Kreatiini: sen käyttö ja haittavaikutukset

Pidit siis 12 päivän tauon "voimailusta" ja olit sen ajan ilman kreatiinia ja väität, että kaiken tämän jälkeen sarjapainot olivat samalla tasolla kuin salilta edellisellä kerralla lähdettäessä?

No eikös se ole ihan mahdollista, tai ainakin hyvin lähellä?
Joku viikon tauko niin sarjapainot lähinnä pomppaa ylös (onko sillon treenattu inan liian kovaa? en tiedä, ehkä, mutta ei silti mitenkään ihan päättömän/järjettömän kovaa)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No eikös se ole ihan mahdollista, tai ainakin hyvin lähellä?
Joku viikon tauko niin sarjapainot lähinnä pomppaa ylös (onko sillon treenattu inan liian kovaa? en tiedä, ehkä, mutta ei silti mitenkään ihan päättömän/järjettömän kovaa)

Jos unohdetaan se kreatiini tästä yhtälöstä asioiden yksinkertaistamiseksi, niin jos sen tauon jälkeen sarjapainot ovat samat kuin ennen 12 päivän taukoa, niin kyllä siinä treenissä on jokin mennyt pahasti metsään.

Jos unohdetaan se kreatiini tästä yhtälöstä asioiden yksinkertaistamiseksi, niin jos sen tauon jälkeen sarjapainot ovat samat kuin ennen 12 päivän taukoa, niin kyllä siinä treenissä on jokin mennyt pahasti metsään.

Tästä aiheesta olisi kyllä mielenkiintoista jatkaa keskustelua (mutta ei taida jaksaa perustaa threadiä sitä varten). Olenko liian väsyksissä jos viikon tauko ennemmin nostaa tuloksia kun laskee, hyvin mahdollista. Kieltämättä olet täysin oikeassa, että parissa viikossa tulokset kyllä laskee.

Tuli ostettua sportlifen kreatiinipyruvaattia. On muuten aivan älyttömän pahan makuista. Pelkän veden kanssa ei mene alas sitten millään

Kysymys mikä on hetken aikaa mietityttänyt. Kun aloittaa kreatiinin käytön ensimmäistä kertaa niin siinä on se tankkausjakso ensimmäisenä. Entä sit kun on 3kk käyttänyt ja tulee 1kk tauko niin miten sen jälkeen? Onko silloinkin tarkoitus ottaa tankkausjakso vai jatketaanko hommaa ylläpitojaksosta? Vuoden verran tässä itse olen käyttänyt tuota ja siirtynyt suoraan ylläpitojaksoon tauon jälkeen.

Kysymys mikä on hetken aikaa mietityttänyt. Kun aloittaa kreatiinin käytön ensimmäistä kertaa niin siinä on se tankkausjakso ensimmäisenä. Entä sit kun on 3kk käyttänyt ja tulee 1kk tauko niin miten sen jälkeen? Onko silloinkin tarkoitus ottaa tankkausjakso vai jatketaanko hommaa ylläpitojaksosta? Vuoden verran tässä itse olen käyttänyt tuota ja siirtynyt suoraan ylläpitojaksoon tauon jälkeen.

Ei ole pakko aloittaa tankkaamalla, jos ei halua.

Pidit siis 12 päivän tauon "voimailusta" ja olit sen ajan ilman kreatiinia ja väität, että kaiken tämän jälkeen sarjapainot olivat samalla tasolla kuin salilta edellisellä kerralla lähdettäessä?
En nyt täysin ymmärrä mitä haet takaa, mutta viitteeksi:
- Bill Starrin 5x5 intermediate
- Viikko 10 ensimmäisen treenin jälkeen tauko (12 päivää)
- Tauolta palatessa samasta treenistä jatko (viikko 10, ensimmäinen treeni), eli tätä kirjoittaessa tein vanhan 5RM:n uudestaan kyykyssä ja penkissä, ja vedin uuden 5RM:n mavessa ja military pressissä.

Eli kai teen jotain väärin jos 5RM:t paukkuu viikottain...?

En nyt täysin ymmärrä mitä haet takaa, mutta viitteeksi:

Jos olet jo oikeasti treenannut hieman enemmän ja teet progressivistä treeniä oikeasti tappiin asti, niin 12 päivän levon ei kyllä pitäisi tuloksia räjäyttää uusiin ennätyksiin, ellei treeni aiemmin ole ollut ihan sieltä syvältä. Toisaalta jos et oikeasti ollut ennen taukoa ns. maksimeissa, niin tietenkin voit pystyä nostamaan enemmän kuin ennen taukoa. Jos siis maksimisi on vaikka 200 kg, ja lopettelet edellisen treenisi 150 kiloon, niin ei mikään ihme jos nostat tauon jälkeen yli 150 kg, mutta jos teet sen 200 kg tuloksen ennen 12 päivän taukoa, niin ei sen tauon pitäisi tuloksia räjäyttää uusille lukemille. 12 päivää on aika pitkä aika totaalilepoa hermostolle, jos sitä ei ole rääkätty "rikki".

Eli kai teen jotain väärin jos 5RM:t paukkuu viikottain...?

Jos olet oikeasti jo treenannut tovin ja edelleen viikottain paranee tulokset niin kyllä.

Viimeksi muokattu:
Jos olet jo oikeasti treenannut hieman enemmän ja teet progressivistä treeniä oikeasti tappiin asti, niin 12 päivän levon ei kyllä pitäisi tuloksia räjäyttää uusiin ennätyksiin, ellei treeni aiemmin ole ollut ihan sieltä syvältä. Toisaalta jos et oikeasti ollut ennen taukoa ns. maksimeissa, niin tietenkin voit pystyä nostamaan enemmän kuin ennen taukoa. Jos siis maksimisi on vaikka 200 kg, ja lopettelet edellisen treenisi 150 kiloon, niin ei mikään ihme jos nostat tauon jälkeen yli 150 kg, mutta jos teet sen 200 kg tuloksen ennen 12 päivän taukoa, niin ei sen tauon pitäisi tuloksia räjäyttää uusille lukemille. 12 päivää on aika pitkä aika totaalilepoa hermostolle, jos sitä ei ole rääkätty "rikki".

Jos olet oikeasti jo treenannut tovin ja edelleen viikottain paranee tulokset niin kyllä.

Olipas taas melkoista hömppää ja spekulointia.

Jos tulokset paranevat niin treenaan väärin?

Niinpä niin...

Toisaalta, MINÄ en myy kreatiinia työkseni, joten antaapa tämän threadin olla.

Kysymys kreatiinista. Aika ajoin tullut käytettyä, lähinnä palkkariin lisättynä. Nyt aloittelemassa ekaa kertaa dieettiä kokeilumielessä ja tulikin mieleen, että onko kreatiinin käytölle vasta-aiheita dieetillä? Kerää nestettä (lihaksiin enimmäkseen) ja saa voimatasoissa pientä kasvua aikaiseksi, mutta onko mitään varsinaista haittaa dieettiä silmällä pitäen?

Kiitos jo etukäteen!

Kysymys kreatiinista. Aika ajoin tullut käytettyä, lähinnä palkkariin lisättynä. Nyt aloittelemassa ekaa kertaa dieettiä kokeilumielessä ja tulikin mieleen, että onko kreatiinin käytölle vasta-aiheita dieetillä? Kerää nestettä (lihaksiin enimmäkseen) ja saa voimatasoissa pientä kasvua aikaiseksi, mutta onko mitään varsinaista haittaa dieettiä silmällä pitäen?

Kiitos jo etukäteen!

Ei ole.

Olen vuosien aikana useamman kerran kokeillut kreatiinia ja toimii kyllä, mutta haittavaikutuksena on aina ollut jonkinasteinen ummetus. Ei mikään erityisen suuri, mutta kuitenkin sellainen, että häiritsee selvästi, kun schaisse ei irtoa normaalisti. Annostelu on ollut aina ohjeiden mukainen ja olen mielestäni juonut runsaasti vettä. Litramääriä en muista enää, kun viimeisimmästä käytöstä on vuosia.

Kreatiini on siis tuonut aina voimaa lisää, mutta haitta eli tuo schaissen liika jäykistyminen on omalta kohdalta voittanut hyödyt eli olen lopettanut aina käytön 1 - 3 kuukauden jälkeen kokonaan, kun tilanne ei ole korjaantunut.

Onko muilla ollut samaa? Ja mistäköhän tuo vaikutus johtuu? En keksi itse muuta syytä kuin veden määrä, mutta kun mielestäni olen juonut aina tarpeeksi.

En ole aiemmin moisesta kuullutkaan. Paljonko vettä sitten menee päivässä? Entä paljonko keratiinia ja missä muodossa?

Kiitos jo etukäteen!
Kreatiini on mielestäni erityisen tärkeää juuri dietillä jos kalorit miinuksella palautumisen maksimoimiseksi, voimatasojen ylläpitämiseksi jne.

Saako täällä muut kreatiinista (monohydraatti) vatsanväänteitä? Olen huomannut, että aina kun rupean sitä käyttämään niin tulee samoja oireita ja ne eivät poistu edes pitkässä käytössä. En ole edes pitänyt mitään tankkausjaksoja vaan 5g sekoittanut treenijuomaan ja sekin jo riittää laittamaan pakin totaalisen sekaisin. Pienemmälläkin määrällä esim. 3g tuntuu olevan edelleen samat vaikutukset. Harmillista, koska saan kreatiinista todella paljon hyötyä voimatasoihin ja se kerää minulla parissakin viikossa tuolla 5g/päivä annoksella nestettä jopa 2+ kg kroppaan. En ole noita muita pyruvaatteja jne. kokeillut, että aiheuttaako ne samanlaisia oireita. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että juuri tuo monohydraatti on se tehokkain muoto kreatiinista. Jos joku on vastaavaan ongelmaan löytänyt ratkaisun niin olisi kiva tietää, koska selkeästi kuulun siihen ryhmään joka kreatiinista saa konkreettista hyötyä, mutta en noiden vatsanväänteiden takia sitä kykene nyt käyttämään.

Mulla tuli aluksi muutamaan otteeseen jos ei samalla nauttinu samalla nesteitä tarpeeksi. Kreatiinista itekki huomannut tosi hyvin hyödyn, voimatreeneissä päässyt ihan uusiin ulottuvuuksiin. Miinuksena vaan tuo nesteen kerääntyminen kroppaan (myöskin ihon alle), joka on ihan selvästi nähtävissä.

Mulla tuli aluksi muutamaan otteeseen jos ei samalla nauttinu samalla nesteitä tarpeeksi. Kreatiinista itekki huomannut tosi hyvin hyödyn, voimatreeneissä päässyt ihan uusiin ulottuvuuksiin. Miinuksena vaan tuo nesteen kerääntyminen kroppaan (myöskin ihon alle), joka on ihan selvästi nähtävissä.
Käännetään se nesteen kertyminen positiiviseksi jutuksi,sillä sehän vain kertoo,että Kreatiini toimii niin kuin sen kuuluukin:)

Tulee turvonneena lisäaineiden käyttäjän näköiseksi?
Lisäaineiden? Todennäköisesti et huomaa peilistä edes itse eroa käytätkö kreatiinia vai et. Toki joillakin se kilo tai kaks nestettä näkyy herkemmin ulos kuin toisella, mutta hyvin pientä on ulkoisen habituksen muutos. Jotkuthan menee ihan kisalavoille asti ilman että pudottavat kreatiinia pois.

Niin kyllähän se kerää joillakin tolkuttomasti solunulkoista nestettä. Niinkuin itsellä. Jo 3-4g päivittäin useemman kilon, josta ainakin puolet menee poskiin. Enemmän pöhötyn krealla kuin noilla "lisäaineilla".Toki onhan nestepöhössä treenaamisessa puolensa: mm. nivelet tykkää. Mulla ei kyllä toimikaan niinkuin kuuluisi, eli ei siis nosta suorituskykyä millään tavalla (solunestettä ei juurikaan voi kertyä).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom