Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
weak: voimaa ihan normaalisti, mutta jos sitä kokoa tarvitaan, käyttäsin volyymi- ja tehojaksojen vuorottelua. suoritustekniikan avain on pitää se paine isovarpaan päkiällä ja nilkka suorassa, ei mitään kääntelyjä siis. rauhallinen lasku lukitulla polvella ja nosto siten, ettei paine karkaa pohkeelta eli kuten monet tekee antaen lantion karata eteen seisten tehdyssä liikkeessä.
Ok, kiitos. Vielä siitä, että onko ehdoton nou-nou , kun jotkut "pumppaavat"(en osaa oikein paremmin selittää) ne painot ylös? Entä pitäiskö stoppia ala- tai yläasennossa pitää?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
pumppaamisella tarkotat varmaan sitä, että liike lähtee suoralla polvella, mutta sitten nypätään ne hieman koukkuun puolessa välissä ja siitä ylös? juuei noin. että se kaksoiskantalihas tekee homman pitää polven pysyä suorana. stoppeja ei ole varsinaisesti tarvetta harrastaa, mutta kyllä niitä voi tehdä ärsykevaihteluna useemmassakin kohdassa eli yhdistää se dynaaminen ja staattinen treeni.
 
pumppaamisella tarkotat varmaan sitä, että liike lähtee suoralla polvella, mutta sitten nypätään ne hieman koukkuun puolessa välissä ja siitä ylös? juuei noin. että se kaksoiskantalihas tekee homman pitää polven pysyä suorana. stoppeja ei ole varsinaisesti tarvetta harrastaa, mutta kyllä niitä voi tehdä ärsykevaihteluna useemmassakin kohdassa eli yhdistää se dynaaminen ja staattinen treeni.
En ole niin tarkkaan katsonut sitä suoritustekniikkaa enkä sitä itse harrastele, mutta että monet tekee pohjenousut jotenkin kolmassa osassa ja jokaisen "osan" välissä pieni tauko. Tosi hankala selittää, mutta ok, sitä ei tehrä.
 
monella stopilla voi tehdä, jos tarkotus on sisällyttää staattisia osia liikerataan, muttei sitä polvee saa avata välillä. soleuksen treenit tehdään sit erikseen ja niissä polven tulee olla taivutettuna.
 
Tällänen :offtopic: kyssäri

Onko pääkaupunkiseudulla mitään seuraa/salia missä voisi osallistua voimailun peruskurssille. Haluaisin oppia perustekniikat kuntoon ja saada vähän tietoa treenaamisen rytmittämisestä, syömisestä, levosta, ohjelmista yms. Tarkoitan nyt siis sellasta kamppailulajin peruskurssimaista treeniä missä valmentajan kanssa käydään tekniikoita läpi ja sitten touhutaan itse jonkun opastuksella.

En kaipaa siis mitään sikakallista personal treinetii, vaan ihan kellarisalia missä on karjuja näyttämässä miten hommat tehdään. Enkä siis ole junnu, vaan ihan iso (mutta heikko) ihminen.
 
mitähän tää tekee tässä threadissa...? voimailun peruskursseja ei ole juurikaan, mutta esim. painonnostoseurat järkkää alkeiskursseja.
 
Voimamiestreeni: eri osa-alueet

Lueskeltuani tuon voimamiesharjoittelu ketjun läpi, on tullut treenattua tämä kevät ja kesä pääosin 2-jakoisella perusohjelmalla, jonka rungon (muutaman eri version) sinä postitit kyseiseen ketjuun. Tänä kesänä olen päässyt salin lisäksi kokeilemaan "voimamiesvälineitä". Ei mitään virallisia vaan itse rakenneltuja systeemejä (farmarikävely, hiekkasäkit, erilaisia kantolajeja). Tällainen "toiminnallista voimaa" -treeni tuo todella mukavaa vaihtelua ja motivaatio pysyy korkealla niinkuin osasin odottaakin.

Itse olen edelleen vielä ihan lapsen kengissä tässä lajissa, mutta kehitystä tulee tavoitteiden mukaisesti ja mielenkiintoa löytyy. Eniten itseni pitää siis kehittää pääosin perusvoimatasoja (kyykyt vedot, ylöstyönnöt, keskivartalo ja puristusvoima) mutta...

Saliharrastuksen myötä muut urheilulajit ovat jääneet todella vähälle. Ja kehitys urheilun puolella on pysynyt lähinnä voimatasoissa. Turhaa kankeutta ja hitautta on tarttunut itseeni panostaessani vain painojen nosteluun. Eli omasta mielestäni tarvisin voimatreenien rinnalle muitakin osa-alueita (nopeus, ketteryys, aerobinen kunto, liikkuvuus, kehonhallinta, jänteiden vahvistaminen?) kehittävää harjoitusta. Voimamiestreenistä on aika paljon juttua ainakin englanniksi, mutta mistä kannattaisi lukea näitä muita ominaisuuksia kehittäviä artikkeleita yms.? Ja onko mielestäsi tärkeää kehittää muitakin ominaisuuksia kuin voimatasoja, jos voimatasotkin ovat vielä aloittelijan tasolla?

Syksyllä alkavat koulut ja ajattelin vähentää treenit kahteen sali treeniin ja yhteen voimamies/toiminnallinen voima treeniin. Kysymys kuuluukin onko järkevää sijoittaa lepopäiviksi jääville päiville esim. venyttelysessio, jotain kehonhallintaa kehittäviä harjoitteita tai aerobista (esim. concept 2 soutu) vai haittaavatko tällaiset liikaa palautumista voimatreeneistä? Kestävyyden muistaakseni sanoit tulevan ainakin määrällisesti suurehkon voimatreenin kautta. Mutta olen käsittänyt että jotkut voimamiehet tekevät kävelylenkkejä ja esim. juoksuspurtteja nopeutta kehittämään.

Tekstiä on paljon mutta toivottavasti siitä saa jotain selkoa. Syy minkä takia tätä kysyn tätä juuri JTO:n ketjussa on se että olen ymmärtänyt hänen seuranneen aika paljon kisailevien voimamiesten treenejä.
 
kyllä voimamiestreenien pohjana on hyvin selkeesti yleinen voimataso. ei lajitatojen treenaamisesta sinänsä haittaa ole, mutta tekisin nekin voimaperiaatteella eli ei mitään pitkiä kestovoimahapotteluja, vaan lyhyempiä raskaita juttuja. esim. salkuissa toistojen kestot siellä 10-30 sekunnin paikkeilla eli metreinä semmosia 5-30m pätkiä hyvillä levoilla.

voimamieshommissa ei tarvita peruskestävyyttä muutoin kuin yleisen palautumisen parantamiseksi eli välipäivien lenkit kannattaa pitää kestoltaan ja tehoiltaan aika iiseinä eli selkeesti alle anaerobisen kynnyksen. juoksuspurtit on ok, koska usein kisoissakin vähän juostaan, mutta ne matkat on niin lyhyitä, ettei ne juuri suoritusta ratkaise. kuitenkin juoksentelu on hyväksi ihan koordinaation kannalta, ettei hajota itteensä, kun kisassa joutuu hieman ravaamaan. venyttely nyt sitten on hyväksi aina paitsi ennen treenejä.

en mä nyt mitenkään erityisen paljon seuraile niitä treenejä, mutta kaikkihan perustuu ihan yleisiin treeniperiaatteisiin, joita nyt sitten oi soveltaa lajiin kuin lajiin.
 
kertoisitko jto mielipitees tästä ku tein tässä kesällä sitä penkkiä 3xviikkossa venäläisohjelmaa mikä on tuolla yhdessä threadissa, niin penkkitulos vaan pysyi samana tai ehkä tippui ja lopetin sen ohjelman kun oli se 3x3 päivä niin niillä painoilla en saanut kun ykkösiä. voisiko se johtua siitä että kun kesällä mulla on aika heikoilla syöminen ja oon laihtunutkin sen 5kg vai johtuuko se siitä että minulle ei yksinkertaisesti tuo vaan toimi? ja kyllähän tuo aika raskaalta ohjelmalta vaikuttaa kun siinä ne "kevyet" päivät tehdään 80%:lla.
 
monilla, varsinkin naisilla penkki laskee, kun omapaino laskee. syöminen ei kuitenkaan tarvi olla mitään runsasta voimaohjelmilla. terveellistä tietenkin aina. mun mielestä toi "alkuperäinen" venäläinen ohjelma on huono varsinkin loppupäästään ja noudattaa vaan lineaarista kaavaa eikä perustu mihinkään. 2,3,4,5,6,5,4,3,2,1 siis. mä keventäisin nopeuspäivien rautoja jo 5. viikolla ja vipalla en tekis kuin 3*2*60% ennen ykköstestiä. muutenkin noita voi aina modailla oman tason mukaan. eli riippuu nyt paljon myös siitä millanen sun treenitausta ja voimatasot on, toimiiko toi ohjelma nyt sitten parhaiten. se on kuitenkin vaan sellanen quick fix -tyylinen, koska kestoa on vain se 6-7 vkoa.
 
Tuolla ylikunto-threadissa kysyin kysymyksen koskien välipäiviä ja neuvottiin kysymään sama kysymys täällä:
Ylikuntoa koittaisin vältellä ja ajattelin, että kun treenaan 6-7x viikossa, niin voinko pitää ikäänkuin jaloille ja muulle kropalle erikseen välipäivät? Vai pitäisikö välipäivän olla 100% palautumispäivä koko kropalle kerralla? Ajattelin että kun eilen oli futistreenit ja jalat on suhteellisen poikki, niin voinko pitää tätä päivää jaloille välipäivänä ja treenata rintaa normaalisti? Huomenna ja ylihuomenna ja lauantaina olis taas futista tiedossa ja sunnuntaina olen yleensä mennyt salille.

Tyhmä kysymys ja epäilen itse vahvasti että pitäis koko kropan palautua, mutta kunhan nyt kysäsen :)
Ja tuohon vielä pyydettiin lisäilemään informaatiota, joten tässä sitä nyt tulee. Ikää on 17 vuotta, pituus noin 174cm ja paino 64kg. Kunto on ollut viimisen vuoden ajan mielestäni melko hyvä. Viimeisen ~4kk ajan olen treenannut niin, että jalkapallotreenit on 2-3 kertaa viikossa ja joka viikolle peli päälle. Salilla olen pyrkinyt käymään kolmesti viikkoon ja jos jostain syystä olen vaikka muualla ettei ole saliin tai reeneihin mahdollisuutta päästä, niin käyn lenkillä. Nykyisin saattaa käydä niin, että välipäiviä ei tule yhtään tuolla treenillä, joten ajattelin että olisiko tuollainen palautuminen mahdollista. Eikä huvittaisi lähteä salitreeniäkään rikkomaan. Käytin sellaista täältä poimittua perus 1-jakoista tuon 3kk ajan ja vajaa kuukausi sitten vaihdoin seuraavanlaiseen ohjelmaan:
Tähän loppuun vielä ohjelma, joka tuki jalkapalloharrastustani erinomaisesti:

Maanantai
Etureidet
Kyykky: 4 sarjaa (12, 8, 6, 3)
Jalan ojennus: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Takareidet
Maaten jalan koukistus: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Pohkeet
Pohkeet seisten: 3 sarjaa (15, 12, 8)

Keskiviikko
Rinta
Penkkipunnerrus: 4 sarjaa (12, 8, 5, 5)
Dippi lisäpainoilla: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Olkapäät
Pystypunnerrus istuen: 3 sarjaa (10, 8, 6)
Vipunostot sivuille: 3 sarjaa (12, 10, 8)

Ojentajat
Ranskalainen punnerrus maaten: 3 sarjaa (10, 8, 6)
Ojentajapunnerrus taljassa: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Perjantai
Selkä
Maastaveto: 5 sarjaa (20, 15, 12, 8, 2)
Kulmasoutu: 3 sarjaa (8, 6, 6)
Leuanveto myötäotteella: 3 sarjaa (10, 8, 6)

Hauikset
Hauiskääntö tangolla: 3 sarjaa (10, 8, 6)
Hauiskääntö istuen käsipainoilla: 3 sarjaa (10, 8, 6)
Kiitokset Härskille Härälle ohjelmasta. Kovasti olen pitänyt :)
 
oon tainnut nyt 2 vuotta nostella ja siinä on ollu parikiin puolenvuodentaukoa ainaki 2008 tammikuuta oli puolenvuoden tauko. tammikuussa sain 80kg penkistä ja nyt kesäloman kesäkuun eka päivä nostin 110kg aatelin sitten alottaa tuon ohjelman ku muillakin jotka oli tuon tehny nii oli suurinpiirtein samanlaisia tuloksia. kerta viikossa penkkailulla oon tätä ennen tehny, joskus 2xviikossa.
 
asdff: tekisin kyllä futaajalle ihan erilaisen ohjelman. sekä punteilla että muuten. treenien määrä viikossa voi olla ihan hyvin joku 10-12 peli mukaan lukien.

greeed: penkkaisin ainakin kerran normaalileveydellä ja toisen kapeella. normaalin tilalla voi tehdä joskus myös keskileveetä, jos loppupuolessa on ongelmaa.
 
mää oon kyllä yleensä ottanu aina kapeen penkin normipenkin jälkeen esim. maanantaina ja sitten oon perjantaina tehny vähän nopeuspenkkiä tai sitten muutenvain vähänkevyempää. vai kannattaisiko se kapeapenkki tehdä eri päivänä? osaatko muuten kertoa miten sais selville onko ojentajat heikot penkissä esim jostain kapeanpenkin tuloksista? miten paljon pitäs saaha normipenkin maksimista kapeassa penkissä?
 
no jos saat normaalipenkissä etusormet merkeissä 110, pitäs kapeessa etusormet kiiltävän reunoissa tulla semmonen 95-100 kg eli semmonen 90% on aika hyvä. nopeuspenkkiä ei kannata tehdä varsinaisen jälkeen jos tarkotuksena on nimenomaan lisätä räjähtävyyttä.
 
asdff: tekisin kyllä futaajalle ihan erilaisen ohjelman. sekä punteilla että muuten. treenien määrä viikossa voi olla ihan hyvin joku 10-12 peli mukaan lukien.
Tuota osaisitkohan neuvoa vähän suuntaa että minkätyyppistä ohjelmaa kannattais katsoa? Tai heittää vaikka jonkun esimerkin? Itse en tiedä yhtään tiedä minkätyyppistä ohjelmaa pitäis olla.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=52376&page=6 <- tuon threadin kolmannesta postauksesta otin ton ohjelman. Ja siis että 10-12 treenikertaa voi vetää ilman ylikunnon riskiä? Lueskelin tuota ylikunto-threadia niin siellä jotkut puhu sellaista että olis jo ylikunto tullut kun treenas vain kuudesti viikkoon, onko tuo sitten ollut ihan täyttä paskaa vai voiko tuollainen olla mahdollista? Mielelläni mahdollisimman paljon treenaisin, mutta en viitsis kovin ottaa ylikunnon riskiä, kun on niin pitkä se huiliaika jos siihen ajautuu..
 
1. vko maksimitesti, esim. 1*90, 95, 100...
2. vko maksimivakautus, esim. 2*2*90, 3*1*95, 2*2*90
3. vko kevennys, esim. 2*3*80, 2*2*85, 2*3*80
... ja homma uusiksi. sellanen kolme kierrosta varmaan tuo sen viimesenkin maksimin esiin.

^jton käsialaa

tuolla setillä piikkasin mavea. tänään alko toinen kierros ja uus maksitesti. ei noussu maksimi uudelleen. teenkö vielä loppuun kuitenkin vai alottelenko uutta peruskautta?

edit: millanen ois siun mielestä universaali ja yleispätevä piikkaus systeemi jota voi käyttää kyykyssä, vedossa ja penkissä?
 
samo: toi piikkaus sopii enemmän keskelle peruskautta, muttei niinkään kisaan. mitään universaalia ei ole olemassakaan, mutta tollakin on tullut hyviä tuloksia. ihan tavallinen lineaarinen piikkaus toimii yleensä hyvin sellasilla, jotka ei siedä kovin paljoa tollasia kuormia. esim.
1. ~3max
2. ~3max
3. 4*2*80%
4. ~2max
5. 1max
6. 4*2*80%
7. 1max
8. 1max

asdff: osaisin, mutta siitä jutusta tulee liian työläs tähän. kyllä lähes kaikki urheilijat treenaa sen 2-3 krt/pvä, joten ei se ylikunto ole treenikertojen määrästä kiinni, vaan siitä yleistason rasituksesta pidemmällä aikavälillä. ite oon 39v ja teen joskus jopa 20 kpl ½-4h treeniä viikossa. kun rytmittelee kevyempää viikkoa ja erilaisia treenejä ei se ylikunto niin peikko ole.
 
Back
Ylös Bottom