Kulmasoutu, selän tinkimätön massaliike

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Missä mahtaa mennä vikaan kun ylösvetäessä mulla väsyy ojentajat ja forkut sarjoissa? Olisiko tarvetta remmeille tai jospa hakisi kokoliikkeen alusta pienillä painoilla.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jos latseja ei "tunne" souduissa, se voi hyvinkin johtua siitä, että latseja ei käytännössä vielä ole.
Sitten kun lihasmassa ja hermotus on jollain tasolla, alkaa sen puristuksen kainaloissa tuntea kun soutuliikkeitäkin tekee. Kannattaa tehdä kulmasoudut suosiolla ihan tyttöjen painoilla ja pitkinä sarjoina niin todennäköisemmin tulee tehtyä yläselän lihaksilla työtä kuin käsillä ja jaloilla.
Leuanvedot on aloittelevalle urheilijalle hyvä tapa saada hermotusta latseihin, koska siinä on vaikeampi huijata jos ei heilu kuin mielipuoli.

Olisiko liikaa vaadittu jos mike kirjoittaisi koko aloituspostin uudestaan? Kun ei tuosta merkkien sekamelskasta saa mitään selvää :/

Fiksasin notepadilla:

Kulmasoutu on parhaimpia selkäliikkeitä ja sillä saa etenkin paksuutta selkään mukavasti oikein tehtynä.

Olen pitänyt selkätreenin periaatteena supistusta, venyttää voi kuka vain esim sarjojen välissä, mutta kunnollisen supistuksen saaminen on ongelma. Yleensä selkätreeni rasittaa hauiksia ja latsit jäävät paitsioon.

Aloita liike ottamalla tukeva asento jaloilla. Otteen vaihtelulla voi hakea itselleen hyvän oteleveyden. Vedä lavat ylhäällä taakse ja ota happea sisään. Laske tanko hieman polvien alapuolelle pitämällä polvet hieman koukussa. Muista pitää olkapäät niin, etteivät ne pääse roikkumaan. Pidä tanko mahdollisimman lähellä kehoa, älä päästä sitä loittonemaan, sillä silloin rasitus siirtyy liikaa alaselälle. Oleellista nostossa on pyrkiä pitämään kyynärpäät lähellä kylkiä. Tanko vedetään vyötäröön, ei vatsaan. Otteen kaventaminen auttaa vyötäröön vetämistä. Pullista rintaa ulos kun supistat leveitä selkälihaksia. Selkään saat parhaan tuntuman kun työskentelet kyynärpäitä vetämällä takayläviistoon. Pieni joustaminen on oleellista nostossa jotta saadaan rasitus siirtymään hauiksilta pois, semmoista tasaista soutavaa liikettä. Hengitystekniikka liikkeessä on aika helppo, otat hapet sisään alas mennessä ja supistuksessa päästät vain hieman happea ulos. Oikea tekniikka tuntuu pitkänä viiltona latseissa. Tällä liikkeellä oikein kohdistettuna selkään saa pakattua raakaa lihaa ajan saatossa roppakaupalla.

Välttäkää pahinta virhettä, eli kropan heilauttamista supistuksessa tankoa kohti polvia notkauttamalla, tämä vie kaiken tehon liikkeestä.

Zone-sarja -42%
Ite oon kans alkanut tekemään tätä taljan tilalle. Teen sen aikalailla yhtä pystyssä kuin Bisley. Latseissa tuntuu ihan hyvin, mutta vielä on kuitenkin hakusessa se kunnollinen polte. Yritän tehdä liikkeen vielä suht maltillisilla painoilla vaikka voimakautta teenkin. 8-10 toistoa.

No olen esimerkiksi tehnyt koukistuksia kympeissä kun en ole vetänyt maasta. Välillä myös pohkeita kympeissä. Kulmasoudussa tekisin mielelläni ihan vitosiakin, mutta kun liike on uusi, niin en viitsisi ihan täysin paskalla tekniikalla alkaa rykimään. Pääliikkeissä (vinopenkki/penkki, pystypunnerrus, mave, prässi (tiedän, ei vittuilua "kyykkää!"), sekä hauiskäännössäkin olen ottanut kutosia) olen tehnyt vitosia, tosin penkkiä en ole vähän aikaan tehnyt.

Leuanveto (ei mitään tiettyä, koitan vaan kerta kerralta parantaa tuloksia)
Kulmasoutu 2-3x8
Mave 5x5 (alan tekemään kerran kahdessa viikossa), kun en vedä maasta niin koukistukset 2-3x10
Pohkeet 3-4x10
Hauiskääntö 3x6 (on tavoite, välillä saattaa tulla 6/5/5), ainakun 3x6 rikki, lisää painoa.

Noin menee selkä, takareidet, (pohkeet), hauis- päivä.
e. Anteeksi offtopic

Tulipa tehtyä näillä neuvoilla kulmasoutua ja varmaan ekaa kertaa sai kunnolla tuntumaa latseihin ja se vielä plussaa että ei ole koko ajan sellainen olo että nyt alaselkä napsahtaa, tuon loivemman kulman takia :)

Teettekö kulmasoudun myötä- vai vastaotteella? Minulle joskus joku salilla mainitsi että kannattaa kokeilla vastaotteella ja se tuntuu ainakin ihan hyvin selässä, vaikka "kuningasliikkeeltä" voisi enemmänkin olettaa. Entäs ote leveys? itse teen noin olkapäiden leveydeltä.:rock:

Teettekö kulmasoudun myötä- vai vastaotteella? Minulle joskus joku salilla mainitsi että kannattaa kokeilla vastaotteella ja se tuntuu ainakin ihan hyvin selässä, vaikka "kuningasliikkeeltä" voisi enemmänkin olettaa. Entäs ote leveys? itse teen noin olkapäiden leveydeltä.:rock:

mulla on selälle vasta- ja myötäotepäivät. vuorotellen leuat ja soutu jommalla kummalla. tekee qtaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tänään sain vihdoin tekniikan jos en ihan kuntoon, niin ainakin paremmaksi. Kaks treeniä män hukkaan huonolla tekniikalla, mutta tänään sain hyvän tuntuman. Latseissa tuntuu tosi vahvasti, kun noston aikana suoristaa asentoa pustympään ja työntää rintaa ulos vetäen lavat yhteen selässä. Tangolla ja myötäotteella tein siis.

mulla on ollu kokoajan kulmasoudun asento hakusessa, yleensä liian pystyssä ja muistuttaa enemmän kohautuksia. kuhan pääsee taas kunnolla salille niin vois vaihteeks kokeilla tota selkä lattian suuntaisest -tyyliä ja kattoo saako paremman poltteen. pitäis vielä pystyä keskittyy lapojen liikkuvuuteen... noh, tämmöstä hiomistahan tää vielä on... vastaotteella kuitenkin ite saanu paremmin tuntumaan

noh, tuli sitten kokeiltua se kulmasoutu. vastaotteella melkein lattiantasoisesti selkä ja kasin sarjoja, tuntu hyvä polte kyllä selässä. vieläkun lopussa keskitty just niihin lapoihin, niin ai että, kertaheitolla melkeinpä lempiliikkeeksi.

Ollut kanssa selän lempiliike pitkän aikaa saa loistavasti tuntumaan kun jaksaa opetella tekniikan oikein...ja onhan se selkä kasvanut "myös kavereiden mielestä" :D

Itte oon miettiny,että kummin päin tuo liike kannattas tehdä,enemmän pystyasennossa vai kumarassa. Jotenkin tuntunu,että pystyasennossa ei ota liikaa alaselkään ja saa paremmin keskityttyä yläselkään,mutta sitten taas liike tuntuu menevän osittain olankohautuksiks vaan. Kumaremmassa asennossa tehtäessä alaselkään ottaa enemmän ja jostain syystä menee niskat aivan paskaks,mutta lavat saa paremmin yhteen. Osa sanoo,että pystyasennossa tehty on vaan sitä "olankohauttelua",että liike menee minne sattuu..

Dorian Yates taitaa olla asiasta eri mieltä...

Toki, mutta ei se Doriankaan ihmisen anatomiaa ole uusiksi kirjoittanut, vaikka lihasmassan veikin käytännössä uudelle tasolle 90-luvun alussa :)
Tässä tullaan juuri siihen vanhaan viisauteen, jonka mukaan koskaan ei pitäisi kysyä lihasryhmän treenaamiseen neuvoa siltä, jolla se on kaikkein suurin tahi friikein..pienenä provona sinänsä, on sitä yhtä kohti aina 1000 huonompaakin ohjeen antajaa toki olemassa kuin Yates, mutta mitä sen treeniohjauspätkiä on katsellut, niin ei siinä mitään kovin syväluotaavaa tai ihmeellistä olla tekemässä.

Lisäksi uskon, että tuo pysty asento (jonka kaltaisella olen itsekin aikoinaan tehnyt paljon soutuja) ei ole sinänsä yhtään turvallisempi alaselälle, koska
a) painot kasvaa suuremmiksi ja pienikin nykäisy/asennon muutos on riskialttiimpi
b) alaselkä jää osaltaan "kehittymättä" ja ennen kuin joku viisastelee, että sitä alaselkää treenataan sitten ihan erikseen:
c) keho on tarkoitettu toimimaan kokonaisuutena, ja jos sen treenaa ainoastaan pieninä palasina, ne palaset ei välttämättä pelaakaan yhteen yksittäisten voimiensa summana saati sitten sen ylittäen, vaan päinvastoin ja silloin jotain helposti hajoaa. Eli selänojennusten tai maastanostojen tekeminen (vaikka tarpeellisia osaltaan ovatkin) ei ole sama liike kuin kannatella sillä lähes staattisesti painoa ja sen muuttuvia voimia kehon ollessa lattian suuntaisena.

Ei tuo pystymmässä tehty mikään susiliike toki ole, ja miksei sitä vaihteluna voisi tehdäkin mutta trapsit jne ottaa suhteessa faktisesti paljon suuremman osan taakasta siinä ja varsinkin kun tekee vyön kanssa, kuten monet tekee - on riski käyttää painoja, joita keho ei "oikeasti" olisikaan valmis kantamaan.

Itse tein (en ole hetkeen tehnytkään, voisin taas kokeilla) ainakin pystymmässä, koska en veny yhtään. Kyllähän se latseissakin tuntui, mutta valitettavasti myös trapsit olivat aika kovilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom