo mutta teen kapealla otteella, ja tuo ero on tosiaan aika selkeä.
 
Sepsis sanoi:
Eikös sitä lankkua pidäkin pystyä tekemään isommilla raudoilla? Sehän siinä on vähän niinkuin pointtikin, eikö? Kyseessähän on vajaa liike.
riippuu lankun paksuudesta. itellä ei 4,5 sentin lankku ainakaan auta juuri mitään.
 
jto sanoi:
takaolkapäät pysyy penkissä. sen on hyvä muistisääntö. en tarkkaan nyt tiedä, mitä tarkotat, mutta oletan, että tarkotat makuulla tehtävää versiota.
sitäpä just, penkkipunnerruksessa varmaan asia samoin, että takat penkissä?
 
juu.

neutraali: kyllä se sillonkin ojentajaan vaikuttaa, mutta kun ne väsyy, rinta rupee auttamaan, kun kyynärpäät leviää.
 
jto sanoi:
eiköhän tänne saa ihan vapaasti kommentoida :)
thänks:D

olisin äkkiseltään luullut että kuluneet nivelet yms johtuvat aina jollain tavalla väärästä treenistä (väärä tekniikka, yksipuolisuus yms), mutta kai se on pakko ammatilasten sanaan uskoa.

Varmaan kuitenkin on niin että juuri hyvällä tekniikalla, monipuolisuudella ja hyvin valituilla ja hartaudella toteutetuilla kuntouttavilla liikkeillä (esim polvelle kuntopyörää joka jk reenin jäähdyttelyksi) voi vaikuttaa PALJON siihen kuinka pahasti niitä niveliä kuluttaa?
Lisäisin ehdottomasti vielä niveliä kuluttavaan ja paikkoja rikkovaan treenitapaan maksimipainoilla (tai lähes niillä) väkisin runttaamisen lievässä tai pahemmassa ylikuntotilassa, tai muuten jumissa. Tosin siitä on seurauksena jo mainittu väärä tekniikka...
Uskoisin aika monen hajoamisen takana olevan juuri yllämainittu syy, mutta tuon ennalta toteaminen vaatiikin sitten hyvää oman kehon tuntemista ja kuuntelua... sekä/tai pätevää treenikaveria joka osaa katsoa sivusta milloin asento pysyy läjässä ja milloin on ongelmia.
Juuri tästä syystä on mielestäni hirmu vaikea tehdä etukäteen muutamaa viikkoa pidempiä treeniohjelmia, koska usein saattaa olla tarpeen muokata treeniä kesken ko päivän ohjelman, tai muuttaa siitä edespäin koko ohjelmaa/ohjelma-aikataulua.
 
Joulun jälkeen pari viikkoa vielä 4:sia, sitten ajattelin käydä maksimien kokeiluun. Olen hieman tutustunut näihin menetelmiin ja eiköhän tollainen aika perus toimisi?:

10 x 40 kg
4 x 90 "
3 x 100 "
2 x 120
1 x 135
1 x 150
1 x 160

(raudat on toissijaisia, mutta periaate tossa)

Pitääkö ennen maksimien kokeilua ottaa väliviikko tai jopa jtn erilaisempaa reeniä jonkin aikaa? Meneekö harakoille jos ottaa maksimikauden jälkeen taas jotain perusbotailu reeniä, vai millä estäs perusvoiman laskun?
 
-Marchi- sanoi:
Pitääkö ennen maksimien kokeilua ottaa väliviikko tai jopa jtn erilaisempaa reeniä jonkin aikaa?
eikös yleensä ruukata ottaa jonkilainen herättelytreeni tyyliin 2x3x60% tai vaikka 4x1x70% ..noin ainakin mä tekisin :)

muuten marchi onko tämä se jto:n ja sun suunnittelema 2-jakoinen?? mites on tuloksia tullu ja onko mitäs maksimeita oot testaamassa?? :)
 
sellanen peruspiikkaus vois mennä näin, jos on peruskaudella saanut esim. 5*100 (laskennallinen maksimi tässä vaiheessa ~115):
1. 3*100
2. 3*105
3. 3*3*80
4. 2*110
5. 2*115
6. 3*3*80
7. 1*120
8. 1*125
9. 3*3*80
10. 1*130
eli voi se piikkailu olla aika pitkäkin, jos ei ihan ykkösillä aloteta. niillä kun tuppaa tulla seinä nopeesti vastaan, ellei oo kokenut/tarkkana. kukaan ei kuitenkaan ole sanonut, että noiden treenien välin pitäs olla viikko. se voi olla myös 3-5 päivää. kerta viikkoon ja toinen treeni penkissä kapeella jne.

perusvoima häviää maksimitreenien jatkuessa pitkään ja se kuuluu asiaan. jos haluaa sen säilyvän paremmin, kannattaa tehdä noiden mainittujen huippusarjojen jälkeen 2-3 kpl perussarjoja välillä 4-6 toistoa. esimerkissä vaikkapas pyrkimys pitää se vitonen satkussa ja mieluusti nostaa sitä piikkailun edetessä. maksimivoimaa kun kasvattaa myös tiukka perusvoimailu.
 
huumor sanoi:
muuten marchi onko tämä se jto:n ja sun suunnittelema 2-jakoinen?? mites on tuloksia tullu ja onko mitäs maksimeita oot testaamassa?? :)

Juu, jto:n opeilla tässä mennään. Tuloksia... Saa nähdä nyt tän maksimikauden jälkeen. =) Penkkiä ja mavea ajattelin testailla, kyykylle joku sinnepäin, kun ei se oikein suju.
 
Oho, mähän oon ollut ihan hakoteillä täällä. Luulin et maksimikausi on vain parin viikon juttu, mut kaikkea sitä oppii.
Saako muiden alueiden reenit olla normaalia potailua? Kuinka mä tekisin jos ajattelisin piikkaavani maven ja penkin, onko siinä järkeä edes?

Entäs itse maksimipäivänä, silloin tehdään tuon toissa postaukseni mukaisesti, eli nostellaan pikkuhiljaa ja sitten ykkösillä tavoitteeseen, vai onko tuokin ollut samanlainen viikottainen nousu?
 
-Marchi- sanoi:
Juu, jto:n opeilla tässä mennään. Tuloksia... Saa nähdä nyt tän maksimikauden jälkeen. =) Penkkiä ja mavea ajattelin testailla, kyykylle joku sinnepäin, kun ei se oikein suju.
ok...kerrohan sitten miten män.
 
Mulla on tällainen ongelma. Olen tosi surkea kyykkäämään ja kyykkymaksimini on suunillleen 90kilon luokkaa. Vedoissa taas olen ihan ok ja maastavedossa tulee 170kg tällä hetkellä ja luulen että seuraavalla maksimikaudella lähestytään kahta markkaa. Olen nyt etureisille tehnyt hack-kyykkyä eli tanko jalkojen takana ja vedetään se ylös, satasella oon nyt tehnyt pitempää sarjaa. Onko tästä liikkeestä hyötyä maastavedossa vai olisiko sinulla joku parempi liike jaloille tiedossa.
 
-Marchi- sanoi:
Juu, jto:n opeilla tässä mennään. Tuloksia... Saa nähdä nyt tän maksimikauden jälkeen. =) Penkkiä ja mavea ajattelin testailla, kyykylle joku sinnepäin, kun ei se oikein suju.
kehtaakko paljastaa millasella ohjelmalla meet? ilmeisesti voimapainotteisella?
 
Mikä avuksi kun kyykyssä (kapealla jalka-asennolla) alas mentäessä (polvikulma alle 90 astetta) alaselkä pyöristyy vaikka miten koittaisi jännittää? Jotenkin vaan toi lonkankoukistajan kohta tökkää vastaan ja lantio ei taivu enempää, vaan selkä rupeaa pyöristymään.
 
Salomaa sanoi:
Venytellään niitä koukistajia.
Mutta onko se niiden koukistajien venyvyydestä kiinni, koska sehän on juuri päivastainen liikesuunta kuin koukistajan venytys?

Edit: Pakaroiden venyvyydestä kiinni? Niitähän kuitenkin jännitetään? Mikä muuttuja kyykyssä eiliminoi rasituksen alimmilta nikamilta? Vahvat selkä/kylki lihakset?
 
masantti: siirtyykö sulla paino päkiälle alaspäin mennessä. en usko, että kyse on alaselän heikkoudesta.

toinen mikä vaikuttaa suuresti kyykyn tekniikkaan on ylätakareisien venyvyys. eli jalka koukussa venyttelemään mars mars. hyvä tavoite on saada napa penkkiin hajareisin matalan penkkipunnerruspenkin päällä. pidä selkä normaalilla kaarella venytellessäkin.
 
Muistaakseni painonnostoguru Kailajärvi ainakin opetti, että kyykyssä mennään vain niin alas, että selkä pysyy suorana. Jos liikkuvuuden rajat tulee vastaan ja selkä alkaa pyöristymään, niin sitten on selän terveys vaarassa. Mutta sitä liikkuvuuttahan saa hankittua lisää. :)
 
Back
Ylös Bottom