Kuolemantuomio lienee yksi niistä ikuisuuskysymyksistä, joka on puhuttanut ihmisiä jo satoja vuosia. Tälle ei siis ole odotettavissa mitään ratkaisua tässäkään ketjussa, vaan pahimmassa tapauksessa pelkkää vittuilua ja pahaa mieltä. Pakko silti tunkea oma mielipiteentapainen tähän väliin :D
Minäkin olen asiaa jonkin verran pohdiskellut ja olen kyllä tullut siihen tulokseen että en ole kuolemantuomion kannalla.
Suurimpana syynä tähän on se, mitä muutkin ovat sanoneet, eli oikeuslaitoksen erehtyväisyys. On tietysti tapauksia, joissa syyllisyys voidaan näyttää 99,9999% varmuudella mutta läheskään kaikki tapaukset eivät voi olla sellaisia. Jos esimerkiksi murhasta on asetettu kuolemantuomio, näyttöjen pitäisi olla todella vakuuttavat mutta ihminen on erehtyväinen. Onhan jenkeissäkin paljon esimerkkejä siitä kun ihminen on teloitettu syyttömänä tai vähintäänkin istunut death rowssa 30 vuotta ennen kun on todettu että "Shiiiit.. my bad...". Toinen hyvä syy on myös tuo, että elämän lopettaminen on 100% peruuttamaton teko, joten on aika vaikea antaa inhimilliselle rangaistuslaitokselle tällaista oikeutta. Sotatilassa ei ole kyse kurinpidollisesta toimesta joten se on mielestäni täysin eri juttu.
No olenkos minä sitten raiskaajia ja murhaajia puolusteleva hippi?
En.
Komppaan Powerhousua ja totean että joillekin kuolema todella voi olla jopa liian humaani ratkaisu. Esimerkiksi tuo mainittu herra Fritzl ei mielestäni ansaitse elää ihmisarvoista elämää - kyse ei siis ole välttämättä siitä että hänen biologinen elämänsä tulisi lopettaa. Vaikka se kuolema olisi kuinka tuskallinen tahansa, sitten kun se on ohi niin se on ohi. Mielestäni paljon kovempi rangaistus voisi olla vaikka OIKEASTI elinkautinen tuomio jossain Siperian työleirillä taikka ikkunattomassa 1m*1m kopissa. Itse asiassa jollekin Fritzlille voisi sopia se, että joku Optimus Primen kokoinen robotti ohjelmoitaisiin perseraiskaamaan se vaikka säännöllisesti pari kertaa päivässä. Välillä laitettaisiin jotain ravintoliuosta suoneen että pysyis hengissä ja jaksais ottaa lisää rangaistusta vastaan. No tämä nyt on äärimmäinen mielikuvitusesimerkki mutta olen myös sitä mieltä että osa ihmisistä on syntyjään niin "viallisia" ettei heitä voi "korjata". Rangaistuslaitoksen tehtävänä onkin suojella yhteiskuntaa tällaisilta tapauksilta. Siihen ei välttämättä tarvita tappamista.
Myöskään tuo pelotevaikutus ei mielestäni toimi, sillä epätoivoiset ja sairaat ihmiset tekevät epätoivoisia ja sairaita tekoja riippumatta rangaistuksesta. Kuolemanrangaistusta käyttävät maat eivät ole vapaita kovasta rikollisuudesta.