Kreatiini: sen käyttö ja haittavaikutukset

Onkohan mahdollista olla jonkinlainen hyperrespondaaja kreatiinille (omat luontaiset kreatiinitasot todella alhaiset tms.)? Aloin tuossa n. kuukausi takaperin uudelleen käyttämään parin vuoden jälkeen ja tulokset ovat olleet "veli ja kreatiini" -tasoa. Silloin pari vuotta sitten käytin joku n. 4 kuukautta bulkilla ja silloin kreatiinista tuntui olevan apua, mutta tuolloin en sitä sen vaikutusta osannut muista muutoksista oikein eristää, kun syöminen oli mitä sattuu ja painoa (läskiä) kertyi aika vauhdilla, mikä osaltaan nosti voimatasoja kovalla tahdilla. Nyt olen kuukauden päivät tuota ottanut suositellun 5g/päivä ja painoa on dieettikaloreillakin tullut n. 1,5 kg lisää, kun tammikuussa samoilla kaloreilla paino putosi reilut 2 kg. Esim. penkissä sarjapainot ovat nousseet korkeammalle, kuin mitä ne olivat bulkin huipulla joskus marraskuussa (110 -> 117,5) ja muutenkin yleinen jaksaminen on ollut parempaa. Ainoa ongelma, minkä takia myös silloin pari vuotta sitten en jatkanut kreatiinin ottamista, on se että maha menee siitä todella herkästi sekaisin. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia, ja oletteko löytäneet ratkaisua siihen, miten tuo 5g kannattaisi päivän aikana ottaa. Itselläni se on ollut aina treenijuoman seassa. Olen kokeillut myös ottaa sen nyt päivällisen yhteydessä, mutta sekään ei ainakaan toistaiseksi ole tuntunut auttavan. Käytössä Leaderin kreatiinimonohydraatti ja silloin pari vuotta sitten oli FAST:in vastaava tuote, molemmista samanlaisia ongelmia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Käykö siinä niin, että paino vähän tippuu, kun lopettaa kreatiinin? Itse olen käyttänyt nyt viime syksystä asti, kun olin dieetillä. Nyt olen bulkilla ja koitan vahtia, että painon nousu olisi maltillista. Hankaloittaa varmaan vähän painon kyttäämistä, jos tuolla kreatiinin lopettamisella on siihen isokin vaikutus.

Itte vedän noin 4kk kreatiini kuureja. Ekan kuukauden jälkeen rupee huomaan voimatasoissa eroja. Paino nousee meikäläisellä noin 4-5kg jo 4-6vk. Toisaalta aloitan aina syömään enemmän ja treenaamaan "kovempaa" kuurin aloituksen yhteydessä joten painonnoususta tuskin kaikki on nestettä. Meikäläisellä parantaa selvästi voimatasoja (sarja kestävyyttä) sekä nivelkivut vähenee. Vastaavasti kuurin loputtua kestää noin 4-6vk, että vaikutukset lakkaavat(voimalliset hyödyt katoaa ja pöhö/paino laskee). Jos miinus puolia pitää ettiä niin pöhötys. Kasvaa toinen leuka ja posket pullottaa niin helvetisti. Mielestäni paras lisäravinne.

Kreatiinin nautin raakana ruokalusikalla suuhun ja 5dl vettä päälle.

Käykö siinä niin, että paino vähän tippuu, kun lopettaa kreatiinin? Itse olen käyttänyt nyt viime syksystä asti, kun olin dieetillä. Nyt olen bulkilla ja koitan vahtia, että painon nousu olisi maltillista. Hankaloittaa varmaan vähän painon kyttäämistä, jos tuolla kreatiinin lopettamisella on siihen isokin vaikutus.
Tätä itsekin pohdin aikoinaan, mutta täytyy sanoa että sekä kreatiinin aloittamisella että lopettamisella on ollut minimaalinen vaikutus painoon. On sitä ollut sitten dieetillä, bulkilla tai maintenancella, niin ollut vaikea huomata mitään vaikutusta.

Itte vedän noin 4kk kreatiini kuureja. Ekan kuukauden jälkeen rupee huomaan voimatasoissa eroja. Paino nousee meikäläisellä noin 4-5kg jo 4-6vk. Toisaalta aloitan aina syömään enemmän ja treenaamaan "kovempaa" kuurin aloituksen yhteydessä joten painonnoususta tuskin kaikki on nestettä. Meikäläisellä parantaa selvästi voimatasoja (sarja kestävyyttä) sekä nivelkivut vähenee. Vastaavasti kuurin loputtua kestää noin 4-6vk, että vaikutukset lakkaavat(voimalliset hyödyt katoaa ja pöhö/paino laskee). Jos miinus puolia pitää ettiä niin pöhötys. Kasvaa toinen leuka ja posket pullottaa niin helvetisti. Mielestäni paras lisäravinne.

Kreatiinin nautin raakana ruokalusikalla suuhun ja 5dl vettä päälle.
Onko sulla joku tietty syy, miksi kuurittelet kreatiinia?

Kreatiinin kuurittelu on jotenkin ihan käsittämätön ajatus, lisäravinne muodollahan vain täydennetään kreatiinin saantia mutta ruoka itsessään on jo lähde sille.

Todennäköisesti vähän tippuu paino. Kreatiini kerää nestettä, itellä n pari kiloa (85kg omapaino). nyt tosin joku 3 vai 4v menny kreatiini kokoajan. Ei mitään järkeä/hyötä jättää pois, jos ei sitten ihan vain kokeilun ilosta halua testata eroa

Onko sulla joku tietty syy, miksi kuurittelet kreatiinia?
Lähinnä sen pöhön takia. Mulle tulee ihan vitunmoinen pöhö. Kuukausi sitten lopetin kreatiinin ja söin tossa hieman huonosti niin tuli läskiä varmaan parisen kiloo ja silti kaksoileuka pois ja posket kaventu. En tie onko tolla annosmäärällä vaikutusta tohon pöhöön mutta ite vedän varmaan 3 kertasen määrän pussin/purkin ohjeeseen verrattuna. Ainaki toimii!

Silloin ku pudotan painoo ja voimatreenin sijasta teen enemmän bodausta/ylläpitävää treeniä niin en näe niin polttavaa tarvetta kreatiinille vaikka siitä varmasti hyötyä olis. Tuloksia en pysty enää minkäänlaisella treenillä miinus kaloreilla parantamaan. Tässä kuitenki poikamiehiä vielä ollaan niin tarvii välillä peiliinki katsoa.

Lähinnä sen pöhön takia. Mulle tulee ihan vitunmoinen pöhö. Kuukausi sitten lopetin kreatiinin ja söin tossa hieman huonosti niin tuli läskiä varmaan parisen kiloo ja silti kaksoileuka pois ja posket kaventu. En tie onko tolla annosmäärällä vaikutusta tohon pöhöön mutta ite vedän varmaan 3 kertasen määrän pussin/purkin ohjeeseen verrattuna. Ainaki toimii!

Silloin ku pudotan painoo ja voimatreenin sijasta teen enemmän bodausta/ylläpitävää treeniä niin en näe niin polttavaa tarvetta kreatiinille vaikka siitä varmasti hyötyä olis. Tuloksia en pysty enää minkäänlaisella treenillä miinus kaloreilla parantamaan. Tässä kuitenki poikamiehiä vielä ollaan niin tarvii välillä peiliinki katsoa.
Suosittelisin kyllä käyttämään ihan normiannoksia, varsinkin jos pöhö on oikeasti ongelma. Isokokoisellakin miehellä sellaiset 3 grammaa päivässä riittää pitämään kreatiinivarastot täynnä. Ja ylimääräiset kreatiinit on vain rahan tuhlausta (vaikka halpaa tavaraa onkin).

Mieluummin vaikka hommaa laadukasta kreatiinia (Creapure) ja ottaa sitä sen 3 grammaa kuin tunkee jotain 10 grammaa peruskreatiinia kurkkuun. Paremman laatuinen tavarakin saattaa tuohon pöhöön auttaa.

Kreatiinin käytön aloitin joskus tammikuun aikana ja tässä parissa kuukaudessa penkki noussut 15kg. Vuoden ajan jarruttelin lähes paikallaan penkkituloksessa. Liekö sattumaa että kreatiini aiheutti uuden nousun.

Kreatiinin käytön aloitin joskus tammikuun aikana ja tässä parissa kuukaudessa penkki noussut 15kg. Vuoden ajan jarruttelin lähes paikallaan penkkituloksessa. Liekö sattumaa että kreatiini aiheutti uuden nousun.
No nyt on pakko kysyä että mitä helvettiä :D

Miten joku Creapuren kreatiinimonohydraatti eroaa jostain halvemmasta kreatiinimonohydraatista?
Creapure-merkinnällä varustettu tavara on oikeasti (puhdasta) kreatiinimonohydraattia. Eli riippuu siitä halvemmasta että miten paljon eroaa. Vaikea sitä on sanoa ilman labratestejä.

Creapurekin on niin helvetin halpaa (kuukauden setti maksaa jotain pari euroa), että mun mielestä se on väärä paikka säästää.

Kuulostaa kyllä täysin markkinointikikalta, millä yritetään perustella kaksi kertaa kalliimpi hinta. Kun mitataan ainekset jollain teelusikalla, on ihan sama onko tuotteessa 99,99 % vai 99 % kreatiinia.

Kreatiinin saannin kannalta kyllä, mutta jos se 1% tai 0,1% on jotain paskaa niin sillähän voi olla jotain merkitystä. Mutta eiköhän tuossa ole markkinointia suureksi osaksi ja taitaa nuo nykyajan "normaalit" kreatiinimonohydraatitki olla melko puhtaita kaikenmaailman ydinjätteistä.

Kreatiinin saannin kannalta kyllä, mutta jos se 1% tai 0,1% on jotain paskaa niin sillähän voi olla jotain merkitystä. Mutta eiköhän tuossa ole markkinointia suureksi osaksi ja taitaa nuo nykyajan "normaalit" kreatiinimonohydraatitki olla melko puhtaita kaikenmaailman ydinjätteistä.
Sen takia meillä on Evira, ettet sä saa lisäravinteista mitään syanidia. Riski sille, että niissä olisi jotain "paskaa" on aivan naurettavan pieni.

Sen takia meillä on Evira, ettet sä saa lisäravinteista mitään syanidia. Riski sille, että niissä olisi jotain "paskaa" on aivan naurettavan pieni.

Ikävä puhkaista sun kupla, mutta EVIRAlla eikä muillakaan viranomaisilla ole pallo ns "hallussa" näiden asioiden kanssa. Viranomaisilla ei ole millään tarpeeksi resursseja testa EDES promillea (tai sen sadasosaakaan) kaikesta kamasta mitä täällä myydään. Koko homma lepää pakkaajien ja tavarantilaajien omavalvonnan varassa. Eli meidän ei käy kuin toivominen, että fastit (tai oikeasti ne joilta he sen tavaran tilaavat) sun muut firmat teettävät mittauksia itse oma-aloitteisesti..ja varmasti näin tekevätkin.

Markkinoilla on pari nimeä kuten creapure ja esim ajimoto, jotka ovat erityisesti tällä saralla aktiivisia ja sen takia niiden tuotteiden hinnan lisäksi logon tai tuotenimen painaminen etikettiin maksaakin extraa. Aikoinaan esim fastin kreamono oli creapurea, mutta paketin kyljessä sitä ei lukenut tästä syystä :D

Ikävä puhkaista sun kupla, mutta EVIRAlla eikä muillakaan viranomaisilla ole pallo ns "hallussa" näiden asioiden kanssa. Viranomaisilla ei ole millään tarpeeksi resursseja testa EDES promillea (tai sen sadasosaakaan) kaikesta kamasta mitä täällä myydään. Koko homma lepää pakkaajien ja tavarantilaajien omavalvonnan varassa. Eli meidän ei käy kuin toivominen, että fastit (tai oikeasti ne joilta he sen tavaran tilaavat) sun muut firmat teettävät mittauksia itse oma-aloitteisesti..ja varmasti näin tekevätkin.

Markkinoilla on pari nimeä kuten creapure ja esim ajimoto, jotka ovat erityisesti tällä saralla aktiivisia ja sen takia niiden tuotteiden hinnan lisäksi logon tai tuotenimen painaminen etikettiin maksaakin extraa. Aikoinaan esim fastin kreamono oli creapurea, mutta paketin kyljessä sitä ei lukenut tästä syystä :D
Se nyt on ihan selvää, että Evira ei voi yksinään kaikkea hoitaa, mutta ellei sitä olisi, niin tämä koko homma olisi ihan retuperällä. Ja Evira noita myyntikieltoja edelleen langettaa.

Se nyt on ihan selvää, että Evira ei voi yksinään kaikkea hoitaa, mutta ellei sitä olisi, niin tämä koko homma olisi ihan retuperällä. Ja Evira noita myyntikieltoja edelleen langettaa.

Joo kyllähän ne kieltoja jakelee kerran vuodessa, kun jonkun saava napattua.
Vaikkakin suurin osa kielloista minkä antavat ovat pelkkää paperin pyörittelyä ja ruotsilta apinointia :D

Yksi suurin varjoissa pyörivä turvaelin on tullilaboratorio, jota maahantuojat välillä käyttävät ihan oma-aloitteisesti maksua vastaan. Vimmevuonna tais olla iltalehdessä juttua miten tullilaboratorion tekemistä superfood näytteistä yli 30% sai hylyt ja voit vain kuvitella kuinka monta miljoonaa tonnia on mennyt ilman tutkimuksia.

Tämän takia minä en henkilökohtaisesti enää tilaa kiinasta ja intiasta MITÄÄN suuhunpantavaa (en esim kreatiiniakaan).
Ainoa superfoodit ovat eurooppalaiset marjat.

Suosittelisin kyllä käyttämään ihan normiannoksia, varsinkin jos pöhö on oikeasti ongelma. Isokokoisellakin miehellä sellaiset 3 grammaa päivässä riittää pitämään kreatiinivarastot täynnä. Ja ylimääräiset kreatiinit on vain rahan tuhlausta (vaikka halpaa tavaraa onkin).

Mieluummin vaikka hommaa laadukasta kreatiinia (Creapure) ja ottaa sitä sen 3 grammaa kuin tunkee jotain 10 grammaa peruskreatiinia kurkkuun. Paremman laatuinen tavarakin saattaa tuohon pöhöön auttaa.
Ei ole tullut mieleenkään kokeilla laadukkaampaa kreatiinia. Aina tähän asti halvinta mahdollista.Täytyy kokeilla!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom