Kreatiini: sen käyttö ja haittavaikutukset

Ajattelin tuossa aloittaa itsekkin kreatiinin syönnin, kun sitä ei ole ennen tullut popsittua. Olisiko tuo http://www.p-store.fi/product_info.php?cPath=63_71&products_id=91 perushyvä valinta vai onko jossain muussa jotain paljonkin parempaa?

Ja lisätään vielä, että olen dieetillä nyt, eli vaikuttaako tuo siihen jotenkin? Pari kiloako siitä nestepöhöstä painoa tulee lisää? Vai kuinka se oli? Osaa sitten varautua, ettei heti luule, et on dieetti menny reisille.

Vähän yksilöllistä on, mutta jotain 2-5kg varmaankin. En tiedä sitten mahtaako dieetillä paljoakaan hyötyä saada. Kokeile pois. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kreatiinihan on dietille varsin bueno. Kerää lihaksiin nestettä, tuo hitusen voimaa ja kestävyyttä, mitkä dietillä yleensä kärsii. Sillä nestepöhöllä ei ole mitään väliä, koska siitä pääsee eroon koska haluaa lopettamalla kreatiinin käytön.

Semmosta kyselisin vaan että kun mulla on tommonen "American Pure Creatine 100% Monohydrate" func foodin eli toisin sanoen fastin tuote, niin oisko siitä mitään hyötyä Jalkapallon kannalta (esim että jaksaako juosta sen 90 minuutia kentällä paremmin, potkuvoimaa lisää jne.) jos vetäisin noin 5g päivässä kun en oo ennen vetäny. :)

Kreatiinihan on dietille varsin bueno. Kerää lihaksiin nestettä, tuo hitusen voimaa ja kestävyyttä, mitkä dietillä yleensä kärsii. Sillä nestepöhöllä ei ole mitään väliä, koska siitä pääsee eroon koska haluaa lopettamalla kreatiinin käytön.
Selvä tämä, eli pistän huomenna pussia tilaukseen :worship:

Kreatiini kerää nestettä elimistöön. Joillain naama pullistuu, toisilla pili ja kolmannella perse. Jollain ei tapahdu mitään.
Itellä tuo nestepöhö on ainakin ollut niin pientä, ettei sitä juuri ainakaan itse huomaa.

aika pelottavaa.. :D mihis sulle se sitte tuli?

Semmosta kyselisin vaan että kun mulla on tommonen "American Pure Creatine 100% Monohydrate" func foodin eli toisin sanoen fastin tuote, niin oisko siitä mitään hyötyä Jalkapallon kannalta (esim että jaksaako juosta sen 90 minuutia kentällä paremmin, potkuvoimaa lisää jne.) jos vetäisin noin 5g päivässä kun en oo ennen vetäny. :)

Kyllä siitä pientä apua on palautumisen ja kestävyyden kannalta, mutta potkuvoimaa ei tule lisää ellet rupea treenaamaan enemmän, koska kreatiini itsessään antaa lähinnä mahiksen vääntää yhden tai pari toistoa enemmän sarjojen loppuun ja sitä kautta voimaa tulee lisää kun pystyy hajottamaan lihasta treenatessa enemmän kun lihaksissa aineenvaihdunta pelaa ylimääräisen lihasnesteen ansiosta.

En näkisi välttämättä tarpeellisena kreatiinia jalkapallossa, mutta ei se pahaakaan tee, ehkä auttaa hieman. Worth a try.

Kyllä siitä pientä apua on palautumisen ja kestävyyden kannalta, mutta potkuvoimaa ei tule lisää ellet rupea treenaamaan enemmän, koska kreatiini itsessään antaa lähinnä mahiksen vääntää yhden tai pari toistoa enemmän sarjojen loppuun ja sitä kautta voimaa tulee lisää kun pystyy hajottamaan lihasta treenatessa enemmän kun lihaksissa aineenvaihdunta pelaa ylimääräisen lihasnesteen ansiosta.

En näkisi välttämättä tarpeellisena kreatiinia jalkapallossa, mutta ei se pahaakaan tee, ehkä auttaa hieman. Worth a try.

Kiitän Ja Kumarran :worship:

Istunto

Jööti ei irtoa normaalisti (kuten ennen), ei suoranaista ummetusta, mutta paremmin sais tavara irrota. En käyttäny edes kreatiinin latausjaksoa vaan suoraan ylläpitojakson annos ja sekin vajaana. Tiesin jo aiemman käytön perusteella, että tällaista on luultavasti luvassa, joten oon koittanu juoda nestettä enemmän. Ei auta. Vaikka voi olla, että lisääntyneellä protskun käytölläkin on merkitystä, niin oon silti melko varma, että johtuu nimenomaan tuosta kreatiinin nestettä sitovasta vaikutuksesta, jolloin jööti ei enää kulje suolessa yhtä sujuvasti. Vaikka haittavaikutus ei ole paha, niin mieluummin silti entinen normaali tilanne takaisin-->luultavasti lopetan käytön.

Jööti ei irtoa normaalisti (kuten ennen), ei suoranaista ummetusta, mutta paremmin sais tavara irrota. En käyttäny edes kreatiinin latausjaksoa vaan suoraan ylläpitojakson annos ja sekin vajaana. Tiesin jo aiemman käytön perusteella, että tällaista on luultavasti luvassa, joten oon koittanu juoda nestettä enemmän. Ei auta. Vaikka voi olla, että lisääntyneellä protskun käytölläkin on merkitystä, niin oon silti melko varma, että johtuu nimenomaan tuosta kreatiinin nestettä sitovasta vaikutuksesta, jolloin jööti ei enää kulje suolessa yhtä sujuvasti. Vaikka haittavaikutus ei ole paha, niin mieluummin silti entinen normaali tilanne takaisin-->luultavasti lopetan käytön.

luulen että samaa vikaa itsellä. Mutta kannattaa sekin ottaa treenin kannalta. Mietis mimmoset sulkijalihakset sul on ku oot vähäaikaa vetäny kreaa :rock:

Mulla on semmosta että kyllä sen kestää, mutta paremmin kestää kun puree huussikirjaa. Auttaa! Näkisitte kirjan....

Ostin tolla finnmaxin kreatiinimonohydraattia. Ohjeistus seuraava:
"Suositeltava vuorokausiannos on 2-5g jauhetta, harjoituspäivinä heti harjoittelun jälkeen. Pidä 7 viikon käytön jälkeen 5 viikkoa taukoa. Suositeltava vuorokausiannos sisältää 2-5g kreatiinimonohydraattia. Ilmoitettua suositeltua vuorokausiannosta ei saa ylittää."

Sitä vaan, että ihmettelen miksi ei ole latausjaksoa. Kannattaisko kuitenkin pitää joku lataus vai mennä noilla ohjeilla. Samaa kakkaahan toi vissiin kaikilla valmistajilla on, mutta erilaisessa purkissa?

Joku käyttäjähän totesi ettei itse ainakaan tee latausjaksolla mitään. Tuonkin kun jostain löytäisi vielä niin... Vedä latausta jos haluat, itse olen paskalla ainakin koko latausjakson aikana viikon putkeen jos tulee otettua ne kuuluisat "lataukset".

Ostin tolla finnmaxin kreatiinimonohydraattia. Ohjeistus seuraava:
"Suositeltava vuorokausiannos on 2-5g jauhetta, harjoituspäivinä heti harjoittelun jälkeen. Pidä 7 viikon käytön jälkeen 5 viikkoa taukoa. Suositeltava vuorokausiannos sisältää 2-5g kreatiinimonohydraattia. Ilmoitettua suositeltua vuorokausiannosta ei saa ylittää."

Sitä vaan, että ihmettelen miksi ei ole latausjaksoa. Kannattaisko kuitenkin pitää joku lataus vai mennä noilla ohjeilla. Samaa kakkaahan toi vissiin kaikilla valmistajilla on, mutta erilaisessa purkissa?

Ite otin näin:

Latausjakso 5 päivää:
20 grammaa päivässä. 5g ennen aamiaista, ennen harjoittelua, 5g harjoittelun jälkeen, ja 5g päivän viimeisellä aterialla.

Ylläpitojakso 5-6 viikkoa:
5-10 grammaa päivässä. Ite otan jotain 6-7 grammaa. (Kukkura teelusikallinen ja puolikas teelusikka lisäksi.)

Tauko:
2-4 viikkoa preikkiä. Itte pidän 3 viikkoa taukoa.

Ja alusta.

Eli kyllähän se latausjakso kannattaa pitää, jossei elimistö oireile. Itellä ei ainakaan tapahtunut mitään. Ehkä hieman hikoilu lisääntyi ja jööti on ehkä vähän tiukassa, mutta ei niin tiukassa että lopettaisin sen tähden.

Käykö tuommoinen 16v 65kg miehenalulle? Millaisia haittavaikutuksia mahdollisesti ilmenee?

Peruskysymys: Kannattaako aloittaa krean käytön? Kreatiinia on jääny mielinmäärin nurkkaan ja sitä pitäisi alkaa käyttämään.. Onko järkevää alkaa käyttää diettijaksolla?

Ei siitä mitään haittaakaan ole.

Jos/kun nestettä kertyy niin se lähtee pois sillä että lopetat sen kreatiinin käytön.

Käykö tuommoinen 16v 65kg miehenalulle? Millaisia haittavaikutuksia mahdollisesti ilmenee?

No itse juuri yksi sivu taaksepäin kerroin, että tuli ummetuksen tapaista ja lopetin käytön ainakin toistaiseksi. Muita haittavaikuksia ei juurikaan ollut. Ja jos viittis vähän selata tätä ketjua ;) , niin muita haittavaikutuksia voi olla esim. eri asteinen päänsärky, pahoinvointi tms. Mutta nämä mahdolliset haittavaikutukset, kuten hyödytkin, ovat ilmeisimmin yksilöllisiä. Toiset kertovat tässä ketjussa, ettei hyötyjä ja/tai haittoja ollut, toisille taas niitä oli.

Omakohtaisen kokemuksen perusteella en kuitenkaan latausjaksoa edes ottaisi mukaan, koska silloin mahdollisten haittavaikutusten (esim. päänsärky tai ummetus) mahdollisuus on suurempi.

Mutta korostan vielä, että tämä vain oman kokemuksen perusteella (2 erillistä kertaa käytetty), mitään yleistä käytännön (eikä varsinkaan teoreettista) tietämystä asiasta ei ole.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom