Kreatiini: sen käyttö ja haittavaikutukset

Olen vuosien aikana useamman kerran kokeillut kreatiinia ja toimii kyllä, mutta haittavaikutuksena on aina ollut jonkinasteinen ummetus. Ei mikään erityisen suuri, mutta kuitenkin sellainen, että häiritsee selvästi, kun schaisse ei irtoa normaalisti. Annostelu on ollut aina ohjeiden mukainen ja olen mielestäni juonut runsaasti vettä. Litramääriä en muista enää, kun viimeisimmästä käytöstä on vuosia.

Kreatiini on siis tuonut aina voimaa lisää, mutta haitta eli tuo schaissen liika jäykistyminen on omalta kohdalta voittanut hyödyt eli olen lopettanut aina käytön 1 - 3 kuukauden jälkeen kokonaan, kun tilanne ei ole korjaantunut.

Onko muilla ollut samaa? Ja mistäköhän tuo vaikutus johtuu? En keksi itse muuta syytä kuin veden määrä, mutta kun mielestäni olen juonut aina tarpeeksi.

Eipä tullutkaan yllättäen tällä kertaa ummetusta. En ole mitannut juodun veden määrää tarkkaan per päivä, mutta ainakin nyt 5 litraa päivässä. Voihan se kuitenkin olla, että "männä" vuosina ei tullut juotua tarpeeksi - siis vettä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin kyllähän se kerää joillakin tolkuttomasti solunulkoista nestettä. Niinkuin itsellä. Jo 3-4g päivittäin useemman kilon, josta ainakin puolet menee poskiin. Enemmän pöhötyn krealla kuin noilla "lisäaineilla".Toki onhan nestepöhössä treenaamisessa puolensa: mm. nivelet tykkää. Mulla ei kyllä toimikaan niinkuin kuuluisi, eli ei siis nosta suorituskykyä millään tavalla (solunestettä ei juurikaan voi kertyä).

Sulla on todennäköisesti ruokavalion ansiosta niin isot omat kretiinivarastot, ettei niitä pysty enää lisäravinteella kasvattamaan. Lihassahan tuota on luonnostaan, ja kassvissyöjät saakin kreatiinista keskimääräistä enemmän hyötyä.

Itse vedän ennen ja jälkeen salijuomissa pikkulusikallisen kreaa ja en muuten. 250g pussi kun on käytetty niin muutaman viikon tauko. Tilaan uuden pussin ja sama setti.
Ei ole pöhöttynyt eikä muutakaan. Ja treeni kulkee.
Käyn 5-6 kertaa viikossa salilla vetää suht kovia treenejä.

Ihmisten reaktio kreatiiniin on vahvasti yksilöstä kiinni... eikä tunnu oikein riippuvan edes annostuksesta, vaan jos on herkkä keräämään nestettä kreatiinista, niin jo hyvin maltillinen muutaman gramman pv-annos siihen riittää.

Jotkut harvat keräävät nestepöhöä siihen malliin, että kirjaimellisesti alkavat posket näkymään takaapäin... vaakaan tulee jopa 3-5 kiloa lisää. Toisilla ei vaikuta vaakapainoon käytännössä ollenkaan, mutta nostaa suorituskykyä silti. Sitten on kaikkea mahdollista tältä väliltä. Ja vaikka kreatiini onkin yksi niistä harvoista oikeasti toimivista lisäravinteista, niin kyllä sillekin non-respondereitä löytyy eli annoksesta huolimatta ei vaikuta yhtään mitenkään.

Oon vähentänyt kreatiinin käytön puoleen teelusikalliseen ja silti nestehöttöä kertyy ihon alle. :D Mulla vissiin tehoaa aika hyvin. En oo tosin viikkoa pidempää taukoa malttanu pitää oikein.

Pitääkö hiustenlähtö kreatiinin käytön seurauksena paikkansa?

Homma perustuu siihen, että kreatiinin pitäisi nostaa DHT tasoja hiukan. Ihmiset jotka kaljuuntuvat omaavat hiustupet, jotka ovat herkkiä DHT:lle ja siksi putoavat.

Jokainen mies kuitenkin omaa DHT:ta kehossaan joten jos geenit niin sanovat, niin ajan myötä ne hiukset tippuvat jokatapauksessa. Pieni DHT lisäys ehkä hiukan nopeuttaa tätä prosessia.

Kaikki kuitenkaan eivät omaa tätä ominaisuutta, joten kreatiini ei suorastaan vaikuta hiustenlähtöön.

Hyvin suurella todennäköisyydellä ei.

Tuo yksi kyseenalainen tutkimus vuodelta 2009 on saanut kyllä käsittämättömän määrän palstatilaa.

Nimenomaan. Yksi "tutkimus" ei vielä tarkoita juuri mitään tieteellisessä mielessä. Jos kolme tutkimusta antaa samanlaisen tuloksen, niin ehkä sitten voidaan jo alkaa puhumaan aiheesta vähän vakavammin. Aion siis huoletta käyttää kreatiinia jatkossakin ja hiustenlähdöstä ei näy merkkiäkään, päinvastoin, hiukset kasvaa vähän liiankin hyvin/nopeasti. :)

Itse olen aina tehnyt tuon latausjakson 20g pvä 5 pvä, sen jälkeen 5gr päivässä. Isoin nega on ollut hirveä pissaamisen tarve outoina aikoina, esim keskellä yötä herännyt jne. Aina olen mittaillut kaikkia arvoja lääkärillä ja kaikki ollut kunnossa.

Itse olen aina tehnyt tuon latausjakson 20g pvä 5 pvä, sen jälkeen 5gr päivässä. Isoin nega on ollut hirveä pissaamisen tarve outoina aikoina, esim keskellä yötä herännyt jne. Aina olen mittaillut kaikkia arvoja lääkärillä ja kaikki ollut kunnossa.

Voe pojat. Ootappa vaan kun ikää karttuu niin toi kusella ravaaminen on ihan jokaöistä ja normaalia :D

monet täällä vetää kreaa toista tai kolmatta vuotta putkeen eikä mitään haittavaikutuksia oo ilmenny. ja krean voi ottaa ihan minkä vaan kanssa, ei se niin tarkkaa oo sekottaako veteen vai öljyyn vai johonki muuhun.
jos vedän kreaa noin 5g tommosen tee lusikallisen ennen treenejä alkaako naamassa näkyä?

jos vedän kreaa noin 5g tommosen tee lusikallisen ennen treenejä alkaako naamassa näkyä?
Näkyä miten? Ei se päällepäin välttämättä näy mitenkään. Kreatiini kerää nestettä lihaksiin, ei pelkkään naamaan.

Itsellä teiniaikoina tuntui lisäävän aknea (saattoi olla myös miljoona muu tekijä). Vuosiin ei oo tullu mitään ja n 5g menee joka päivä ympäri vuoden.

Kovin yksilöllistä miten kreatiini tehoaa/vaikuttaa kenelläki. Ehdottomasti kannattaa testata, tutkitusti yksi tehokkaimmista lisäravinteista. Lisäksi edullista

Viimeksi muokattu:
Moi,

ostin tollasta SportLife Nutritionin kreatiinia, ja annostus ohjeistetaan esim. 5 g päivässä, mutta tietääkö kukaan, paljonko tämä on esim. millilitroissa? Pakkauksesta en tätä itselleni keskeistä tietoa löydä.

Okei, moikka!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom